695821_20190720-093530_1

معرفی محصول 

 آهک یکی از قدیمی ترین مواد معدنی شناخته شده تاریخ بشری است و به دوران رم قدیم و مصریان که در امور بناسازی مصرف کرده‌اند بر می‌گردد و سه هزار سال پیش ایرانیان طریقه ساخت شفته آهک را می‌دانستند و از این ماده در ساختن پی بنا، پل ها، آبگیرها و … استفاده میکردند. آهک سبب ایجاد صنعت سیمان نیز شده چرا که ماده اصلی تشکیل دهنده سیمان آهک می باشد. امروزه در سطح دنیا میلیون‌ها تن آهک در ساختمان سازی و تولید سیمان و سایر صنایع به دلیل خصوصیات ذاتی که دارد و قابل دسترس بودن آن، به عنوان یکی از عناصر مهم استفاده می‌شود. ماده اصلی آهک اکسید کلسیم می‌باشد که یک ترکیب قلیایی قوی است و می‌تواند با کلیه اسیدها ترکیب شود. معمولاً بیشترین تولید آهک زنده تبدیل به هیدراته شده و به صورت جامد یا مایع با استفاده از عکس العمل‌های مربوطه در صنعت استفاده می‌شود و چون واکنش آهک زنده و آب همراه با حرارت زیاد است، از این رو در بسیاری از صنایع آهک هیدراته که تا حد زیادی پایدار است استفاده می‌گردد.

به دلیل خصوصیت ذاتی آهک و قابلیت قلیایی شدید و ارزان بودن آن در مقایسه با سایر قلیاها کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-صنایع فلزی از جمله صنایع فولاد و ذوب آهن

2- صنایع پتروشیمی

3- صنایع مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، موزائیک، پودر سنگ، آجرهای ماسه آهکی

4- صنایع شیشه

5- تصفیه آب‌های آشامیدنی و صنعتی

6- تصفیه فاضلاب‌های صنعتی و شهری

7- سفید کننده‌ها

8- تولید کربید کلسیم (کاربید)

9- احیاء استخرها و مرداب‌ها

10- صنایع رنگ سازی

11- مصارف کشاورزی (اصلاح خاک و خنثی سازی زمین‌های اسیدی و سموم و حشره کش)

12- مصرف در فرآورده‌های نسوز

13- صنایع چرم و دباغی

14- مرغداری‌ها، دامداری‌ها، حوضچه‌های پرورش ماهی و همچنین تأمین کلسیم در خوراک جوجه‌های گوشتی

و...

فروش آهک هیدراته:

فروش آهک هیدراته پودری به صورت کیسه ای و یا فله ای انجام می گیرد. البته توصیه می شود که حمل و انبار داری این محصول به شکل بسته بندی شده باشد.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول  ۲۶۹۴۴۱۲۳۰۴
کد تعرفه گمرکی -
تعداد واحدهای فعال11
تعداد واحدهای طرح75

معرفی کاربردهای محصول 

  • تصفیه آب : آهک مرده قادر به جذب ذرات معلق در آب می باشد به همین دلیل از آن برای ته نشین نمودن این ذرات در تصفیه آب استفاده می شود.
  • تنظیم اسیدیته : آهک یک ماده قلیایی است که یکی از مهم ترین ویژگی های آن خاصیت خود تنظیم شوندگی اسیدیته می باشد به این صورت که pH را به اندازه مورد نظر تنظیم می نماید.
  • تولید کاغذ : سالیانه میلیون ها تن آهک شکفته در تولید خمیر کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد تا خاصیت سوزانندگی سود کاستیک استفاده شده در ترکیب کاغذ را خنثی سازی نماید.
  • ضد عفونی : در گاوداری ها و مرغداری ها از این ماده به منظور ضدعفونی و میکروب کشی محیط دامداری استفاده می گردد.

معرفی بازار هدف 

آهک lime در انواع مختلف آن،یک ماده مهم در صنعت ساخت و ساز است. طی سال 2015 میلادی دارای حجم 45 میلیارد دلار بوده است.پیش بینی میشود این رقم به چیزی حدود 76 میلیارد دلار تا سال 2024 برسد.

بیشترین رشد بازار آهک

گسترش جمعیت شهرنشینی در مناطق آسیا و خاورمیانه و در نتیجه نیاز بیشتر به آهک برای ساخت و ساز و گسترش شهرها موجب افزایش بزرگی بازار آهک می شود. مناطقی از آسیا با دارا بودن حدود 70 درصد در سال 2015 ،بزرگترین بازار فروش آهک در جهان بوده است.

