62

معرفی محصول 

کاغذ به ماده‌ای گفته می‌شود که از خمیر کتان، پنبه، کنف، چوب، ضایعات کشاورزی یا از فرایند بازیافت ساخته شود.

صنعت بازیافت صنعت سودآوری است. تولید کاغذ چاپ از کاغذ باطله نیز به دلیلی ارزانی مواد اولیه کسب و کار مناسبی است که ضمن حفاظت از محیط زیست و اشتغال زایی از سود مناسبی نیز برخوردار می شوید.

مزایای بازیافت کاغذ

  • ساختن کارخانه‌ای که ماده اولیه آن از کاغذ بازیافتی باشد نسب به کارخانه‌های معمولی تولید کاغذ 50 تا 80 درصد ارزانتر است.
  • بازیافت هر تن کاغذ از قطع 17 درخت جلوگیری میکند.
  • مصرف انرژی در کارخانه های که از کاغذ باطله برای تولید کاغذ استفاده میکنند نسبت به کارخانه های که از الوار استفده میکنند 40% کم تر است.
  • کاهش نیاز به مکان های دفن زباله و آلودگی کمتر محیط زیست
  • کاهش مصرف انرژی
  • کاهش تولید فاضلاب بدلیل کاهش مصرف آب


مزایای طرح بازیافت کاغذ

با توجه به مواردی چون حفاظت محیط زیست، کاهش بهره‌برداری از جنگل ها به دلیل کاهش مصرف چوب و حفظ جنگل های با ارزش، تامین بخشی از نیاز کشور، کاربرد گسترده محصولات طرح و امکان صادرات این محصول از یک سو و نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب طرح از سوی دیگر، طرح را به عنوان فرصت سرمایه گذاری ارزشمند می‌توان معرفی نمود.

مواداولیه:

کتاب قدیمی، کاغذ اداره ای، ورق باطله ، روزنامه باطله

آمار محصول 

کد آیسیک محصول 2101512312،۲۱۰۱۱۲۵۴
کد تعرفه گمرکی محصول 47073000
تعداد واحدهای فعال0
تعداد واحد های طرح6

روش تولید

جمع‌آوری کاغذ باطله

بازیافت‌کنندگان و تاجران کاغذ، مواد کاغذی را از نقاط جمع‌آوری مانند سطل زباله، فروشگاه‌های کاغذ، کارخانه‌های ضایعات کاغذ و کاغذهای تبلیغاتی که ضایعات کاغذ تولید می‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند. کاغذها از انبار جمع‌آوری‌شده و در مخزن بازیافت بزرگ همراه با کاغذهایی از دیگر سطل‌های زباله، ذخیره‌سازی می‌شود. پس از جمع‌آوری، آن‌ها اندازه‌گیری، درجه‌بندی کیفیتی شده و به کارخانه‌های بازیافت کاغذی ارسال می‌شوند.

این اولین فرایند در روند بازیافت کاغذ است. هنگامی‌که کاغذ از سطل‌های بازیافت جمع‌آوری می‌شود، به کارخانه بازیافت منتقل می‌شود که در آن کاغذ ضایعات مرتب شده و به انواع و درجات مختلف تقسیم می‌شود. با ورود به مراکز بازیافت کاغذ باطله، کاغذها برای کیفیت (پاکیزگی و نوع کاغذ) و کمیت بیشتر بررسی می‌شوند، زیرا قراردادهای خرید بر اساس این بررسی‌ها صادر می‌شود.

بررسی کیفیت کاغذ نیز برای تعیین اینکه آیا نوع ضایعات کاغذ پذیرفته‌شده یا رد شده است، استفاده می‌شود. بازیافت‌کنندگانی وجود دارد که درجات مخلوط کاغذ بازیابی را قبول می‌کنند درحالی‌که برخی از آن‌ها کیفیت برتر ضایعات کاغذ را می‌پذیرند.

مرتب‌سازی

پس از پذیرش در مراکز بازیافت، با ارزیابی مواد مورداستفاده برای تهیه کاغذ، آن‌ها بر اساس حجم و ارزش کاغذ مرتب می‌شوند. در اکثر موارد، کاغذها طبق روش سطح و ساختار آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، مواد کاغذی سبک‌وزن بسیار نازک مانند روزنامه‌ها، به‌طور جداگانه از مواد کاغذی ضخیم مانند کاغذهایی که به‌عنوان پوشه‌های کاغذی استفاده می‌شوند، قرار می‌گیرند. مرتب‌سازی مهم است زیرا کارخانه‌های کاغذ، انواع مختلف مواد کاغذی را بر اساس مواد بازیافت شده تولید می‌کنند.

