157001245

 شیوع ویروس کرونا در کشور، نه تنها به تهدیدی جدی برای سالمت افراد جامعه تبدیل شده است بلکه بخشهای مختلف اقتصادی نیز از اثرات منفی این ویروس در امان نمانده‌اند.

ازجمله بخش‌هایی که این روزها تحت تاثیر قرار گرفته است بخش کسب و کارها است که هم شامل کسب و کار سنتی و هم کسب و کار اینترنتی است. اگرچه انتظار می‌رفت در شرایطی که افراد به دلیل ترس از بیماری ماندن در خانه را ترجیح می‌دهند بتوان از ظرفیت کسب و کارهای اینترنتی و اقتصاد دیجیتال در رونق بخشی به بازار کسب و کار استفاده کرد اما ظاهرا سایه کم رونقی بازار نیز به کسب و کارهای اینترنتی هم سرایت کرده است.

نظرسنجی و برآوردهای اولیه از وضعیت کسب و کارهای اینترنتی  نشان می‌دهد میزان آسیب پذیری در این نوع کسب و کارها بر اساس حوزه فعالیت آنها متفاوت است؛به طوری که بخش عمده با کاهش فروش  و  تقاضا  و تعدیل نیرو مواجه شده مانند حوزه خدمات گردشگری و سفر  به طورمثال ، سایت علی بابا که خدمات سفر و گردشگری را ارائه می‌دهد در این مدت علاوه بر کاهش 80 درصدی فروش، مجبور به تعدیل 182 کارمند خود نیز شده است. در مقابل بخش اندکی با افزایش تقاضا رو برو شده‌اند مانند فروشگاه‌های اینترنتی و سوپرمارکتهای آنالین.

پس از گردشگری نیز، شاید حوزه سفارش آنالین غذا با توجه به گستردگی آن، بیشترین آسیب را از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا در حوزه کسب و کارهای اینترنتی متحمل شده است،چراکه حساسیت مردم نسبت به مسائل بهداشتی، باعث شده تا اغلب آنها غذاهای خانگی را به غذاهای فست فود و رستورانی ترجیح دهند و تنها معدود رستورانهای مشخصی با مشتریانی ثابت، شاید تغییری در فروش خود نداشته باشند. به طوریکه، برآوردهای صورت گرفته از برخی اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه به ارائه خدمات می‌پردازند حاکی از کاهش 50 تا 60 درصدی سفارشات آنها طی یک ماه گذشته دارد.

 رغبت مردم به استفاده از حمل و نقل آنالین به جای حمل و نقل عمومی

یکی دیگر از حوزه‌هایی که شاید آسیب کمتری از شیوع ویروس کرونا در کشور دیده باشد، حوزه حمل و نقل آنالین یا همان تاکسی‌های اینترنتی است. چرا که ترس مردم در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و امکان درگیر شدن با این بیماری در محیط‌های شلوع و پرازدحام، آنها را به استفاده از تاکسی‌های اینترنتی که امنیت بیشتری نسبت به حمل و نقل عمومی در این شرایط دارند سوق داده است.

 خدمات آنالین رسانهای و وبینارها، جذابترین کسب و کارهای اینترنتی در دوره شیوع کرونا

تعطیلی مدارس، تأکید مسئولان بر ماندن مردم در خانه و ضرورت پر کردن اوقات فراغت اعضای خانواده، در کنار بسته‌های اینترنتی رایگانی که در قالب طرحهای مختلف از سوی وزارت ارتباطات به مشترکان ارائه شده است، باعش شده تا کسب و کارهای اینترتی که خدمات آنالین را در حوزه نمایش انیمیشن، فیلم و سریال ارائه می‌دهند بیش از پیش مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرند. به طوریکه اغلب آنها به طور میانگین با افزایش 50 تا 60 درصدی تقاضاها مواجه شده‌اند.

گسترش شیوع ویروس کرونا، اثرات نامطلوبی بر سایر بخشهای اقتصادی کشور داشته است. کسب و کارهای اینترنتی نیز از اثرات منفی این بیماری در امان نمانده است و بخشهایی همچون گردشگری و یا سفارش آنالین غذا که هر ساله در این ایام فصل پررونق و پردرآمد خود را سپهری می‌کردند، به دلیل محدودیتها و نگرانی‌هایی کهنسبت به رعایت مسائل بهداشتی در بین افراد جامعه ایداد شده است، بیشترین آسیب را از اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای اینترنتی متحمل شده‌اند.

بنابراین، برای آنکه همواره فر صت بهره‌مندی از اقتصاد دیجیتال را درفضای کلان اقتصاد وکسب و کار کشور داشته با شیم کسب وکارهای اینترنتی نیز در کنار کسب و کارهای خُرد نیازمند حمایتهای ویژه دولت برای ادامه فعالیت و بازگشت به روزهای رونق خود هستند، چرا که این نوع کسب و کارها با فراهم کردن و تسهیل فضای مناسب برای گردش اقتصادی کشور، نقش مؤثری در کاهش تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا خواهند داشت.