مقدمه 

چرم مورد استفاده‎ی کارخانجات تولید کننده‎ی محصولات چرم طبیعی دارای همان ابعاد و شکل پوست طبیعی بدن حیوانات است.

بنابراین، می‎توان تصور کرد که روند تولید کالاهای چرمی منجر به خرد شدن مقادیر بالایی از چرم طبیعی شده و به این ترتیب،قطعات برش خورده و کوچکی از چرم طبیعی به صورت ضایعات هدر خواهند رفت. این ضایعات جمع‎آوری شده و به کارخانجات ویژه‎ای فرستاده می‎شوند تا به چرم بازسازی شده تبدیل گردند و مجددا قابل استفاده شوند. مقدار قابل توجهی از قطعات گردآمده در دستگاه‎هایی خرد شده و سپس به وسیله‎ی پلی وینیل الکل و لاتکس به یکدیگر چسبانده می‎شوند و به این ترتیب، به ورق تکسون تبدیل می­ شوند. 

مطلب حاضر خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق تکسون از ضایعات چرم است.

معرفی محصول 

  زمانی که چرم تولید می شود، مقدار زیادی از چرم در مرحله شکل­ دهی که شامل، تراش، لایه­ برداری و کناره­ گیری است از بین می ­رود. این موادی که طی مرحله شکل ­دهی از بین رفته است را می ­توان برای تولید تکسون و موادی که در آن­ها چرم استفاده شده است، استفاده کرد که از نظر هزینه به صرفه ­تر و از نظر جنس هم دارای استحکام خوبی است. برای اینکه از بو گرفتن پا در کفش جلوگیری شود، محکم کردن لایه داخلی کیف و ساک و همچنین برای جلد کتاب از تکسون استفاده می­ شود.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

​برای محصول مورد نظر طرح یعنی ورق تکسون از ضایعات چرم هنوز کد آیسیکی در نظر گرفته نشده است اما برای انجام مطالعات امکان سنجی تولید آن از کد آیسیک محصول جانشین آن یعنی ورق تکسون کاغذ استفاده شده است.

کد آیسیک محصول 2101412347 (21011380) از گروه ساخت کاغذ و محصولات کاغذی (21) و زیر گروه ساخت خمیر کاغذ، کاغذ و مقوا (2101)، سایر انواع مقوا طبقه بندی نشده در جای دیگر (2101312345) می باشد.

تکسون از ضایعات چرم تحت زیرتعرفه 4115، مقررات گمرکی ایران با عنوان چرم دوباره ساخته شده براساس چرم یا الیاف چرم، به شکل صفحه، ورق یا نوار، حتی به صورت رول، دم قیچی و سایر آخال از چرم یا از پوست آماده یا از چرم دوباره ساخته شده، نامناسب برای ساخت اشیای چرمی، گرد، پودر و آرد چرم، با زیرتعرفه ­­ی 41151000 صادر و وارد می ­شود.

شرایط ورود کدهای ذکر شده، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 32 درصد حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 28%) می­ باشد.

واحدهای تولید کننده محصول 

 ​این محصول تا انتهای سال 1397 دارای 4 واحد فعال بوده است. استان های مرکزی، آذربایجان شرقی، قزوین دارای واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 2101412347 (21011380).

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 41151000.

کاربردهای محصول 

تکسون در سراجی و کفاشی­ ها استفاده می­ شود و جنس محکم و فشرده­ای دارد و در ساخت کفش و کیف استفاده می­ شود. تکسون جنس خشک و محکمی دارد. به عنوان مثال تکسون برای کفی کفش استفاده می­ شود و رویه چرم کفش برای کار کشی ابتدا به تکسون متصل شده و نهایتا به زیره وصل می ­شود. تکسون برای کف کیف به دلیل استحکام بالا مورد استفاده قرار می­ گیرد. محصول تولیدی ورق تکسون از ضایعات چرم از ضخامت ۱ میلیمتر - ۲.۵ میلی­متر می ­باشد که در موارد زیر کاربرد دارد: ورق تکسون با ضخامت ۱ میلیمتر، جهت استفاده در کیف و داخل کفش کودکان و جلد سر رسید، کتاب و کلاستور مورد استفاده قرار می ­گیرد.

بازار محصول 

با توجه به مطالب گفته شده صنعت چرم از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضمن استفاده از چرم برای ساخت محصولات چرمی، چرم بسیار زیادی هدر می­رود که نمی­ توان از آن را به عنوان دور ریز درنظر گرفت زیرا همانطور که ذکر شد چرم دارای اهمیت بسیاری در صنایع مختلف نظیر کیف ­سازی، کفش‌سازی و... است و به راحتی نمی­ توان از ضایعات حاصل از چرم گذشت. لذا سعی بر آن شده است که طی فرآیندهای این ضایعات را به محصولاتی برای استفاده مجدد تبدیل کرد. یکی از   استفاده از ضایعات چرم، تولید ورق تکسون از ضایعات چرم و استفاده از آن در صنایع ­های مختلف است و با وجود تقاضای بالا و کمبود عرضه مشاهده شده و همچنین وجود واردات بالا و صادرات کم احداث این واحد تولیدی توجیه اقتصادی دارد.

روش تولید محصول 

​ ابتدا مواد اولیه اصلی (ضایعات چرم) آسیاب می­ شود و به صورت پودر درمی­ آید، سپس داخل میکسر با پلی وینیل الکل لاکتس مخلوط می­ گردد و به صورت همگن در می­ آید و به وسیله پمپ به مخزن توزیع­ کننده ارسال و به صورت باریک ه­ای از مواد مایع بر روی میز توری (تسم ه­ای از جنس مواد پلیمری) که در حال حرکت به سمت جلو قرار می­گیرند، ضمن حرکت به سمت جلو از قسمت زیر میز توری آب خارج می­ شود که سپس مواد به صورت خمیری شکل درآمده و بعد روی لتک­ هایی که از طریق دیگ بخار گرم می­­ شوند پهن می­ گردند و لایه لایه خشک می­ شوند، بعد از خشک شدن اضافه­ های حاشیه ورق ­ها توسط تیغه برش خورده و در ادامه مسیر در صورت نیاز به چاپ یک طرف ورق چاپ (برند تبلیغاتی) حک خواهد شد، در پایان ورق­ ها بر روی تیوپ مقوایی پیچیده و پس از برش مقطعی توسط دو کمربند تسمه ­ای تفکیک خواهند شد و به انبار انتقال داده می­ شوند.

سرمایه گذاری طرح 

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

شرح​ هزینه موردنیاز (میلیون ریال)​
سرمایه ثابت​ 78118​
سرمایه در گردش​​27617
کل سرمایه گذاری​​105735

زمین مورد نیاز برای تولید 600 تن در سال تکسون، ۵۰۰۰ مترمربع می باشد.

هزینه های تولید طرح 

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در 100 درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به 100% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد معادل 383,434 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

​شاخص های اقتصادی طرح تولید تکسون توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

شرح​ مقدار​ واحد​
​​​​ارزش فعلی خالص (NPV)​ ​50481 میلیون ریال​
​​​​نرخ بازده داخلی (IRR)​31.18​درصد​
​​​​​دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال​
​تسهیلات پیشنهادی​47000میلیون ریال​