WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 3 دقیقه (651 words)

مزیت ثبت یک شرکت تجاری

_20191228-071601_1

مهمترین مزیت‌های ثبت یک شرکت تجاری:

1-ایجاد شخصیت حقوقی مستقل از شرکا:شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی همچون یک شخص حقیقی می‌تواند طرف قرارداد قرار بگیرد، حساب بانکی افتتاح کرده و دسته چک داشته باشد، در مناقصه و مزایده شرکت کند، نام و نشان و اقامتگاه مستقل از شرکا داشته باشد؛

2- شرکت دارای دارایی مستقل از شرکا است:

  • مفهوم دارایی

دارایی عبارتست از آن دسته اموال و حقوقی که دارای ارزش پولی و اقتصادی است. از نظر اصطلاح حقوقی دارایی مجموع دوگانه‌ای از جزء مثبت(سرمایه ) و جزء منفی(دیون) اموال متعلق به شخص ( حقیقی یا حقوقی) را شامل می‌شود؛ هر شخصی الزاماََ دارای دارایی  می‌باشد و همچنین هر شخصی فقط می‌تواند یک دارایی داشته باشد( اصل وحدت و تجزیه ناپذیری دارایی) اگر غیراین باشد بستانکاران نمیتوانند حق وثیقه نسبت به اموال بدهکار داشته باشند.

دارایی‌ها عرفا از دیدگاه اراده در ترازنامه (صورت وضعیت مالی) به گروه‌های متمایزی تقسیم می‌شوند. دوگروه که مورد استفاده بیشتری دارند عبارتند از دارایی‌های جاری و دارایی‌های ثابت.

دارایی جاری: این دارای‌ها اقلامی هستند که انتظارمی‌رود در طی یک سال یا یک دوره عملیاتی از تاریخ تنظیم ترازنامه ( هرکدام که طولانی تراست) به وجه نقد تبدیل، یا مصرف و یا فروخته شوند.معمولا دارایی‌های جاری برحسب سرعت تبدیل شدن به وجه نقد و یا مصرف در ترازنامه منعکس می‌گردند. مانند: بانک‌ها، صندوق، بدهکاران، موجودی کالا و ملزومات اداری.

دارایی ثابت: این دارایی‌ها، اقلامی مشهود با عمری طولانی می‌باشندکه در جریان عملیات موسسه مورد استفاده قرار می‌گیرند. دارای‌هایی این گروه به مرور زمان و پس از استفاده  مکرر مستهلک می‌گردند به همین دلیل برای هریک از دارایی‌های ثابت، استهلاک ( فرسودگی و کاهش بها) منظور می‌شود.( به استثناء زمین که مستهلک نمی‌گردد) مانند: ساختمان، تاسیسات، ماشین آلات و تجهیزات، ابزارآلات،  وسائل نقلیه و منصوبات.

بعد از شناخت مفهوم دارایی متوجه می‌شویم اولاََ بدهی شرکت اصولاََ ارتباطی به شرکا شرکت نداشته و اموال و دارایی شرکا مصون از توقیف در برابر طلبکاران شرکت است؛ به عبارت دیگر در حالی که در کسب و کار شخصی( بدون تاسیس شرکت تجاری) تمام اموال تاجر در معرض خطر توقیف قراردارد پس از تاسیس شرکت و انجام امور تجاری از رهگذر شرکت، فقط اموال اختصاص یافته به آن شرکت در معرض خطر توقیف از سوی طلبکاران شرکت قراردارد و طلبکاران صرفاََ می‌توانند اموال شرکت را توقیف کنند و حتی حق توقیف سهام  سهامداران شرکت را ندارند زیرا سهام در مالکیت سهامدار است و طلبکاران شرکت تنها اموالی را می‌توانند توقیف کنند که متعلق و در مالکیت همین شرکت باشد؛ ثانیاََ اگر شخصی از یکی از شرکا، طلب شخصی داشته باشد نمی‌تواند اموال شرکت را توقیف کند چون سهامدار مالکیت مستقیمی نسبت به اموال شرکت تجاری ندارد؛ ثالثاََ  برخی اموال قابلیت ثبت به صورت مشترک و مشاع را ندارند؛ به عنوان نمونه، دامنه یک سایت به لحاظ فنی تنها به نام یک شخص قابل ثبت است، به همین دلیل اگر شرکت تجاری ثبت نشده باشد الزاماََ دامنه تنها می‌تواند به نام یکی از شرکا ثبت شود که طبیعتاََ برای سایر شرکا متضمن ریسک است زیرا مالکیت دامنه  در اختیار وی بوده و ممکن است آن را به شخص دیگری واگذار نماید و پیگیری این موضوع در مراجع رسمی کار دشواری است زیرا آن‌ها همان شخص که دامنه به نام او ثبت شده را اصولاََ مالک تلقی می‌کنند اما با تاسیس شرکت می‌توان تمام اموال مشترک را به این شرکت منتقل نموده و با ساز و کار شرکتی اداره نمود.

3- فوت یکی از شرکا اصولاََ تاثیری بر دوام شرکت نداشته و اخلالی در فرایند اداره آن ایجاد نمی‌کند.

همین مزایاها سبب شده است که در بازار، فعالیت در قالب شرکت تجاری از اعتبار بیشتری برخوردارشده و اساساََ شرط اعطای برخی تسهیلات یا شرکت در مناقصات صرفاََ به اشخاص حقوقی اختصاص یابد؛ بنابراینمی‌توان به طور خلاصه گفت که مصون ماندن اموال شرکا از توقیف، اداره راحت‌تر و دوام بیشتر شراکت، کسب اعتبار بیشتر و امکان شرکت در مناقصات دولتی یا تحصیل برخی از امتیازات و تسهیلات بانکی از جمله مزایای تاسیس و ثبت شرکت تجاری است.

کدام یک از انواع موسسات یا شرکت‌های تجاری برای کسب...
نکات مهم و کاربردی قبل از ثبت یک شرکت

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/