8927

معرفی محصول 

سابقه تهیه زغال چوب بر طبق برخی مستندات تاریخی به بیش از 5500 سال قبل می رسد. اولین دستاوردهای بشر در زمینه ذوب فلزاتی چون : برنز ، مس ، آهن ، نقره و همچنین تهیّه شیشه ها با کمک ذغال چوب حاصل گردیده اند. ذغال چوب بعنوان ماده ای سبک شمرده می شود، که تنها 15 درصد (1.6 )وزن چوب مصرفی با حجم معادل را دارا است لذا چوب را ابتدا در محل قطع درختان یا حوالی آن به ذغال تبدیل می کنند سپس به مناطق مصرف منتقل می سازند. زغال چوب احتمال محصول نهایی اکثریت درختانی است، که در منطقه مدیترانه ای اروپا قطع (down cut )می گردند.

زغال چیست؟

زغال چوب ماده شکننده، سبک و سیاه رنگ باقی‌مانده از نیم‌سوختن چوب یا دیگر اندام‌های جانوری و گیاهی است که بخش عمده ترکیباتشان تبدیل به کربن شده باشد. این کربن ناخالص درصدی ۸۵ تا ۹۸ درصدی دارد.

علتِ آن که از داغ کردن یا سوزاندن چوب یا استخوان حیوان، زغال پدید می آید این است که آن ها بر اثر حرارت، آب و گازهای نهفته در خود را از دست می دهند، و فقط جسم جامدی از خود بر جای می نهند.

کربن عنصری شیمیایی در جدول تناوبی است که با (C) نشان داده شده و عدد اتمی آن ۶ است. عنصری غیر فلزی و فراوان در طبیعت است که، چهار ظرفیتی و دارای سه آلوتروپ است. کربن (واژه لاتین carboبه معنی زغال چوب) در دوران پیش از تاریخ، کشف شد؛ مردم باستان که آن را از سوختن مواد آلی در اکسیژن ضعیف تولید می کردند.

انواع زغال:

لیمو:

به همه زغال‌هایی گفته می‌شود که از چوب درختان مرکبات مانند لیمو، نارنج، پرتقال، لیمو شیرین و سایر درختان خانواده مرکبات تهیه می‌شود. این نوع زغال با دوام بوده و یکدست و آرام می‌سوزد. کاربرد اصلی آن برای قلیان است.

فشرده:

شکلی از زغال چوب است که از قطعات خرده چوب، کاه و غیره تهیه می‌شود. کیفیت این نوع ذغال از نوع معمولی پایین‌تر است اما ارزان‌تر بوده و نسبت به اکثر زغال‌ها دوام بیشتری دارد. کاربرد این نوع زغال برای کباب یا گریل کردن است.

مصارف:

زغال چوب کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره ی ما دارد که از جمله آن می توان به ایجاد شعله برای پخت و پز، ساخت ماسک ضدگاز، قلیان، مصارف هنری، دارویی، استفاده در صنعت فولاد و … از نمونه های کاربر این ماده در زندگی روزمره است.

ویژگی‌های زغال خوب:
  • نباید خاموش شود
  • باید بدون باد زدن روشن بماند
  • نباید دود کند
  • باید با دوام باشد
  • نباید گاز و بو داشته باشد
  • باید پرحرارت باشد
  • نباید جرقه داشته باشد
  • نباید خاکستر فراوان تولید کند

چرا توصیه می شود زغال چوب فعال استفاده کنیم؟زغال چوب فعال بطور طبیعی جذب بالایی دارد و اجازه نمی دهد تا سموم و مواد شیمیایی وارد بدن شما شوند . زغال چوب فعال توسط دن جذب نمی شود ومی تواند بطور موثر سموم و گازها را از بدن دفع نماید .به دلیل قابلیت جذب سموم توسط زغال چوب فعال ، دارای کاربردهای پزشکی زیادی می باشد . شاید از آن همچنین به عنوان یک پادزهر استفاده شود و ممکن است تاثیری بیشتر از داروهایی مانند استامینوفن، آسپرین و آرام بخش داشته باشد .

