معرفی محصول
هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است که به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند. برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند باتری اتومبیل توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست فراهم می کند.
عمر یک باتری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق میافتد بستگی دارد. دشارژ عمیق، گرما و لرزش مراحل تخریب آن را تسریع می کنند و عاقبت رسوب تشکیل می شود که سبب اتصال کوتاه خواهد شد. علت اصلی دیگری که باعث تخریب باتری ها می شود سولفاته شدن آنهاست. هنگامی که باتری ها به صورت دشارژ انبار شوند یا برای بیشتر از ۶ ماه انبار شوند سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند و توانایی شارژ شدن باتری کاهش می یابد و یا به طور کلی از بین می رود و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و باتری از کار خواهد افتاد. دشارژ عمیق باتری ها معمولاً در زمان های نامناسب اتفاق می افتد، برای مثال بعد از روشن کردن خودرو (Jump start) توسط اتصال باتری به باتری احتمال وقوع آن بیشتر است.
بهترین راه جهت افزایش طول عمر باتری مراقبت مستمر از باتری و موتور می باشد. در آب و هوای سرد برای افزایش عمر باتری، باتری را کاملاً شارژ و موتور را گرم نگاه دارید. در آب و هوای گرم و در طول تابستان، باید سطح الکترولیت را مرتباً بررسی کرد و آب باتری را به سطح لازم رساند. این مطلب ناشی از دمای زیاد داخل موتور است . امروزه استفاده از محافظ گرما در باتری ها رایج تر شده و تولیدکنندگان خودرو توسط آن، باتری را از دمای بالای داخل موتور محافظت می کنند. آب کاهش یافته باتری را اضافه کنید. هرگز اسید یا آب آلوده اضافه نکنید و بیش از اندازه آن را از آب مقطر پر نکنید.
باتری اتومبیل عنصری است که برای شروع حرکت در هر نوع خودرویی ایفای نقش می کند. مناسب بودن ظرفیت و توان باتری با سیستم برقی خودرو ،باعث راه اندازی مطلوب خودرو خواهد شد. هنگامی که ظرفیت باتری پایین باشد، برای راه اندازی خودرو، طول زمانی استارت افزایش می یابد و گاهی این استارت های طولانی باید چندین بار و متوالی انجام شود تا موتور خودرو شروع به کار کند، استارت طولانی مدت و متوالی باعث گرم شدن بیش از حد استارت شده و احتمال دارد که منجر به خرابی استارت شود و اگر ظرفیت باتری بیشتر از حد لازم برای خودرو باشد، عمر سیستم استارت خودرو کاهش می یابد. اگر مقاومت درونی باتری در حد معقول باشد با افزایش ظرفیت، شدت جریان تولید شده در هنگام استارت افزایش می یابد.
باتری اتومبیل گونهای از باتریهای قابل شارژ هستند که عمدتاً از نوع اسید-سرب میباشند و جهت استارت زدن، روشنایی و تأمین برق دیگر لوازم الکتریکی خودروها از آن استفاده میشود. البته امروزه به دلیل مشکلات باتریهای نوع تر از جمله خطرات ناشی از اسید باتری، استفاده از نوع خشک این نوع باتریها در حال گسترش است. باتریهای اتومبیلهای سواری و وانت بارها معمولاً از نوع ۱۲ ولتی و اتومبیلهای سنگین و دیزلی از نوع ۲۴ ولتی هستند.
باتری عبارت است از وسیله ای که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی انرژی الکتریکی ذخیره شده تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. باتری بر اساس ظرفیت با واحد آمپر ساعت و همچنین ولتاژ واحد ولت شناخته می شود، مثلاً باتری اتومبیل ۱۲V و ۶۰AH یعنی ۱۲ ولت و ۶۰ آمپر می باشد.
باتری را باید با توجه به نوع اتومبیل انتخاب نمود، انتخاب بی قاعده باتری باعث خرابی و لطمه زدن به کلیه قطعات برقی و الکترونیکی اتومبیل خواهد شد. شما می توانید با شناخت جزئیات باتری، حداکثر استفاده را از آن داشته باشید.
