65269

معرفی محصول 

 این گیاه در زمین های بازی بسیار عالی و در حین رانندگی طولانی بسیار مفید است. تخمه آفتابگردان یک گیاه بومی آمریکای شمالی است که به یک اساس در فرهنگ های جهانی تبدیل شده است. علی رغم اندازه کوچکشان، تخمه های آفتاب گردان سرشار از منابع ویتامین ها و مواد معدنی و روغن های ضروری هستند. نه تنها خوراکی عالی می باشد بلکه فواید خارق العاده ای نیز برای سلامتی دارد.

تخمه آفتابگردان منبع کامل منیزیم:

کمبود منیزیم می تواند به مشکلات متعددی از سلامتی اعم از مشکلات سیستم های قلبی عروقی، عصبی و ایمنی منجر شود. سیستم ماهیچه ها و اسکلتی جهت انجام عملکردهای خاص به منیزیم نیاز دارند. اطبای هومیوپاتی به مدت طولانی از منیزیم برای بهبود عملکردهای تنفسی، قلبی استفاده می کردند.

یک چهارم فنجان از تخمه آفتابگردان 25٪ ارزش غذایی منیزیم را به صورت روزانه را تامین می کند. این مقدار از مغز، قلب و ماهیچه ها نیز محافظت می کند.

تخمه آفتابگردان برای حمایت از حال خوب:

امتیاز اضافی منیزیم در تخمه آفتابگردان این است که مزاج و اخلاق را ارتقا می دهد. در حدود صد سال قبل، به بیمارانی که ازافسردگی رنج می بردند، منیزیم سولفات داده می شد. این اقدام موفق و سالم بود و به یک گزینه با ارزش تبدیل شد.

حاوی سلنیوم، یک آنتی اکسیدان قوی و بسیار عالی برای سلامتی تیروئید:

تخمه آفتابگردان حاوی سلنیوم، یک ماده مغذی ضروری است. مطالعات یافته اند که سلنیوم یک نقش نهم در عملکرد آنتی اکسیدانی ایفا می کند و به کاهش قرمز شدن و تورم در بدن کمک می کند. اخیرا نیز این خاصیت سلنیوم شناسایی شده است که نقش قاطعی در سوخت و ساز هورمون تیروئید دارد. همچنین این عنصر توانایی ترغیب ترمیم DNA در سلول های آسیب دیده دارد.

تخمه آفتابگردان برای جلوگیری از آسیب سلولی:

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین ای است که از گسترش و نفوذ رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند، از آنجا که این رادیکال ها می توانند منجر به آسیب های مختلفی به سلول ها شوند. این ویتامین همچنین به عملکردهای خاصی از سیستم گردش خون کمک می کنند.

همچنین ویتامین ای به لخته شدن خون کمک می کند زمانی که دچار زخم های سطحی می شوید و به همین ترتیب فرآیند التیام تسریع می شود. تخمه آفتابگردان همچنین ریسک بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد. سلنیوم موجود در این گیاه سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند و جلوی گسترش سرطان را می گیرد.

خواص ضد سرطان تخمه آفتابگردان :

فیتوسترول موجود در این گیاه، ظرفیت کاهش ریسک سرطان روده و افزایش ایمنی را دارد. تخمه آفتابگردان حاوی مقدار کافی از سلنیوم است و مطالعات سلنیوم را به جلوگیری از گسترش و وقوع سرطان ارتباط داده اند. اثر عملکردی این ماده معدنی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن تلقی می شود. این عنصر می تواند استرس را کاهش داده و اثر رادیکال های آزاد را قبل از آسیب زدن، خنثی کند.

تخمه آفتابگردان برای کمک به خواب:

درباره بهبود خواب، منیزیم می تواند به تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک کند. این یک هورمونی است که می تواند به راحتی بدن و آماده سازی آن برای خواب کمک کند.

تخمه آفتابگردان برای ارتقای رشد و نمو:

پروتئین ها حاوی آمینو اسیدهایی است که راه های انسداد در بدن را می سازند. گرچه مقدار پروتئین در این گیاه کم است اما همین مقدار کم به رشد و نمو بدن کمک می کند.

