20210710-100202

مقدمه 

 با ماشینی شدن زندگی انسان‌ها و کاهش بیش از پیش فعالیت‌های بدنی، تمایل افراد برای استفاده از تولیدات کشاورزی به منظور حفظ سلامتی و پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن ناشی از شهرنشینی افزایش می‌یابد.
این نکته مبین لزوم توجه بیشتر به بخش کشاورزی کشور می‌باشد. ایران یکی از مناطق مستعد کشاورزی و باغداری، با توجه به وجود منابع کافی آب و زمین‌های حاصل‌خیز می‌باشد. طرح حاضر نیز در صدد بهره‌برداری از این موقعیت به منظور تولید محصولات باغی مورد نیاز بازار مصرف است.
این نکته مبین لزوم توجه بیشتر به بخش کشاورزی کشور می‌باشد. با توجه به این نکته که شرایط اقلیمی منحصر به فرد ایران موجب شده است که در میان کشورهای منطقه از موقعیت ممتازی در زمینه کشاورزی و پرورش محصولات باغی برخوردار گردد به نظر می‌رسد ایران می‌تواند قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی در منطقه تبدیل شود لکن برغم وجود چنین ویژگی‌هایی، به لحاظ توجه ناکافی به اصول علمی کشاورزی و عدم برخورداری کشاورزان از وسایل مکانیزه کشاورزی، استفاده مطلوبی از ظرفیت‌های موجود نشده است.
ایران یکی از مناطق مستعد کشاورزی و باغداری، با توجه به وجود منابع کافی آب و زمین‌های حاصلخیز می‌باشد. طرح حاضر نیز در صدد بهره‌برداری از این موقعیت به منظور تولید محصولات باغی مورد نیاز بازار مصرف است.
 کشت تجاری شامل عملیاتی است که تمام مراحل تولید و توزیع محصولات زراعی که خدمات تولید مزرعه، انبارداری و تبدیل محصولات زراعی و مواد غذایی حاصله را در برمی‌گیرد. این تعریف با توجه به تبدیل محصولات و خدمات صنعتی مربوط در فرآیند کشت تجاری واژه کشت و صنعت متداول و مصطلح شد. اصطلاح کشت و صنعت در کشاورزی ایران پس از تصویب قانون تأسیس شرکت‌های بهره‌برداری از اراضی زیر سدها و تشکیل شرکت‌های خارجی، داخلی یا مختلط برای بهره‌برداری از اراضی زیر سد دزفول خوزستان به عنوان شرکت‌های کشت و صنعت نام‌گذاری شدند و این نام برای فعالیت‌های مشابه استفاده شد.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث مجتمع کشت و صنعت و دامپروری ارائه شده است.

معرفی محصول

 گوسفند اهلی یک حیوان چندمنظوره است و بیش از 200 نژاد مختلف آن اکنون در سراسر دنیا زندگی می‌کند و برای اهداف مختلف بکار می‌رود. برخی منابع حتی پا را فراتر نهاده و تعداد نژاد گوسفند را به هزار و حتی بیشتر می‌دانند ولی این تعداد را نمی‌توان بر اساس برخی منابع دیگر تأیید کرد.
گوسفندها به گونه‌ای طبقه‌بندی شده‌اند که مناسب تهیه یک فراورده معین مثل پشم، شیر، گوشت، پوست و یا ترکیبی از نژادهای دومنظوره باشند. جنبه‌های دیگر در طبقه‌بندی نژادهای مختلف گوسفند شامل رنگ صورت (بطور کلی سفید یا سیاه)، طول دم، وجود یا عدم وجود شاخ و توپوگرافی منطقه‌ای که در آن توسعه یافته‌اند را می‌توان اشاره کرد. این شاخص آخر بخصوص در انگلستان مورد استفاده است که نژادها یا به گوسفندهای کوهستانی و یا نژادهای مناطق پست تقسیم می‌شوند. گوسفند ممکن است دنبه‌دار باشد که گوسفند دو منظوره آفریقا و آسیا است که مقدار زیادی چربی در اطراف دم آن‌ها ذخیره می‌شود.
از طرفی نژادها را از نظر نوع پشم طبقه‌بندی می‌کنند. نژادهای با پشم ظریف نژادهایی هستند که پشم آنها دارای جعد فراوان و تراکم بالا است. هر دو این‌ها خصوصیاتی برای تولید منسوجات ممتاز می‌باشند. اغلب این نژادها از گوسفند مرینوس سرچشمه گرفته‌اند و اکنون این نژاد صنعت گوسفندهای پشمی دنیا را در انحصار دارد. نژادهای داونز دارای پشم‌های بین دو حالت افراطی خود دارند و نوعاً از نظر گوشتی سریع‌الرشد هستند. برخی نژادهای پشمی متوسط اصلی مثل کوریدال (corriedale) تلاقی دو منظوره نژادهای با پشم بلند و ظریف هستند و برای تولید گله‌های تجاری با تولید بالا اصلاح شده‌اند. نژادهای با پشم بلند بزرگترین گوسفندها می‌باشند و پشم آن‌ها بلند ولی سرعت رشد آن‌ها آهسته است. گوسفندهای با پشم بلند عمدتاً برای تلاقی‌گری بکار می‌روند تا انواع دیگر گوسفند از نظر خصوصیات پشم بهبود یابند. مثلاً نژاد کلمبیا آمریکایی از تلاقی قوچ لینکلن (نژاد با پشم بلند) و میش رمبویه با پشم ظریف ایجاد شده است.

