6

مقدمه 

امروزه با توجه به اهمیت کنترل بهداشتی محصولات غذایی، احداث کشتارگاه‌های صنعتی می‌بایست توسعه یابد. در این راستا بسته‌بندی مرغ منجر به ارتقاء کیفیت بهداشتی فرآورده، فراهم شدن امکان پیگیری شکایات و مطالبات قانونی در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی، آگاهی از تاریخ تولید و انقضاء، شرایط نگهداری، مدت زمان مصرف فرآورده و سایر اطلاعات و توصیه‌های بهداشتی از طریق مندرجات روی بسته‌بندی می‌گردد. 
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث کشتارگاه صنعتی طیور ارائه شده است.

معرفی محصول

محصول مورد نظر طرح حاضر کشتارگاه مرغ می‌باشد. اگر بخواهیم گوشت مرغ را در یک کلام شرح دهیم، "همه کاره بودن" توضیح مناسبی است. تردیدی نیست که مرغ جایگزینی سالم و مناسب برای گوشت قرمز می‌باشد. گوشت مرغ به عنوان منبع پروتئین شناخته می‌شود و یکی از کم‌خطرترین گوشت‌ها به شمار می‌آید و کمتر کسی است که به این گوشت آلرژی داشته باشد، هم‌چنین قسمت‌های داخلی مرغ از قبیل جگر و قلب آن نیز سرشار از مواد مغذی است.  
منبع خوب پروتئینی:
مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می‌سازد.
بدن ما انسان‌ها از پروتئین تشکیل شده‌است و پروتئین‌ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه تشکیل شده‌اند. ما اسیدآمینه‌های لازم برای ساخت پروتئین‌های بدنمان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‌کنیم و با آنها، پروتئین مورد نیاز بدنمان را بازسازی می‌کنیم.
غذایی کم چرب:
افرادی که می‌خواهند که مقدار چربی غذای شان را کم کنند، می‌توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم‌ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه می‌باشد که در مقایسه با ران، چربی‌اش نصف است. گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.
پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان:
مطالعات نشان می‌دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی‌کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم‌های پر پروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می‌کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.
پیشگیری از سرطان:
مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 ( نیاسین) است که یک ویتامین ضد سرطان می‌باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه کمبود سایر ویتامین‌های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری‌های ژنتیکی می‌باشد. مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می‌سازد.
گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‌باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‌های متابولیکی در بدن می‌باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون‌های تیروئیدی، سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدانی و سیستم ایمنی.
مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان‌ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می‌شود. مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه بدن به سلنیوم را بر طرف می‌سازد.
پیشگیری از آلزایمر:
در مطالعات معتبری که در مجالت مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامینB3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‌آورد، طوریکه افرادی که نیاسین بیشتری از غذایشان دریافت می‌کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می‌کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.
متابولیسم انرژی:
مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‌باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن معرفی می‌کند، زیرا این دو ویتامین در واکنش‌های سوخت‌وساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‌های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند. علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‌باشد.
نیاسین به کنترل قند خون کمک می‌کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می‌کند. ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‌های بدن (قند و نشاسته) ضروری می‌باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره‌ای قندها در سلول های ماهیچه‌ای و کبد).
120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می‌سازد.
سلامت قلب و عروق:
B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول‌های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‌ها کافی نباشد، توانایی گروه‌های متیل نیز کاهش می‌یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول‌هایی که باید به طور طبیعی به مولکول‌های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی‌کنند، بلکه روی هم انباشته می‌شوند. یکی از این مولکول‌ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‌های خونی افزایش یابد، موجب آسیب به دیواره رگ‌ها می‌شود.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول می‌پردازیم. 

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
کشتارگاه مرغ 15111121 1511412457
کشتارگاه صنعتی طیور 15111120 1511312456
گوشت مرغ تازه بسته‌بندی شده_ 1511412483
گوشت مرغ منجمد بسته‌بندی شده_1511412484

گوشت مرغ تازه بسته‌بندی شده تحت زیر تعرفه 0207، مقررات گمرکی ایران با عنوان " گوشت و احشای خوراكي پرندگان خانگي شماره 05 01، تازه، سردكرده يا منجمد." صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 02071100 و 02071200، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 26 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 21%) می‌باشد.

