heating-system

مقدمه 

 اهمیت سیستم گرمایش در زمینه­های مختلف بر کسی پوشیده نیست، در ادامه به بررسی چند مورد پرداخته شده است.

اهمیت سیستم گرمایش در مرغداری‌ها: تامین گرمایش مطلوب و تهویه مناسب از مهم­ترین عوامل تاثیر­گذار در نگهداری و پرورش طیور می­‌باشد که بی توجهی به هر یک از این عوامل هزینه‌های اقتصادی فراوانی را برای صاحبان این صنعت در پی خواهد داشت. از زمان شکل­‌گیري صنعت مرغداری، همواره دغدغه تأمین گرما براي جوجه‌ها به خصوص در دو هفته اول بعد از تفریخ از تخم وجود داشته است. یک سیستم گرمایشی مناسب باید به خوبی از عهده گرم کردن جوجه­‌ها برآید و از نظر اقتصادي نیز به صرفه باشد. در مجموع یک سیستم گرمایشی خوب، باید براي تامین حرارت مورد­نیاز توان کافی داشته باشد، از نظر هزینه‌هاي اولیه و منبع انرژي مصرفی مقرون به صرفه باشد، کنترل، رسیدگی و سرویس آن ساده باشد و استانداردهاي ایمنی لازم براي کارکنان و جوجه­‌ها را داشته باشد.

اهمیت سیستم گرمایش در گلخانه‌ها: کنترل دما در گلخانه‌ها و جلوگیری از افزایش دما و یا کاهش دمای بیش از حد در گلخانه می‌­تواند باعث افزایش کیفیت و همچنین کمیت در تولیدات گردد و این مسئله دارای اهمیت روز افزون است. نباید از خاطر برد که یکی از هدف‌های تولیدات گلخانه­‌ای، به ثمر نشستن سریع و زودرس محصولات است که یکی از مناسب­‌ترین روش‌های تحقق این پدیده، افزایش دمای گلخانه­‌ها در فصل سرما است.  

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید هیتر تابشی ارائه شده است.

معرفی محصول 

 گرمایش تابشی چیست؟

نحوه گرمایش توسط سیستم­‌هاي گرمایش تابشی برگرفته از گرمایش خورشید می­‌باشد. در روش تابش، انرژي خورشیدي بدون جذب در فضاي مابین زمین و خورشید، در کره زمین به گرما تبدیل می‌گردد.

سیستم گرمایش تابشی از مشعل، لوله تابشی و یک فن مکنده تشکیل شده است. مشعل نسبت هوا با گاز (مایع یا شهري) را در لوله تابشی به صورت احتراق کامل می­‌سوزاند و باعث بالا رفتن دماي لوله می‌گردد. فن مکنده، جهت احتراق را به سمت انتهاي لوله هدایت می‌­نماید و منعکس ­کننده انرژي تابشی لوله را به سمت پایین هدایت و بدین طریق گرمایش لازم را تامین می­‌نماید. این دستگاه‌ها با استفاده از بست‌هاي ویژه سیستم گرمایش تابشی از زیر سقف سالن نصب می‌گردند. در این روش با پرهیز از گرم کردن جرم هوا در مصرف انرژي صرفه­ جویی می­‌گردد و با حذف سرمایه­‌گذاري براي موتورخانه­‌هاي متداول در سیستم­‌هاي گرمایشی سنتی و کاهش هزینه تعمیر و نگهداري مربوطه، در هزینه‌ها صرفه­ جویی می­‌گردد.

هدف از اجرای طرح احداث واحد تولید دستگاه‌های گرمکن تابشی جهت جلوگیری از اتلاف انرژی، تامین بخشی از نیاز مرغداری‌ها و گلخانه‌ها، جلوگیری از خروج ارز و اشتغالزایی می‌باشد. ظرفیت تولید اسمی هر خط 1000 دستگاه در سال و در دو شیفت کاری در مدت 300 روز کاری می‌باشد.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصول 2919512453 از گروه ساخت ماشین­ آلات و تجهیزات طبقه‌­بندی نشده در جای دیگر (29) و زیرگروه‌های ساخت سایر ماشین ­الات با کاربرد عام (2919)، انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع (2919312301)، سیستم گرمایش صنعتی (2919412452) می­‌باشد.

گرمکن تابشی تحت زیرفصل­‌های تعرفه 8514 ، مقررات گمرکی ایران با عنوان "كوره‌ها (Furnace) و فرهاي (Ovens) برقي، صنعتي يا آزمايشگاهي (همچنين آن­هايي كه به وسيله القا يا از طريق از دست دادن دي‌الكتريك عمل مي‌كنند)؛ ساير دستگاه‌هاي صنعتي يا آزمايشگاهي براي عمل آوردن مواد با گرما از طريق القايي يا از دست دادن دي‌الكتريك."، با زیرتعرفه­، 85141090 صادر و وارد می­‌شود.

شرایط ورود محصولات با کد 85141090 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت 10 درصد حقوق ورودی در سال 1399(حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 6%) می‌­باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول 

این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 3 واحد فعال بوده است. استان های گلستان، زنجان، آذربایجان غربی دارای واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 2919512453.

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 85141090.