تخمه آفتابگردان برای پاک کردن آلودگی ها:

آنتی اکسیدان های موجود در عصاره تخمه آفتابگردان در ارتباط با آنزیم های گلوتاتیون پروکساید کار می کنند تا یک سطح بسیاری از زیادی عناصر سمی در پوست را خنثی کنند. از آنجا که روغن آفتابگردان وزن بسیار کمی دارد که این موضوع اجازه جذب آسان مواد شیمیایی را در روند تولید می دهد، مهم است که روغن به دست آمده از منابع آلی، خودرو و مورد اطمینان به منظور به دست آوردن بیشترین فایده از عصاره آفتابگردان، مصرف شود.

تخمه آفتابگردان برای کاهش علائم افزایش سن:

تخمه آفتابگردان حاوی درصد بالایی از سلنیوم است. سلنیوم نقش مهمی در ترمیم DNA بازی می کند زمانی که به سلول های آسیب دیده می رسیم، این ترمیم به وسیله جلوگیری از سلول ها در آپوپتوز سریع انجام می شود. علاوه بر آن ویتامین های ای و آ موجود در عصاره آفتابگردان از کلاژن و الاستین حفاظت می کند و بنابراین فاصله بین خطوط و چین چروک را کاهش می دهد. روغن آفتابگردان هم چنین به جلوگیری از زخم شدن کمک می کند.

خواص تخمه آفتابگردان

-ویتامین E و سلنیوم

تخمه آفتابگردان یکی از منابع خوب ویتامین Eاست. با خوردن هر ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان می‌توان ۷۶ درصد از ویتامین E توصیه‌شده را تأمین کرد. این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به حفاظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. طبق اعلام مرکز پزشکی مریلند، افرادی که ویتامین E بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر درمعرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند. این ویتامین برای سلامت چشم ها هم مفید است و آنها را در برابر دژناریسیون (تحلیل رفتن) ماکولا محافظت می‌کند.

سلنیوم یک ماده‌ی معدنی است که همراه با ویتامین E، به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان، سلول‌ها را از آسیب حفظ می‌کند. انجمن ملی تخمه آفتابگردان می‌گوید که ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان حاوی تقریبا ۲۴ درصد میزان توصیه‌شده‌ی سلنیوم برای مردان و ۳۱ درصد برای زنان است.

تخمه آفتابگردان حاوی چربی‌های تکثیرنشده و چربی‌های چندگانه‌ی غیراشباع است؛ ازآنجاکه اینها لیپوپروتئین پرچگالی یا کلسترول خوب را افزایش و درعین‌حال موجب کاهش کلسترول مضر و بد می‌شوند، اصطلاحا به آنها چربی‌های خوب می‌گویند. تقریبا ۹۰ درصد چربی‌های موجود در تخمه آفتابگردان چربی‌های غیراشباع یا سالم هستند. همچنین تخمه‌ها حاوی پروتئینهستند که به ساخت و استحکام عضلات و بافت‌های بدن کمک می‌کند. ۲۸ گرم تخمه آفتابگردان حاوی ۱۲ درصد از میزان پروتئین توصیه‌شده‌ است.

-اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به‌طور طبیعی در غذا وجود دارد. این ویتامین به ساخت سلول‌های جدید DNA و RNA می‌پردازد و می‌تواند مانع تغییرات سرطان‌زا در DNA شود. وجود اسید فولیک همچنین برای ساخت گلبول‌های قرمز در بدن و نگه داشتن هموسیستئین در حالت عادی، که نوعی اسید آمینه است، ضرورت دارد. اسید فولیک برای زنانی که در دوران بارداریبه‌سر می‌برند هم لازم است و به رشد و تکامل جنین کمک می‌کند. ۲۸ گرم تخمه آفتا‌بگردان حاوی ۱۷ درصد از اسید فولیک موردنیاز بدن است.

تخمه آفتابگردان همچنین حاوی مقادیر زیادی از مس، روی (زینک)، آهن و فیبر است. این مواد معدنی به رساندن اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون و انرژی‌زایی، حفظ سیستم ایمنی بدن، ثابت نگه داشتن قند خون و کلسترول و جلوگیری از یبوست کمک می‌کنند.

