59656

معرفی محصول 

چرم مصنوعی (Leatherette) یکی از انواع چرم‌های موجود در بازار است. این عنوان اغلب برای توصیف استفاده خاص از محصولات چرم مصنوعی، از قبیل چرم ساختگی (مبل، صندلی و اثاثیه یا لوازم داخلی)، چرم پارچه نما یا کاغذی (اثاثیه یا لوازم داخلی خودرو، لباس) و کوشکین (کالاهای مصرفی) استفاده می‌شود.

چرم‌های مصنوعی پلی اورتان و وینیل در صنعت لباس، اثاثیه یا لوازم داخلی و پوشش محصولات استفاده می‌شوند. اما هر کدام برای برنامه‌های منظور خاصی مزیت‌هایی نسبت به انواع دیگر دارد.

مزایای چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی

چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی دارای برتری‌هایی است. این موارد عبارت‌اند از:

صرفه اقتصادی: چرم مصنوعی معمولاً ارزان‌تر از چرم طبیعی است.

دوام: چرم مصنوعی بسیار بادوام‌تر از نوع طبیعی است. این خاصیت باعث می‌شود که چرم مصنوعی در برابر خراش‌هایی که چرم واقعی نمی‌تواند آن‌ها تحمل کند، مقاومت کند.

تعمیرات کم: مواد چرم مصنوعی معمولاً می‌تواند با یکپارچه و آب گرم تمیز شوند. برخلاف چرم واقعی، رطوبت را در خود نگه نمی‌دارد، بنابراین مواد چرم مصنوعی پوسته‌پوسته و یا ترک‌خورده نمی‌شود. برخی از چرم‌های مصنوعی جدید عملکردی دارند که می‌توان لکه‌های جوهر، مایع و مواد غذایی را تنها با یکپارچه خشک از روی آن‌ها پاک کرد.

کیفیت طبیعی: چرم مصنوعی با اصلاح دانه، رنگ و بافت، اصلاح شده و بهبود یافته است تا یک ظاهر بصری عالی و با کیفیت چرم طبیعی را دارا باشد.

ظاهر با ثبات و مقاوم: چرم مصنوعی یک ظاهر یکنواخت دارد.

مد روز: چرم مصنوعی قابلیت این را دارد که روی آن طرح‌ها را چاپ کرد و انواع متنوعی از بافت‌ها و الگوها را ارائه داد . علاوه بر این، چون پوست مصنوعی یک ماده مصنوعی است، می‌توان رنگین‌کمان رنگ را از جنس آن تولید کرد و محدود به چندرنگ خاص نیست. با استفاده از ویژگی چرم مصنوعی می‌توان قدم‌های امیدوارکننده و رو به جلو در صنعت مد برداشت و همچنین در هنگام طراحی مبلمان داخلی و تجاری آزادی بیشتری به طراحان دکوراسیون داد.

آسان برای کار: برش و دوخت چرم مصنوعی آسان‌تر از چرم طبیعی است. علاوه بر این، جای سوزن معمولاً کمتر جلب‌توجه می‌کند و نخ‌های کرکی با پارچه چرم مصنوعی بیشتر سازگار هستند و یکپارچه می‌شوند.

هزینه:

چرم مصنوعی در بیشتر موارد ارزان‌تر از چرم طبیعی می‌باشد.

اخلاقی:

اگر شما نیز از طرفداران محیط زیست و حیوانات باشید، از چرم طبیعی بیزار خواهید بود. چرم مصنوعی جایگزین عالی برای نوع طبیعی آن می‌باشد چرا که از پوست حیوانات درست نمی‌شود.

 تنوع:

فقط یک نوع چرم مصنوعی وجود ندارد و شما می‌توانید کیفیت‌های متنوعی از آن را در بازار پیدا کنید. دو نوع اصلی چرم مصنوعی شامل PVC و انواع چرم‌هایی که با –poly شروع می‌شوند (مثل پلی اورتان، پلی میکروفایبر)، می‌باشد. به طور کلی، چرم مصنوعی نوع "پلی" از PVC آن بهتر است، چرا که با محیط زیست سازگارتر بوده و راحت‌تر تمیز می‌شوند.

تکنولوژی:

پیشرفت تکنولوژی تعداد گزینه‌های بیشتری از چرم مصنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. امروزه روش‌های غیر سنتی در تولید چرم مصنوعی، بسیار محبوب شده‌اند و برای تولید انواع PVC و "پلی" استفاده می‌شوند.

