1222

مقدمه 

 همواره بخش قابل توجهي از حجم تجارت بين‌المللي دنيا مربوط به منسوجات و اقلام مربوط به آن بوده است. علي‌رغم پديد آمدن نيازهاي گوناگون و متنوع براي بشر و تعريف بسياري از كالاهاي جديد به عنوان نياز بشر امروزه هنوز منسوجات و پوشاك جايگاه خود را در حدود نيازهاي بشري حفظ نموده است. بشر امروزي ساليانه ميلياردها دلار جهت تأمين اين نياز پرداخت مي‌نمايد.
صنعت نساجي با توسعه و پيشرفت سطح رفاه عمومي در جهان از يك طرف و رشد جمعيت جهاني از طرف ديگر در آينده با نيازهاي جديدي در اين عرصه مواجه خواهد شد. نكته حائز اهميت اين است كه دنياي خوب و جهان پيشرفته، با اتكا به سطح تكنولوژي بالايي كه در اختيار دارند در عرصه توليد انواع كالا و خدمات تكنولوژيكي كه سود و ارزش افزوده فراواني نيز به دنبال دارد، بوده در حالي كه با توجه به كارگربر بودن صنعت نساجي و گراني نيروي كار در اين كشورها و نرخ ارزش افزوده نسبتاً پايين صنعت نساجي و پوشاك كشورهاي توسعه يافته تمايل كمي به سرمايه‌گذاري در اين صنعت از خود نشان مي‌دهند و بيشتر تمايل دارد اين‌گونه اقلام و كالاها در كشورهاي جهان سوم تهيه گردد.
امروزه كشورهایي از قبيل چين، تايوان، پاكستان، تركيه و غیره كه تا چندي پيش در تجارت بين‌المللي پوشاك و منسوجات مطرح نبوده‌اند قدم‌هاي بسيار بلندي در اين راه برداشته و ميليارد دلار از حجم اين تجارت را به خود اختصاص داده‌اند. كشور ايران نيز با داشتن نيروي كار ارزان، انرژي ارزان و منابع متعدد تامين مواد اوليه صنعت نساجي، داراي مزيت‌هاي بالقوه فراواني است.
پارچه چادر مشكي به عنوان يك تن‌پوش اصلي براي زن‌ها در كشورهاي اسلامي علي‌الخصوص ايران به ‎شمار مي‌رود و لذا بررسي وضعيت بازار از لحاظ ميزان مصرف و غیره جهت برنامه‌ريزي‌هاي كلان توليدي در داخل و جلوگيري از خروج ارز از كشور ضروري است.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید پارچه چادر مشکی ارائه شده است.

معرفی محصول

 چادر مشكي به عنوان يك تن‌پوش اصلي براي زن‌ها در كشورهاي اسلامي علي‌الخصوص ايران به ‎شمار مي‌رود. پارچه چادر دارای انواع مختلفی از جمله گل‌دار، مشکی ساده، مشکی طرح‌دار و غیره می‌باشد. جنس پارچه چادر مشكي عمدتاً از الياف يكسره پلي‌استر (فيلامنت) در ظرافت‌هاي مختلف است. از نظر نقشه و بافت نيز مي‌توان پارچه چادر مشكي را به‌صورت بافت ساده (تافته)، كرپ، كرپناز، ژاكارد، بافت و نقش برجسته يا عمقي (گردآوري) طبقه‌بندي كرد. رنگ مصرفي جهت رنگرزي پلي‌استر، رنگزاي ديسپرس مي‌باشد كه رنگي شيميايي بر پايه مواد آلي بوده و به طريق سنتتيك تهيه مي‌گردد. از مهمترين ويژگي و خصوصيات پارچه‌هاي چادر مشكي، مرغوبيت رنگ آن است كه از نظر مرغوبيت رنگ، معيار مشكي بودن آن ملاك است كه اين معيار، نوعي مقياس فيزيكي است.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصول 1711612395 (و کد 8 رقمی ۱۷۱۱۱۴۲۶) از گروه ساخت منسوجات (17) و زیرگروه‌های آماده‌سازی و ریسندگی الیاف نساجی، بافندگی منسوجات ( 1711)، بافندگی تاری و پودی منسوجات (1711312376)، پارچه‌های سیستم پنبه‌ای (1711412380) و پارچه‌های صددرصد از فیلامنت‌های مصنوعی، سلولزی بازیافتی و یا مخلوط (1711512393) می‌باشد.
پارچه چادر مشکی تحت زیر فصل‌های تعرفه 5513 مقررات گمرکی ایران با عنوان "پارچه‌هاي تاروپودباف از الياف سنتتيك غير‌يكسره، كه كمتر از 85 درصد وزن آن‌ها از اين الياف باشد، عمدتاً يا منحصراً با پنبه مخلوط شده، كه وزن هر مترمربع آن‌ها از 170 گرم بيشتر نباشد" با زیرتعرفه 55131300 و همچنین تحت زیر فصل‌های تعرفه 5509 با عنوان "نخ از الياف سنتتيك غير يكسره‌ (غير از نخ دوخت)، آماده نشده براي خرده فروشی" با زیرتعرفه ۵۵۰۹۲۱۰۰ و ۵۵۰۹۲۲۰۰ وارد و صادر می‌شود.
شرايط ورود کدهای ۵۵۰۹۲۱۰۰ و ۵۵۰۹۲۲۰۰ داشتن اجازه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پرداخت 15 درصدي حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکي 4% و سود بازرگاني 11%) مي‌باشد.
شرايط ورود کد 55131300 داشتن اجازه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پرداخت 32 درصدي حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکي 4% و سود بازرگاني 28%) مي‌باشد.