7 دلیل استفاده از زغال چوب فعال

قبل از هرچیزی مثل همیشه باید استفاده از هر ماده ای را با مشورت پزشک انجام دهید چرا که مقالات منتشر شده یک موضوعات عمومی را بیان می کنند و به موارد خاص اشاره نمی شود پس برای افرادی که شرایط جسمی متفاوتی دارند باید هر نسخه و راه حلی با تجویز پزشک انجام شود.

1-کاهش میزان سطح الکل در خون با زغال چوب فعال
به دلیل ویژگی جاذب بودن زغال چوب فعال ، می توان از آن در کاهش میزان سموم و الکل در خون را به حداقل میزان رساند . علاوه براینتحقیقات نشان داده اند که اگر بعد از نوشیدن الکل فورا زغال چوب فعال را بنوشید می تواند در تنظیم میزان الکل در خون کمک کند و آنرا به میزان حداقل برساند . زغال چوب فعال اغلب پس از مشاهده نشانه هایی که مسمومیت حاد را نشان می دهند استفاده می شوند .
2-آزاد سازی گازها و درمان نفخ معده با زغال چوب فعال
در یک مطالعه منتشر شده توسط Journal of American Gastroenterology، دانشمندان یک آزمایش در دو گروه مختلف در ایالات متحده و هند انجام دادند.(دو کشور انتخابی به دلیل غذاهای متنوع آنها می باشد). در این آزمایش با استفاده از زغال چوب فعال نشان داده شد که با استفاده از این ماده می توان سطح گازهای معده و میزان نفخ را بطور چشمگیری کاهش داد . 
3-سفید کننده دندان ها/سلامت دهان با زغال چوب فعال
زغال چوب فعال می تواند در سفید کردن دندان ها و بهبودی سلامتی دهان با ایجاد تغییراتی در سطح اسیدی دهان را برای شما فراهم میسازد . همچنین باعث سلامتی و بهبودی لثه ها می شود . این کار با زغال چوب فعال بدین صورت انجام می شود که باکتری های موجود در دهان را از بین می برد .
4- زغال چوب فعال برای فیلتراسیون آبزغال چوب فعال به حذف ناخالصی ها در آب کمک می کند. 
بعضی از مواد شیمیایی که زغال چوب فعال به طور موثری می تواند خنثی می کند عبارتند از کلر، رسوب، ترکیبات فرار و ترکیبات آلی. زغال چوب فعال همچنین ممکن است طعم و بوی آب را بهبود بخشد. در آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA):"زغال چوب فعال معمولا برای جذب ترکیبات آلی طبیعی، ترکیباتی که در طعم و بو آب موثر هستند و مواد شیمیایی آلی مصنوعی و غیره در بهبودی آب آشامیدنی مؤثر است زیرا مواد بسیار متخلخل است و سطح وسیعی را فراهم می کند. " 
5- زغال چوب فعال می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد 
زغال چوب فعال بنظر می رسد که می تواند در میزان سطح کلسترول موثر باشد . محققان در طی یک آزمایش نشان دادند که میزان غلظت کلسترول کل و کلسترول بد به ترتیب 25 و 41 درصد کاهش می یابد . همچنین در این آزمایش مشاهده نمودند که میزان کلسترول خوب هم 8 درصد افزایش یافته است .مطالعه دوم هم نشان داد که کلسترول بد هم در افراد دارای سطح کلسترول بالا در افراد بزرگسال به میزان 29 تا 41 درصد کاهش یافته است . 
6- زغال چوب فعال در سلامت کبد مناسب است
محققان در مطالعه ای که در مجله Food and Chemical Toxicology منتشر شد ، دریافتند که زغال چوب فعال در حذف سموم ادراری در موش آزمایشگاهی موثر است . علاوه بر این، موش های مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی (CRF) بهبود سلامت کلیه را پس از استفاده از زغال چوب فعال نشان داد.مطالعه دیگری که در مجله بیماری های کلیوی و پیوند مجله سعودی منتشر شد، دریافت که ترکیب مصرف خوراکی فعال زغال چوب با یک رژیم کم پروتئین، علائم بیماری کلیوی را بهبود می بخشد. 
7- کاهش نشانه های سندرم تخمدان با زغال چوب
 فعالیت وضعیت ژنتیکی به نام ((trimetamineamineuria (TMAU) یا سندرم بوی ماهی باعث میشود که در بدن یک ماده مضر به نام(( trimethylamine (TMA) تجمع کند. در حالیکه این ماده در افراد سالم قبل از دفع توسط بدن به یک ماده شیمیایی مضر تبدیل می شود که ممکن است کمی خطرناک باشد . در نتیجه،ماده TMA در بدن تشکیل می شود، و تنها مقدار کم در ادرار اخراج می شود.محققان در یک مطالعه دریافتند که با استفاده از زغال چوب فعال می توان در بهبودی این مشکل موثر باشد . همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از ادعاهای بهداشتی در مورد زغال چوب فعال ، درست هستند و نیازمند تحقیقات بیشتری هستند به معنای آن است که به عنوان یک مکمل می توان استفاده نمود . همچنین می تواند عوارض نامطلوب را مهار کند .

