Untitle_20210920-055816_1

مقدمه 

 درست کردن آتش گاهی اوقات ممکن است سخت باشد خصوصا زمان وزش باد و هوای نامناسب. ژل آتش زا یکی از بهترین مواد برای تهیه آتش در کوتاه ترین زمان ممکن می‌باشد.
ژل آتش زا گزینه مناسبی برای استفاده و جایگزین نمودن با مواد قدیمی مانند نفت، بنزین و گازوئیل است. عدم آلودگی و کاهش خطرهای احتمالی از جمله مهمترین مزایای استفاده از این مواد برای تولید آتش می‌باشد. زمانی ایجاد آتش معضل بزرگی بود که امروزه افزایش دانش و فناوری به کمک این پدیده آمده و با اختراع و تولید این ژل‌ها دیگر از مشکلات گذشته برای تهیه آتش خبری نیست.
سوخت‌های ژلاتینی سوخت‌هایی بر پایه اتانول هستند. این سوخت‌ها چون ژلاتینی شده‌اند چند ویژگی نیز به آنها اضافه شده است.
از دیگر ویژگی‌های سوخت‌های ژلاتینی آرام سوزی، راحتی حمل و نقل و کاهش فراریت در محیط‌های باز می‌باشد.
سوخت‌های ژلاتینی با توجه به اینکه حاوی اتانول هستند سوخت‌های پاک محسوب می‌شوند چرا که اتانول می‌تواند جایگزین نفت و گازوئیل برای درست کردن آتش باشد.
این سوخت‌ها بدون دود می‌سوزند و آلودگی به مراتب کمتری نسبت به نفت و گازوئیل ایجاد می‌کنند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ژل آتش زا ارائه شده است.

معرفی محصول

ژل آتش زا نوعی ماده سوختنی برای تولید آتش و گرما و جايگزيني مطمئن و امن به جاي نفت، الکل و دیگر مواد آتش زا می‌باشد. ماده‌ای با قابلیت اشتعال بالا و بی بو است که به علت نگهداری آسان و ایجاد اشتعال سریع و بدون ایجاد بو، در تفرج‌گاه‌ها و ... مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.
یک قطعه از ژل جامد آتش زا می‌تواند به راحتی ۴۰۰ الی ۸۰۰ گرم ذغال را آتش زده و آماده استفاده نماید. ژل آتش زا هیچگونه ضرری برای سلامتی انسان و محیط زیست نداشته و با استفاده از فرمول‌های متفاوت به دو طریق جامد و مایع تولید می‌شود.
امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا همچون اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و غیره، استفاده از موارد مشابه همچون الکل، قرص نفتی و دیگر محصولات مشابه به دلیل خطر آتش سوزی و مسائل بهداشتی کاملاً منسوخ گردید و در کشور عزیز ایران نیز استفاده از ژل جامد آتش زا رو به افزایش می‌باشد. این ماده با استفاده از فرمول‌های متفاوت به دو طریق جامد و مایع تولید خواهد شد.
آتش یکی از نیازهایی است که در سفرها وجود دارد و دارای کاربردهای بسیاری از جمله گرم کردن و تهیه برخی غذاها همچنین خالص نمودن آب آشامیدنی می‌باشد.
قابل ذکر است این ژل‌ها برای انسان و محیط زیست ضرری نخواهند داشت. ژل آتش زا قابلیت اشتعال بالایی دارد و بدون بو می‌باشد. نگهداری ژل آتش زا آسان و بی‌خطر است به خاطر همین در مکان‌های عمومی می‌توان از آن استفاده کرد، امروزه استفاده از ژل آتش زا در ایران بسیار افزایش یافته است.
از مزایای اجرای طرح تولید ژل آتش‌زا در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- نیاز به سرمایه گذاری بسیار پایینی دارد.
- نسبت به سایر مواد آتش‌ زا در زمان کمتری تولید می‌شود.
- با توجه به میزان سرمایه گذاری کم حاشیه سود بالایی دارد.
- به دلیل جامد بودن محصول از قابلیت بالایی جهت صادرات برخوردار می‌باشد.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

 کد آیسیک محصول از گروه ساخت مواد و محصولات شیمیایی (24) و از زیر گروه‌های تولید سایر محصولات شیمیایی طبقه بندی نشده در جای دیگر (2429)، محصولات و مواد اشتعال زا (3604)، ژل آتش زا (2429412659) می‌باشد.
ژل آتش زا تحت زیر تعرفه 3604، مقررات گمرکی ایران با عنوان "اشیا برای آتش بازی" صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 36041000، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 55 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 51%) می‌باشد.

