jiffy-7

مقدمه 

 گلدان جیفی (جیفی پات) اولین بار در اواسط 1950 وارد بازار شد و در طول سال‌ها، به مدلی رو به رشد جهت تولید گلدان تبدیل شده است. این گلدان از نمونه‌های موفق بوده است و بسیاری از تولیدکنندگان، مزایای آن شامل رشد ریشه از طریق دیواره گلدان، کاشت در گلدان و انتقال آسان گیاه به خاک را دیده و پسندیده‌اند. امروزه، گلدان جیفی برای بسیاری از برنامه‌های تکثیری و تولیدی مختلف توسط عده زیادی از پرورش‌دهندگان در سراسر جهان استفاده می‌شود. خزانه‌داران به استفاده از جیفی‌ پات به دلیل مزیت صرفه‌جویی کار در گلدان و زمان نشاکاری علاقمندند. طراحان منظره‌ها نیز به دلیل صرفه‌جویی در نیروی کار جهت کاشت در گلدان و انتقال به خاک بدون نیاز به توقف و تمیز کردن گلدان در هنگام کاشت در محل اصلی علاقه دارند. تولیدکنندگان گلخانه‌ای برای برنامه‌های کاربردی مانند تولید قلمه‌های در حال ریشه‌زایی یا کاشت بذر، کاشت در جیفی‌ پات کوچک‌تر و انتقال به ظروف بزرگ‌تر و در آخر انتقال گیاه جوان با گلدان به محل نهایی، از جیفی پات استفاده می‌کنند. لذا، سریع و آسان بودن، صرفه‌جویی در نیروی کار و عدم تولید زباله از مهم‌ترین مزایای استفاده از جیفی‌ پات‌ها است. جیفی ‌پات جای خود را در بین تولیدکنندگان گلخانه‌ای برای تولید گیاهان مختلف از جمله کاهوی هیدروپونیک و ارکیده پیدا کرده است. در واقع، یافتن محصولی که جیفی پات برای آن مناسب نیست، سخت است.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید گلدان جیفی (قرص جیفی) ارائه شده است.

معرفی محصول

جیفی‌پات، صد در صد از کمپوست ساخته شده و برای تولید ارگانیک و به عنوان محصول سازگار با محیط زیست و جایگزین هر ظرف پلاستیکی، تایید شده و برای حمل‌ونقل مکانیکی نیز مناسب است. هنگام استفاده از جیفی ‌پات، از"کمپوست خانگی "و همچنین از مواد شیمیایی در طول تولید گلدان استفاده نمی‌شود. در باغ‌های مدرن، انتظار می‌رود که گلدان هنگام دست زدن خشن و سخت نباشد و در عین حال بهترین شرایط نگهداری را امکان‌پذیر کند. جیفی پات به عنوان محصولی زیستی و تجزیه‌پذیر، به عنوان گلدان جهت نگه‌داری برای مدت زمان طولانی استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که این جیفی ‌پات، نامزد مناسبی برای فروش و دارای قابلیت مراقبت از گیاه با حفظ شکل و ظاهر، تمیز و تجزیه زیستی زمانی که در باغ کاشته و یا در توده کمپوست انداخته می‌شود، باشد. با توجه به اینکه، موادی از قبیل ذغال سنگ، پوست نارگیل و خمیر چوب به عنوان مواد تشکیل دهنده اصلی جیفی پات هستند، این گلدان، توانایی تبدیل به کود مانند هر جیفی پات دیگری را دارا است. از ویژگی‌های دیگر آن، جذب نکردن سریع آب است، بدین معنی که گلدان جدید شکل سفت و سخت خود را حفظ کرده و ظاهرش تمیز می‌ماند. راز ثبت شده این جیفی‌ پات این است که علاوه بر ویژگی‌های قبلی، در گلدان خشک، امنیت گیاه تأمین می‌شود و وجود موادی مانند ذغال سنگ نارس، الیاف سخت و زبر و الیاف چوب تضمین کننده محصول تمیز و ایمن برای محیط زیست است. البته شکل و سفتی گلدان بستگی به محیط، رطوبت، آبیاری، بستر و دمای محصولات زراعی در حال رشد در کل دوره دارد. رطوبت بالا، نیتروژن بالا در کود و درجه حرارت بالا، همه به فروپاشی سریع‌تر آن کمک کنند. این جیفی‌ پات در بیش از 30 اندازه و طرح مختلف در دسترس است، صد در صد تجزیه‌پذیر و غیر سمی و جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای پلاستیک و دیگر ظروف شبه زیستی است.
توری جی فی پلت چیست؟
این توری حاوی عناصر غذایی موردنیاز گیاه بوده و پس از قرارگیری در داخل خاک تجزیه می‌شود. این توری محافظ و نگهدارنده انسجام پلت متورم شده است. این توری مانعی برای خروج ریشه ایجاد نمی‌کند. بعد از انتقال به محیط اصلی توری مورد نظر تجزیه می‌گردد و از بین می‌رود.
چه زمان باید جی فی پلت را محیط کشت اصلی انتقال داد؟
زمانی که گیاه داخل جی فی پلت به اندازه کافی رشد کرده و ریشه‌ها از اطراف توری خارج شده. در این زمان باید گیاه را به همراه جی فی پلت به محیط کشت بزرگتر و یا اصلی انتقال داد.

