مقدمه 

دامپروری در بخش کشاورزی ایران به واسطه برخی ویژگی‌ها دارای مرتبه با اهمیت ­تری در مقایسه با سایر زیر بخش‌های زراعت، باغبانی و... می‌باشد. نگاهی به جایگاه جهانی ایران در تولیدات دامپروری بیانگر ارزش و ضرورت توجه روزافزون به ارتقای کیفیت این بخش است. همچنین این زیر بخش سهم مهمی در درآمد جمعیت فعال بخش کشاورزی دارد و پشتوانه اقتصادی سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز به شمار می‌آید. بررسی عملکرد تولیدی واحدهای گاوداری نشان می‌دهد که قسمتی از ناکارایی تولید، به دلیل ضعف دانش و مهارت شاغلان واحدهای گاوداری و قسمتی دیگر مربوط به عدم استفاده از تجهیزات روز مورد استفاده در دامپروی‌ها می‌باشد و این مساله به کاهش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی این زیربخش منجر شده است.  اولين دستگاه شير دوشي در بريتانيا ساخته شد كه بسيار ساده بود. به دنبال آن در سال 1903 الكساندر گيليز استراليايي ماشين شيردوشي جديد را ساخت آقاي گيليز يك كلاهك و يك لايه دروني به ماشيني كه قبلاً در بريتانيا ساخته شده بود اضافه نمود.

معرفی محصول

شیردوش تجهیزاتی است که عملیات شیردوشی دام را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و تنها وظیفه کاربر شستشوی پستان‌ها و تجهیزات و نصب دستگاه و جداسازی دستگاه در انتهای کار می‌باشد.

شیردوش‌های ثابت

دستگاه‌های ثابت در ۴ گروه ذیل قابل نصب می‌باشند که هر کدام می‌تواند به صورت ۴ واحدی، ۶ واحدی، ۸ واحدی، ۱۲ واحدی و ۲۴ واحدی نصب گردند.

  1. دستگاه خطی
  2. دستگاه نیمه خودکار
  3. دستگاه نیمه خودکار با رکوردر
  4. دستگاه دیجیتال SCR با قابلیت مدیریت گله

دستگاه ­های سیار

انواع دستگاه­های سیار در دو گروه زیر دسته بندی می‌شود:

  1. دستگاه با پمپ و موتور کوپله
  1. دستگاه تکواحد کوپله: 
  2. دستگاه دو واحد تک بیدون کوپله
  3. دستگاه دو واحد دو بیدون کوپله
  4. دستگاه با پمپ و موتور تسمه ای
  5. دستگاه تک واحد تسمه ای
  6. دستگاه دو واحد تک بیدون تسمه ای
  7. دستگاه دو واحد دو بیدون تسمه ای

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد محصولات 2921512390( 29211411) از گروه  ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر (29) و زیرگروه ساخت ماشین آلات کشاورزی و جنگلداری (292) و ماشین آلات شیر دوش دام (2921512390) می باشد. 

شیردوش صنعتی تحت زیر فصل ­های تعرفه 8434 مقررات گمرکی ایران با عنوان ماشين‌هاي شيردوش و ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي تهيه لبنيات تحت زیر تعرفه 84341000 با عنوان ماشين‌هاي شيردوش وارد و صادر می‌شوند. شرایط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع پرداخت 10% حقوق ورودی در سال 1397 (4% حقوق گمرکی و سود بازرگانی6%) می­ باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول

 این محصولات تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 15 واحد فعال بوده است. استان های  تهران و اصفهان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 2921512390(29211411)

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 84341000

کاربردهای محصول

 شیردوش در دامداری­ ها و گاوداری‌ها می ­باشد و برای دوشش شیرگاو‌‌‌ها به صورت صنعتی بکار برده می­ شوند.

بازار محصول

نتیجه موازنه عرضه و تقاضا در آینده نشان می­ دهد که در سال­ های آینده با کمبود عرضه مواجه هستیم و در صورتی که کیفیت کالای تولید شده بالا باشد و توانایی رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد و بتواند به بازارهای خارجی راه پیدا کند، می­ توان آینده مناسبی برای تولید کننده این محصول در نظر گرفت. از طرف دیگر در صورتی که فرهنگ سازی مناسبی در خصوص استفاده از شیردوش در واحدهای دامپروری سنتی به انجام برسد، می­ تواند بازار این محصول را تا حدود زیادی رونق دهد.

روش تولید محصول

به صورت خلاصه می توان فرآیند تولید را به شرح زیر بیان نمود:

  1. ساخت پوسته
  2. ساخت چنگال
  3. ساخت محفظه نگهدارنده
  4. ساخت پمپ خلاء
  5. مونتاژ
  6. تست نهایی

سرمایه گذاری طرح 

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است. 

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال)
سرمایه ثابت 55309
سرمایه در گردش13569
کل سرمایه گذاری68873

زمین مورد نیاز برای تولید 5000 تن در سال شیردوش صنعتی، ۳۰۰۰مترمربع می باشد.

هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل209438 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح

شاخص های اقتصادی طرح تولید شیردوش صنعتی توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 26119 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)28.66درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3.11سال
تسهیلات پیشنهادی33000میلیون ریال