پانل گچی - گچ برگ

مقدمه 

 تا قبل از جنگ جهانى دوم، اندود گچى رايج‌ترين مصالح براى پوشش داخلى منازل، ساختمان‌هاى ادارى و بسيارى از ساختمان‌ها در اروپا به شمار می‌رفت. در آن زمان واژه خشك براى مصالح پوششى ديوار كه نياز به اندود گچ نداشت، به كار مى‌رفت. در سال‌هاى پس از جنگ جهانى دوم استفاده از سيستم‌هاى ديوار شك به علت اينكه مشکلات سيستم اندود گچى (از قبيل نياز به نيروى كار متخصص، وزن بيشتر، نفوذ رطوبت به ساختار زيرين، سرعت پايين و صرف زمان براى خشك شدن قبل از عمليات رنگ‌كارى) را برطرف مى‌نمود به سرعت گسترش يافت. اين سيستم روشى براى ساخت جداكننده‌هاى غير باربر و پوشش نازك‌كارى ديوار و سقف كاذب با استفاده از اجزاى پيش‌ساخته است كه از قاب نگهدارنده و صفحه گچى نصب‌شده بر روى آن تشكيل مى‌شود. در مواردى نيز به جاى صفحه گچى از صفحات سيمانى استفاده مى‌شود. قاب نگهدارنده اصلی از سازه‌ها با مقطع U و L شکل سرد نورد شده از جنس فولاد گالوانیزه و در برخی كشورها از مقاطع چهارتراش چوبى استفاده مى‌شود. قاب اصلى براى نصب و تثبيت صفحات گچى در نظر گرفته شده و هيچ گونه نقش سازه‌اى در ساختمان ندارد. اتصال صفحات به قاب با استفاده از پيچ مخصوص صورت مى‌گيرد و سپس درز ميان آنها به وسيله نوار و بتونه مخصوص درزگيرى شده و بدين ترتيب سطحى يكپارچه حاصل مى‌گردد. اين روش ساخت به عنوان سيستمى مدولار، برنامه‌ريزى دقيق، اجراى سريع و صنعتى‌سازى را ميسر مى‌نمايد.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید پانل گچی ارائه شده است.

معرفی محصول

پانل گچی یا دیوار گچی پیش‌ساخته یک نام عمومی برای مجموعه از محصولات است که از مخلوط آب و گچ تهیه می‌شوند و ذرات گچ آن نسبت به گچ‌های ساختمانی ریزتر است. این پانل‌ها همگی دارای پایه‌ای گچی هستند اما سطح رویین آنها می‌تواند با مواد دیگری مانند گاغذ یا فایبرگلاس پوشانده شده باشد. دیوارهای گچی پیش‌ساخته به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند.
استفاده از پانل گچی در ساختمان مزایای بسیاری دارد از جمله این که:
نصب آن بسیار آسان است، زیرا این محصولات به صورت یکپارچه در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند و به سرعت سقف و دیوارهای با مساحت زیاد را پوشش می‌دهند. این محصولات برای نصب به چند ابزار ساده نیاز دارند. برای برش آن به تیغ کاتر و برای نصب آن به میخ، مته و یا حتی چسب نیاز است. زیرا پانل‌های گچی وزن کمی دارند.
مقاومت در برابر آتش یکی دیگر از ویژگی‌های مهم پانل‌های گچی است. به همین دلیل استفاده از آن در ساخت دیوارهای داخلی طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این دیوارها انتقال گرمای آتش را به خوبی به تاخیر می‌اندازند و از گسترش آتش جلوگیری می‌کنند.
عایق صدا بودن نیز دیگر ویژگی مهم پانل‌های گچی است. امروزه زندگی در شهرهای شلوغ نیازمند شیوه‌ای مناسب در ساخت‌وساز است که آرامش داخل خانه را به خوبی فراهم کند.
دوام بالا، صرفه اقتصادی و تنوع برای استفاده در طراحی داخلی از دیگر ویژگی‌هایی هستند که پانل‌های گچی را به محصولات مطلوب تبدیل می‌کنند.
برای نصب پانل‌های گچی دمای محیط نباید کمتر از ۴ درجه سلسیوس (سانتی‌گراد) باشد و اگر برای نصب آن از چسب استفاده شود، دما نباید کمتر از ۱۰ درجه باشد. مگر اینکه تولیدکننده‌ی دیوار گچی پیشنهاد دیگری داشته باشد.
در صورت گرم کردن فضای نصب، باید به تهویه هوا و ممنوعیت بالا رفتن دما به بیش از ۳۵ درجه توجه شود و در زمان نصب پانل‌های گچی نباید در معرض رطوبت بسیار بالا قرار بگیرند. هنگام نصب در محیط کار گرم بهتر جریان هوایی محیط اطراف پانل را تا دمای مطلوب خنک کند.
دیوار گچی پیش ساخته را می‌توان روی قاب چوبی، فلزی یا چوب چند لایه نصب کرد. همچنین قابلیت نصب روی سطوح سیمانی و بنایی شده را نیز دارد. در شرایط متفاوت تنها روش نصب کمی تغییر خواهد کرد تا پستی بلندی‌های سطح برای مثال سیمان پوشانده شود.

مصارف دکوراسیون و روکش کردن نهایی دیوارهای داخلی، ایجاد سقف کاذب گچی و بهره‌گیری از خواص ضد آتش و عایق از جمله مصارف پانل گچی در ساختمان هستند. 