هدف از اجرای این طرح احداث واحد تولید گلدان جیفی جهت برآورده‌کردن مصرف داخلی‌ و خارجی می‌‌باشد. ظرفیت اسمی تولید این واحد 480 تن در سال‌ می‌‌باشد که این ظرفیت توسط خطوط تولید در یک شیفت 8 ساعته، با تعداد حداقل 10 نفر پرسنل در 300 روز کاري در سال بر آورده‌ می‌‌شود.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول موردنظر طرح به شرح زیر است:

شرح محصول کد آیسیک 10 رقمی کد آیسیک 8 رقمی کد تعرفه گمرکیحقوق ورودی
بستر کشت از ضایعات سلولزی 0200412336 - --

  واحدهای تولیدکننده محصول

در حال حاضر هیچ واحد تولیدکننده‌ای برای این محصول در داخل کشور وجود ندارد و با توجه به عدم وجود کد تعرفه گمرکی هیچ گونه صادرات و وارداتی برای این محصول ثبت نشده است. 

 کاربردهای محصول

برخی از خصوصيات پلت‌هاي جي في به شرح زیر است:

– يك بستر پايدار و بهينه براي جوانه‌زني و رشد اوليه گياه.
– با ديواره قابل انعطاف براي استحكام و پايداري طبيعي ريشه بدون محدوديت.
– با ريشه دواني جانبي قابل توجه.
– جابجايي آسان با سيني‌هاي مخصوص حمل‌و‌نقل اقتصادي در نهالستان‌ها و عرصه‌هاي بازكاشت.
– دامنه وسيع در انتخاب اندازه‌هاي آن با در نظر گرفتن ماكزيمم تراكم فضا و رشد مناسب گياه.
– هزينه پايين در شروع كاشت نهال بدون محدوديت با تغيير در اندازه‌ها.
– نياز بسيار پايين در اشتغال فضاي كاشت.
– كاملاً استريل و مقاوم در برابر قارچ‌ها، نماتد‌ها و علف‌هاي هرز
– ظرفيت نگهداري مناسب آب و رطوبت در قبل و بعد از كاشت.
– سازگاري سريع با عرصه‌هاي اصلي كاشت.
– برنامه‌هاي توسعه تحقيقاتي پيوسته در سراسر دنيا در خصوص عملكرد محصولات.
– خدمات فني در زمنيه توليد محصول و همچنين تكنيك هاي توليد و تكثير نهال.
مزایای استفاده از جی فی پلت به شرح زیر است:
نحوه استفاده:
جی فی را درون یک لیوان یا کاسه پلاستیکی قرار داده و مقداری آب روی آن بریزید. پس از گذشت ۵ دقیقه جی فی متورم شده و آماده استفاده یا کاشت بذر یا قلمه می‌باشد. پس از متورم شدن جی فی با استفاده از یک مداد یا چوب کبریت سوراخی با عمق کم و مناسب با بذر، قلمباه یا نشاء ایجاد کرده و آن را درون پلت قرارد اده و روی آن را با محتویات پلت پر نمایید.
جی فی پلت همیشه باید رطوبت داشته باشد. زمانی که جی فی پلت مرطوب باشد رنگ آن قهوه‌ای تیره می‌باشد و با از دست دادن رطوبت رنگ آن به قهوه‌ای روشن بدل می‌گردد. می‌توان بسته به نوع گیاه آن را در سینی آب به صورتی که یک سانت آن در آب فرو رفته باشد قرار داد.

 بازار محصول

 جی فی پلت یک محیط کشت استریل برای رشد گیاه بوده و سرعت رشد گیاه را افزایش داده و محصول با کیفیت بالا به شما ارائه می‌دهد.

از برخی مزایای دیگر جی فی پلت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- جوانه زنی سریعتر بذر
۲- رشد سریعتر نشاء
۳- کنترل راحت تر بیماری‌ها، دما و رطوبت لازم برای رشد نشاء
۴- جلوگیری از تنش وارد شده به ریشه در هنگام انتقال به زمین اصلی
۵- در دسترس بودن مواد غذایی برای رشد نشاء
۶- عدم نیاز به استفاده از مواد بستر مانند پرلایت، پیت ماس و…….
۷- کاملا استریل و فاقد هرگونه عوامل بیماری‌زا ، قارچ و باکتری
۸- کاهش یافتن هزینه‌های کارگری
۹- صرفه‌جویی در مصرف آب
۱۰- قوی‌تر شدن نشاء به گونه‌ای که هنگام انتقال به زمین اصلی، نشاء توان بیشتری برای مقابله با بیماری‌ها و یا کمبودهای مواد غذایی موجود در زمین اصلی را دارد.
موارد استفاده جفی فی نیز به شرح زیر است:
۱- جوانه زدن بذر و یا ریشه دارکردن قلمه‌های درختان مثمر و غیرمثمر
۲- قلمه و بذر گیاهان، درختان و درختچه‌هایی که برای مبارزه با فرسایش خاک به کار می‌رود، (تاغ، گز، آتریپلکس و...)
۳- ریشه دارشدن قلمه‌ها (تکثیرگل رز و...)
با توجه مزایای ذکر شده برای این محصول و تبلیغات انجام شده در این زمینه می‌توان شاهد پیشرفت بازار این محصول بود و آینده درخشانی برای این محصول در کشور تصور کرد.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 85,004 340,016
سرمایه در گردش4,49717,988
کل سرمایه گذاری89,501358,004

 زمین مورد نیاز برای تولید 480 تن در سال پودر و پلت یونجه، 1,000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 250,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 80,634 میلیون ریال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

  شاخص‌های اقتصادی طرح تولید گلدان جیفی توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 98,411 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)42درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی51,000میلیون ریال