- صیفی‌جات، به برخی از محصولات زراعتی گفته می‌شود که در بهار و اوایل تابستان کارهای مقدماتی آن انجام شده و حاصلش در تابستان یا اوایل پاییز به دست می‌آید، مانند خربزه، هندوانه و طالبی. به عبارت دیگر صیفی‌جات برخی از محصولات زراعتی هستند که کاشت، داشت و برداشت آن‌ها در فصول گرم سال انجام می‌شود که البته لازم به توضیح است که کشت در گلخانه می‌توان محصولات را خارج از فصل و در هر زمانی تولید نمود.
از انواع صیفی‌جات، می‌توان از انواع کدو، بادمجان، فلفل، کلم، سیب‌زمینی، سیر، پیاز، ذرت، هویج، کرفس، باقلا و لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی و خیار را نام برد.

-ماهیان پرورشی به دو دسته سردآبی و گرم‌آبی تقسیم می‌شوند.
ماهیان گرم‌آبی:
از ویژگی‌های بارز این دسته از ماهیان پذیرش شرایط گرماست. این گروه از ماهیان که به عنوان ماهیان چینی قلمداد می‌شوند در دمای 18 درجه به بالا خوب تغذیه، رشد و تکثیر می‌کنند. بهترین شرایط رشد آ‌ن‌ها 28-25 درجه است در دمای کمتر از 18 درجه تغذیه می‌کنند اما در دمای 12 درجه سانتی‌گراد تبدیل غذا به گوشت در آن تنزل می‌یابد و در 7 درجه سانتی‌گراد تغذیه نمی‌کنند و در 4 درجه سانتی‌گراد به خواب زمستانه فرو می‌روند. به طور کلی سر دسته ماهیان پرورشی گرم‌آبی کپور ماهیان هستند. آن‌ها بزرگترین خانواده ماهیان آب شیرین می‌باشند و 90 % ماهیان آب شیرین به این خانواده تعلق دارد که حدود 200 جنس دارند. مهمترین گونه‌های پرورشی آن‌ها به قرار ذیل است:
الف) کپور ماهیان چینی شامل کپور نقره‌ای، آمور، کپور معمولی، کپور سرگنده
ب) کپور ماهیان هندی شامل کاتلا، روهو، بریکال کالباسو
ج) کپورسیاه، لای ماهی
د) خامه‌ماهی و کفال نیز از ماهیان پرورشی می‌باشند.
ماهیان سردآبی پرورشی ایران:
قزل‌آلای رنگین‌کمان: این ماهی در آب‌های سرد و غنی از اکسیژن زندگی می‌کند. این ماهی بومی سواحل اقیانوس آرام و آمریکای شمالی است و در سال 1880 به اروپا آورده شد و به تدریج به نقاط مستعد در سراسر دنیا معرفی شد. بدن این ماهی پوشیده از خال ‌سیاه ستاره‌ای شکل است و ماهیان دارای دو نوار به صورت رنگین‌کمان در دو طرف سطح بدن می‌باشند. زمان تخم‌ریزی این ماهی از ماه دی تا اردیبهشت ماه است وزن ماهی قزل‌آلا در شرایط طبیعی در بعضی دریاچه‌ها به 9 کیلوگرم می‌رسد.
لازم به توضیح است که برحسب اقلیم محل اجرای طرح، نوع ماهیان پرورشی می‌تواند متنوع باشد.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