طرح های متنوع:

از آنجا که چرم مصنوعی ماده‌ای ساختگی می‌باشد، می‌تواند در انواع رنگ، سبک و الگو تولید شود. به این ترتیب شما می‌توانید طراحی‌های متنوعی داشته باشید و متناسب با دکوراسیون‌تان پالت رنگی یا طرح خاص خود را سفارش دهید.

طول عمر:

عموما نوع "پلی" چرم مصنوعی بسیار بادوام است و برخلاف چرم طبیعی مقاومت بالایی در برابر ترک‎خوردگی دارد. البته این مورد کاملا به نحوه‌ی استفاده شما از چرم و محافظت از آن بستگی دارد.

 راحتی در نگهداری:

به طور معمول، چرم مصنوعی، به سادگی و فقط با پارچه‌ی مرطوبی تمیز می‌شود. همینطور رنگ چرم مصنوعی نسبت به همتای طبیعی‌اش، کمتر دچار محوشدگی می‌شود.

معایب چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی

چرم های مصنوعی در مقایسه با چرم واقعی دارای معایبی هستند. چرم مصنوعی قابلیت کشش، تنفس و یا پوشش دهی چرم طبیعی را ندارد. چرم مصنوعی بسیار بادوام است با این حال، در طول این مدت جلوه و ظاهر خود را مانند روز اول حفظ نمی‌کند و زرق و برق خود را از دست می‌دهد. چرم مصنوعی مقاومت چرم واقعی را در برابر سوراخ یا پاره شدن ندارد.


تهیه انواع کیف وکفش وکمربند وکاپشن،صنایع خودروسازی وموتورسیکلت سازی،وکلیه مصنوعات چرمی مانند بند ساعت،کاور موبایل وعینک،تهیه کاغذ دیواری،جلد کتاب و دفتر و.......
این خط تولید برای این تجهیزات اعمال می شود.:1. انواع چرم پی وی سی 2. نوار نایلون چسبناک 3. ورق لاستیکی پارچه چسبناک و ...

مواداولیه:

پودر پی وی سی ، روغن DOP ، پایدار کننده های حرارتی


آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۱۹۱۱۱۲۱۲
کد تعرفه گمرکی محصول 41151000
واحدهای فعال38
واحدهای طرح4

معرفی کاربردهای محصول 

یکی از معمولی ترین روش برای تولید چرم مصنوعی با روکش پی وی سی به دلیل پوشش دهی گسترانی و یا ایجاد پوشش به صورت گسترده است.
تهیه انواع کیف وکفش وکمربند وکاپشن،صنایع خودروسازی وموتورسیکلت سازی،وکلیه مصنوعات چرمی مانند بند ساعت،کاور موبایل وعینک،تهیه کاغذ دیواری،جلد کتاب و دفتر و.......
این خط تولید برای این تجهیزات اعمال می شود.:1. انواع چرم پی وی سی 2. نوار نایلون چسبناک 3. ورق لاستیکی پارچه چسبناک 4. پارچه چتر 5. چرم چمدان

بررسی مصرف محصول 

در بازار داخل تقاضا برای محصولات چرمی زیاد است و برای پاسخگویی به این نیاز واردات صورت می گیرد.

از عمده کشورهای تولید کننده ی چرم مصنوعی می توان به آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، سوید، چین و ترکیه اشاره کرد، و همچنین از عمده مصرف کنندگان این محصول می توان به آذربایجان، گرجستان، ارمنستان و عراق و ترکیه را نام برد، جدولی که در انتهای ضمیمه گشته شامل میزان و ارزش دلاری واردات از سایر کشورها به ایران و صادرات این کالا به دیگر کشورها از سال ۲۰۰۱ الی ۲۰۰۵ میلادی و سهم هر یک از این کشورها در واردات یا صادرات می باشد، طبق این آمار در سال ۲۰۰۱ میزان صادرات این کالا فقط ۲۹۰۰۰ تن بوده که در سال بعد با پیشرفت قابل توجه ۶۷۲ درصدی افزایش یافت و پس از آن مقدار صادرات انواع چرم مصنوعی روندی تقریبا ثابت داشته البته در این میان سهم صادرات چرم بر پایه ی PVC به نسبت سال های پیش افزایش یافت .

به طور کلی صادرات این محصول دارای شرایط خاصی نمیباشد و میزان صادرات این محصول بستگی به استقبال مصرف کنندگان خارجی این کالا به تولیدات داخل کشور دارد .


روش تولید 

تولید چرم مصنوعی پلی اورتان به دو صورت تر و خشک میباشد که تشریح اختصار گونه هر یک به شرح زیر می باشد:

الف) روش تولید تر

دارای مراحلی است که عمده ترین آنها وتوالی موجود بین مراحل بشرح ذیل می باشد::

-1 پارچه اصلی از جنس نخی یا پنبه می باشد..