 واحدهای تولیدکننده محصول

این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 293 واحد فعال بوده است. استان‌‌های تهران، مازندران و خراسان رضوی دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 02071100
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 02071200

 کاربردهای محصول

مصرف هر یک از آلایش‌های مرغ مانند جگر، سنگدان و بخش‌هایی مانند بال، پای مرغ و گردن آن بستگی به روش و محل پرورش حیوان دارد. تمام این بخش‌ها ویژگی‌ها و عملکرد خاصی در بدن این موجود دارند. قلب و سنگدان ارزش تغذیه¬ای بهتری دارند چون قلب به دلیل بافت پروتئینی که دارد، بهتر است و قابلیت هضم بیشتری هم دارد.
جگر چون یک منبع غنی از آهن، نیاسین، روی و ویتامین (B12) است، سالمتر است و برای کسانی که از مشکل کم¬خونی رنج می‌برند، بسیار مفید است. دل و قلوه هم در خون‌سازی موثرند و از نظر ارزش تغذیه‌ای در یک ردیف قرار می‌گیرند. پای مرغ یا چنگال آن نیز، منبع خوبی از کلاژن است و چنگال‌ها بیش از اینکه مصرف غذایی داشته باشند، در صنعت و در تولید ژلاتین از آنها استفاده می‌شود.

بخش دیگری که بسیار مورد توجه مردم است و اغلب به شکل کبابی از آن استفاده می‌کنند، بال مرغ است. 

 بازار محصول

ایران در میان 10 کشور عمده تولیدکننده گوشت مرغ جهان در رتبه هفتم قرار دارد در صورتیکه کشور ما در بحث صادرات گوشت مرغ جایگاه چندانی ندارد و از طرفی برزیل در رتبه اول صادرکنندگان گوشت مرغ در جهان قراردارد که حدود 28 درصد از تولید خود را به صادرات اختصاص داده است. همچنین برخی از کشورها مانند تایلند که در ردیف چهارم عمده کشورهای صادرکننده گوشت مرغ قرار دارند تا 36 درصد از تولید خود را به صادرات اختصاص داده‌اند. 12 کشور عمده واردکننده گوشت مرغ در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه قرار دارند و سالانه حدود سه میلیون تن گوشت مرغ به این کشورها صادر می‌شود. امروز در دنیا عرضه گوشت مرغ به بازار به صورت قطعه‌بندی تفکیکی انجام می‌شود و لازم است با استفاده از تفکیک قطعات لاشه و بسته‌بندی‌های جدید، نسبت به عرضه و صادرات گوشت مرغ اقدام شود. سالیانه 100 میلیون تن گوشت مرغ در سطح جهان تولید می‌شود که نزدیک به 10 میلیون تن آن در مبادلات تجاری قرار می‌گیرد که از این رقم حدود سه میلیون تن آن به مصرف همسایگان ایران می‌رسد. 
همچنین با بررسی ارقام عرضه و تقاضای کل این محصول مشخص شد که در سال‌های آینده با کمبود عرضه این محصول در کشور روبرو خواهیم بود که همین موضوع بر احداث واحدهای تولیدکننده این محصول تاکید دارد.

روش تولید 

کشتار صنعتی طیور به ترتیب شامل مراحل زیر است:
الف) دریافت طیور زنده سالم
ب) بازرسی فنی بهداشتی طیور زنده پیش از کشتار
پ) بیهوش کردن طیور زنده
ت) سربریدن طیور زنده
ث) خون‌گیری از لاشه
ج) پر کنی لاشه
چ) تخلیه اندرون لاشه
ح) بازرسی فنی بهداشتی لاشه طیور پس از کشتار
خ) جداسازی اندرون لاشه
د) شست‌وشوی لاشه
ذ) قطع پاهای لاشه
ر) سردکردن لاشه
ز) آب چکان‌شدن لاشه

ژ) آماده‌سازی لاشه برای بسته‌بندی 

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 253,551 905,539
سرمایه در گردش161,125575,446
کل سرمایه گذاری414,6761,480,986

زمین مورد نیاز برای تولید 12,000 تن در سال گوشت مرغ، 3000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظرگرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 2,233,680 میلیون ریال می‌باشد.  

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح احداث کشتارگاه صنعتی طیور توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است. 

شرج مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 173,881.58 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)30.64درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)4سال
 تسهیلات پیشنهادی152,000میلیون ریال