  واحدهای تولید کننده محصول

 این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 93 واحد فعال بوده است. استان‌های تهران، قزوین و اردبیل دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصولات می‌باشند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

 کاربردهای محصول

 الف-گوشت، صنایع تبدیلی و ضایعات آبزیان
ماهی را می‌توان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین ماده‌های غذایی مفید دانست که خوشبختانه به صورت گسترده در تمام جهان و به خصوص در ایران یافت می‌شود. کشور ما به دلیل بهره‌مندی از دو دریای بزرگ در شمال و جنوب و همچنین پرورش ماهی در سطح‌های شهرهای مختلف این ماده غذایی را به راحتی تمام ما می‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم و از خاصیت‌های آن بهره‌مند شویم.
انباشت تولید ماهی پرورشی به ‌ویژه قزل‌آلا، کاهش قدرت خرید مردم در داخل و پایداری موانع صادراتی باعث شده حجم قابل توجهی از آبزیان تولیدی در انتظار فرآوری قرار گیرند.امروزه کاربرد مواد و ترکیبات شیمیایی در جنبه‌های زندگی انسان‌ها باعث شده تا تمایل به سمت منابع طبیعی و قابل تجزیه در محیط سیر صعودی یافته و یکی از این ذخایر طبیعی، آبزیان می‌باشد. آبزیان به دلیل داشتن مواد مهمی چون پروتئین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب غیر اشباع و استفاده از ضایعات آن‌ها، در جایگاه خاصی قرار دارند و نیز بعنوان غذای بسیار مهمی از حیث دارویی مطرح بوده است.
در دهه‌های اخیر نیز با توجه به رشد روز افزون جمعیت و وجود سوءتغذیه در بسیاری از نقاط دنیا آبزیان می‌توانند در مقام تأمین پروتئین مصرفی مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشند. پودر غضروف حاصل از ماهیان برای تهیه محصولات متنوع استفاده می‌گردد که کاربردهای مختلف درمانی و دارویی دارد. از پوست ماهی برای تولید ژلاتین ماهی و نیز چرم استفاده می‌شود. در حال حاضر منبع اصلی تولید کیتوزان در دنیا، پوسته میگو و خرچنگ است. در پوست میگو ماده رنگی است اگزانتین وجود دارد که خاصیت ضدسرطانی دارد. پروتئین تولیدی از احشای ماهی کاد پمادی با نام تجاری پنزیم به بازار عرضه شده است که دارای خواص مرطوب‌کنندگی و پاک‌کنندگی پوست و نیز جوان‌سازی پوست است.
ب-گوشت قرمز و فرآورده‌های جانبی دام سبک و سنگین
علاوه بر گوشت قرمز به عنوان اصلی‌ترین محصول کشتارگاه، سایر محصولات حاصل از ذبح گاو و گوسفند شامل محصولاتی نظیر پوست، زبان و مغز، دل و جگر و قلوه و ... می‌باشد که نحوه مصرف محصولات حاصل از کشتار را می‌توان بین مصارف نهایی و واسطه‌ای تقسیم‌بندی نمود.
منظور از محصولات نهایی محصولاتی است که مستقیماً توسط مصرف‌کننده نهایی مصرف می‌شود و چنان‌چه محصول در سایر فرآیندهای تولید بعنوان کالای واسطه‌ای مورد استفاده قرار گیرد، کاربرد آن کاربرد واسطه‌ای خواهد بود. بدین لحاظ می‌توان برای گوشت قرمز بعنوان اصلی‌ترین محصول کشتارگاه هم مصارف نهایی (مصرف نهایی توسط خانوارها) و هم مصارف واسطه‌ای (مانند استفاده در تولید سوسیس و کالباس و غیره) را قائل شد.
پروتئین‌های حیوانی به علت داشتن اسید آمینه‌های ضروری و عوامل محرک رشد، تأثیر به سزایی در رشد و ترمیم بافت‌ها و سلامتی افراد دارند. از این رو به آنها پروتئین کامل نیز می‌گویند. گفتنی است پروتئین حیوانی، نقش مهم و ارزنده‌ای در تأمین سلامتی جوامع بشری ایفاء می‌کند.
مطالعات انجام شده در پاره‌ای از نقاط جهان نشان می‌دهد کمبود پروتئین حیوانی در جیره غذایی از نظر فکری و جسمی فرد را ضعیف و رنجور نموده و طول عمر، قدرت کار و فعالیتش را کاهش می‌دهد. برخی از مردم هندوستان به علت عقاید مذهبی، از خوردن گوشت و لبنیات امتناع می‌کنند و غذای آنها را غالباً مواد گیاهی تشکیل می‌دهد. در صورتیکه در جیره‌ی غذایی مردم نقاط دیگری از همین کشور، گوشت و فرآورده‌های حیوانی به وفور یافت می‌شود. مقایسه این دو نشان داده است که گروه دوم، قد بلند‌تر، ساختمان بدنی قوی و از طول عمر بیشتری نسبت به گروه اول برخوردار هستند که این امر خود از تفاوت وضع تغذیه آنها ناشی می‌شود.