عوامل مؤثر بر عملکرد زغال چوب عبارتند از : 

-مقدار خاکستر ، سلولز ، همی سلولز و لیگنین

-حرارت پیرولیزیس

-فشار فرآیند

-مدت دوام بخار

-اندازه قطعات چوب 

-سرعت و مقدارگرمایش سیستم

-دمای مراحل پایانی فرآیند

برای فعالیت زغال سازی سنتی بدواً قطعه زمینی به ابعاد 3 × 5/1 متر را انتخاب می کنند و آنرا به عمق 30 سانتیمتر شیار می دهند آنگاه کف محوطه شخم زده را مسطح می نمایند و 3 الوار قطور به ضخامت تقریبی 20 سانتیمتر را به حالت افقی در کف کوره می خوابانند. 

هیزم های بزرگ و کوچک جمع آوری شده بطور مرتب و منظم بر روی الوارها چیده می شوند و در نهایت سطح جملگی آنها را با کاه و کلش می پوشانند و سپس با الیه نازکی از خاکه ذغال های الک شده پوشش می دهند. الک زدن خاکه ذغال ها به این خاطر است که خاکه ها هر چند ریزتر باشد، هوای کمتری را به داخل کوره عبور می دهند. زمانیکه سطح خارجی کوره را کامالً با خاکه های ذغال پوشانده و منافذ ورود هوا به داخل محفظه را بخوبی مسدود ساختند آنگاه نسبت به افروختن آتش در قسمت جلوئی کوره اقدام می ورزند.

 متعاقباً بعد از 0.5 ساعت که هیزم های بخش جلوئی کوره آتش گرفتند آنگاه قسمت مزبور را می پوشانند و کاملا مسدود می کنند. در این هنگام سوراخی به اندازه 30×10 سانتیمتر را در قسمت انتهای کوره می گشایند تا دود حاصله از کوره خارج شود. این سوراخ به عنوان تنها مجرای ورود هوا و خروج دود باقی می ماند و باعث می شود که فرآیند احتراق ناقص موجب سوختن چوب ها و بروز تغییرات شیمیایی در آنها شود بطوریکه به ذغال تبدیل گردد. هر مرحله ذغال سازی حدود 7-5 روز طول می کشد. 

