مقدمه 

عموم کشور‌های پیشرفته جهان، پیشرو در صنعت تولید کیسه‌های محلول در آب و زیست‌تخریب‌پذیر با منشا PVA هستند. با این حال این محصول کماکان نیازمند توصیف بیشتر و دقیق‌تر در بین مصرف‌کنندگان عام و خاص آن در تمامی کشور‌های جهان است. در ایران علیرغم ورود برخی متخصصان و صنعتگران به مقوله تولید بیوپلیمر‌ها و بیوپلاستیک‌ها، ولی تاکنون هیچگونه تولید مشابه‌ای در این زمینه انجام نپذیرفته است. حتی با وجود ضرورت‌های مورد استفاده قرار دادن این کیسه‌ها به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، هیچ اقدامی در زمینه واردات این کالا چه توسط بخش‌‌های دولتی و یا بخش خصوصی در کشور به چشم نمی‌خورد.
آنچه که در این زمینه حائز اهمیت است در بخشی مربوط به فقدان دانش کافی و اطلاعات جامع از ضرورت‌ها و الزام بکارگیری این کیسه‌ها در مراکز درمانی و بهداشتی بوده و در بخشی دیگر به عدم شناخت صنعتگران و سرمایه‌گذاران طرح‌‌های کلان اقتصادی در کشور از چنین پروژه‌ای باز می‌گردد. در صورت انجام یک بررسی میدانی، علمی و توصیفی در سطح بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بهداشتی کشور بخوبی می‌توان به نقش قابل توجه و حیاتی بکارگیری چنین محصولی در کاهش خطر انتشار آلودگی‌‌های عفونی بیمارستانی در سطح جامعه و جلوگیری از اتلاف هزینه‌‌های هنگفت و سربار بهداشتی و بویژه درمانی در جامعه دست یافت. نمونه چنین بررسی‌ها و پژوهش‌هایی طی دهه اخیر در عموم کشور‌های صنعتی و پیشرفته جهان انجام شده و صحت چنین ادعایی به کرات به اثبات و تایید علمی رسیده است. لذا در صورت توجه بیش از پیش به تولید و افزایش دانش فنی در این زمینه در کشور و حمایت نهاد‌های مسئول از چنین پروژه‌ای به نظر می‌رسد بتوان در حداقل دوره زمانی نه تنها نسبت به تأمین نیاز بازار داخلی در این زمینه اقدام نمود، بلکه بخش مهمی از بازار‌های منطقه‌ای و جهانی را نیز به ویژه در کشور‌های در حال توسعه پوشش داد. لذا ارزش این پروژه فراتر از یک بازار داخلی بوده و می‌توان از آن به عنوان یک طرح تولیدی با ویژگی ارائه محصولات صادراتی یاد نمود. این امر زمانی اهمیت بالاتری می‌یابد که بدانیم در حال حاضر در کشور، وزارت محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست حساسیت و دقت ویژه‌ای بر استفاده و جایگزین نمودن بیوپلاستیک‌ها به جای پلاستیک‌های مرسوم با منشا نفتی دارند و بر تغییر الگوی مصرف تاکید می‌نمایند. به هر حال به نظر می‌رسد با اتخاذ یک استراتژی ملی و ضمن آموزش‌های همگانی و اطلاع‌رسانی‌های عمومی و تخصصی در سطح جامعه و خصوصاً بهره‌مندی از حمایت‌های مادی و معنوی دولت خدمت‌گزار، بتوان بازار وسیع و گسترده‌ای را در سطح مراکز درمانی و بیمارستان‌های‌ سراسر کشور، منازل، هتل‌ها، سربازخانه‌ها و... انتظار داشت و از طرفی با ارائه محصولات کیفی و واجد استاندارد‌های بین‌المللی، بخش مهمی از بازار‌های منطقه‌ای و جهانی را با توجه به پتانسیل عظیم کشور در این زمینه مورد پوشش قرار داد.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید تولید کیسه‌­های یکبار مصرف محلول در آب با منشاء PVA ارائه شده است.