تیپ‌هاى اهلى و وحشى گوسفند و بز بیشتر در مناطق سردسیر و ارتفاعات زندگى می‌کنند، این امر سبب توسعه و تحریک رشد پوشش ضخیم در این حیوانات می‌شود.
شاید یکى از مهمترین انگیزه‌هاى بشر به اهلى و دست‌آموز کردن حیوانات، احتیاج بشر به پشم و الیاف پشمى بوده است. زیرا بشر اولیه می‌توانست گوشت مورد نیاز خود را توسط شکار تأمین بکند، ولى دسترسى به شیر و پشم نیاز به پرورش و مدیریت حیوانات داشت، اهلى کردن گوسفند و بز تقریباً همزمان با ساکن شدن افراد بشرى و تبدیل زندگى شکارى به مدیریت منابع طبیعى توسط بشر بود.
پیشرفت پرورش گوسفند و صنایع نساجى با پیشرفت تمدن بشرى قرین بوده است. مصرف سرانه الیاف حیوانى در طى دهه‌هاى گذشته افزایش چشم‌گیرى داشته است. پس از اهلى کردن و شناخت بیشتر افراد بشرى از گوسفند و پشم و تکوین نژادهاى مختلف گوسفند، تعدادى از نژادهاى گوسفند جهت تولیدى و عمل‌آورى پشم به کار گرفته می‌شوند. از پیدایش تاریخ، وظیفه پشم گوسفند، حفاظت و گرم نگهداشتن حیوان بوده است که پس از اهلى کردن توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است.
هرچند که مثل گذشته پشم در صنایع نساجى براى تهیه انواع مختلف پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در بسیارى موارد از پشم براى تولید لحاف، پتو، فرش، نمد نیز استفاده می‌کنند.
گوسفند در هم‌سنجی با پرورش سایر دام‌ها دارای برتری‌ها و مشکلاتی است که آگاهی آن‌ها برای افرادی که با این گونه فعالیت‌های تولیدی سروکار داشته و یا خواهند داشت.
مهمترین برتری‌های پرورش گوسفند عبارت‌اند از:
-گوسفند حیوان کمابیش خوش بُنیه‌ای است و شرایط آب وهوایی گوناگون را تاب آورده و با فقیر‌ترین علوفه و خوراک‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد.
- بوسیله گوسفند می‌توان زمین‌های نامناسبی را که برای کشت و کار مناسب نیستند، با ایجاد مرتع ساختگی مورد استفاده قرار داد.
- گوسفند در هم‌سنجی با سایر دام‌ها به جیره نگهداری کمتری نیاز دارد و بیشترین خوراکی را که دریافت می‌کند برای تولید و رشد و نمو خود استفاده می‌نماید. به همین روی از دیدگاه اقتصادی در بیشتر کشورهای جهان در درجه نخست اهمیت قرار دارد.
- انواع فرآورده‌های به دست آمده از پرورش گوسفند را می‌توان در تمام سال به فروش رساند. به همین دلیل دام‌پرور کمتر با مشکلات مالی روبرو می‌شود.
-برگشت سرمایه تا اندازه‌ای زود هنگام است. برای نمونه بره را می‌توان در سه ماهگی (هشت ماه پس از آبستنی میش) به فروش رساند.
 فضولات گوسفند به ویژه در بخش‌های بلند چراگاه و یا مرتع از دیدگاه بهبود خاک دارای اهمیت است؛ زیرا به این ترتیب عملیات کود دادن دستی که نیازمند استفاده از هزینه بالایی است، خود به خود انجام می‌شود.
- پشم به دست آمده را می‌توان برخلاف سایر فرآورده‌های دامی به آسانی انبار و نگهداری کرد و در زمان نیاز به فروش رساند.
- چربی خالص پشم که از پساب به دست آمده از شست‌وشوی پشم با روش‌های شیمیایی جدا می‌گردد، لانولین خوانده می‌شود. امروزه از لانولین به عنوان ماده اصلی در کرم‌های آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.
ج-صیفی‌جات
صیفی‌جات، نام عمومی برخی محصولات گیاهی خوراکی و اغلب پختنی می‌باشد. صیفی‌جات انواع سبزی‌های خوردنی و میوه است.
بیشتر در گفتار روزمره آن را سبزیجات نیز می‌نامند، گرچه رنگ بسیاری از صیفی‌جات، مانند هویج، سبز نیست. سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، کدو، بادمجان و هویج از رایج‌ترین انواع صیفی‌جات است. صیفی‌جات اگر محصول مهندسی کشاورزی و نتیجه انتخاب مصنوعی باشد گاه به عنوان صیفی‌جات پرورشی، صیفی جات گلخانه‌ای و صیفی جات کشاورزی نامیده می‌شود.

