2

مقدمه 

بخیه برای بستن زخم پوست یا سایر بافت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخیه به طور کلی عملی همچون دوختن است که امروزه با توجه به نوع بافت، گستردگی و عمق زخم به شکل‌های مختلف انتخاب شده و قابل انجام است.
اولین استفاده از بخیه به ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. نخستین بار از روده گربه به عنوان نخ بخیه استفاده شده است. در سال ۱۹۷۰ اولین نخ بخیه قابل جذب سنتزی از جنس پلی‌گلایکولیک اسید ساخته شد. نخ بخیه یک محصول پیچیده است که پیوسته طراحی و ساخته می شود.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید نخ و سوزن بخیه قابل جذب ارائه شده است.

معرفی محصول

نخ بخيه، نخ‌هاي تك فيلامنت يا چند فيلامنت هستند كه براي بستن زخم، اتصال بافت‌ها و جلوگيري از خون‌ريزي استفاده مي‌شود. در دهه 1930، ابريشم و كتان به عنوان نخ بخيه استفاده مي‌شد تا اين كه نخ بخيه از جنس نايلون معرفي و مصرف آن توسعه يافت.
مواد نخ بخيه به دو دسته قابل‌جذب و غير قابل‌جذب تقسيم‌بندي مي‌شوند. نخ بخيه قابل جذب شامل كلاژن، پلي‌گلايكوليك اسيد، كوپليمر پلي‌گلايكوليك اسيد، پلي‌لاكتيك اسيد، پلي‌ديوكسانون و كوپليمر پلي‌گلايكوليك اسيد و پلي‌كربنات است. اين دسته از نخ‌هاي بخيه، براي داخل بدن استفاده مي‌شوند. اين مواد بعد از بيست الي بيست و هشت روز در بدن جذب مي‌شوند.
نخ بخيه غير قابل جذب از جنس پلي‌تترا فلورواتيلن، پلي‌پروپيلن، پلي‌استر و ابريشم تهيه مي‌شوند.
اين نخ‌ها عموما براي بستن زخم يا شكاف‌هاي سطحي استفاده مي‌شود كه مي‌توان بخيه را به راحتي خارج كرد.

نخ‌هاي بخيه قابل جذب، براي جلوگيري از خون‌ريزي داخلي استفاده مي‌شود. بعد از فرآيند بهبود بافت، توسط مايعات بدن جذب مي‌شوند. مواد نخ بخيه غير قابل‌جذب، جذب بدن نمي‌شوند يا به نظر مي‌رسد كه مدت طولاني جذب نمي‌شوند. 
انتخاب مواد نخ بخيه مناسب ارتباط زيادي به تصميم جراح دارد. ويژگي‌هاي نخ بخيه، بايد با آنچه در كاربرد خاص آن مد نظر است، مطابقت داشته باشد. با اين وجود نخ‌هاي بخيه تك فيلامنتي قابل جذب، معمول‌ترين و پرمصرف‌ترين نخ‌هاي بخيه هستند.
مهمترين ويژگي‌هاي لازم براي نخ بخيه، استحكام كششي گره، قطر، سختي خمشي، زبري سطح، اطمينان گره، جمع‌شدگي گره و زمان تجزيه شدن (بين 30 تا 60 روز) است. اندازه‌گيري ويژگي‌هاي نخ بخيه نياز به روش‌هاي آزمايش استاندارد دارد و تجهيزات بايد با اهداف خاص جهت كمك به جراح در انتخاب نخ بخيه مناسب گسترش پيدا كند تا حداقل عمليات جراحي و خطرات بهبود ناشي از آن رخ دهد.
ساختار فيزيكي نخ‌هاي بخيه
نخ‌هاي بخيه از نظر فيزيكي مي‌توانند تك فلامنتي و چند فلامنتي باشند. اين امر به جنس نخ بخيه و شرايط استفاده از آن بسته به تشخيص جراح وابسته است.
همچنين نخ‌هاي بخيه در قطرهاي متنوعي توليد مي‌گردند كه با واحد USP شماره‌گذاري مي‌شود. در ادامه با طبقه‌بندي نخ‌هاي بخيه از منظر قطر آنها آشنا خواهيم شد.
اندازه نخ بخيه
اندازه‌هاي كلاسيك نخ بخيه از اندازه‌هاي نخ خياطي اقتباس شده‌اند يعني زماني كه نخ‌هاي بخيه همان نخ‌هاي خياطي بودند. بزرگ‌ترين نخ موجود، شماره 5 است. (لازم به ذكر است واحد شماره‌گذاري نخ‌هاي بخيه USP مي‌باشــد.) كه تقريبا به اندازه ريســمان معمولي اســت. اندازه نخ بخيه تا شماره 1 رفته رفته كوچك‌تر مي‌شود كه البته اين شماره نيز هنوز نخ ضخيمي است. اندازه‌هاي پايين‌تر از اين از صفر شروع شده و تا 0-10 (ده صفر) ادامه مي‌يابد. براي استفاده معمول از 0 تا 0-4 (چهار صفر) مناسب است. از 0-5 تا 0-7 براي آناستوموزهاي عروقي ظريف و از 0-8 تا 0-10 براي كارهاي ميكرو واسكولار و جراحي چشم استفاده مي‌شود. اندازه‌هاي 0 و 1 براي ترميم فاسياهاي ضخيم مناسب بوده و اندازه‌هاي 2 تا 5 عمدتا براي تاندون‌ها و استخوان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از نظر مقايسه يك تار موي انسان همان اندازه نخ 0-6 يا 0-7 است.
ساختار شيميايي نخ‌های بخيه
نخ‌هاي بخيه با توجه به مواد شيميايي تشكيل‌دهنده آنها به دو دسته قابل جذب و غير قابل جذب تقسيم مي‌شوند.
سوزن بخیه
سوزن مورد استفاده انواع بسیاری از نظر سایز و ایجاد یا عدم ایجاد لبه های ناهموار دارد. سوزن‌های بزرگ‌تر با هر دوخت مقدار بیشتری از زخم را پوشش می‌دهند اما سوزن‌های کوچک‌تر احتمال ایجاد اسکار زخم را کاهش می‌دهند.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول می‌پردازیم.  