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 2 واحد فعال در چهارمحال و بختیاری و اصفهان می‌باشد. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 55092100
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 55092200
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 55131300

 کاربردهای محصول

 در ایران باستان تصاویری وجود دارد که زنان علاوه بر لباس بدن خود با پارچه‌ای شبیه به چادر زنان امروزی می‌پوشانند. در عهد هخامنشی و اشکانی، زنان چادر بر سرداشته و پیراهن‌های بلندی داشتند که تا مچ پای آنان پوشیده شده است. در عهد ساسانی نیز گاهی چادر گشاد به سر می‌کردند که تا وسط ساق پا می‌رسیده است. نقوشی که از بانوان ساسانی در بشقاب‌های نقره ساخته شده است که در هر یک از بانوان، چادری به خود پیچیده‌اند.
پلوتارک مورخ یونانی در مورد شرایط ایران در زمان هخامنشیان می‌نویسد که «هر گاه لازم است زنان ایران از خانه خارج شوند و به سفر روند، درون چادرهای در بسته‌ای می‌نشینند و چادر را بر روی گردونه‌ای قرار می‌دهند و حمل می‌نمایند.» احمد کسروی نتیجه می‌گیرد که استفاده از چنین چادری ویژه توانگران بوده و افراد عادی جهت رفت‌وآمد مشابه کوچکتر آن را بر سر می‌گرفته‌اند و به تدریج ظاهر آن تغییر کرده و به صورت امروز درآمده ولی نام چادر همچنان بر آن باقی ‌مانده‌است.
چادر زنان که امروزه به عنوان حجابی کامل در اکثر جوامع اسلامی مورد قبول واقع شده است، در ایران دارای پیشینه‌ای سه هزار ساله است. بنابر شواهد تاریخی، این نوع پوشش در ایران برای اولین بار در میان زنان پارسی استفاده می‌شده است. زنان ایرانی در دوره باستان پوشیدگی کامل را نشانه تشخص و ادب، نهایت آراستگی و متانت می‌دانستند. پس از اسلام آوردن ایرانیان، در قرون اولیه اسلامی، اکثر زنان ایرانی‌، چه آنان که مسلمان شده بودند و چه زنان معتقد به ادیان الهی دیگر، برای پوشاندن خود از چادری استفاده می‌کردند.
در ايران چادر مشكي بيشتر از آنكه يك پوشش باشد، نشانه يك ايدئولوژي است. در كشور اسلامي ايران چادر مشكي به عنوان پوشش برتر شناخته شده و محصول طرح به عنوان پوشاك كاربرد دارد.

 بازار محصول

 توليد چادر مشكي در كشور مي‌تواند منجر به ايجاد اشتغال و همچنين كاهش خروج ارز از كشور شود چرا كه بازار اين كالا بازار تضمين شده‌اي در داخل كشور تلقي مي‌شود. بر اساس آخرين سرشماري صورت گرفته در سال 1390 برابر با 36 ميليون و 854 هزار و 669 زن در ايران زندگي مي‌كنند كه طبق آمارهاي ارائه شده در همان سال 31 ميليون زن بالاي 10 سال در كشور زندگي مي‌كرد. مركز پژوهش‌هاي مجلس با استناد به اينكه اگر نيمي از جمعيت زنان مصرف‌كننده چادر باشند، نياز كشور سالانه بين 75 تا 150 ميليون مترمربع خواهد بود، تاكيد كرده است يكي از مشكلات اصلي در بخش توليد چادر مشكي نبود برنامه‌ريزي براي هماهنگي و فعال كردن زنجيره توليد چادر مشكي در كشور است. بررسي‌‎ها نشان مي‌دهد كشورهاي توليدكننده چادر مشكي روش ايجاد زنجيره را در دستور قرار داده‌اند. واحدهايي براي توليد چيپس گرانول، ماده اوليه كارخانه‌هاي پتروشيمي براي توليد نخ مخصوص چادر مشكي و واحدهايي براي توليد اين نخ تا رنگرزي و چاپ و غیره فعاليت مي‌كنند.
در نتيجه احداث واحد جديد توليد پارچه مشكي در صورت توليد با كيفيت در حد رقابت با نمونه‌هاي خارجي از نظر بازار مصرف صد در صد توجيه پذير مي‌باشد.

روش تولید 

 توليد چادر پارچه چادر مشكي شامل فرآيندهاي توليد نخ‌هاي تابيده و تثبيت شده، توليد چله‌هاي بافندگي و پس از آن بافت پارچه، آماده‌سازي‌هاي ويژه پارچه چادري، رنگ‌رزي و تكميل نهايي و سرانجام بسته‌بندي اين محصول مي‌باشد.

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 682,879 2,438,854
سرمایه در گردش 68,072 243,114
کل سرمایه گذاری 750,951 2,681,968
زمین مورد نیاز برای تولید 5 میلیون مترمربع پارچه چادر، 21000 مترمربع می‌باشد.
*لازم به ذکر است هر دلار معادل 280,000 ریال است.

هزینه‌های تولید طرح 

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 1,062,335 میلیون ریال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

 شاخص‌های اقتصادی طرح تولید پارچه چادر مشکی توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 1,536,800.05 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR) 58.05درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی 410,000میلیون ریال