WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 8 دقیقه (1590 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث باغ پرندگان

brid-garden

مقدمه 

در طول تاریخ یکی از جلوه‌­های پر عظمت خلقت خداوند بزرگ درک و دیدار پرندگان و زیبایی و شنیدن آوای آنان بوده است که روش زیست، ساختمان و رنگ پر و بال و حرکات موزون آنها الهام‌بخش دانشمندان، هنرمندان، زیست‌شناسان و شعرا بوده و هر چه که شناخت بیشتری پیدا می‌­نموده‌­اند شگفتی و اعجابشان نیز فزونی می­‌گرفته است.

پرندگان از زیباترین جانداران كره خاكی هستند كه انسان امروز به دلیل زندگی شهری لذت بودن با آنها را از دست داده است. باغ پرندگان یكی از طرح­‌های بدیع برای بودن انسان در كنار پرندگان، جذب گردشگران داخلی و خارجی و پر كردن اوقات فراغت خانواده‌­ها می‌­باشد.

مجموعه باغ پرندگان با توجه به بدیع بودن خود می­‌تواند یكی از پربازدیدترین پارك‌­های گردشگری باشد. در داخل مجموعه علاوه بر نگهداری پرندگان، تكثیر پرندگان عادی، نادر و فروش پرندگان عادی نیز قابل انجام بوده و بر منافع درآمدی مجموعه می‌افزاید.

همچنین علاوه بر جاذبه پرندگان، فضای سبز، بركه‌­ها و صخره‌­های مصنوعی موجود در مجموعه جذابیتی مضاعف به مجموعه خواهد افزود. تاكسیدرمی و نگهداری پرندگان خشك شده در داخل موزه پرندگان مجموعه نیز از دیگر فعالیت‌­های این مجموعه است كه انتظار می­‌رود بازدید سالانه فراوانی از آن به عمل آید. 

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث باغ پرندگان ارائه شده است.

معرفی محصول

 خدمات ارائه در باغ پرندگان به شرح زیر است:

1-تفريح و سرگرمي و پر كردن اوقات فراغت بازديدكنندگان

۲-استفاده از آب‌وهواي سالم و فضاي سبز

۳-مشاهده پرندگان از نزديك

۴-ارائه اطلاعات در مورد پرندگان اعم از آشنايي با نام و خصوصيات آنها، نحوه تخم‌گذاري، تغذيه، زيستگاه و ... به بازديدكنندگان

۵-مشاور دام‌پزشكي و راهنمایي بازديدكنندگان جهت نگهداري پرندگان در خانه به طور رايگان

۶-معاوضه پرندگان مازاد با گونه­‌هاي جديد موردنياز براي باغ.

۷-نگهداري پرندگان اهدا شده توسط بازديدكنندگان با دوربين­‌هاي عكاسي و فيلمبرداري شخصي

۸-نمايش كلكسيون‌­هاي پر و تخم پرندگان جهت بازديد علاقمندان.

9-ارائه خدمات فروشگاهی و رستوران در مجموعه

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

  طرح مذکور خدماتی می‌باشد و کد آیسیک و کدتعرفه گمرکی ندارد.

معرفی باغ‌‎های پرندگان مهم کشور  

 * باغ پرندگان تهران: باغ پرندگان تهران با مساحت 17 هکتار، در شمال شرق تهران در خیابان هنگام قرار دارد. این باغ در اردیبهشت ماه سال 1392 خورشیدی به صورت رسمی افتتاح شد و در حال حاضر 168 گونه پرنده همچون کبوتر، طوطی، اردک، قوی سفید، غاز، فنچ، جغد، شاهین، عقاب، طاووس و …، نگهداری می‌شوند. نکته جالب توجه در خصوص این باغ این است که بیشتر پرندگان این مجموعه در فضای باز نگهداری می‌شوند.

