WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 8 دقیقه (1633 words)

مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید کلاه، دستکش و روکش کفش یکبار مصرف

InShot_20210922_121828717

مقدمه 

موی سر جز قسمت‌های دارای آلودگی بالا در بدن است، به همین دلیل استفاده از کلاه یکبار مصرف در هنگام کارهایی که از نظر بهداشتی حساسیت بالا دارند بسیار ضروری است.
کلاه یکبار مصرف آکاردئونی نوعی مناسب و بهداشتی از انواع کلاه‌های یکبار مصرف است و می‌توان به خوبی از آن در هر جایی که سلامت و بهداشت مهم است استفاده کرد. این کلاه از جنسی خوب برخوردار است و در جاهای مختلفی به کار می‌رود. جنس پارچه کلاه آکاردئونی از جنس اسپان باند یا الیاف بدون بافت است.
منسوجات یکبار مصرف معمولا از الیاف‌های غیر بافتنی و مصنوعی ساخته ‌می‌شوند که این موضوع باعث دوام بالای این اجناس، سبک‌بودن وزن و همچنین قیمت تمام شده مناسب است. منسوجات غیربافتنی مناسب برای استفاده در محیط‌های بیمارستانی است که نیازمند بهداشت بالا است. این بهداشت بالا در نتیجه خصوصیات آنتی باکتریال پارچه و متریال مورد استفاده در لباس کار بیمارستانی و همچنین این مورد است که بلافاصله بعد از استفاده این نوع لباس دور ریخته می‌شود.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید تولید کلاه، دستکش و روکش کفش یکبار مصرف ارائه شده است.

معرفی محصول

کلاه آکاردئونی
کلاه آکاردئونی بدین منظور استفاده می‌شود تا بتوان بهداشت محیط را بهتر رعایت کرد. کلاه آکاردئونی به دلیل حالت بسته‌بندی کلاه که بصورت آکاردئون بسته‌بندی شده‌است نام گذاری شده‌است، کلاه‌های آکاردئونی در وزن‌های مختلف تهیه و تولید می‌شوند ولی عموم وزن این کلاه‌ها از بین 10 تا ۱۲ گرم می‌باشند. کلاه آکاردئونی به صورتیست که فرد استفاده کننده از کلاه آکاردئونی نباید در هنگام استفاده از کلاه آکاردئونی عرق کند چرا که این قابلیت از مهمترین قابلیت‌های کلاه آکاردئونی می‌باشد. کلاه آکاردئونی کلاهی است یکبار مصرف و بعد از هر بار استفاده بهتر است دور انداخته شود.
جنس پارچه کلاه آکاردئونی از جنس اسپان باند و ضد آب بوده و در تولید آن از کش پهن استفاده می‌شود که این امر به مصرف کننده اجازه می‌دهد مدت زمان زیادی بدون احساس خستگی و همچنین احساس سنگینی حجمی روی سرش، به راحتی از این کلاه‌ها استفاده کند.
پارچه اسپان باند در زمره‌ منسوجات بی‌بافت و از جنس پلی‌پروپیلن است. اسپان باند به نام‌هاى پارچه‌ یک‌بار مصرف، بى‌بافت، نبافته، لایه‌ سوزنى، نبافته‌ سوزنی و نبافته‌ اسپان نیز شناخته می‌شود.

روکش کفش یکبار مصرف یکبار مصرف
دستکش و روکش کفش یکبار مصرف با استفاده از فیلم‌های پلاستیکی تولید می‌شود. روکش کفش یکبار مصرف برای جلوگیری از انتقال آلودگی از محیط کار به داخل کفش و همچنین جلوگیری از انتقال آلودگی از کفش به داخل محیط استفاده می‌شود. معمولا روکش کفش یکبار مصرف به صورت یکبار مصرف تولید شده و در محیط‌های آزمایشگاهی از آن استفاده می‌شود. روکش کفش یکبار مصرف در اندازه، رنگ و وزن‌های متفاوتی تولید می‌شود. جنس کلاه، دستکش و روکش کفش یکبار مصرف از پلی یورتان، پلی‌اتیلن و پلی پروپیلن است. پوشش‌های کفش در رنگ‌های سیاه، طلایی، آبی، سفید و سبز تولید می‌شود.

دستکش یکبار مصرف پلاستیکی
دستکش‌های پلی اتیلن به عنوان دستکش CPE نیز شناخته می‌شوند، این دستکش‌ها سایزبندی خاصی ندارند و در سایز بزرگ تولید می‌شوند و برای استفاده در کارهای سبک که نیاز به تغییر دستکش دارند، مناسب است. این دستکش‌ها بسیار مقرون بصرفه هستند اما مدت زمان استفاده از آنها کوتاه است و این خود دلیلی برای بهداشتی بودن این نوع دستکش‌ها

هدف از اجرای این طرح احداث واحد تولید کلاه، دستکش و روکش کفش یکبار مصرف می‌‌باشد. ظرفیت اسمی تولید این واحد 220 تن کلاه آکاردئونی یکبار مصرف (هر عدد کلاه 10 گرم)، 45 تن دستکش یکبار مصرف نایلونی (هر دستکش 0.6 گرم) و 35 تن روکش کفش یکبار مصرف (هر روکش 3 گرم) است.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصولات طرح به شرح زیر است: 

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
کلاه یکبار مصرف پلاستیکی _ 2520512610
دستكش پلاستيكي يكبار مصرف ۲۵۲۰۱۴۳۶ 2520512430
روکش کفش _2520512609
فيلم پلاستيكي۲۵۲۰۱۲۱۲_
صفحات پلاستيكي۲۵۲۰۱۲۱۴_
ورق پلاستيكي خود چسب۲۵۲۰۱۲۱۵_
انواع فيلم پلاستيكي چند لايه۲۵۲۰۱۲۱۹_
پاكت پلاستيكي۲۵۲۰۱۵۱۵_
كيسه نايلون۲۵۲۰۱۵۱۶_