در آمریکای شمالی نیز صنایع شیمیایی بیشترین بازار فروش آهک را در اختیار دارد.

وضعیت بازار آهک در ایران

ایران نیز مانند دیگر کشورهای خاورمیانه،یک کشور صنعتی محسوب نمی شود.بنابراین سهم غالب بازار فروش آ]ک در صنعت متالوژی و تولید فلزات نیست.

با توجه به افزایش شهرنشینی و گسترش سازوساخت،بیشترین میزان فروش آهک به این صنعت اختصاص یافته و پیش بینی می شود مصرف آهک در ایران طی سال های آینده افزایش یابد.

در مجموع میتوان رشد گسترده بازار فروش آهک را در سطح جهان پیش بینی کرد.

روش تولید 

1. روش سنتی

2. روش صنعتی (ماشینی)

3. تهیه از ماسه بادی


1. روش سنتی : در این روش در محل وجود معدن آهک حفره‌هایی ایجاد می‌کردند و نهایتاً بر روی زمین جای کوره را کمی گود کرده و در آن بته و سنگ آهک را لایه لایه روی هم می‌چیدند، روی آن را با گل می‌پوشاندند، کوره را از پایین آتش می‌کردند و روی آهک و خاکستر را مرطوب نگه می‌داشتند. این کار باعث شکفته شدن آهک می شود، آهک به صورت مایع از حفره‌های زیرین خارج می‌شود. Ca(oH)2 ایجاد شده در طبیعت با آب ترکیب شده و این پروسه ادامه می‌یابد.

2. روش صنعتی : در این روش سنگ‌ها را از معادن با سایزهای بزرگ داخل بونکر می‌ریزند. زیر بونکر دستگاهی به نام feeder وجود دارد که سنگ ها را به سمت داخل هدایت کرده ، با تناژ مشخصی وارد سنگ شکن فکی می‌کند. در این قسمت سنگ‌ها به قطر بین 20 تا 30 سانتی متر تبدیل می‌شوند. تسمه نقاله‌هایی که از پایین به بالا در حرکت هستند، مواد حاصله را داخل بونکر دیگر ریخته، مواد از بونکر دوم وارد feeder که زیر بونکر است شده و از آنجا به سنگ شکن چکشی منتقل می شوند. خروجی این قسمت سنگ‌هایی از سایز بین 5 تا 12 سانتی متر می‌باشد. مجدداً مواد حاصله توسط تسمه نقاله‌هایی وارد سرند می‌شوند. در اینجا خاک از سنگ ها توسط سرند جدا می شود. سپس باقیمانده مواد وارد بالابرهای خاص شده و از بالا توسط دریچه‌های هیدرولیک به کوره منتقل می شوند.
در کوره در ارتفاع 6 متری از پایین دور تا دور مشعل‌هایی وجود دارد و همچنین یک فن دودکش جهت انتقال حرارت مشعل به سرتاسر کوره از بالا عمل مکش را انجام دهد. در اینجا مواد شروع به پختن می کنند.
در پایین کوره 3 دریچه پنوماتیک وجود دارد که بصورت اتوماتیک باز شده و آهک پخته در قسمت زیرین کوره توسط نوار نقاله‌هایی وارد skip دیگری شده، سپس وارد سیلوی آهک می شوند ، آهک پخته شده توسط آسانسور وارد بونکر دیگری که در ارتفاع قرار دارد، می شوند. در این قسمت توسط دستگاه هیدراتاسیون، عمل هیدراتاسیون انجام شده و پودر آهک توسط دستگاه جدا می شود.

3. تهیه آهک از ماسه بادی : با آنکه ایران دارای منابع زیادی از سنگ آهک است، در برخی نقاط مانند خوزستان و کناره شمالی خلیج فارس و دریای عمان به میزان فراوانی آهک وجود دارد. ماسه آهکی را نیز می‌توان مانند سنگ آهک پخت و تبدیل به آهک زنده کرد، و با این روش آهک شویی، آهک آبدیده را از ناخالصی‌ها جدا نمود. این آهک شکفته را می‌توان در ساختن ملات ماسه – آهک و شفته آهکی مصرف کرد. آهک شکفته پخته شده از ماسه‌های آهکی دارای ویژگی‌های معمول ین ماده است.

ماشین آلات مورد نیاز 

تسمه نقاله
قیف مواد اولیه
خرد کن چکشی
بالابر سطلی
قیف آهک
پیچ فیدر توزینی

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 15000 تن
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز13نفر
مساحت مورد نیاز5300متر مربع
خرید ماشین آلات26300میلیون ریال