خطرات مصرف بیش‌ازحد تخمه آفتابگردان

همان‌طور که گفتیم، تخمه آفتابگردان علاوه‌بر مزایای متنوعی که برای سلامتی دارد، چنانچه بیش‌ازحد مصرف شود، ممکن است خطراتی برای سلامتی نظیر اضافه‌وزن و جذب بالای سدیم داشته باشد. بهترین کار این است که میزان استاندارد، یعنی ۲۸ گرم را مدنظر داشت.

۱. اضافه‌وزن

مصرف بیش‌ازحد هر نوع ماده‌ی غذایی می‌تواند باعث اضافه‌وزن ناخواسته شود. افزایش وزن معمولا بر اثر مصرف کالریِ بیشتر از حدی‌ست که بدن آن را می‌سوزاند. وقتی بدن شما توانایی سوزاندن کالری های جذب‌شده را نداشته باشد، آنها را به‌شکل چربی ذخیره می‌کند. میزان مصرف کالری شما بسته به عواملی نظیر جنسیت، سن و سطح فعالیت‌تان متغیر است. یک وعده‌ی ۲۸ تا ۳۰ گرمی تخمه آفتابگردان ۱۷۵ کالری تولید می‌کند که حدودا ۱۰ درصد میزان کالری مجاز (۲۰۰۰) را تشکیل می‌دهد. اگر بیش از این مقدار، یعنی یک تا چهار برابر تخمه آفتابگردان مصرف شود، در یک وعده تخمه‌خوردن حدود ۸۷۵ کالری وارد بدن خود کرده‌اید. خوردن این همه تخمه آفتابگردان علاوه‌بر وعده‌های غذایی دیگر در طی روز، کالری دریافتی بدن‌تان را افزایش می‌دهد که درنتیجه وزن‌تان بالا می‌رود.

۲. جذب بیش‌ازحد چربی اشباع

تخمه آفتابگردان منبعی غنی از چربی‌های غیراشباع چندگانه و تکثیرنشده است. این چربی‌ها برای عملکرد قلب مفید هستند، اما باید درنظر داشت که تخمه آفتابگردان منبعی از اسیدهای چرب هم هستند که مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به افزایش سطح لیپوپروتئین کم‌چگالی و یا همان کلسترول بد شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که مصرف چربی اشباع‌شده باید بیشتر از ۷ درصد کالری نباشد، زیرا از ۲۰۰۰ کالری، فقط ۱۴۰ کالری باید به چربی‌های اشباع‌شده اختصاص یابد. یک وعده‌ تخمه آفتابگردان حاوی ۱.۷ گرم چربی اشباع است، یعنی معادل ۱۵ کالری دارد، چراکه چربی‌ها به‌ازای هر گرم ۱۵ کالری دارند. اگر فقط در یک وعده ۱۵۰ گرم تخمه آفتابگردان بخورید، ۷۵ کالری از چربی‌های اشباع وارد بدن خود می‌کنید که بیشتر از میزان مجاز چربی اشباع‌شده‌ی روزانه است. اگر علاوه‌بر تخمه آفتابگردان، غذاهای دیگرِ سرشار از چربی اشباع مصرف کنید، مشکلاتی برای سلامتی‌تان به وجود خواهد آمد.

۳. نمک فراوان تخمه‌ها

در فرایند «بو دادن» به برخی از تخمه‌های آفتاب‌گردان‌ نمک افزوده می‌شود. بنابر اعلام سامانه داده‌های اداره‌ی کشاورزی ایالات متحده‌ی آمریکا تخمه آفتابگردان‌هایی که به آنها نمک زده شده است، ۱۷۰ میلی‌گرم سدیم دارند. این در حالی‌ست که انجمن سلامت آمریکا توصیه می‌کند، برای جلوگیری از فشار خون بالا و نیز جلوگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی، روزانه فقط ۱۵۰۰ میلی‌گرم مصرف شود.

۲۸ گرم تخمه آفتابگردان نمک‌زده شده ۱۲ درصد این میزان توصیه‌شده را برای بدن فراهم می‌کند، و اگر از سایر غذاهای شور پرهیز شود، این مقدار برای یک اسنک خوشمزه پذیرفتی است. هرچند اگر ۱۵۰ گرم تخمه آفتابگردان شور میل کنید، حدود ۶۰ درصد از میزان مجاز سدیم بدن خود را در یک اسنک مصرف کرده‌اید، یعنی در انتهای روز بیش‌ازحد مجاز، سدیم جذب بدن شما شده است.