*باغ پرندگان مشهد: باغ پرندگان مشهد یکی مراکز جذب گردشگر و تفریح مردم مشهد محسوب می‌شود. مجموعه باغ پرندگان سپاد، یکی از شکیل‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی و شهر مشهد محسوب می‌شود، که با توجه به حجم بالای گردشگر این باغ به حضور و ماندگاری زائر در شهر مشهد کمک می‌کند. این باغ با مجوز دامپزشکی احداث شده است، که شرایط استاندارد برای نگهداری پرندگان در آن لحاظ شده است. تیمی از دامپزشکان ماهر در باغ پرندگان به صورت مستمر حاضر هستند و بر سلامت پرندگان نظارت دارند. انواع پرندگان کمیاب و نادر ایرانی و آسیایی و همچنین پرندگانی از کشورهای آفریقایی برای زندگی به این باغ آورده شده است.
باغ پرندگان در سال ۱۳۹۳ در مجاورت مجتمع الماس شرق احداث شد. این پارک فوق‌العاده دیدنی محلی است برای نمایش انواع پرندگان کمیاب، ایرانی، آسیایی و آفریقایی. این پارک با توجه به جذابیت خاص خود توانسته پذیرای حجم قابل توجهی از مسافرین تورهای مشهد باشد. یکی از بارزترین ویژگی‌های این باغ وحش زیبایی بصری آن است. چراکه دست اندرکاران محوطه‌ی کلی باغ را به زیباترین نحو ممکن طراحی کرده‌اند. وجود پل‌های چوبی، خیابان‌های سنگ فرش، پوشش گیاهی فوق‌العاده، آبشارهای مصنوعی همه و همه مجموعه ای از جذابیت‌ها و زیبایی‌ها را موجب شده و همین مساله توانسته به بهترین شکل به جذب مسافرین تورهای مشهد منجر شود.

*باغ پرندگان اصفهان: باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ به همت شهرداری اصفهان در ۴ کیلومتری غرب پل وحید در حاشیه زاینده‌رود و در انتهای پارک طبیعی ناژوان اصفهان احداث گردیده است و اکنون تحت مدیریت طرح ساماندهی ناژوان و صفه اداره می‌شود. باغ پرندگان اصفهان باغی است با مساحتی بالغ بر 55,000 مترمربع که از جاذبه‌های تفریحی شهر اصفهان است. این مجموعه که بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه می‌باشد. مساحت داخلی زیر توری باغ 17,000 مترمربع و مساحت توری که بر روی 16 ستون متحرک به ارتفاع حداکثر 32 متر قرار گرفته است 40,000 مترمربع است.
در این مجموعه در حدود ۴۰۰۰ قطعه در ۱۳۰ گونه وجود دارد و به تدریج گونه‌های جدیدی به این مجموع افزوده خواهد شد و این رقم فزونی خواهد یافت. تراکم گونه‌ای پرندگان باغ متفاوت است و این اختلاف بستگی به میزان امکان جمع‌آوری پرندگان و سازگاری آنها با شرایط محیطی حاکم دارد به طوریکه تعداد پرندگان متعلق به پاره‌ای از گونه‌ها صرفا یک جفت می‌باشد.
در باغ پرندگان اصفهان زیستگاه‌های متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان برای آنها در نظر گرفته شده است. برای مثال برکه‌های باغ جهت پرندگان آبچر نظیر اردک‌ها، فلامینکوها و… قفس‌های شیشه‌ای برای پرندگانی که در آب‌وهوای اصفهان امکان زیست ندارند نظیر انواع طوطی‌ها، توکان‌ها و… صخره‌ها برای پرندگان مناطق سنگلاخی و بیابانی نظیر کبک و تیهو و… فضاهای سبز و پر درخت جهت پرندگان مناطق جنگلی مانند قرقاول‌ها و قفس‌های فلزی برای پرندگانی که به دلایل مختلف امکان رهایی آنها در باغ وجود ندارد در نظر گرفته شده است. از این رو در باغ پرندگان اصفهان شما شاهد پنج محیط متفاوت برای پرندگان هستید. برکه‌ها، صخره‌ها، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضای سبز جنگلی.

