62905

معرفی محصول 

 چای کیسه ای (tea bag) اولین بار چای کیسه ای در سال 1905 وسیله سولیوان تاجر آمریکایی کشورهای غربی به استفاده از کیسه کوچک ابریشمی که در مقدار 3 گرم چای ریخته و با نخ بسته شده بود ابداع گردید در این روش چون نیازی به قوری نبود و از طرفی استفاده مجدد از تفاله خشک شده امکان پذیر بود روش ابداعی سولیوان با توجه به کمبود چای و گرانی قیمت مورد استقبال عموم مردم بعد از جنگ جهانی دوم قرار گرفت.
در این روش عرضه، خاکه چای حاصل از روش تولید CTC و خاکه چای حاصل از روش تولید ارتدوکس با نظر کارشناس چشایی و اختلاط و در نظر گرفتن خواست بازار مصرف به میزان معین مخلوط و در درون کیسه های کاغذی از جنس سلولز خالص عاری از بو ریخته می شود. با توجه به اینکه هر قدر ذرات برگ های عمل آورده چای ریزتر باشد برگها در مجاورت آب جوش زودتر رنگ و طعم محتویات درونی خود را پس می دهد بدین لحاظ در تولید این نوع چای الزاما باید از خاکه چای مرغوب استفاده گردد.طبخ و دم کشیدن سریع و جدا شدن تفاله از مایع و فنجان دهی بیشتر موجب عرضه و فروش رو به گسترش چای کیسه ای در جهان گردیده است. ولی باید توجه داشت که طعم چای کیسه ای با چای دم کشیده در قوری متفاوت خواهد بود.

موفقیت در تولید و فروش چای کیسه ای مستلزم رعایت نکات علمی کاربردی به شرح زیر است:

الف: نوع چای از هر نوع خاکه چای صرفا به خاطر ریزی و پودر بودن و بدون توجه به خصوصیات کیفی نمی توان در تولید چای کیسه ای استفاده نمود. مرغوبیت و کیفیت و سلامت چای درون کیسه و صلاحیت اخلاقی و حسن شهرت تولید کننده باید مد نظر گرفته شود. برای جلوگیری از هر گونه سواستفاده و حفظ حقوق مصرف کنندگان نظارت مستمر دولت قبل و بعد از صدور پروانه تولید و بهره برداری ضروری است.

  1. در تولید این نوع چای از خاکه چای تولید شده به روش غیر کلاسیک سی تی سی پس از آزمایشات لازم چشایی و اطمینان از مرغوبیت آن استفاده می شود.
  2. اندازه و ابعاد چای خاکه و حجم آن باید دقیقا اندازه گیری شود ذرات درشت و خیلی ریز موجب مسدود کردن خلل و فرج کاغذ مخصوص می شود و در نتیجه عمل تبادل و رنگ دهی رنگدانه های چای مختل می گردد. بدین لحاظ حجم خاکه چای مورد استفاده در هر صد گرم باید 230 سانتی متر مکعب باشد.
  3. خاکه چای خریداری باید وسیله غربال مدور Vibro serene ناجوری های آن گرفته و از لحاظ اندازه یک دست گردد. به علاوه وسیله همین غربال الیاف زرد رنگ سلولزی موسوم به پودر غبار (Fluff) آن کاملا گرفته شود.
  4. استفاده از خاکه چای کهنه که بیش از 6 ماه از زمان تولید آن گذشته شده باشد باید خودداری شود. اصولا چای خاکه بر خلاف چای قلمه که سطوح آن کمتر در معرض هوا قرار دارد زودتر کهنه و کیفیت خود را از دست می دهد و با تصعید شدن اسانس های طعم دهنده موسوم به flavored oil طعم و عطر طبیعی خود را از دست می دهد.
  5. در صورتی که میزان رطوبت خاکه چای بیش از 6 درصد و کم و بیش بوی کهنه گی استشمام می شود و ذرات خاکه چای حالت شکنندگی خود را از دست داده و حالت اسفنجی پیدا نموده است. باید قبل از اختلاط، رطوبت آن را در ماشین خشک کن گرفت در موقع خشکانیدن دمپر تنظیم کننده جریان هوای گرم باید حداکثر در حدود یک چهارم باز باشد تا جریان تند هوای گرم موجب پراکندگی ذرات ریز خاکه چای نگردد.

در تولید چای کیسه ای خاکه چای مرغوب سی تی سی کنیا و یا باروتی ریز و ارقام خاکه چای FD، PDI، CD، PD حاصل از سی تی سی و ارتدوکس کشورهای تولید کننده باید به نسبت های معین که مکمل یکدیگر باشند پس از اختلاط کامل مورد استفاده قرار گیرد. کار اختلاط باید وسیله کارشناس چشایی انجام گیرد.

ب: مشخصات فنی کاغذ و نخ چای کیسه ای

در تولید چای کیسه ای از کاغذ صافی filter paper از جنس سلولز با پوشش خارجی ترموپلاستیکی استفاده می شود تا در اثر حرارت کیسه های حاوی چای به آسانی دوخته شوند.

آمار محصول 

کد آیسیک محصول 15491212,۱۵۴۹۶۱۲۳۱۵
کد گمرکی محصول 09023010
تعداد واحدهای فعال105
تعداد واحدهای طرح49

روش تولید 

 تولید چای کیسه ای وسیله ماشین های تمام اتوماتیک صورت می گیرد، چای تمیز، یک دست و هم حجم از سیلو ها که در طبقه فوقانی قرار گرفته به طور پنوملتیک به درون مخزن های مخروطی شکل هر ماشین هدایت می شود.