۴. سایر مشکلات احتمالی

تخمه‌های آفتابگردان سرشار از سایر مواد مغذی هستند که مصرف بیش‌ازحد آنها برای سلامتی زیان‌آور است. برای نمونه، ۱۵۰ گرم تخمه آفتابگردان حاوی ۱۶۲۱ میلی‌گرم فسفر است که ۲۳۲ درصد میزان توصیه‌شده‌ است. ۱۵۰ گرم تخمه آفتابگردان نیز ۱۱۱ میکروگرم سلنیوم است که ۲۰۲ درصد میزان توصیه‌شده است.

مصرف بیش‌ازحد این دو ماده‌ی غذایی مشکلات جدی برای سلامتی دارد. مسمویت غذایی ناشی از فسفر می‌تواند به کلسیفیکاسیون (آهکی شدن) بافت‌های غیراسکلتی بینجامد و به کلیه‌ها آسیب بزند؛ مسمویت ناشی از سلنیوم نیز می‌تواند به علائم سلنوزیز مثل تردی و شکنندگی موها و ناخن‌ها، خارش پوست، خستگی و بی حوصلگی و حتی مرگ منجر شود. یک وعده‌ی ۱۵۰ گرمی تخمه آفتابگردان تقریبا ۳۰ درصد میزان مجاز فسفر و سلنیوم اعلام‌شده توسط مؤسسه‌ی سلامت آمریکا را فراهم می‌کند.

ويتامين ها و املاح موجود در تخمه آفتابگردان

  • تخمه آفتابگردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و حاوی میزان قابل توجهی فولات (اسیدفولیک)، ویتامین۵ Bو ویتامین های دیگر گروه B است که این ویتامین ها باعث می شوند بدن به خوبی بتواند از کربوهیدرات ها (قندها) استفاده کند و پرانرژی باشد.
  • یک مشت تخمه آفتابگردان ۵۵ درصد تیامین یا همان ویتامین ۱ B موردنیاز روزانه افراد را تامین می کند.
  • تخمه های آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده چند باندی ، به خصوص اسیدلینولئیک هستند که نوعی اسیدچرب امگا ۶ محسوب می شود.
  • علاوه بر این، این تخمه حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده تک باندی نیز است که این اسیدهای چرب برای سلامت قلب و عروق بسیار مفیدند.
  • یک مشت از این تخمه ها، ۹۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین E را تامین می کند.
  • در ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان ۵۸۰ کالری انرژی نهفته است.
  • این تخمه حاوی ۲۴ درصد مواد پروتئینی، ۴۷ درصد روغن، ۲۰ درصد کربوهیدرات و سرشار از فسفر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و ویتامین A، B و E است.
  • تخمه‌ی آفتاب‌گردان سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم و آهن است
  • آهن موجود در تخمه آفتابگردان می‌تواند با جوانه‌ی گندم، جگر و یا زرده‌ی تخم مرغ وارد رقابت شود.
  • این تخمه های پرطرفدار همچنین سرشار از ویتامین B و ویتامین E می‌باشند.

تذكرات مهم :

  • بهترين زمان مصرف مغزها در طول روز صبح‌ها به عنوان ميان‌وعده است.
  • اگر آخر شب مصرف شود چون بعد از آن مي‌خوابند، کالري آن مصرف نخواهد شد.
  • به خاطر داشته باشید هنگامی كه خیلی گرسنه هستید تخم آفتابگردان استفاده نكنید چون معده را خسته می‎كند.
  • از مصرف مغز تخمه ها به صورت پوست کنده و آماده حتی الامکان خودداری کنید زیرا در این صورت کالری خیلی بالاتري دریافت می کنید.
  • علاوه بر این، احتمال اکسیده شدن این مغز تخمه ها بیش از خود تخمه هاست. درضمن اگر از هر چند تخمه ای که می خورید یکی تلخ است معنی آن این است که این تخمه ها در حال فساد هستند.
  • توصیه می شود همیشه از آجیل های بو نداده استفاده کنید.
  • فراموش نکنید در اثر حرارت نامطلوب، چربی تخمه نیز دستخوش تغییرات نامطلوب و روغن مفید آن به روغنی مضر تبدیل می شود.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول ۱۵۴۹۲۱۲۱ ، ۱۵۴۹۵۱۲۳۷۱
کد تعرفه گمرکی محصول 2306300
تعداد واحدهای فعال4
تعداد واحدهای طرح3