بریدن و خمیر کردن کاغذ باطله

بعد از پایان مرتب‌سازی، مرحله بعدی شامل تکه‌تکه کردن و سپس خمیر کردن کاغذ باطله می باشد. ابتدا کاغذها را تکه‌تکه کرده و مواد کاغذی به بیت‌های کوچک تبدیل می‌شود. پس‌ازاینکه مواد به قطعات کوچک تقسیم شدند، با آب و مواد شیمیایی مخلوط می‌شوند تا مواد فیبر کاغذ را تجزیه کنند و مواد کاغذی را به یک ماده دوغاب تبدیل می‌کند، این فرایند به نام خمیر کردن نامیده می‌شود.

در طول روند خمیرسازی، مقدار زیادی از آب به کاغذ باطله برای تولید خمیر اضافه می‌شود و پس از تولید خمیر، آن را از طریق یک سری صفحه برای حذف قطعات بزرگ از آلاینده‌ها مثل جوهر، گیره کاغذ، فیلم‌های پلاستیکی و چسب، عبور می‌دهند سپس مواد خمیری با خمیر جدیدی مخلوط می‌شوند تا ماده خمیر را تقویت کرده و محصول پایدارتری ایجاد کند سپس خمیر کاغذ پاک‌شده در دستگاهی که از تمیز کردن گریز از مرکز استفاده می‌کند، به‌منظور جابجایی بیشتر خرده‌ها از خمیر کاغذ، قرار می‌گیرد.

فیلتر کردن، حذف خرده‌ها و جداسازی مرکب

سپس ماده دوغابی از طریق فرآیند جامع فیلترسازی، از تمام مواد غیر فیبری خارجی موجود یا هر ناخالصی مانند رشته‌ها، نوار یا چسب جدا می‌شود. سپس خمیر به یک محفظه می‌رود که در آن آلاینده‌ها مانند گیره‌های پلاستیکی و فلزات با استفاده از فرآیندی مانند سانتریفیوژ حذف می‌شوند. مواد سبک مانند پلاستیک‌ها در بالای صفحه شناور می‌شوند در حالی‌که مواد سنگین مانند فلزات برای حذف به پایین می‌افتند.

جداسازی جوهر شامل قرار دادن خمیر در یک دستگاه

شناورسازی ضایعات با استفاده از مواد شیمیایی و حباب‌های هوا است که هر نوع رنگ یا جوهر را برای به دست آوردن خلوص و سفیدی از بین می‌برد. پر اکسید هیدروژن نیز ممکن است برای سفید کردن خمیر استفاده شود. کل این مرحله فرآیند تمیز کردن نامیده می‌شود زیرا مرتب خمیر را پاک می‌کند تا بیش‌ازپیش از آماده شدن مواد برای مرحله پردازش نهایی مطمئن شوند.

پایان بازیافت کاغذ باطله

این مرحله نهایی بازیافت کاغذ است و خمیر تمیز شده با مواد تولیدی جدید مخلوط شده و پس‌ از آن بر روی نقاله تسمه‌ای مسطح و سطوح استوانه‌ای گرم خشک می‌شوند. همان‌طور که خمیر خشک می‌شود و همزمان از طریق دستگاهی اتوماتیک با فشار مضاعف، آب اضافی را خارج می سازند.

زمانی که خمیر جامد می‌شود، از سیلندرهای بخار عبور داده می‌شوند که تشکیل رول‌های طولانی مسطح ورق‌های پیوسته کاغذ را تسهیل می‌کند. ورق‌های نهایی کاغذی، برش داده می‌شوند، رول می‌شوند و به بازارها یا تولیدکنندگان مختلف کسب‌وکار ارسال می‌شوند و این تولیدکنندگان از کاغذهای بازیافتی برای روزنامه خود استفاده می‌کنند. 

ماشین آلات مورد نیاز 

1. Upper transmission High-density Hydra pulper
2. F1 Pulp pump
3. GM2 Vibrating screen
4. Φ600 Thruster
5. F1 Pulp pump
6. GM1 Floatation Deinking Machine
7. Inclined screen

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول 1500 تن
تعداد تیرو انسانی مورد نیاز10نفر
مساحت مورد نیاز800مترمربع
خرید ماشین آلات34640میلیون ریال