باتری اتمی (خشک)
باتری اتمی به باتری هایی که صفحات داخل آن قبل از ساخت، شارژ شده و به صورت دسته صفحه در آمده و در نهایت با مونتاژ، شکل نهایی خود را پیدا می کند، گفته می شود.
باتری های اتمی یا خشک نیاز به بازدید و نگهداری کمتری نسبت به باتری های اسیدی دارند و معمولاً روی آنها چشمی تعبیه شده است. این چشمی نشان دهنده سه رنگ قهوه ای، سبز و سفید می باشد.
اگر چشمی رنگ سبز را نشان دهد به این معنی است که باتری سالم و شارژ است.
اگر رنگ قهوه ای را نشان دهد یعنی باتری سالم ولی دشارژ است.
اگر رنگ سفید را نشان دهد یعنی باتری خراب و دشارژ است و نیاز به تعویض دارد.
هر باتری خودرو دارای دو ترمینال خروجی + و – است که از طریق آنها باتری به سیستم برق خودرو متصل می شود. در نگاه اول این ترمینال ها که از جنس آلیاژ سرب می باشد باید شکل مناسب داشته و سطح آنها کاملا صاف و هموار بوده و هیچگونه منفذ و ناصافی نداشته باشد.
در هنگام خرید باتری هایی از نوع آب بندی شده (Sealed) علاوه بر مطلب فوق ، باید به رنگ این ترمینال ها نیز توجه شود. در این نوع باتری ها به دلیل حضور الکترولیت اسید سولفوریک در مدت انبار سازی ، اگر فرمولاسیون آلیاژ این ترمینال ها و نحوه جادهی آنها در روی درب باتری صحیح نباشد ، سولفات سرب سفید رنگی در روی آنها ظاهر خواهد شد که به اصطلاح ترمینال ها سولفاته می شوند. استفاده از این باتری ها یا ترمینال های سولفاته شده، باعث خوردگی شدید در سیم های اتصال (سرباتری) خودرو می شود که این خوردگی از طریق نشت بسیار آرام و نامحسوس الکترولیت از طریق سیم ها ممکن است از سر باتری نیز فراتر رود. علاوه بر خوردگی باتری هایی که دچار مشکل سولفاته شدن ترمینال ها هستند، معمولا در طول مصرف دچار سولفاته شدن شبکه های درونی باتری نیز می شوند که این پدیده ها باعث کاهش طول عمر و کارایی باتری می شود . مساله سولفاته شدن ترمینال ها در باتری های منفذ دار معمولی در هنگام خرید مشاهده نمی شود، چون این باتری ها در طول مدت انبارسازی فاقد الکترولیت هستند در غیاب الکترولیت سولفات شدن اتفاق نمی افتد و پدیده سولفاته شدن این باتری ها فقط در طول مصرف می تواند مشاهده شود.
آمار محصول
کد آیسیک محصول | 31401112 |
تعداد واحدهای فعال | 3 |
تعداد واحد های طرح | 5 |
روش تولید
آب باتری باید روی صفحه های داخل باتری را کاملاً بپوشاند در غیر این صورت صفحه ها در مجاورت هوا قرار گرفته و اکسیده (فاسد) می شوند. مایع باید در حدود بیش از یک سانتی متر روی صفحات را بگیرد. در صورت کمبود، باید آب مقطر اضافه نمود نه اسید. استفاده از اسید سولفوریک برای باتری باید بوسیله متخصص و باتری ساز انجام شود؛ زیرا سوزنده و خطرناک است و باید رقیق شود. - علائم خرابی باتری - تشخیص قطب مثبت از منفی |
ماشین آلات مورد نیاز
سیستم فرزکاری توپ و... |
خلاصه برآورد مالی
شرح | مقدار/تعداد | واحد |
ظرفیت سالانه محصول | 7200000 | عدد در سال |
تعداد افراد موردنیاز | 31 | نفر |
مساحت زمین موردنیاز | 5700 | مترمربع |
خرید ماشین آلات | 318000 | میلیون ریال |