کاربرد محصول 

 خواص تخمه آفتابگردان برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

تخمه آفتابگردان حاوی مقادیر بالای ویتامین E می باشد که رادیکال های آزاد را از بین برده و از چین و چروک پوست جلوگیری کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. درمان آکنه و جوش صورت

روغن آفتابگردان منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری مانند لینولئیک اسید و استریک اسید است که خواص ضد باکتریایی دارند و به درمان آکنه و جوش صورت کمک می کنند.

3. ضد آفتاب طبیعی

تخمه آفتابگردان یک منبع غنی از ویتامین E می باشد که پوست را در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید محافظت می کند و در واقع به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می کند.

4. تقویت و افزایش رشد مو

روی موجود در تخمه آفتابگردان باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود، همچنین ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان باعثبهبود گردش خون در پوست سر شده و رشد مو را افزایش می دهد.

5. جلوگیری از ریزش مو

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین B6 و مس است که از ریزش مو جلوگیری می کنند.

6. نرم کننده طبیعی مو

روغن آفتابگردان حاوی اسید های چرب امگا 6 بوده که به عنوان یک نرم کننده طبیعی برای موها عمل می کند.

فواید دارویی و درمانی تخمه آفتابگردان

7. کبد و کبد چرب

تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین های A ،D و املاح معدنی فراوانی است که به سلامت کبد کمک کرده و با افزایش سم زدایی کبد به درمان کبد چرب کمک می کند.

8. نوزادان و کودکان
  • تخمه آفتابگردان خطر ابتلا به عفونت را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد
  • تخمه آفتابگردان دارای فیبر بالا بوده که هضم را بهبود می بخشد و به درمان یبوست کودکان کمک می کند
  • تخمه آفتابگردان منبع خوبی از آهن است و برای درمان کم خونی در نوزدان و کودکان مفید است

9. جنین و زنان باردار

تخمه آفتابگردان دارای مقادیر زیادی فولات است که برای جنین و زنان باردار در دوران بارداری مفید بوده و از زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن پایین جلوگیری می کند.

مقادیر بالای روی موجود در تخمه آفتابگردان برای زنان باردار و زنان شیرده مفید می باشد.

10. مردان

تحقیقات نشان داده تخمه آفتابگردان که منبع خوبی از روی می باشد باعث افزایش تعداد اسپرم شده و به افزایش باروری در مردان کمک می کند.

11. چشم

روغن آفتابگردان غنی از کاروتنوئید هاست که باعث بهبود سلامت چشم و بینایی می شود و از بیماری های چشمی مانند آب مروارید جلوگیری می کند.

12. سرماخوردگی

تخمه آفتابگردان حاوی مقادیر بالای روی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید است.

13. لاغری و کاهش وزن

تخمه آفتابگردان کالری بالایی دارد اما مقادیر بالایی فیبر رژیمی هم دارد که باعث بهبود هضم و کاهش اشتها شده که به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

14. کلسترول و چربی خون

تخمه آفتابگردان غنی از فیتوسترول هاست که باعث کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و چربی خون بالا می شوند.

15. قلب

تخمه آفتابگردان غنی از ویتامین E و فولات می باشد، ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی بوده که رادیکال های آزاد را از بین می برد و از حمله ی قلبی جلوگیری می کند و فولات که یکی از مواد غذایی مفید برای قلب می باشد.

علاوه بر این مصرف تخمه آفتابگردان باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا شده و از بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی پیشگیری می کند.

16. دیابت و قند خون

تحقیقات نشان داده که مصرف تخمه آفتابگردان میزان هیپرگلیسمی را کاهش داده و باعث کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت می شود.