*باغ پرندگان کیش:باغ پرندگان کیش، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره است. مراحل راه اندازی باغ پرندگان به وسعت ۳ هکتار از سال۱۳۸۰ آغاز شد و هم اکنون روزانه ۵۰۰ گردشگر از این باغ دیدن می‌کنند.
باغ در دو قسمت جداگانه، فضایی مناسب را برای نگهداری پرندگان فراهم کرده است. بازدیدکنندگان در اولین بخش با عبور از مسیرهای سبز و زیبا و توقف در کنار قفس‌ها، پرندگان مختلف را می‌بینند و با مطالعه مطالب درج شده بر روی هر قفس، اطلاعات جامع و مفیدی درباره زیستگاه، نوع تغذیه و ویژگی هر پرنده به دست می‌آورند.
دومین بخش محوطه ای است زیبا به مساحت حدود ۲هکتار که فضای مناسبی را برای پرواز آزادانه پرندگان فراهم کرده است. در این باغ بیش از ۵7 گونه از پرندگان قاره های آسیا، آفریقا و امریکا نگهداری می شوند. در برکه وسط باغ فلامینگوها، پلیکان‌های پاخاکستری و سفید درنای تاج دار، ایبیس، قوها و انواع لک لک‌های مارابو و سدلبیلد در محیطی کاملا طبیعی، مناظر کم نظیر و زیبایی را در برابر دید گردشگران قرار می‌دهد.

مزیت‌های خدمات

 تفریح و گردشگری، امروزه به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ‌ها و ارتباطات ملل، نقش ممتازی در استقرار صلح و آرامش در جهان ایفا کرده است. صنعت جهانگردی با بخش‌های مختلف اقتصاد به طور مستقیم و غیرمستقیم در تعامل قرار دارد و با داشتن اثرات مثبت عمیق و متقابل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از بخش‌های حائز اهمیت و مهم به شمار می‌رود. با توجه به آمار سال 2017 بیش از 1200 میلیارد دلار، گردش مالی سالیانه توریسم در جهان است که سهم کشور ایران، به یک دهم درصد هم نمی‌رسد. گردشگری در هزاره سوم را ارزنده‌ترین صنعت پول‌ساز در جهان می‌دانند که دولت مردان کشور باید با یک عزم ملی در این راه بیش‌تر تلاش کنند. این تلاش می‌تواند باعث جذب توریست، معرفی کشور در سطح جهانی و ارتقای رشد ناخالص ملی GNP را به همراه داشته باشد.

 بازار محصول

 بر اساس اطلاعات آماری در سبد خرید هزینه‌ها که در بخش ضریب مصرف نیز بررسی شد اطلاعات آماری در سبد هزینه‌های غیر خوراکی خانوارهای ایرانی سهم هزینه‌های تفریحات و سرگرمی 2% است. این ضریب کم نشان‌دهنده عرصه گسترده کار برای ارتقاء این ضرایب است، علاوه بر این نتایج بررسی کارشناسان صنعت گردشگری نشان می‌دهد که کشش درآمدی گردشگر خارجی در بلند مدت بیش از کوتاه مدت است که این مفهوم نیز بیانگر این واقعیت است که سرمایه‌گذاران بدون هیچ نگرانی می‌توانند در فعالیت‌های دیر بازده بخش تفریحی و گردشگری سرمایه‌گذاری نمایند چون انتظار می‌رود در آینده سهم هزینه‌های تفریحات و سرگرمی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

از طرفی رشد صنعت گردشگری در ایران نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری را ضروری می‌کند تا عوامل زیر بنایی و ارکان توسعه صنعت جهانگردی در ایران فراهم شود که می‌تواند فعالیت‌های جهانگردی را به سوی رشدی همراه با توسعه ساختار‌مند سوق دهد.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 753,338 2,690,493
سرمایه در گردش13,83449,407
کل سرمایه گذاری767,1722,739,900

 زمین مورد نیاز برای احداث باغ پرندگان ، 40,000 مترمربع می باشد.

* لازم به ذکر است هر دلار معادل 280,000 ریال درنظر گرفته شده است.

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل  328,071 ميليون ريال می‌باشد.  

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح احداث باغ پرندگان توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.  

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 280,074 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)26,95درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی452,000میلیون ریال
کد آیسیک (ISIC) چیست؟
ایده سرمایه گذاری: احداث واحد بسته‌بندی خرما

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/