 بازار محصول

 بررسی اقتصادی در مورد مجتمع‌های کشت و صنعت و دامپروری اهمیت بیشتری نسبت به سایر صنایع دارد، جوان بودن صنعت و کم‌بودن اطلاعات فنی موجب ناشناخته بودن آن گردیده و همواره تصور می‌شده که واحد کشت و صنعت اقتصادی نخواهد بود، که دلیل آن عدم وجود سیستم بهره‌برداری متناسب با ویژگی‌های صنعت و توجه نکردن به صنایع جنبی آن از عوامل این موضع می‌باشد.

اهداف احداث مجتمع‌های کشت و صنعت:
1-تأمین گوشت و رسانیدن آن و سایر متفرغات خوراکی به صورت بهداشتی و مطابق با موازین شرع اسلامی به دست مردم.
2-ایجاد یک مجموعه صنعتی که با بهره‌دهی کامل که بتواند ادامه کار خود را تضمین کند.
3-ایجاد یک مجتمع صنعتی با هدف رشد دامداری و کشاورزی کشور
4-اشتغال‌زایی از طریق ایجاد صنایع پایین دولتی
5- رعایت ضوابط بهداشتی منعکس در مراجع ذی‌ربط و استانداردهای موجود
6- ایجاد ثبات در بازار مربوطه و گسترش صنایع مرتبط نظیر دامداری، دامپروری، کشاورزی و شیلات
7- بالا بردن ظرفیت تولید

روش تولید 

الف-پرواربندی بره و پرورش گوسفند داشتی:

چون هدف از پرواربندی، تولید کم‌هزینه و اقتصادی گوشت است، لذا باید به موارد زیر توجه شود.
- نژادهای سنگین وزن مانند نژاد مهربانی برای پرواربندی مناسب بوده زیرا قدرت رشد بیشتری دارند.
- گوسفند‌های کوتاه‌اندام برای پرواربندی بسیار مناسب می‌باشند. این گروه دارای سینه‌ای عریض و مربعی شکل بوده و دست و پای آن‌ها کوتاه و نزدیک به زمین است.
- بهترین سن برای شروع پرواربندی سن 4 تا 5 ماهگی و پایان آن 8 تا 9 ماهگی است. دراین محدوده سنی، گوسفندان بهترین بازده تغذیه‌ای را دارند.
-ساختمان و تاسیسات:
پرورش گوسفند و بره نیاز به جایگاه و تجهیزات زیاد و پر خرج در مقایسه با گاو و طیور ندارد. با این که سیستم‌های پرورش گوسفند متنوع و متعدد دارد اما به طور کلی در هر سیستم پرورشی ضرورت دارد گوسفند از تأثیر سوء عوامل نامساعد آب و هوایی محافظت گردد.
-اصول جایگاه:
1- قبل از احداث جایگاه باید اطلاعات کافی از شرایط جغرافیایی منطقه بدست اورد و محلی را انتخاب کرد که از زمین‌های اطراف بلندتر باشد.
2- گوسفند حیوانی است که حساسیت شدید به باد و کوران دارد لذا برای آسایش حیوان و نیز برای جلوگیری از انتشار بیماری‌ها باید جهت جایگاه حیوان بر خلاف وزش بادهای موسمی منطقه و رو به افتاب باشد.
3- جایگاه باید به گونه‌ای احداث شود که بتوان رطوبت و درجه حرارت آن را کنترل نمود زیرا گوسفند در برابر هوای گرم و مرطوب حساس است و در نتیجه میل به تغذیه در او کاهش می‌یابد.
4- به دلیل آلودگی فاضلاب جایگاه گوسفند، فضولات و نیز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام لازم است جایگاه پرورش گوسفند دور از محل سکونت انسان‌ها باشد.
5- محل جایگاه باید به گونه‌ای انتخاب شود که به راحتی به انبار علوفه دسترسی داشته باشد. باید جایگاه را با مصالحی ساخت که به منظور مبارزه با آفات و امراض گوسفند قابل ضدعفونی کردن باشد.
نیاز غذایی دام‌پرواری:
الف- انرژی به وسیله مواد غذایی تامین شده و برای نگهداری بافت‌های بدن، فعالیت‌های حیاتی و رشد و نمو صرف می‌شود. چنانچه انرژی مورد نیاز دام تامین نشود، علایم ظاهری کمبود، مانند لاغری و عدم تناسب اندام بروز می‌کند.
ب- پروتئین از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و وجود آن برای رشد و نمو دام ضرورت دارد. کنجاله دانه‌های روغنی و یونجه از مهم‌ترین منابع تامین پروتئین هستند.
ج- آب برای گوسفند پرواری بسیار ضروری و متوسط مصرف آن 3 تا 5 لیتر در روز است.
د- مواد معدنی مانند سدیم، کلسیم، فسفر، ید و آهن برای رشد و نمو دام ضروری است. برای تامین نمک مورد نیاز دام بهتر است از سنگ نمک استفاده شود.
ه- ویتامین‌ها برای فعالیت های عادی ضروری هستند. بخصوص ویتامین D که درجذب کلسیم و فسفر نقش دارد. کلسیم و فسفر در رشد اسکلتی دام بسیار موثر هستند.
زمان خاتمه پرواربندی:
اصولاً مدت پرواربندی یکصد روز است و هر زمان که اضافه وزن به دلیل اضافه شدن چربی بدن باشد بایستی پرواربندی خاتمه یابد.
در اواخر پرواربندی ضریب تبدیل غذایی کاهش یافته وبه ازاء مصرف هر واحد جیره غذایی افزایش وزن بره‌ها اقتصادی نخواهد بود.
ب-پرورش آبزیان:
مولدین پس از انتخاب توسط کارشناسان ارزیابی مولدین به مراکز تکثیر حمل می‌شوند. مراحل حمل تا مرکز تکثیر با خودروهای حاوی چادر برزنتی و کپسول اکسیژن انجام می‌شود. در مراکز تکثیر مولدین به استخرهای مخصوص نگهداری منتقل شده و پس از رفع استرس‌های ناشی از حمل‌ونقل مورد بازدید اولیه توسط کارشناسان قرار می‌گیرند.