همچنین تخمه آفتابگردان احتمال ابتلا به سندرم متابولیک که با علائمی مانند دیابت، چاقی و بیماری های خود ایمنی می شود، جلوگیری می کند.

17. یبوست

تخمه آفتابگردان مقادیر بالایی فیبر دارد که حرکات روده را بهبود بخشیده و به درمان یبوست و بیماری های دستگاه گوارش کمک می کند.

18. فشار خون

تخمه آفتابگردان خام حاوی مقادیر بالای منیزیم است که باعث تعادل الکترولیت ها در بدن می شود و بنابراین به عنوان یک درمان برای فشار خون بالا محسوب می شود.

19. بدنسازی

تخمه آفتابگردان جاوی مقادیر زیادی پروتئین، اسید های چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین هاست و به عنوان یک میان وعده ی عالی برای بدنسازان محسوب می شود.

ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان از التهاب جلوگیری کرده و باعث بهبود عملکرد در حین تمرینات بدنسازی می شود.

ریبوفلاوین کوجود در تخمه آفتابگردان به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین را به انرژی آزاد کند و باعث افزایش انرژی در هنگام تمرینات بدنسازی می شود.

سابقه مصرف محصول

 آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۹ ماهه نخست سال جاری، حاکی از آن است که در این مدت حدود ۶۴ هزار و ۸۱۴ تن دانه آفتابگردان از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است.

براساس واردات این حجم دانه آفتابگردان به کشور، ۵۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۹۰۹ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۹۰ میلیارد و ۷۹۶ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۷۳۲ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.لازم به ذکر است که دانه‌های آفتابگردان از ۱۶ کشور جهان از جمله چین، اوکراین، ایالات متحده آمریکا، پاکستان، سوئیس، بلژیک، دانمارک، فدراسیون روسیه و هند وارد ایران شده است.

در بین کشورهای ذکر شده اولین و بزرگترین صادرکننده تخمه آفتابگردان به ایران، چین با صادرات ۲۹ هزار و ۷۹۲ تن در ۹ ماهه نخست سال جاری بوده است که درآمد ۳۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۲۱۲ دلار درآمد ارزی نصیب خود کرده است.

بعد از چین، کشور پاکستان دومین صادرکننده دانه آفتابگردان به کشور بوده است که در مدت ذکر شده با صادرات ۷ هزار و ۸۶۵ تن از این محصول درآمد ۶ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۸۱۸ دلاری را به خود اختصاص داده است.در این میان فدراسیون روسیه با صادرات ۹ هزار و ۸۶۵ تن دانه آفتابگردان درآمد ۵ میلیون و ۱۰ هزار و ۷۱۷ دلاری را نصیب خود کرده است.

گفتنی است ایالات متحده آمریکا نیز در بین کشورهای ذکر شده دیده می‌شود که در ۹ ماهه نخست سال جاری با صادرات ۳ هزار و ۸۱۶ تن دانه آفتابگردان به کشور درآمد یک میلیون و ۸۴۴ هزار و ۴۷۱ دلاری را کسب کرده است.

در ایران در سال گذشته،رفع ممنوعیت واردات تخمه آفتابگردان آجیلی در پی کاهش تولید در داخل کشور و گرانی این آجیل انجام شده است.

روش تولید

ابتدا تخمه آفتاب گردان وارد دستگاه می شود سپس وارد ماشین درجه بندی تخمه میشود و توسط بالابر به قسمت پوست گیری تخمه و جدا سازی پوست تخمه و مغز تخمه می شود سپس به ماشین تفت دهی منتقل می شود پس از تفت توسط بالا به ماشین ادویه زنی منتقل می شود .
در آخر تخمه ها به با استفاده از ماشیبن بسته بندی اتوماتیک و چاپگر تاریخ بسته بندی می شوند.


ماشین آلات مورد نیاز

 Roasting machine :
Electrical heated tube
Indicator light and switch contactor
Thermorelay in the electric control cabinet
Shelling machine :
Vibration motor
Ceramic blade

و...

خلاصه برآورد مالی

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت سالانه محصول1100تن
تعداد نیروی انسانی موردنیاز11نفر
مساحت مورد نیاز100مترمربع
خرید ماشین آلات3420میلیون ریال

ویدیوی خط تولید مغز آفتابگردان