 کاربردهای محصول

در این بخش مزایای کاربرد گرماتاب (گرمکن تابشی) برای مرغداری‌ها و گلخانه‌ها بیان می‌شود:
• تامین گرمایش مطلوب و مناسب در تمام سطح سالن
• امکان کنترل درجه حرارت
• عدم چرخاندن غیر ضروری هوا و تقلیل انتقال آلودگی
• مصرف کم سوخت
• تامین گرمایش سریع (کاهش زمان پیش راه‌اندازی)
این درحالی است که سامانه‌های هوای گرم پیش گرم کردن سالن تا دمای 32 درجه سانتی‌گراد، حدودا 36 ساعت طول می‌کشد، اما گرماتاب در کمتر از یک ساعت گرمایش مطلوب را فراهم می‌نماید.
• مصرف جزئی برق (هر دستگاه حدود 0.1 کیلو وات)
• توزیع یکنواخت‌تر حرارت و جلوگیری از ازدحام طیور
• کنترل رطوبت هوای سالن و خشکی کف سالن
• کاهش هزینه‌های راهبری و نگهداری
با توجه به موارد ذکر شده، این چنین استنباط می‌شود که به منظور تامین گرمایش موردنیاز سالن‌های مرغداری، استفاده از سامانه‌های گرمایشی تابشی در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم سنتی برتری دارد و با استفاده از آن، ضمن استفاده از مزایای ذکر شده در بالا، دستیابی به وضعیت بهینه مصرف انرژی و بازدهی بیشتر میسر خواهد شد. شایان ذکر است که این سامانه‌ها قابلیت بهینه‌سازی بیشتر و ارتقا به سطوح کیفیتی بالاتر را نیز دارا می‌باشند.

کاربردهای محصول 

تامین گرمایش موردنیاز سالن ­های مرغداری ­ها و گلخانه ­ها از کاربردهای محصول موردنظر در این طرح می­ باشد.

بازار محصول 

سیستم گرمایش معرفی شده نسبت به سایر سیستم­‌های استفاده شده در صنایع ایران مزایای بسیار زیادی دارد و در تمامی کشورهای پیشرفته به دلیل مصرف کم انرژی نسبت به سایر سیستم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، اما در ایران یک محصول جدید محسوب می­‌شود که واحدهای تولیدکننده آن از سال 1392 مجوز تولید گرفته­ اند، با توجه به وضعیت فعلی تولید، صادرات و واردات محصول مورد بررسی در سال­ های آتی کمبود عرضه خواهد داشت و طرح توجیه پذیر است.

روش تولید 

 یک هیتر تابشی از 4 بخش اصلی تشکیل شده است که توضیح هریک به شرح زیر است:

 سامانه احتراق (مشعل مخصوص گازسوز):  در این مشعل گاز و هوا با نسبت استوکیومتری (احتراق کامل) ترکیب می‌شوند و به کمک یک جرقه احتراق صورت گرفته و شعله حاصل در لوله گرماتاب گسترش می ­یابد. شعله ناشی از احتراق در لوله گرماتاب تا 5 متر نیز می‌تواند امتداد یابد. هوای موردنیاز جهت احتراق با توجه به میزان تهویه فضا می‌تواند از فضای داخلی یا از هوای بیرون تامین گردد. سه قطعه اصلی یک مشعل شامل برد الکتریکی (کنترل هوشمند)، سنسور فشار امنیتی و شیر برقی گاز است که این قطعات برای مشعل مورد استفاده در هیتر تابشی از کشورهایی نظیر ایتالیا خریداری می­‌شود و در کارخانه درون جعبه مشعل (که از داخل کشور خریداری می­شود) مونتاژ می­‌شوند.

لوله آتش­خوار: انرژی تابشی سامانه­‌های گرماتاب از سطح لوله آتش­خوار و تابشی تابیده می­‌شود. دما سطح لوله در نزدیکی مشعل حدود c0420 و در نزدیکی فن مکنده حدود c0180 می­‌باشد. قطر این لوله‌ها عموما 70 الی 100 میلی‌متر است و جنس آن­ها بستگی به موقعیت قرار آن­ها دارد که از فولاد و فولاد زنگ­ ناپذیر با پوشش آلومینیوم یا تیتانیوم می ­باشد. طول متوسط آن­ها حدود 5 متر است که می‌توان آن­ها را توسط بست­‌های ویژه بهم متصل کرد و طول گرماتاب را تا حدود 15 متر افزایش داد. شرکت­‌های سازنده از روش‌­های متفاوتی جهت اتصال لوله‌ها به یکدیگر استفاده می­‌کنند.

لوله­‌های موردنیاز از داخل کشور خریداری می‌شود و در کارخانه با ابعاد مورد نظر با دستگاه برش، برش داده می‌شود و به وسیله بست‌­های ویژه بهم وصل می­‌شود تا ابعاد موردنیاز مرغداری‌­ها و گلخانه‌ها که حدودا 13 متر است را پوشش دهد.

منعکس ­کننده: انرژی تابشی گرماتاب به کمک یک منعکس­ کننده به فضای موردنیاز جهت گرمایش تابانده می‌شود. جنس این منعکس ­کننده‌ها از آلومینیوم یا فولاد زنگ­ناپذیر بسیار صیقلی بوده و طول آن­ها حدود 3 متر است. برای تولید منعکس ­کننده از دستگاه‌های پرس و خم استفاده می­ شود تا بتوانند فرم منحنی دلخواه را به ورق­‌ها بدهند.

فن مکنده: الکترو موتور موجود برای فن الکتریکی خریداری می‌شود و در کارخانه مونتاژ می­‌شود.

سرمایه گذاری طرح 

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

شرح هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 113,475 405,268
سرمایه در گردش9,97135,611
کل سرمایه گذاری123,446440,0879

 زمین مورد نیاز برای تولید 1000 دستگاه در سال هیتر تابشی، 4000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 164,968  میلیون ریال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید هیتر تابشی، توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار  واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 102,887 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)36,87درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
تسهیلات پیشنهادی68,000میلیون ریال