معرفی محصول 

محصول مورد نظر کیسه‌های یکبار مصرف محلول در آب با منشاء PVA به منظور مصرف در مراکز درمانی و بهداشتی، بیمارستان‌ها، منازل، هتل‌ها و سربازخانه‌ها جهت جمع‌آوری و حمل البسه، ملحفه و سایر موارد مشابه تا زمان شست‌وشو در ماشین‌های لباسشویی بدون نیاز به خارج کردن آنها و به عبارتی قرار دادن کیسه محتوی موارد مورد شست‌وشو در داخل ماشین و جلوگیری از تماس مستقیم خدمه بخش رختشورخانه با منابع آلودگی و کنترل عفونت‌های خطرناک و پاتوژنیک است.
در این راستا در نظر است با اجرای طرح تولید کیسه‌های یکبار مصرف محلول در آب و زیست تخریب‌پذیر با پایه PVA بر اساس توسعه و تأسیس و راه‌اندازی خط کامل تولید شامل سیستم‌های آسیاب و تولید رزین و مخلوط‌های پودری یا گرانوله، اکسترودر تولید فیلم و دستگاه‌های کیسه‌ساز، چاپ و بسته‌بندی نسبت به انجام این امر خطیر و ملی اقدام و در این مسیر قدم گذارد. بدون شک اجرای این طرح گامی مهم در جهت افزایش سلامت عمومی جامعه، جلوگیری از گسترش بیماری‌های واگیر و عفونی، کاهش اثرات مخرب پلاستیک بر طبیعت و محیط زیست، افزایش بهره‌وری از منابع نفتی و پتروپلیمرها از طریق بکارگیری آنها در سایر صنایع و صرفه‌جویی ارزی و ریالی بواسطه کاهش وابستگی به هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی خواهد بود. برخی از ویژگی‌های فنی محصول به شرح زیر می‌باشد:
صد در صد غیر سمی و بدون اثرات مضر در زمان استفاده
دو برابر قوی‌تر از پلی اتیلن
پلی اولفین‌های تغییر یافته
دارای قدرت مکانیکی چند وجهی
دارای خواص عالی در ناپایداری ایستا
قابلیت چاپ بدون نیاز به مواد اکلیلی
قابلیت تماس مستقیم با بسیاری از مواد غذایی
مقابله و ضدیت با انواع گازها (اکسیژن و نیتروژن)
مقابله فوق‌العاده در برابر روغن‌ها، حلال‌های غیر آلی و اسیدهای چرب
دارای پوشش حفاظتی نسبت به اشعه UV
حلال در آب و آب دوست
بدون بو و طعم
واجد خواص ضد باکتریایی و ‌ضد ویروس

بر اساس ظرفیت تولید سالانه محصول با 2 نوبت کار 8 ساعته در روز و 300 روز کاری در حدود 1500 تن انتخاب شده است.

معرفی کد آیسیک و تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصول 2520512645 از ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک (25) و زیر گروه ساخت انواع محصولات پلاستیکی(2520) می‌باشد.کد تعرفه گمرکی کیسه بدون بافت پلاستیکی یک لایه از پلی وینیل الکل  39232990 است. 

کیسه‌های محلول در آب تحت زیر فصل 3923 با عنوان اشیا برای نقل و انتقال با بسته‌بندی کالا، سربطری، سرپوش، کلاهک و سایر درپوش­‌ها، از مواد پلاستیکی با زير تعرفه39232990 با عنوان سایر، وارد و صادر مي‌شود.

شرايط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگاني و وزارت صنايع معادن پرداخت 20 درصدي حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکي 4% و سود بازرگاني 16%) مي‌باشد. از نقطه نظر وزارت بازرگانی، برای صادرات محصولات تولیدی طرح هیچ گونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد.

واحد تولیدکننده

محصول مورد نظر طرح هیچ گونه واحد فعالی در کشور ندارد.
همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39232990

کاربردهای محصول 

ﻣﺤﺼﻮل ﺗﻮﻟﻴﺪي ﻃﺮح، ﻛﻴﺴﻪﻫﺎي ﻣﺤﻠﻮل در آب از ﺟﻨﺲ ﭘﻠﻲ وﻳﻨﻴﻞ اﻟﻜﻞ ﻣﻲ­ﺑﺎﺷﺪ. ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ ﻛﻴﺴـﻪﻫـﺎ در ﺑﻴﻤﺎرﺳـﺘﺎنﻫـﺎ، ﻣﺮاﻛـﺰ درﻣـﺎﻧﻲ، ﻫﺘـﻞﻫـﺎ و ﺣﺘـﻲ ﻣﻨـﺎزل در زﻣـﺎن ﻣﺮاﻗﺒﺖﻫﺎي وﻳﮋه ﭘﺮﺳﺘﺎري از ﺑﻴﻤﺎران ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ آﻟﻮدﮔﻲﻫﺎي ﻋﻔﻮﻧﻲ و ﺑﺎﻛﺘﺮﻳﺎﻳﻲ، اﺷﺎره ﻣـﻲﺷﻮد و آﻧ ﺮا ﻳﻜﻲ از ﻣﻮﺛﺮﺗﺮﻳﻦ روشﻫﺎ ﺑه­ﻤﻨﻈﻮر ﻛﻨﺘﺮل آﻟـﻮدﮔﻲﻫـﺎي ﺑﻴﻤﺎرﺳـﺘﺎﻧﻲ ﻣﺤﺴـﻮب ﻣـﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

اﻳﻦ ﻛﻴﺴﻪ ﺟﻬﺖ ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪي ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻴﻮه و ﺳﺒﺰيﻫﺎي ﻣﻨﺠﻤﺪ و ﻣﻮاد ﻏﺬاﻳﻲ ﮔﻮﺷﺘﻲ و.... ﻧﻴﺰ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎه ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ.