وقتی که از همان دریچه آخر کوره ، شعله های آتش به بیرون زبانه بکشند یعنی هیزم های کوره سوخته و آتش به انتها رسیده و شعله ور گردیده است لذا در این هنگام دریچه انتهایی را مسدود می سازند تا آتش در اثر نرسیدن اکسیژن خاموش گردد. سپس مقداری آب بر سطح خارجی کوره می پاشند و پارچه ای از جنس گونی چتائی را پس از خیس کردن بر روی آن می گسترانند تا کوره بطور کامل خاموش و سرد شود. ساعاتی بعد نسبت به برداشتن پارچه از روی کوره اقدام می نمایند و زغال های تولیدی را در اطراف کوره پخش می کنند تا در مجاورت هوا کاملا سرد و خشک گردند.

با سرد شدن زغال ها نسبت به گونی کردن آنها اقدام می شود، تا بزودی بفروش برسند. زغال های حاصله را در محل تولید به قیمت کیسه ای 25 هزار تومان (سال 1396 ه.ش) به فروش می رسانند. مدت زمان تبدیل هیزم ها به ذغال چوب به میزان رطوبت چوب های مصرفی بستگی دارد. 

امروزه بیشترین چوب های مصرفی برای تولید ذغال چوب در منطقه عبارتند از :

1 )ضایعات کارخانه های چوب بری 2 )چوب های باقیمانده از برچیدن خانه های کلنگی 3 )درختان میوه خشکیده 4 )ضایعات هرس بوته ها و درختان

مرغوب ترین ذغال چوب منطقه از انواع درختان زیر حاصل می شوند : 

الف)درختان میوه شامل : لیمو ، انجیر ، پرتقال و توت 

ب) درختان جنگلی شامل : خرمندی ، َممرز و انجیلی

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۲۴۱۱۴۱۲۷۹۸
کد تعرفه گمرکی محصول 4402
تعداد واحدهای فعال21
تعداد واحدهای طرح423

کاربرد محصول 

 -دئودورانت و ضد عرق

 -ضد عرق طبیعی در دئودورانت استفاده می شود و مانع از بدبو شدن عرق بدن می شود.

-ماسک صورت و بدن
-سفید کردن دندان ها

-تصفیه کردن آب

-تصفیه هوا

زغال به طور طبیعی بو، باکتری، قارچ و تمام آلاینده ها را از بین می برد. اگر از فیلتر زغال  در خاک استفاده کنید خاک را مرطوب نگه داشته و باعث رشد گیاه می شود. زغال  با از بین بردن آلرژن و قارچ ها باعث می شود از سلامت جسمی بهتری برخوردار شوید و مبتلا به مشکلات مربوط به آلرژی مثل سرفه، عطسه و آب ریزش بینی نشوید.

-پاکسازی پوست

زغال تنها چیزی است که می تواند تمام دانه های سرسیاه پوست را از بین ببرد. اگر پوستتان چرب است زغال بهترین راه برای از بین بردن سبوم و روغن اضافی پوست است.

-زخم های پوست

یکی از معروف ترین روش های درمان زخم های روی پوست استفاده از عسل است اما این تنها روش نیست. زخم های پوستی را می توان با زغال سریع تر درمان کرد. همیچنین ورم و درد را کاهش می دهد.

-شامپو

از زغال می توانید به عنوان یک شامپوی کاملا طبیعی استفاده کنید. شامپوهایی که حاوی زغال هستند هم خوب کف می کنند و هم خوب تمیز می کنند.

-سم زدا

زغال قادر است تمام آلودگی ها را از پوست، مو، آب، هوا و دندان بگیرد. زغال به شکل قرص هم موجود است و اخیرا بستنی های سیاه و سفید و کوکتل های حاوی زغال نیز تولید می شوند.