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصولات طرح به شرح زیر است: 

پانل گچی تحت زير فصل‌هاي تعرفه 6809 مقررات گمركي ايران با عنوان "اشيای ساخته‌شده از گچ يا از تركيباتي كه اساس آنها گچ باشد" وارد و صادر مي‌شود.
شرايط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگاني و وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت 32 درصدي حقوق ورودي در سال 1399 (حقوق گمركي 4% و سود بازرگاني 28 %) مي‌باشد.

 واحدهای تولید کننده محصول 

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 21 واحد فعال بوده است. استان‌‌های فارس و سمنان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 6809

 کاربردهای محصول

پانل‌هاي گچي كاربردهاي فراواني در صنعت ساخت‌وساز دارند. اين محصول به عنوان ديوار داخلي، ديوار خارجي، ديوار پارتيشن و سقف كاذب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ديوارهاي ساخته شده به وسيله گچ برگ بسيار سريع اجرا شده و عايق بسيار مناسب و سبكي مي‌باشد. در سقف‌هاي كاذب به دليل انعطاف‌پذيري اين محصول انواع طرح‌ها قابل اجرا مي‌باشد كه هم سبك و هم مقرون به صرفه است و جايگزين بسيار مناسبي به جاي رابيتس مي‌باشد. 

 بازار محصول

 کشور ما بزرگترین معدن سنگ گچ در دنیا را دارد با این حال 10 کشور صادرکننده گچ و سایر محصولاتی که گچ در تولید آن نقش مهمی دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، پانل گچی بخش مهم آن گچ هست. زیرا کیفیت پانل گچی بستگی زیادی به کیفیت گچ دارد. اغلب شرکت‌های تولیدکننده گچ در کشور کیفیت لازم را ندارند بابت همین صادرکننده ضعیف هستیم.
شرکت USG یکی از بزرگترین تولیدکننده پانل گچی و سایر محصولات ساختمانی هست که این شرکت در آمریکا واقع هست. شرکت GPM بزرگترین تولیدکننده پانل گچی در اروپا هست. این شرکت بالای 50 سال سابقه و دارای بیش از 100 شرکت هست.
قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده پانل گچی در ایران، کناف ایران می‌باشد. با این حال شرکت‌های به روز هم در کشور داریم از جمله شرکت آریا کنف برد (کارخانه گچ برگ سمنان) یا شرکت بهین‌ساز و... . شرکت آریا کنف بزرگترین تولیدکننده گچ در کشور هستند.
اسامی برخی تولیدکننده گچ برگ:
1- شرکت Kplus (تهران)
2- شرکت آریا کنف برد (سمنان)
2- شرکت سافیت (مشهد)
3- گروه صنعتی هومن پلاستیک (تبریز)
4- گروه صنعتی پلاست وان (اصفهان)

در بررسي‌هاي آماري مشخص گرديد كه با توجه به وضعيت فعلي توليد و تعداد واحدهایی که مجوز تولید این محصول را گرفته‌اند، محصول مورد بررسي در سال‌هاي آتي مازاد عرضه وجود خواهد داشت. با توجه به اهمیت محصول شامل اهميت استراتژيك توليد محصول، كاهش هزينه تمام‌شده ساخت‌و‌‌ساز مسكن، افزايش سرعت اجراي پروژه‌هاي ساختماني و كمك به عرضه مناسب مسكن، جلوگيري از خروج ارز، اشتغال‌زايي غير مستقيم در بازار مسكن تولید این محصول همراه با مزیت رقابتی توجیه خواهد داشت.

روش تولید 

در ابتدای این خط مخلوطی از گچ و آب تشکیل می‌گردد. این مخلوط در ادامه با برخی افزودنی‌ها مانند نشاسته، چسب و فوم ترکیب شده و بر روی سیستم انتقال مواد حرکت می‌نماید. سپس ورق مقوا از یک طرف بر روی آن قرار می‌گیرد. با وارونه شدن این مجموعه در طرف دیگر آن نیز ورق مقوا قرار می‌گیرد. در انتها مجموعه‌ی دوغاب گچ و مقوا وارد خشک کن می‌گردد تا رطوبت آن به کمتر از 5% برسد.
اجزای تشکیل‌دهنده‌ی خط تولید پانل‌های گچی به شرح زیر می‌باشد.
1- سیلوی ذخیره‌ی گچ (100 تن)
2- سیستم انتقال مواد (کانوایر)
3- باسکول ثابت 5 تنی
4- سرند مرحله‌ای
5-میکسر 50 کیلویی
6-دستگاه بلوک زنی هیدرولیک
7-چرثقیل سقفی و بازویی
8-دستگاه خشک‌کن
9-ماشین بسته‌بندی هیدرولیک
10-واگن خشک‌کن

مراحل کامل ساخت پانل گچی در گزارش به تفصیل بیان شده است.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 733,839 2,620,854
سرمایه در گردش17,56562,732
کل سرمایه گذاری751,4042,683,586

زمین مورد نیاز برای تولید 2,000,000 مترمربع در سال پانل گچی، 6000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظرگرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 366,377 میلیون ریال می‌باشد. 

  شاخص اقتصادی طرح

 شاخص‌های اقتصادی طرح تولید پانل گچی توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 241،154 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)26.84درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)4سال
 تسهیلات پیشنهادی440,000میلیون ریال