بادکنک

مقدمه 

بادکنک کیسه‌ای است که از مواد سبکی ساخته شده است و با هوا یا برخی گازها قابل پر شدن است. بادکنک‌ها در ابعاد، اشکال و رنگ‌های مختلفی موجود هستند و در حال حاضر در جشن و مناسبت‌ها مورد توجه کودکان و بزرگسالان قرار می‌گیرند.

 در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید بادکنک ارائه شده است.

معرفی محصول

یک بادکنک کوچک ساخته شده از لاتکس یا فویل است که معمولا با هوا یا گاز هلیوم پر شده و بیشتر برای تزئین جشن‌ها، تبلیغات و بازی کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه قطر آنها به طور معمول از ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر متغیر است اما می‌تواند در هر اندازه و یا شکل ساخته شود.
بادکنک‌ها مانند یک اختراع نسبتا مدرن می‌باشند، اما تغییرات آن در طی قرن‌ها وجود داشت. تصاویری از قرن چهاردهم موجود است که نشان می‌دهد ساخت بادکنک از مثانه خوک پر شده با هوا می‌باشد.
گالیله نیز در یک آزمایش که در تلاش برای اندازه‌گیری وزن هوا بود از یک مثانه خوک پر شده با هوا استفاده کرد و همچنین مایکل فارادی که اولین بادکنک را در سال ۱۸۲۴ اختراع کرد در آزمایشات با هیدروژن در موسسه سلطنتی لندن از آنها استفاده کرد او دو ورق از جنس پلاستیک را که داخل آن آغشته به آرد نموده بود تا به یکدیگر نچسبند و بعد لبه‌های آن را به هم چسباند بادکنک‌های لاتکس نزدیک یک سال پس از آن ظاهر شدند. توماس هنکاک، تولیدکننده تلمبه دستی با ابزار ابتدایی مانند بطری و سرنگ بود.
بادکنک لاتکس برای اولین بار در لندن در سال ۱۸۴۷ توسط جی جی اینگرام اختراع شد، اما تا ۳۰ سال در قرن بیستم تولید انبوه نداشتند. بادکنک فویلی در دهه ۱۹۷۰ ظاهر شد و گران‌تر بود ولی گاز در داخل آن بیشتر از بادکنک لاتکس ماندگاری داشت و همچنین وزن سنگین‌تری نسبت به آن داشت.
امروزه بادکنک‌ها در تنوع رنگی بالا از جنس لاتکس، پلی کلروپران یا نایلون می‌باشند. لبه آن باز می‌شود و از این طریق گاز به داخل آن وارد می‌شود، برای پر کردن یک بادکنک، می‌توانید از نفس خود استفاده کنید، اما اگر شما نیاز به پر کردن تعداد بیشتری از بادکنک را دارید بهتر است از یک پمپ یا یک کمپرسور هوا استفاده کنید و اما اگر از یک گاز سبک‌تر از هوا استفاده کنید، به عنوان مثال گاز هلیوم بادکنک را در هوا معلق نگه می‌دارد هلیوم یک گاز خوب برای پر کردن بادکنک است زیرا ایمن است و آتش سوزی نخواهد داشت همچنین هنگام استنشاق سمی نیست، اگر بادکنک با گاز هلیوم پر شده باشد فقط برای یک مدت کوتاه (حدود یک روز) خود را حفظ می‌کند زیرا هلیوم دارای مولکول‌های کوچک است که از منافذ آن فرار می‌کند. اما در نوع فویلی آن مدت طولانی‌تری دوام دارد.
بادکنک را می‌توان با ژل هایفولت که دوام آن را زیاد می‌کند تقویت کرد. بادکنک‌های لاتکس نیز می‌توانند با آب پر شوند (که آنها را "بادکنک‌های آب" می‌نامند) و هنگامی که به جسم جامد پرتاب می‌شوند می‌ترکند و در بازی‌های تیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنین در جشن شادی و کارناوال در هند، نپال و برخی دیگر از کشورها بسیار محبوب هستند. بادکنک‌های آب طبق سنت در جشن پایان دادن به مدرسه در ایتالیا در ۹ یا ۱۰ ژوئن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بادکنک‌ها را می‌توان در بسیاری از اشکال ساخت اما آنها معمولا بیضی هستند.
تعدادی از اشکال متداول بادکنک عبارتند از:

مدل بالن یا صفینه فضایی که از حالت بیضی کشیده‌تر و پهن‌تر هستند، بادکنک ماری که مانند بدن مار بسیار باریک است، بادکنک قلبی دقیقا شبیه قلب واقعی می‌باشد و بادکنک عروسکی که شامل قسمت‌های سر و بدن و دست می‌باشد. مدل ماری اما بسیار باریک است بنابراین از آنها بیشتر در بادکنک آرایی استفاده می‌شود، مدل دیگری از آنها به نام بادکنک‌های استافر هستند که بسیار شبیه بالن بوده و سایز بزرگی دارند که داخل آنها انواع هدایا را قرار داده می‌شود.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

 کد آیسیک محصول از گروه ساخت  مبلمان، مصنوعات طبقه بندی نشده در جای دیگر(36) و از زیرگروه ساخت وسایل بازی و اسباب بازی (3694)، انواع اسباب بازی (3694312301)، اسباب بازی‌های بادی (3694412321)، بادکنک (3694512322) می‌باشد

هیچگونه کد تعرفه گمرکی برای این محصول درنظر گرفته نشده است.

  واحدهای تولیدکننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 9 واحد فعال بوده است. استان گیلان بیشترین میزان تولید را در بین تولید کنندگان دارد که برابر است با 250,000,000 عدد در سال.برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

برای محصول موردنظر هیچگونه واردات و صادراتی ثبت نشده است.

 کاربردهای محصول

بادکنک هم به عنوان وسیله‌ای برای سرگرمی هم به عنوان کالای تزیینی به کار می‌رود. با پیشرفت صنعت اسباب‌بازی نقش بادکنک در سرگرمی‌های روزانه کم رنگ تر شده است اما در بخش تزیینات و دکوراسیون اهمیت بیشتری یافته است.
یکی از مزایای بادکنک ارایی جنبه اقتصادی آن است، این روش نسبت به تزئینات دیگری همچون گل‌آرایی و …. ارزان‌تر است و پس از پایان مراسم به راحتی امکان نظافت محل مراسم وجود دارد، بادکنک‌ آرایی این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به دلیل وجود طرح‌ها و مدل‌های مختلف بادکنک با هر سلیقه‌ای آن را تطبیق دهید.
شکل ظاهری منحصر به فرد بادکنک باعث نمایش شاد و زیبای آن شده و به خاطر حجم آن خیلی راحت محیط را پر از رنگ‌های شاد می‌کند و در انواع مراسم قابل استفاده است. (عقد و عروسي، نامزدي، جشن تولد، جشن تکلیف، همايش، غرفه نمايشگاهي، سالن‌هاي ورزشي، مهد کودک‌ها، مدارس و...) 

 بازار محصول

 از گذشته تا امروز بادکنک به عنوان یک کالای مصرفی در تمامی مراسمات و جشن‌های مختلف مردم حضور داشته است. در چند سال اخیر واردات این کالا و سایر کالاهای مناسبتی به داخل کشور محدودتر شده است. در حال حاضر واردات کالاهای خاص مرتبط با جشن عامل مهم گرانی‌های این نوع کالاها در بازار می‌باشد.
تا زمانی که کالاهای خارجی اجازه ورود به کشور را داشتند بازار صنف کالاهای مناسبتی بسیار پر رونق بوده چرا که کالاهای وارداتی بسیار متنوع تر و با کیفیت تر از کالاهای داخلی هستند این در حالی است که تمام واردات ما از کشور چین انجام می‌شده است و حال واردکنندگان حتی اجازه واردات بادکنک از چین را نیز ندارند و تولیدکنندگان نیز امکان تولید این محصولات با کیفیت و تنوع را ندارند و در این شرایط بسیاری از خریداران از این بازار کوچ کرده‌اند. می‌توان اذعان داشت بسیار از محصولات خارجی موجود در بازار قاچاق هستند.
از این در صورت ارائه یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب نسبت به محصولات موجود در بازار می‌توان سهم مناسبی از بازار در کسب کرد و به یکی از پیشتازان تولید بادکنک تبدیل شد.

