مقدمه

چوب پلاستیک کامپوزیتی است که از اختلاط الیاف چوب و مواد پلیمری همچون PE، PP یا PVC به وجود می‌آید. این محصول دارای ظاهری شبیه چوب و خواصی همچون پلاستیک است. این محصول به دلیل شباهت خواص فیزیکی و مکانیکی می‌تواند در بسیاری از موارد جایگزین محصولات ساخته شده از چوب یا پلاستیک قرار گیرد لذا در زمینه کاربرد بسیار متنوع و گسترده می‌باشد. کاربرد کنونی این کامپوزیت‌ها بیشتر در بخش ساختمان‌سازی می‌باشد. کامپوزیت‌های چوب پلاستیک به روش اکستروژن و با قالب‌های متفاوت به شکل نهایی تبدیل می‌شود. این کامپوزیت‌ها محصولات چوبی هستند که نیازی به فرآوری بعدی ندارند و در برابر شرایط جوی، رطوبت و قارچ‌ها مقاوم هستند. از این رو برای استفاده در فضای باز که الوارهای پرداخت نشده کارایی نداشته، بسیار مناسب هستند. همچنین این محصولات دارای خواص پلاستیکی هستند که از نظر محیط‌زیستی و عملکرد بسیار ممتاز هستند. این کامپوزیت‌ها دوره جدیدی از توسعه و پیشرفت مواد را ارائه داده‌اند و با کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان تولید، مزایای فراوانی را برای مصرف‌کننده نهایی در بر دارند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق چوب پلاست ارائه شده است.

 معرفی محصول

کامپوزیت چوب پلاست که به اختصار (WPC) خوانده می‌شود را می‌توان در زمره مواد نو ظهور دانست که تجارت آن در زمینه‌های مختلف خصوصا چوب و مصالح کف‌سازی بسیار پر رونق است. از جمله کاربردهای دیگر کامپوزیت چوب پلاست یا پروفیل چوب پلاستیک می‌توان به در، پنجره، حصار و پرچین اشاره کرد؛ با توجه به انعطاف‌پذیری روش‌های تولید و ویژگی‌های عملکردی انواع چوب پلاستیک، انتظار گسترش تولیدات این محصول در بازار جهانی رو به افزایش است.
کامپوزیت چوب پلاست ترکیبی از پلیمرهای ترموپلاستیک و خرده چوب است که عموما در دمای بالای ذوب پلیمرها مخلوط شده و سپس برای مصارف متفاوت، تحت فرآیندهای مختلف قرار می‌گیرد. با توجه به نوع فرآیند انتخابی، چوب پلاست می‌تواند به شکل‌های متقاوت در بیاید که همین امر باعث گستردگی استفاده انواع چوب پلاست در زمینه‌های مختلف از جمله: سقف روف گاردن، چارچوب در و پنجره، پنل داخلی خودروها، نرده چوبی، حصار، محوطه‌سازی چوبی، نمای ساختمان، نیمکت پارک، قالب‌ریزی و صنعت مبلمان شده است. در حقیقت کامپوزیت چوب پلاست این ویژگی را دارد که بتواند به رنگ‌ها، طرح‌ها، اندازه‌ها و تقریبا هر شکلی درآید. از رایج‌ترین نمونه‌های استفاده از چوب پلاستیک می‌توان از مصالح کف چوب که با نام کفپوش چوبی یا نام عمومی کامپوزیت چوب، شناخته می‌شود اشاره نمود. کامپوزیت‌های چوب پلاست مواد ترکیبی بوده و ویژگی‌های تمام مواد ترکیبی را دارا می‌باشد. آنها سختی و قدرت را از ویژگی‌های چوب و پلاستیک گرفته‌اند اما تراکم آنها غالباً بالاتر از آن دو است. ویژگی این مواد بطور مستقیم از ساختار آنها گرفته می‌شود یعنی آنها ترکیبی درونی از عناصر چوب و پلاستیک هستند.
ویژگی‌های wpc را می‌تـوان با تغییر گونه‌های چوب یا پلاستیک با نیازهای محصول منطبق ساخت که این امر خود یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول بشمار می‌آید. فرآورده‌های ساخته شده از پلی‌اتیلن نسبت به پی‌وی‌سی ارزان‌تر بوده و در برابر گرما مقاوم‌تر هستند اما رنگ‌کردن فرآورده‌های پی‌وی‌سی و پرداخت بعدی آن راحت‌تر است. با افزودن رنگ دانه‌ها و پایدار سازنده‌های UV به مواد خام چوب پلاست (بعنوان مواد افزودنی)، می‌توان قبل از مرحله اکستروژن ویژگی‌های خاص را برای آن بوجود می‌آورد.

