1

مقدمه 

همواره و در طول تاریخ یکی از آرزوهای دیرینه بشر، پرواز بر فراز آسمان‌ها و دیدن شکوه مناظر زیبا در حین پرواز بوده است.
انسان هیشه دوست داشته است تا مانند پرندگان، لذت پرواز و رهایی در آبی آسمان را تجربه کند، به همین علت همواره در پی این بوده است تا راهی برای تجربه این حس لذت بخش پیدا کند.
به همین علت انسان‌ها در طی قرون و اعصار گذشته وسایل مختلفی را طراحی کرده‌اند تا بتوانند پرواز را برای خود امکان‌پذیر کنند. یکی از این تجهیزات که فرصت پرواز را هر چند برای مدتی در اختیار انسان قرار می‌دهد ورزش زیبای پاراگلایدر است. این ورزش که یکی دیگر از ورزش‌های هیجان انگیز است بیشتر مورد توجه افراد هیجان طلب و ماجراجو است. پرواز با پاراگلایدر یا پرش با پاراگلایدر یک ورزش تفریحی و رقابتی است که رویای دیرینه بشر را تحقق بخشیده است. ورزش پاراگلايدينگ یک ورزش هوایی مهیج و جذاب است كه هزاران نفر در سرتاسر جهان با آن به پرواز در آسمان درآمده و از آن لذت می‌برند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث آموزشگاه و باشگاه ورزش‌های هوایی (پاراگلایدر) ارائه شده است.

معرفی محصول

پاراگلایدر به یک چتر و مجموعه‌ا‌ی از تجهیزات گفته می‌شود که خلبان می‌تواند با دویدن و استفاده از انرژی ماهیچه‌ای و بهره‌گیری از نیروی جاذبه و باد نیروی پیشرانه اولیه را ایجاد نموده، بر جاذبه زمین غلبه کرده و پرواز کند. به وسیله جریانات حرارتی خلبان می‌تواند ارتفاع بگیرد. این وسیله دارای امکاناتی برای کنترل جهت پرواز نیز می‌باشد. کل تجهیزات پاراگلایدر شامل بال پرواز، هارنس (صندلی) و کلاه ایمنی کمتر از ۲۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت و به سادگی درون یک کوله پشتی جا خواهد شد.
پاراگلایدرها یک نوع هواپیما هستند که از قوانین آیرودینامیکی مشابه هواپیماهای بوئینگ استفاده می‌کنند با این تفات که پاراگلایدر یک پرنده سبک و با سرعت کم می‌باشد. شما به راحتی با کمک جریان باد بر فراز یک تپه می‌توانید پاراگلایدر را به پرواز درآورده و با استفاده از دستگیره‌های ترمز هدایت کنید. پاراگلایدر می‌تواند در جریان باد هم حرکت کند. کنترل پاراگلایدر در آسمان بسیار ساده‌تر از روی زمین است.
از نظر ارتفاع، پاراگلایدرها از پرواز در ارتفاعات بالای ۱۸۰۰۰ پا منع شده‌اند زیرا در ارتفا‌ع‌های بالاتر از ۱۰۰۰۰ پا نیاز با اکسیژن برای پرواز است.در نتیجه امکان پرواز با پاراگلایدر بر فراز قله اورست نیز وجود دارد. همچنین در صورت داشتن مهارت کافی می‌توان مسافت زیادی را به کمک پاراگلایدر پیمود. رکورد پرواز با پاراگلایدر در جهان نیز مسافت ۵۰۸ کیلومتری است.
محدودیت دیگر پرواز با پاراگلایدر عدم وجود باد شدید است.
به طور معمول برای اینکه بتوان در یک محل به وسیله پاراگلایدر پرواز کرد، لازمه آن یک سایت چند صد متری برای شروع پرواز است که برای انتخاب آن فاکتور‌های امنیتی و کاربردی بسیاری را باید لحاظ کرد که باعث محدودیت برای انتخاب ارتفاع مورد نظر می‌شود و ممکن است در یک منطقه وسیع کوهستانی سایت مناسب پرواز یافت نشود و گاهی خلبانان پاراگلایدر مجبورند صد‌ها کیلومتر از محل زندگی خود برای استفاده از یک سایت مناسب مسافت طی کنند.
محل سایت باید رو به باد و دارای جاده دسترسی به قله باشد، همچنین در صورتی که محل فرود دره‌ای باشد و یا در مجاورت عارضه‌ای مانند کوه و یا تپه قرار داشته باشد، باد را از مسیر خود منحرف و یا آشفته می‌سازد و پرواز را در این شرایط ناممکن و یا بسیار خطرناک می‌سازد.
شکل دیواره و وجود یک فضای باز برای فرود و فضایی مسطح در روی قله با شیب ملایم برای گستردن وسیله پروازی از دیگر ملاک‌های یک سایت خوب است.
ایران به لحاظ اقلیمی با توجه به وجود باد‌های مناسب منطقه ای، عوارض طبیعی و دشت‌های باز در مجاورت کوه ها، بستری بسیار مناسب برای ورزش‌های هوایی محسوب می‌شود. با وجود اینکه یافتن ارتفاعی مناسب برای انجام این ورزش آسان نیست.
تفاوت پاراگلایدر با کایت چیست؟
پاراگلایدر: پاراگلایدرها پرنده‌هایی بدون نیروی پیشرانه هستند که دارای وزنی بین ۱۲ الی ۱۵ کیلوگرم هستند و قابلیت حمل در کوله پشتی را دارند. جنس چتر پاراگلایدر از نایلون دولایه ریب استاپ می‌باشد. چتر پاراگلایدر به وسیله جریان هوا متورم شده و به پرواز در می‌آید. خلبان در یک هارنس زیر چتر می‌نشیند و با استفاده از دستگیره‌های هدایتی چتر را هدایت می‌نماید.
کایت: کایت‌ها نیز پرنده‌های بدون نیروی پیشران می‌باشند که سنگین‌تر و حجیم‌تر هستند. برای پرواز نیاز به مونتاژ قطعات دارند و حمل و نقل انها مشکل‌تر است. برای پرواز نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارند. کایت‌ها سرعت بیشتری در پرواز دارند و خلبان با استفاده از استوانه‌ای که ان را در اختیار دارد کایت را هدایت می‌نماید.