از مخزن(Hopper) چای وارد دستگاه توزین می شود. در کنار دستگاه مزبور رول کاغذ قرار دارد. پس از ریختن مقدار معین چای از دستگاه توزین Dosing unit روی کاغذ صافی در قسمت دیگر کاغذ صافی شکل پیدا نموده و به اندازه معین بریده می شود کیسه بریده شده به حالت عمودی قرار می گیرد و برای تا خوردن قسمت فوقاتی آن به جلو رانده می گردد که رول کاغذ برچسب (tag) قرار دارد در این قسمت کاغذ بر چسب به اندازه لازم بریده و نخ به آن متصل و بست آلومینیومی از یک طرف به سرنخ و از طرف دیگر به برچسب وصل می شود. در مرحله بعد کاغذ پوشش خارجی چاپ شده به اندازه لازم بریده و کیسه چای را در بر می گیرد. کیسه های چای قبل از قرار گرفتن در داخل جعبه های مقوایی قرار داده می شود. تمام عملیات همزمان و هماهنگ وسیله ماشین صورت می گیرد. در برخی از ماشین بسته بندی قدیمی ماشین جعبه زنی Cartoning unit جدا از ماشین ساخته شده است در ماشین های جدید کانستانتا ساخت کشور آلمان و ماشین بسته بندی IMA ساخت کشور ایتالیا کار جعبه زنی وسیله خود ماشین اتوماتیک انجام می شود.

در ساخت ماشین های بسته بندی پاکتی و کیسه ای از اخرین پیشرفت های تکنولوژی برای سرعت، دقت و افزایش کارایی و افزایش کارایی و جلوگیری از ریخت و پاشی است تا شده است. راندمان تولید در ماشین های کوچک هر دقیقه ۶۰ و در ماشین های جدید ۴۵۰عدد کیسه چای در هر دقیقه بالغ میگردد در ماشین های جدید بسته بندی استفاده از نیروی کارگر به حداقل رسیده و معمولا فقط هر دو ساعت و نیم تا چهار ساعت یک بار برای تعویض رول کاغذ صافی و Tag به کارگر نیاز خواهد بود.

یکی از حساس ترین و ظریف ترین کار در صنعت بسته بندی و بازرگانی چای اختلاط و بسته بندی است از آنجائی که هرنوع چای بر حسب شرائط اقلیمی و پستی و بلندی و نژاد گیاه و شیوه تولید دارای یکی از معیارهای کیفی و مرغوبیت در حد اعلا می باشد، تولید و عرضه یک نوع چای تجاری دارای رنگ، طعم و عطر و کیفیت مطلوب بازار مصرف مستلزم اختلاط و جور کردن چندین رقم چای به نسبت های معین به وسیله کارشناسی فن چشایی و جور کردن چای بسته بندی است. برای مثال چای دارجلینگ محصول مزارع واقع در دامنه کوه اورست و ارتفاعات مناطق چای خیز سیلان ضمن برخورداری از عطر و طعم مطلوب نسبت به محصول کنیا و مزارع دشت آسام هندوستان و سیلان کم رنگ تر میباشد. به همین ترتیب چای محصول کشتزارهای مناطق مختلف دارای کیفیت متفاوتی خواهند بود. حال چنانچه این گونه چای بدون اختلاط کیفی و تکمیلی به بازار مصرف عرضه شود، قدر مسلم توقع و انتظار ذائقه ای متفاوت مصرف کنندگان برآورد نخواهد شد. بدین لحاظ اختلاط و جور کردن چای مورد مصرف در صنعت بسته بندی بخش مهمی از بازرگانی و صنعت چای را به خود اختصاص داده است. موفقیت در این رشته از صنایع فرآورده غذایی چای علاوه بر سرمایه گذاری هنگفت برای خرید ماشین آلات و تجهیزات اتوماتیک مستلزم ذوق، دانش حرفه ای و پشتکار و از همه مهمتر به کار گماردن متخصصین و کارآفرینان کاردان و با تجربه در زمینه تدارکات، نگهداری ماشین آلات، بازاریاب، گرافیک و تبلیغات و بالاخره کارشناس چشایی متبحر در کار انتخاب، جور کردن و اختلاط چند نوع چای مرغوب به نسبت های متفاوت برای بدست آوردن یک نوع چای مطلوب و سازگار با کیفیت شیمیایی آب هر منطقه با حد اعلای عطر، رنگ و کیفیت مطابق ذائقه مصرف کنندگان می باشد.

ماشین آلات مورد نیاز 

 1 Main motor
2 Cylinder
3 Solenoid valve AirTAC Made in Taiwan
4 Relay
5 PLC 6 Color touch screen Weinview Made in Taiwan
6 Switching power supply Taiwan brand Made in Taiwan
7 Driver Taiwan brand Made in Taiwan
8 Step motor
9 Mechanical arm

و...

خلاصه برآورد مالی 

شرح مقدار/تعداد واحد
ظرفیت محصول 80 تن
تعداد افراد موردنیاز11نفر
مساحت زمین موردنیاز100متر مربع
خرید ماشین آلات1310میلیون ریال

ویدیوی تولید چای کیسه ای