  معرفی کد آیسیک و کد تعرفه محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
ورق خام چوب پلاستیک 20211220 2021512342

چوب پلاست تحت زیر تعرفه 4410، مقررات گمرکی ایران با عنوان "تخته (از) خرده‌ريز چوب (Particle)‌، تخته با رشته‌هاي جهت‌دار شده (OSB)(Oriented strand board) و تخته مشابه (براي مثال، تخته ويفري) از چوب يا ديگر مواد چوب مانند (Ligneous)، خواه با رزين‌ها يا ساير مواد چسباننده (Binding) آلي متراكم¬شده يا نشده." صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 44109010 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 10 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 6%) می‌باشد.
شرایط ورود کد 44109090 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 15 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 11%) می‌باشد. 

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 9 واحد فعال بوده است. استان‌ خراسان رضوی دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 44109010

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 44109090

کاربردهای محصول 

مهم‌ترین کاربردهای چوب پلاست  عبارت‌اند از:
1- کفسازی
استفاده از چوب پلاست به عنوان کف‌پوش مخصوصا کفسازی محوطه، انتخاب خیلی از طراحان است. دوام بالا و زیبایی بصری، باعث شده در کنار استخرها، مسیرهای پیاده، روف گاردن‎ها و... آن را مشاهده کنیم.
برای انتخاب چوب پلاست مناسب کفسازی، باید به میزان جذب آب توسط آنها، مقاومت در برابر سایش، انبساط حرارتی و تورم به خاطر رطوبت، واکنش آنها در برابر گرما (مثلا نسبت به شعله سیگار) و ثبات رنگ آن‌ها توجه کرد.
2- نماسازی
کاربرد چوب پلاست در نمای ساختمان، مشابه کاربرد ترمو وود در آن است. حس مطلوبی از گرما و مقاومت بالا و عدم تغییر رنگ، مواردی است که چوب پلاست را به عنوان یک انتخاب خوب برای نمای ساختمان مطرح می‌کند. در صورت استفاده از پروفیل‌های چوب پلاست برای نماسازی باید به ثبات رنگ و مقاومت آن‌ها در برابر اشعه uv توجه ویژه داشت.
3- سقف کاذب
ساخت سقف کاذب مخصوصا در فضاهای عمومی مثل مراکز تجاری، اداری، هتل‌ها و... هر روز بیشتر از قبل طرفدار پیدا می‌کند. استفاده از ترمو وود و چوب پلاست نیز در این میان رو به افزایش است. تنوع رنگ و ابعاد پروفیل نیز باعث توانایی اجرای طرح‌های مختلف سقف کاذب شده است. عملکرد پروفیل‌های چوب پلاست در برابر حریق و انتشار گازهای سمی در انتخاب نوع پروفیل سقف کاذب بسیار مهم است.
4- مبلمان شهری
از موارد دیگر استفاده از چوب پلاست، ساخت مبلمان شهری مثل انواع صندلی، آلاچیق، نیمکت، پرگولا، نرده و... با آنهاست.
5- لوور
لوور، نور شکن یا سایه‌بانی است که جلوی پنجره و بازشوها نسب شده و برای کم کردن شدت گرما از آن استفاده می‌شود. لوورها کاربرد معماری و تاسیساتی دارند و معمولا از آلومینیوم و آهن ساخته می‌شدند. اما الان از انواع چوبی آن نیز استفاده می‌شود.

  بازار محصول

با بررسی واحدهای فعال تولید چوب پلاست پی می‌بریم که از سال 1394 تا 1398 تعداد واحدهای فعال این محصول اضافه نشده است ولی موارد استفاده این محصول در صنعت روز به روز در حال افزایش است و همین موضوع تاکیدی است بر لزوم احداث واحدهای تولید چوب پلاست در کشور.

همچنین با بررسی‌های صورت گرفته مشاهده شد که در سال‌های آینده مازاد عرضه این محصول وجود دارد که با توجه به کاربردهای فراوان این محصول، خللی در بخش بازار این محصول بوجود نخواهد آمد. همچنین واحدهای تولیدی طرح می‌توانند با بالابردن استانداردهای تولید و بهبود کیفیت و همچنین بازاریابی مناسب، سهم خود در بازار را افزایش دهند و متعاقبا صادرات محصول نیز افزایش یابد. 

 روش تولید

روش تولید چوب پلاست به شرح زیر می‌باشد:
1- ورود مواد اولیه
2- اختلاط مواد اولیه
3- اضافه شدن مواد افزودنی
4- ذوب مواد از طریق انتقال حرارت
5- ایجاد برش

6- تولید ورق 

  سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 258,698 923,925
سرمایه در گردش39,175139,911
کل سرمایه گذاری297,8741,063,836

زمین مورد نیاز برای تولید 3000 تن در سال ورق چوب پلاست 5000 مترمربع می‌باشد.

 هزینه‌های تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 579,601 ميليون ريال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید ورق چوب پلاست توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
 ارزش فعلی خالص (NPV) 760,679.21 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)67.43درصد
  دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی 155,000میلیون ریال