هدف از اجرای این طرح، تاسیس آموزشگاه و باشگاه ورزش­‌های هوایی با ظرفیت 144 دوره آموزشی و 480 پرواز تفریحی در سال، در یکی از استان‌های کشور است.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

طرح مذکور خدماتی می‌باشد و کد آیسیک و کدتعرفه گمرکی ندارد. 

 مزیت‌های خدمت

ورزش پاراگلايدينگ مهیج‌ترین و جذاب‌ترین ورزش هوایي است كه هزاران نفر در سرتاسر جهان از آن لذت برده و آن را دروازه آسمان می‌دانند.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مهم، سهولت استفاده از این بال در حمل‌ونقل آن می‌باشد به طوریکه جهت آماده‌شدن خلبان برای پرواز یا همچنین جمع نمودن بال بعد از پروازی دلنشین، خود خلبان به تنهایی و به سادگی می‌تواند کلیه مراحل را انجام دهد.
تمامی تجهيزات لازم برای پرواز (بال، صندلی پرواز و چتركمكی) همگی در يك كوله پشتی جمع شده و مي‌توان به هر جایی، آن را با خود برد.

این ورزش بیشتر جنبه تفریحی دارد. 

 بازار محصول

اگرچه پاراگلایدر یک ورزش سخت است، اما اغلب اینگونه تصور می‌شود که افراد با آرامش در آسمان‌ها پرواز می‌کنند. خلبانان مشتاق بسیار زیادی در سراسر جهان هستند که این ورزش فوق‌العاده را تمرین می‌کنند و برای ثبت رکورد تلاش می‌کنند. بیش از 150000 خلبان پاراگلایدر در جهان وجود دارد که همین آمار نشان‌دهنده جذاب بودن این رشته ورزشی است. البته این ورزش خطراتی نیز دارد. سالانه حدود 5 الی 10 نفر در ایالات متحده آمریکا در اثر این ورزش جان خود را از دست می‌دهند که با وجود 15000 خلبان فعال پاراگلایدر در این کشور آمار تلفات این ورزش 1 در 2000 است که آمار بالایی نیست.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 11,017 39,346
سرمایه در گردش120429
کل سرمایه گذاری111,3739,775


زمین مورد نیاز ساختمان اداری برای احداث آموزشگاه و باشگاه ورزش‌های هوایی (پاراگلایدر) ، 60 مترمربع در مناطق شهری می‌باشد.
باید استانی برای اجرای طرح در نظر گرفته شود که از نظر جغرافیایی برای انجام ورزش­‌های هوایی بسیار مناسب باشد.

* لازم به ذکر است هر دلار معادل 280,000 ریال درنظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 7,285 ميليون ريال می‌باشد.  

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح احداث آموزشگاه و باشگاه ورزش‌های هوایی (پاراگلایدر) توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.  

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 18995 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)63.94درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی7,000میلیون ریال