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
نخ و سوزن جراحي _ 3311513753
نخ جراحي_ 2423413993
مونتاژ و بسته بندي نخ بخيه سيلك 24232043_
مونتاژ و بسته بندي نخ بخيه پلي آميد و نايلون 24232044_
انواع نخ و سوزن جراحي استريل 24232040_
استريل و بسته بندي نخ جراحي 24232049 _

نخ و سوزن بخیه تحت زیر تعرفه 9018، مقررات گمرکی ایران با عنوان "آلات و وسايل مورد استفاده در علوم پزشكي، جراحي، دندانپزشكي يا دامپزشكي، همچنين دستگاه سينتي‌گرافي، ساير دستگاه‌هاي برقي‌طبي و آلات امتحان چشم." صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 90183230، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 15 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 11%) می‌باشد.

 واحدهای تولیدکننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 18 واحد فعال بوده است. استان‌‌ قزوین دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول می‌باشد. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 90183230

 کاربردهای محصول

براي ترميم آسـيب‌هاي وارده به پوسـت، عضـله، تاندون و حتي مخاط مي‌توان از بخيه اسـتفاده كرد. بخيه به دليل آن كه دست پزشك را براي ترميم به خوبي باز مي‌گذارد، به عنوان روش انتخابي براي ترميم اغلب زخم‌ها شناخته شده است.

لازم به ذكر است، بسته به عمق زخم و همچنين محل قرارگيري زخم، با تشخيص جراح از نخ‌هاي گوناگوني استفاده مي‌گردد. 

 بازار محصول

با توجه به ضروری بودن این محصول در صنایع پزشکی و درمانی، به لزوم تولید بالای این محصول در جهان و داخل کشور پی می‌بریم. با بررسی ارقام موازنه عرضه و تقاضا پی می‌بریم که در سال‌های آینده با کمبود عرضه این محصولات روبرو هستیم که همین موضوع بر لزوم تاسیس واحدهای تولید نخ و سوزن بخیه قابل جذب تاکید دارد. آلمان و ایالات متحده آمریکا از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نخ و سوزن بخیه در جهان می‌باشند. با رشد سریع جمعیت مسن و افزایش شیوع بیماری‌های مزمن، انتظار می‌رود بازار نخ بخیه‌های جراحی در آینده رشد مثبتی داشته باشد. 

روش تولید 

پروسه توليد اين واحد شامل مراحل ذيل مي‌باشد.
1- تست كيفيت نخ‌هاي ورودي به خط توليد (از نظر ميزان مقاومت كششي، يكنواختي قطر و...)
2- برش نخ به اندازه استاندارد
3- مونتاژ نخ و سوزن استاندارد
4- استريليزاسيون
5- بسته‌بندي اوليه
6- ميكروب‌كشي

7-بسته‌بندي نهايي 

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 946,84 338,157
سرمایه در گردش41,406147,879
کل سرمایه گذاری136,090486,036

زمین مورد نیاز برای تولید 4,000,000 عدد در سال نخ و سوزن بخیه قابل جذب، 2000 مترمربع می‌باشد.  

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظرگرفته شده است.

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 587,454 میلیون ریال می‌باشد. 

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید نخ و سوزن بخیه قابل جذب توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.  

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 181,338.13 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)49.56درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی57,000میلیون ریال