بررسی سابقه مصرف محصول 

 بر اساس آخرین آمار، هم‌اکنون به طور متوسط در استان تهران روزانه حدود ۵۰ تن زغال مورد استفاده قرار می‌گیرد. گردش مالی روزانه زغال‌فروشان تهرانی رقمی حدود ۲۷ میلیون تومان برآورد می‌شود. این حجم گردش مالی در طول یک سال به رقمی بیش از ۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

خیابان گمرک و مولوی بورس‌های اصلی خرید و فروش زغال هستند. زغال کالایی است که تقریباً در تمام فصول سال با قیمت ثابتی به فروش می‌رسد، اما در برخی از ایام خاص مانند عاشورا و تاسوعا با بالا رفتن تقاضا قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر تقلب‌های صورت گرفته در بازار زغال مربوط به زغال لیمویی است. زغال لیمویی در دو نوع شمالی و جنوبی تولید می‌شود و چون اکثراً به صورت سرند، بدون خاک و بسته‌بندی به فروش می‌رسد، عده‌‌ای از افراد زغال شمالی را به‌جای نوع جنوبی آن در این بسته‌بندی‌ها به فروش می‌رسانند. متأسفانه صنف تـولیدکنندگان دستگاه تولید زغال و فروشندگان زغال از هیچ گونه حمایت و پشتیبانی برخوردار نیستند و سرمایه‌گذاران باید مشکلاتشان را به تنهایی حل و فصل کنند.

با این شرایط پیش آمده موردی که حائز اهمیت است داشتن دستگاه تولید زغال و کوره صنعتی که مطابق استاندارد های علمی باشد تا با کم کردن پرتی زغال تولید شده در دستگاه تولید زغال و دادن یک زغال مرغوب بازار بهتری را برای تولید کنندگان و فروشندگان زغال فراهم آورد.

براساس آمارهای رسمی گمرک، در سال 96 هشت میلیون و 810 هزار و 709 کیلوگرم زغال به کشور وارد شده و در مقابل 456 هزار و 372 هزار کیلوگرم زغال از ایران صادر شده است. از آنجا که صنفی در ارتباط با زغال‌گیری وجود ندارد، آمار دقیقی از میزان مصرف هم وجود ندارد و همه‌چیز به مشاهدات میدانی خلاصه می‌شود.

روش تولید 

 1. سنگ شکن. زغال سنگ، می تواند زغال چوب های مختلف را به پودر کوچک تقسیم می کند. اندازه پودر زغال چوب به 80 مش میرسذ.این نوع سنگ شکن زغال سنگ بدون گرد و غبار، محیط زیست دوستانه است.
2. میکسر چرخ، مخلوط کردن پودر زغال چوب با اتصال دهنده برای هر 6-10 دقیقه در هر زمان. این برای بریکت های زغال چوب بسیار مفید است.
3 .. قیف مخلوط کردن، ساخت بطری برای بریکت های زغال چوب، همچنین می توانید از کارگر به جای این ماشین استفاده کنید.
4. نوار نقاله، مواد را به ماشین بعدی ارسال کنید، یک مجموعه پودر زغال چوب را از میکسر چرخ به صورت اتوماتیک ارسال می کند
فیدر، دیگر مواد را از فیدر به دستگاه پرس توپ زغال چوب ارسال می کند، سپس نهایی از راه می رسد.
5. فیدر اتوماتیک، پودر زغال چوب را ذخیره کنید و آن را به دستگاه بعدی ارسال کنید. سرعت را می توان تنظیم کرد.
6. ماشین پرس زغال سنگ توپ چند مدل مدل برای ظرفیت های مختلف است. برای زغال چوب، ظرفیت کوچکترین مدل
می تواند LTQ290 به 1000 کیلوگرم در ساعت برسد.

بطور کلی، بعد از قالب گیری، خشک کن برقی زغال چوب اتوماتیک، رطوبت بریکت های زغال چوب تقریبا 15٪ است،
خشک کن می تواند رطوبت بریکت ها را در 3٪ کاهش دهد.

ماشین آلات موردنیاز 

 1. Charcoal crusher
2. Wheel mixer
3. Binder making hopper
4. Belt conveyor
5. Automatic feeder
6. Charcoal ball press machine

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 7200 تن
تعداد نیروی انسانی موردنیاز11نفر
مساحت موردنیاز500مترمربع
خرید ماشین آلات5640میلیون ریال

ویدیوی خط تولید زغال چوب