-2 ابتدا پارچه اصلی را خشک می کنند

-3 پارچه خشک شده را در ظرف حاوی محلول پلی اورتان غوطه ور می سازند

-4 با یک خمیر اولیه حاوی رزین پلی اورتان و حلال(دیال میتل فرماییدDMF) پوشانده می شود

-5 بعد از نشاندن خمیر روی پارچه عمل انعقاد انجام می گیرد

-6 شستشو مجدد انجام می گیرد که باعث حل DMF مازاد و چسباندن رزین پلی اورتان می شود

-7 با برداشت پارچه از ظرف شستشو محلول خشک می شود بامحلول بعمل آمده سطح ترمیم می گردد

ب) روش تولید خشک

فرآیند تولید محصول به روش خشک بشرح ذیل است::

1 -کاغذ از یک رها کننده وارد محلول می شود

2- متیل اتیل کتون و اتانول آمین و رزین پلی اورتان می باشد

3 - کاغذ در 100 درجه سانتیگراد خشک می شود

4- مجددا با همان ماده پوشش داده شده ودر خشک کن 110-140درجه سانتیگراد خشک می شود

5 ورقه پلی اورتان با پارچه اصلی لامینه شده و کاغذ پلی اورتان روی آن تشکیل شده آزاد می گردد

6 - پارچه حاصله خشک می شود

7- نهایتا بصورت رول در می آید


مقایسه روش های تولید:

روش خشک که در بخش قبل معرفی گشت فرایندی نسبتا حساس می باشد، چون در صورت کاملا خشک نبودن پودر PVC ممکن است پودر به صورت free flow در داخل محفظه حرکت نکند و باعث پوشش دهی ناقص قطعه، انباشته شدن پودر در برخی از گوشه های قطعه و یا افزایش کلی ضخامت لایه ی پوشش که باعث افزایش مصرف مواد اولیه و کاهش کیفیت محصول نهایی می گردد شود، این مشکلات و همچنین محدودیت موارد کاربرد استفاده از روش خشک را محدود ساخته و باعث شده اند که سهم بسیار اندکی از تولیدات چرم مصنوعی در ایران به این فرایند اختصاص یابد.

در مورد چرم مصنوعی پلی یورتان این نوع چرم از چرم پلی وینیل کلراید تا حدی براقیت و ظاهر بهتری دارد اما از عوامل حدود کننده ی استفاده از روش coating برای تولید چرم مصنوعی بر پایه ی پلی یورتان می۔ توان به تبخیر حلال در دمای بالا و امکان انتشار آن در سالن خط تولید اشاره کرد، حضور بخار حلال در هوای سالن احتمال مسمومیت کارگرها و همچنین انفجار را افزایش داده و باعث نیاز این نوع خط تولید به safety بالا می گردد، از دیگر عوامل محدود کننده ی این روش در فرایند تولید چرم مصنوعی می توان به تولید نشدن هیچ یک از سیستم های لایه های مختلف پلی یورتان که تعیین کننده ی قیمت نهایی محصول می باشند در داخل کشور اشاره کرد که این نکته باعث افزایش قیمت نهایی محصول و تامین نشدن نیاز مشتریان داخلی می گردد.

Coating چرم مصنوعی پلی وینیل کلراید به نسبت دو روش دیگر محدودیت کمتری در فرمول بندی past اولیه، حساسیت کمتر در فرایند تولید و وسعت بیشتری در موارد کاربرد برخوردار است و به همین دلایل بیشترین سهم تولیدات را در کشور به خود اختصاص داده است، یکی از معایب خط تولید مرسوم
چرم مصنوعی در ایران ورود حباب هوا به داخل past اولیه در حین اختلاط است، برای رفع این مشکل باید از vacuum mixer استفاده کرد اما به علت وقت گیر بودن استفاده از این نوع mixer در خطوط تولید از آن استفاده نمیشود.

ماشین آلات مورد نیاز 

1. SHR-500C High Speed Mixer (1 set
2. X(S)M-110/40 Internal Mixer ( 1set
3. SK-Φ610×2030 Mill ( 1set
4. SK-Φ550×1830 Mill ( 1set
5. Strainer Extruder (1set

و ...

خلاصه برآورد مالی 

شرح تعداد/مقدار واحد
ظرفیت سالانه محصول 21000 تن
تعداد نیرو انسانی مورد نیاز11نفر
مساحت مورد نیاز1500متر مربع
خرید ماشین آلات97100میلیون ریال