  واحدهای تولیدکننده محصول

این محصول تا انتهای سال 1399 دارای 26 واحد فعال بوده است. استان‌های البرز، قم و گیلان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

کد تعرفه گمرکی ژل آتش زا 36041000 می‌باشد اما تا کنون آماری برای واردات و صادرات با این کد در وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت نشده است.

 کاربردهای محصول

 کاربردهای ژل آتش زا:
-ایجاد اشتعال بسیار سریع و بدون آلودگی
-برای تسریع و تشدید شعله باربیکیو، منقل و شومینه
-جایگزین بسیار مناسب الکل، گازوییل و نفت

 بازار محصول

 ژل آتش زا محصولی پرمصرف جهت درست کردن راحت و بی دردسر آتش است که استفاده از آن طی سال‌های اخیر در ایران روند رو به رشدی داشته است. از قابلیت‌های مهم ژل آتش زا می‌توان به خاصیت اشتعال زایی بالا، بی بو بودن و نگهداری آسان و بی خطر آن اشاره کرد. یکی از دلایل تولید ژل آتش زا در کشور توجیه اقتصادی آن است؛ به این دلیل که می‌تواند جایگزین مناسب و بی ضررتری نسبت به سایر مواد شیمیایی خطرناک باشد، همچنین به سلامتی انسان و محیط زیست آسیب کمتری می‌رساند. محاسبات و شاخص‌های اقتصادی طرح نشان می‌دهد که طرح دارای توجیه اقتصادی است و می‌توان نتیجه‌گیری کرد که طرح دارای توجیه مناسب بوده و اجرای آن می‌تواند نتایج مثبتی برای مجری و کشور در برداشته باشد. همچنین با بررسی جدول موازنه عرضه و تقاضا پی می‌بریم که در سال‌های آتی کمبود عرضه خواهیم داشت که همین موضوع بر احداث واحدهای جدید تاکید دارد.
از مهمترین ویژگی‌های بزرگترین فروشندگان ژل آتش زا در کشور می‌توان به ارائه محصول، با کیفیت بالا و قیمت مناسب اشاره کرد، همچنین عواملی نظیر ارائه خدمات پس از فروش، اخلاق خوش و مشتری مداری از ویژگی‌های بازر یک فروشنده خوب و متشخص می‌باشد، که در روند افزایش فروش و سودآوری تاثیر بسزایی دارد.

روش تولید 

 فرایند تولید ژل آتش زا بسیار آسان بوده و نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد. مواد اولیه مورد نیاز و درصد ترکیب مواد جهت تولید ژل آتش زا عبارت اند از:
-آب 90-85%
-کارباپوول0.5%
-تری اتانول امین 5%
-اتانول 5%
در اولین قدم برای ساخت ژل آتش زا با کارباپول لازم است تا تمام کارباپول در آب توسط همزن و میکسر حل شود و پس از آن تری اتانول به صورت قطره ای به محلول مورد نظر اضافه شود تا محلول رفته رفته حالت ژل خود را به دست آورد و در مرحله آخر الکل (اتانول) به این محلول اضافه شود تا ژل آتش زا آماده انتقال به بخش پرکن و در آخر بسته بندی شود.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 91,153 364,612
سرمایه در گردش8,49233,968
کل سرمایه گذاری99,645398,580

 زمین مورد نیاز برای تولید 1400 تن در سال ژل آتش زا، 3,000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 250,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 152,618 میلیون ریال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

 شاخص‌های اقتصادی طرح تولید ژل آتش زا توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 135,854.75 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)45.79درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی 55,000میلیون ریال