کلاه، دستکش و روکش کفش پلاستیکی تحت زیر تعرفه 3926، مقررات گمرکی ایران با عنوان "ساير مصنوعات از مواد پلاستيكي و مصنوعات از ساير مواد مشمول شماره‌هاي 01 39 لغايت 14 39." صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 39262010، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 20 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 16%) می‌باشد.
شرایط ورود کد 39262090، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 55 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 51%) می‌باشد.
همچنین تقریبا کلیه محصولات فيلم‌هاي پلاستيكي از جنس پلي اتيلن كه در اين مطالعه امکان‌سنجی مورد بررسي قرار مي‌گيرد در قالب شماره تعرفه‌هاي زیر مجموعه 3920 وارد و صادر مي‌شود.

  واحدهای تولیدکننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1399 دارای 1,063 واحد فعال بوده است. استان‌های خراسان رضوی و اصفهان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39262010

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39262090

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 3920

 کاربردهای محصول

کلاه آکاردئونی کاربردهای زیر را دارد:
در رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، بیمارستان‌ها، صنایع غذایی و دارویی و... رعایت بهداشت امری ضروری است و استفاده از کلاه یکبار مصرف جهت جلوگیری از ریزش مو بسیار معمول پارچه‌ها. در این راستا کلاه آکاردئونی به علت حجم کم و راحتی پیشنهاد می‌شود. 
کلاه‌های یکبارمصرف نایلونی معمولا به علت جنس نایلونی که دارد، باعث تعریق کاربر حین استفاده می‌شود اما کلاه‌های آکاردئونی به علت نازک بودن، هوا را به راحتی از خود عبور داده و باعث می‌شود سر فرد، حین استفاده عرق نکند و به همین دلیل در اکثر کارخانه ها و بیمارستان ها و صنایع پزشکی و آشپزی از این کلاه استفاده می‌شود.
دستکش یکبارمصرف پلاستیکی
از این نوع دستکش‌ها برای محافظت عالی در برابر انواع محصولات، همچنین در کار آزمایشگاهی، مواد غذایی، ایمنی، صنعتی، دامپزشکی، الکترونیک، نقاشی، چاپ و یا محیط عکاسی استفاده می‌شود.
روكش كفش
بعنوان يكي از محصولاتي كه از فيلم‌هاي پلاستيكي توليد مي‌شوند از جمله محصولاتي است كه داراي كاربردهاي خاص و محدودي است. همانطور كه از نام محصول مشخص است از اين محصول به عنوان پوششي براي كفش استفاده مي‌شود كه با توجه نوع محيط، هدف از اين پوشش‌ها مي‌تواند به دو شكل زير باشد:

  • جلوگيري از انتقال آلودگي كفش به محيط
  • محافظت کفش‌ها از آلودگي محيط کار 

 بازار محصول

جنس پارچه کلاه آکاردئونی از جنس اسپان باند یا منسوجات بی بافت است. صنعت منسوجات بی بافت روز به روز در حال توسعه و گسترش است، خوشبختانه در ایران نیز این صنعت رشد چشمگیری داشته‌است، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد رشد خط تولید اسپان باند و سایر منسوجات بی بافت در جای جای کشورمان بوده‌ایم.
بازار محصولات یکبار مصرف پلاستيكي متاثر از كاربرد محدود آن، يك بازار خاصي را بوجود آورده است و عرضه محصول در اين بازار نياز به معرفي محصول و ارتباط نزديك توليدكننده و يا عرضه كننده و مصرف‌كننده است. در منطقه خاورميانه كشور تركيه بزرگترين توليدكننده و عرضه كننده اين محصولات به شمار مي‌آيد و عرضه محصول در اين منطقه نياز به رقابت با محصولات اين كشور است. از طرفي اين محصولات قابل عرضه در كشورهايي است كه در زمينه بهداشت و درمان و رعايت اصول آن داراي پيشرفت‌ها و استانداردهايي باشند. بنابراين با وجود انواع مختلف و متنوعي از اين محصولات، صادرات اين محصولات به كشورها با ارایه محصول مناسب به جهت قيمت و كيفيت و قدرت چانه زني بالا مقدور مي‌باشد.

روش تولید 

فرآیند تولید کلاه‌های آکاردئونی به صورت اتوماتیک با قرار گیری رول‌ مواد اولیه (منسوجات بی بافت) در دستگاه و به صورت تمام اتوماتیک صورت می‌گیرد.  
براي توليد فيلم‌های پلی اتیلن، از روش اکستروژن استفاده مي‌شود. دو فرآيند اصلي كه از تكنولوژي اكستروژن در توليد ماده بسته‌بندي انعطاف پذير استفاده مي‌كنند عبارتند از:
اكستروژن به صورت ريخته گري (cast) و اكستروژن فيلم دمشي (لوله اي)
پس از تولید فیلم‌های پلی اتیلن، این فیلم‌ها توسط دستگاه تمام اتوماتیک تبدیل به دستکش و کاور کفش می‌شوند.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 83,528 33,4112
سرمایه در گردش5,34721,388
کل سرمایه گذاری88,875355,500

زمین مورد نیاز برای تولید 300 تن در سال محصولات یکبار مصرف بهداشتی، 1,500 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 250,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 95,255 میلیون ریال می‌باشد.  

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید کلاه، دستکش و روکش کفش یکبار مصرف توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است. 

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 52,942.82 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)32.62درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی50,000میلیون ریال
کد آیسیک (ISIC) چیست؟
ایده سرمایه گذاری: احداث واحد بسته‌بندی خرما

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/