روش تولید 

 روش تولید بادکنک به شرح زیر است:

1) تهیه لاتکس
قبل استفاده از لاتکس ممکن است نیاز به لاتکس رنگ آمیزی باشد. این رنگ آمیزی به کمک ترکیب رنگدانه در لاتکس صورت می‌گیرد. این رنگ‌ آمیزی ممکن است در کارخانه تولید بادکنک انجام شود یا تولیدکننده بادکنک ممکن است لاتکس رنگ آمیزی شده را از یک تامین‌کننده خریداری کند.
لاتکس مایع باید در مخازن مخصوصی ریخته شوند که قالب‌ها در آنها فرو روند. این مخازن در دمای معینی نگهداری می‌شوند و ممکن است شامل مکانیزیم‌های هم زدن برای حفظ گردش لاتکس برای جلوگیری از ته نشینی باشند.
2) فرو بردن قالب‌ها
قالب‌های بادکنک ابتدا گرم می‌شوند، سپس در مخزن محلول منعقد کننده برای چند ثانیه غوطه‌ور می‌شوند. هنگامی که قالب‌ها در لاتکس مایع غوطه‌ور می‌شوند، منعقد کننده باعث می‌شود که لاتکس مانند یک ورقه نازک ژله‌ای اطراف قالب‌ها ایجاد کند.
محلول منعقد کننده معمولا مخلوطی از آب، نمک حاوی کلسیم، صابون و پودر تالک است. نمک یک منعقد کننده واقعی است. صابون به پخش لاتکس در یک فیلم کمک می‌کند و تالک به برداشتن لاستیک از قالب‌ها در مرحله بعد کمک می‌کند.
قالب‌ها تا دمای بین 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) و 200 درجه فارنهایت (93 درجه سانتی‌گراد) گرم می‌شوند و سپس در مخزنی از لاتکس غوطه‌ور می‌شوند. منعقد کننده باعث می‌شود که لاکتس قالب‌ها را بپوشاند. هرچه قالب‌ها بیشتر در مخزن باقی بمانند، پوشش ضخیم‌تری که به آنها می‌چسبد. برای بادکنک‌های مدنظر ما، قالب‌ها باید فقط برای چند ثانیه در لاتکس غوطه ور شوند. برای جلوگیری از به دام انداختن حباب‌های هوا و دستیابی به یک لایه نازک و یکدست، قالب‌ها باید با سرعت کنترل شده وارد و برداشته شوند.
3) ساخت حلقه
با چرخاندن قالب ها با استفاده از یک غلطک، یک لبه بر روی گردن بادکنک ایجاد می‌شود. این کار باعث می‌شود اطراف دهانه بادکنک یک لبه دیده شود.
4) حذف مایع منعقد کننده اضافی:
در این مرحله قالب‌ها در مخزن محلول شست‌وشو (اغلب آب معمولی) فرو می‌روند تا مایع منعقد کننده اضافی حل شده و خارج شود.
5) پخت لاستیک
لاستیک روی قالب‌ها باید خشک و پخته شود. روش مورد استفاده در بین تولیدکنندگان متفاوت است. برخی از تولیدکنندگان بادکنک از لاتکس استفاده می‌کنند که از قبل حاوی ماده آتش زا است، در این حالت لاستیک در دمای متوسط خشک می‌شود. سایر سازندگان با قرار دادن قالب‌های روکش لاستیکی در فر و پخت آن این کار را انجام می‌دهند.
6) برداشتن بادکنک‌ها
در این مرحله بادکنک‌ها به صورت مکانیکی از قالب خود جدا می‌شوند. یک روش این است که آنها را با استفاده ار اسپری آب یا هوا آزاد کنید.
اگر بادکنک‌ها با استفاده از اسپری آب برداشته شوند، بعد از آن در سانتریفیوژ قرار می‌گیرند، جایی که آب اضافی با چرخاندن بادکنک‌ها با سرعت زیاد دور می‌شود. در نهایت بادکنک‌ها در دستگاه‌های خشک‌کن، خشک می‌شوند.
7) چاپ و بسته‌بندی
در مرحله بادکنک‌ها به صورت ساده بسته‌بندی می‌شوند، یا ابتدا چاپ روی آنها صورت می‌گیرد و سپس بسته‌بندی می‌شوند.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 184,900 739,600
سرمایه در گردش6,20924,836
کل سرمایه گذاری191,109764,436

 زمین مورد نیاز برای تولید 60,000,000 عدد در سال بادکنک 2500 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 250,000ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 128,935 میلیون ریال می‌باشد.

 شاخص های اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید بادکنک توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 308,802 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)56.34درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی111,000میلیون ریال