6

مقدمه 

امروزه وجود حیوانات خانگی در زندگی ما انسان‌ها، نقش بسزایی دارند و این حیوانات، همراه جدا نشدنی صاحبانشان هستند. توجه به سلامت و تغذیه صحیح آنها به یکی از دغدغه‎‌های جامعه بشری تبدیل شده است. محصول مورد نظر خوراک آماده مصرف برای سگ و گربه می‌باشد.

معرفی محصول

امروزه مردم به کیفیت غذایی که به حیوان خانگی‌شان اهمیت می‌دهند. در واقع مسئله تغذیه برای حیوانات خانگی درست به اندازه تغذیه خود ما اهمیت دارد.

برای تشخیص یک غذای با کیفیت،باید توجه کرد که نوع و نژاد حیوان خانگی، در سلامت غذا و متناسب بودن ترکیبات به کار رفته در آن با حیوان خانگی تان موثر است. بیشتر این موارد را با مطالعه برچسب روی محصول و دسته بندی کیفی آن می‌توان متوجه شد. غذای حیوانات خانگی از نظر کیفیت به دسته های مختلفی تقسیم شده و عبارات مختلفی برای توصیف میزان کیفیت آنها به کار گرفته می‌شود. بیشتر این عبارات توصیفی بر روی بسته بندی غذای سگ و گربه ها دیده می‌شوند، هر چند که مشاهده آنها بر روی بسته غذای دیگر حیوانات خانگی هم چندان عجیب نیست.

به طور کلی غذای حیوانات خانگی تولید شده توسط شرکتها را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که رایج ترین آن ها شامل «محصولات کلی» (Generic)، «درجه یک» (Premium) و «سوپر پریمیوم» (Super Premium) می‌باشند. البته محصولات دیگری هم هستند که با مطرح کردن اصطلاحاتی مانند «طبیعی» (Natural)، «همه جانبه» (Holistic)، «ارگانیک» (Organic) و «خالی از غلات» (Grain-free)، سعی در جلب توجه مشتری و فروش محصول خود دارند. 

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول می‌پردازیم. 

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
خوراک آماده سگ و گربه 15331140 1533412327

خوراک آماده سگ و گربه تحت زیر فصل تعرفه 2309 مقررات گمرکی ایران با عنوان "فرآورده‌ها از انواعي كه براي تغذيه حيوانات مورد استفاده قرار مي‌گيرد"، با زیر تعرفه 23091000 با عنوان " غذا براي سگ يا گربه، بسته‌بندي شده بـراي خرده فروشي" صادر و وارد می‌شود.

شرایط ورود و خروج خوراک آماده سگ و گربه، داشتن اجازه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پرداخت 5 درصدی حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی1%) می‌باشد.

واحدهای تولید کننده محصول 

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 7 واحد فعال بوده است. استان‌ فارس دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه  23091000

 کاربردهای محصول

بخش عمده‌‎ای از سلامت حیوانات خانگی به تغذیه آنها بستگی دارد، با استفاده از خوراک آماده حیوانات می‌توان سلامت آنها را تضمین کرد. محصول موردنظر طرح غذای خشک مورد استفاده سگ و گربه می‌‎باشد و کاربرد خوراکی برای حیوانات خانگی دارد. 

 بازار محصول

 نگهداری از سگ و گربه در بسیاری کشورهای جهان به عنوان حیوان خانگی محبوبیت بالایی دارد و البته همین استقبال موجب شکل‌گیری بازار پر رونقی از غذا تا لوازم جانبی مرتبط با حیوانات نام‌برده، شده است. براساس جدیدترین آمار ارائه شده؛ مجموع ارزش صادرات غذای سگ و گربه توسط کشورهای مطرح تولیدکننده آن برابر با 17.3 میلیارد دلار برای سال 2020 بوده است. این میزان نمایانگر افزایش 15 درصدی از سال 2019 است.

کشور آلمان با 996,183 تن، فرانسه با 949,135 تن، آمریکا با 836,326 تن در سال 2020 بیشترین آمار صادرات محصول موردنظر طرح را ثبت کرده‌اند.

کشور ایران با در اختیار داشتن پتانسیل‌های فراوان در صنعت و کشاورزی، همواره به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنایع مرتبط با محصولات غذایی شناخته شده است. در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل سرمایه‌گذاری در صنایع غذایی ایرانی اشاره می‌شود:

دسترسی آسان به نیروی کار ارزان: با توجه به میزان دستمزدی که به کارگران در زمینه‌های کشاورزی و صنعتی پرداخت می‌شود، قیمت تمام شده محصول نهایی می‌تواند به عنوان مزیت رقابتی شناخته شود.
دسترسی ارزان به منابع انرژی: از آنجا که فرآیند تولید مستلزم صرف انرژی‌هایی همچون آب و برق می‌باشد، دسترسی ارزان به این منابع می‌تواند مزیت عمده‌ای محسوب شود.
موقعیت استراتژیک ایران: موقعیت جغرافیایی ایران به گونه‌ای است که برخلاف کشورهای همسایه دارای آب‌و‌هوایی چهار فصل با ظرفیت‌های بالا برای کشاورزی است. چنین موقعیتی باعث شده تا ایران به یکی از قطب‌های صنایع غذایی و صنایع وابست به آن در منطقه تبدیل شود.

روش تولید 

این خط تولید بسته به مواد اولیه ورودی دارای محصولات مختلف برای تغذیه سگ و گربه می‌باشد. پروسه تولید آن به این صورت می‌باشد که مواد اولیه اعم از پودر گوشت، آرد یا خرده انواع غلات و انواع پره میکس‌ها (Premix) و غیره داخل دستگاه مخلوط کن (Mixer) مخلوط گردیده و به فیدر اسکترودر و از آنجا به اکسترودر توسط کانوایر ماردون (Screw conveyor) انتقال می‌یابد. داخل اکسترودر این مواد همراه با دما و فشار فشرده گشته و پخت می‌گردد . سپس بسته به شکل دلخواه از اکسترودر خارج گردیده و بویسله کاموایر هوایی (Air conveyor) به داخل خشک کن (Dryer) انتقال می‌یابد و این محصول رطوبت‌زدایی گشته و توسط کانوایر تسمه‌ای به داخل دستگاه دراژه (Coating .Flavoring) منتقل می‌گردد. در این دستگاه محصول روغن پاشی شده و با اسانس‌ها و پودر‌های مختف طعم‌دار می‌گردد. بعد از این مرحله به میز سرد کن رفته و آماده بسته‌بندی می‌گردد. 

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 192,347 769,388
سرمایه در گردش55,543222,172
کل سرمایه گذاری247,890991,560

زمین مورد نیاز برای تولید 4800تن در سال غذا آماده سگ و گربه، 3000 مترمربع می‌باشد. 

*هر دلار معادل 250,000 ریال درنظرگرفته شده است.

هزینه‌های تولید طرح 

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 805,019 میلیون ریال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید غذا آماده سگ و گربه توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است. 

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 1,026,635 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)95درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی115,000میلیون ریال