در این روش گونه‌هایی از ماهیان با بازار پسندی زیاد شامل قزل آلا، تیلاپیا و... انتخاب و بچه‌ماهی 2 تا 3 گرمی از مراکز تکثیر داخلی یا خارجی تأمین و در مراکز به وزن‌رسانی به وزن 15 تا 20 گرم رسانده می‌شوند و سپس تا زمان رسیدن به وزن بازاری حدودا 450 گرمی برای پرورش ذخیره‌سازی می‌شوند. در این طرح امکان غذادهی اتوماتیک و دستی وجود دارد.
ج-کشتارگاه صنعتی دام سبک و سنگین
در بدو امر، دام‌ها بوسیله ماشین‌های باربری کوچک و بزرگ وارد محوطه کشتارگاه شده و پس از تخلیه و توزین، به محوطه قرنطینه منتقل می‌گردند (ماشین‌های حامل دام، پس از تخلیه به قسمت شست‌وشوی وسایل نقلیه هدایت و پس از شست‌وشو از محوطه کشتارگاه خارج می‌شوند). دام‌ها در محل قرنطینه توسط دامپزشک مورد معاینه مقدماتی قرار گرفته و پس از تأیید مبنی بر سالم بودن به قسمت نگهداری و آماده سازی هدایت می‌گردند. در این قسمت، دام حدودا بمدت 24 ساعت بدون خوراک نگهداری شده تا آماده کشتار گردد.
آن تعداد از دام‌ها که سلامتشان مورد تأیید دامپزشک قرار نگرفته است با رعایت مسائل بهداشتی به کشتارگاه بهداشتی ارسال و در این قسمت که خاص اینگونه دام‌ها می‌باشد، کشتار می‌گردند. در ادامه دامپزشک دقیقاً به معاینه دام کشتار شده می‌پردازد و در صورت عدم تأیید وی مبنی بر سلامت دام کشتار شده، به قسمت تبدیل ضایعات ارسال می‌شود. در حقیقت از چنین دام‌هایی در جهت تولید محصولاتی از قبیل پوست، کود و محصول حاصل از پخت ضایعات استفاده خواهد شد.
با فرا رسیدن زمان کشتار، دام‌های سالم توسط پرسنل مربوطه یکی پس از دیگری به سالن کشتار هدایت می‌شوند. در این قسمت، دام بوسیله دستگاه شوک الکتریکی بیهوش شده و وارد خط کشتار می‌گردد. دام بیهوش با رعایت مسائل شرعی ذبح گردیده و فرآیند خون‌گیری از آن صورت می‌گیرد. خون بدست آمده از دام ذبح شده از طریق حوضچه‌های خونگیری و تجهیزات مربوطه، وارد تانک خون شده و سپس بعنوان ماده اولیه جهت فرآیند پخت ضایعات، به این قسمت هدایت می‌شود. در این قسمت خون و سایر ضایعات دام، تبدیل به محصول حاصل از پخت ضایعات گردیده و پس از بسته‌بندی در کیسه‌های نایلونی جهت مصرف دام و طیور عرضه خواهند شد. پس از مرحله ذبح و خونگیری، عملیات‌های متفاوتی بر دام ذبح شده صورت می‌گیرد که در ذیل به شرح آنان می‌پردازیم.
ابتدا سر دام‌های ذبح شده بطور کامل از بدن قطع گردیده و بوسیله کانال‌های هدایتی به بخش مربوط به آلایش ارسال می گردد. در خط کشتار گاوی، پس از انتقال سر دام به بخش مربوط به آلایش، ابتدا فرآیند بی‌حس نمودن یا جداسازی گوشت و سپس جداسازی زبان و مغز، بطور جداگانه صورت گرفته و سپس توسط پرسنل به سردخانه منتقل می گردد تا توسط متقاضی مربوطه بارگیری شود.
استخوان‌ها، شاخ‌ها و ضایعات باقیمانده نیز به قسمت پخت ضایعات منتقل می‌شوند.
در خط کشتار گوسفندی، کله گوسفند پس از تمیزکاری در قسمت آلایش به سردخانه منتقل می‌گردد تا توسط متقاضی مربوطه بارگیری شود. در این قسمت نیز ضایعات باقیمانده از آلایش کله گوسفند به قسمت ضایعات هدایت می‌گردد.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 1,439,939 5,142,639
سرمایه در گردش 60,167 214,882
کل سرمایه گذاری 1,500,106 5,357,521

 زمین مورد نیاز طرح 70,000 مترمربع می‌باشد.
*لازم به ذکر است هر دلار معادل 280,000 ریال می‌باشد.

هزینه‌های تولید طرح 

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 992,473 ميليون ريال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

 شاخص‌های اقتصادی طرح احداث مجتمع کشت و صنعت و دامپروری توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
 ارزش فعلی خالص (NPV) 1,867,753.77 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)42.33درصد
  دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی 864,000میلیون ریال