بازار محصول 

در هر فرآیند تولیدی علاوه بر اقتضای اقتصادی بودن محصول یا محصولات تولید شده در بازارهای ملی توجه به مزیت‌های محصول به ویژه در عرصه‌های بهداشتی و جهانی و زیست محیطی عوامل ارزنده دیگری محسوب می‌شود که آن را از صرف تولید یک محصول مصرفی عام خارج خواهد ساخت. امروزه هر چند ممکن است برخی داروهای حیاتی در صنایع داروسازی با هزینه‌های هنگفت بواسطه بهره‌مندی از دانش پیشرفته تولیدشده و با قیمت‌های بسیار بالا به عرصه مصرف وارد گردند لیکن هیچ گاه تنها بدلیل قیمت بالای آنها در بازار مصرف بر غیر اقتصادی بودن آنها صحه گذاشته نخواهد شد، زیرا با حیات انسان و سلامت جامعه درگیر بوده و البته روند کاهش هزینه‌های تولید در این محصولات در یک دوره زمانی همواره مورد توجه تولیدکنندگان آنها خواهد بود. لذا نوع دیدگاه به کیسه‌های محلول در آب از منشأ پلی وینیل الکل نیز باید فراتر از ورود یک کالای مصرفی به بازار و تنها بر اساس اقتصادی بودن و قابل رقابت بودن با محصولات مرسوم مورد بررسی قرار گیرد.
امروزه در ملاحظات سیاسی عموم کشورهای جهان توجه دولت مردان به دو مقوله بهداشت و محیط زیست بیش از گذشته به چشم می‌خورد و دولت‌ها خود را موظف به تأمین شایسته و ارتقاء بهداشت عمومی و سلامت محیط زیست می‌دانند. در این پروژه تولیدی هر چند تلاش بر ارائه قیمت‌های رقابتی و حداقل تفاوت بین آنها و قیمت محصولات مشابه پلاستیکی مرسوم در کشور می‌باشد. لیکن انتظار می‌رود با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت در زمینه‌های بهداشت و محیط زیست چه از جنبه مالی و ارائه تسهیلات ارزی و ریالی و چه از جنبه‌های معنوی، بتوان ضمن ورود به بازار ملی از ادامه روند استفاده از پلاستیک‌های مرسوم از منابع نفتی و پتروپلیمری و آلاینده محیط زیست و بویژه در این زمینه امکان شیوع عوامل بیماری‌زا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از طریق آنها بطور شایسته‌ای جلوگیری نمود. ضمن آنکه توسعه و ارتقاء این پروژه و طرح‌هایی این چنین در زمینه تولید بیو پلیمرها بواسطه کاهش هزینه‌های امحاء منابع پلاستیکی آلاینده در طبیعت و بویژه امکان کاهش هزینه‌های درمانی بواسطه کنترل دقیق‌تر عوامل بیماری‌زا در مراکز درمانی بطور غیر مستقیم از صرف هزینه‌های هنگفت درمانی و بار مالی آن بر دولت کاسته و با احتساب آن حتی می‌توان بر اقتصادی‌تر بودن این محصول در قیاس با مشابه پلاستیکی آن صحه گذاشت. مضاف بر آنکه با کاهش مصرف منابع و کیسه‌های پلاستیکی از منشأ پتروپلیمرها و جایگزینی آنها با کیسه‌های زیست تخریب پذیر و محلول در آب در این پروژه یا طرح‌هایی صنعتی مرتبط، از حجم قابل توجهی از وابستگی محصولات مصرفی به، منابع ارزشمند نفتی و پلیمرهایی چون پلی اتیلن پلی پروپیلن و.... کاسته خواهد شد و بعبارتی بر ارزش افزوده پتروپلیمرها در مارکت ملی و جهانی افزوده خواهد شد.

روش تولید 

ﺑﻄﻮر ﻛﻠﻲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺮاﺣﻞ زﻳﺮ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ:

1)نشاسته همراه با پلی وینیل الکل خرد می‌شوند.

2)سایر مواد اولیه به ترکیب اضافه شده و در میکسر مخلوط می‌شوند.

3)مخلوط به سیستم گرانول ساز منتقل می‌شود.

4)فیلم تولید می‌شود.

5)کیسه‌ها توسط دستگاه کیسه ساز تولید خواهند شد.

سرمایه گذاری طرح 

شرح هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 753,875 2,692,411
سرمایه در گردش98,364351,300
کل سرمایه گذاری852,2393,043,711

زمین مورد نیاز برای تولید 1500 تن در سال کیسه محلول در آب، 3000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظرگرفته شده است.  402،720

هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 1,443,865 میلیون ریال می‌باشد

شاخص‌های اقتصادی طرح

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 402,720 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)29.73درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
تسهیلات پیشنهادی452,000میلیون ریال