25661_aloevera فرصت سرمایه گذاری با سرمایه اندک (پرورش آلوئه ورا)

فرصت سرمایه‌گذاری این نوبت به تولید گیاه آلوئه ورا اختصاص دارد. این گیاه خواص درمانی بهداشتی و غذایی متعددی دارد و کاشت آن مزیت‌های اقتصادی فراوانی دارد. کشت این گیاه با هر میزان سرمایه‌گذاری قابل انجام است و حداقل سرمایه برای تولید اقتصادی کمتر از ۵۰ میلیون تومان است. ولیکن سرمایه‌گذاری بهینه ایجاد واحد صنایع تبدیلی در کنار پرورش گیاه است که یک سرمایه‌گذاری پایدار و به شدت اقتصادی است. 

معرفی محصول 

یکی از بهترین عرصه های کشاورزی کاشت گیاهان دارویی است. در این بین گیاه آلوئه ورا از معدود گیاهانی است که دارای درآمد بسیار خوبی است. چون آلوئه ورا فاقد آفت و بیماری هست و هزینه های نگهداری (مراحل داشت) بسیار پایین است و نیاز کارگری خیلی کم دارد. به همین نسبت هزینه های جاری ناچیز است و از طرفی چون یه گیاه دائم یا چند ساله است هزینه تجدید کشت نداریم و عملا می توان خرید پاجوش آلوئه ورا را هزینه ثابت در نظر گرفت. مدار آبیاری هر 8 روز و نیاز کود شیمایی صفر است و عملادر زمین هایی که به دلیل کشت زیاد عاری از مواد غذایی شده اند نیز قابل کشت است.

 آلوئه ورا یا صبر زرد، یکی از گیاهان دارویی است که علاوه بر اینکه خاصیت داروئی زیادی دارد در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به صورت آب میوه، شربت و کمپوت مصرف می شود و کاربرد آن نیز در درمان برخی از بیماری ها مثل کمردرد موثر است.

آلوئه‌ورا گیاهی است که می‌توان آن را به شکل های مختلف اعم ازمایع، پودر، ژل، کرم، لوسیون، کپسول، عصاره و نوشیدنی مورد مصرف قرار داد.

این گیاه حدود ۹۹ تا 99.5 درصد آب دارد و pH آن حدود ۵/۴ می باشد.

باقیمانده مواد آن شامل ۷۵ ترکیب مختلف است که شامل ویتامین ها، نمک های غیر آلی، مواد معدنی، آنزیم ها، قندها، ترکیبات فنولیک، آنترا کینون ها، لیگنین، ساپو نین ها، استرول ها، آمینو اسیدها، سالیسیلیک اسید، کلسیم اکسالات، امورین، باربالوئین، سولفات ها، تانن ها و استروئیدها است. 

سابقه مصرف آلوئه ورا 

آلوئه ورا بیش از ۱۰۰۰ سال است که توسط انسان‌ها مورد بهره‌برداری خوراکی و دارویی قرار می‌گیرد. آلوئه ورا طی ۱۰۰ سال گذشته مورد توجه جدی کشورهایی چون هند، تایلند و پاکستان قرار گرفت و همین مساله موجب گسترش آن در سطح جهان شد. کشت آلوئه ورا از حدود ۱۰ سال قبل در بوشهر آغاز شد و به دلیل سودآوری و مزیت هایی که داشت به مرور مورد توجه کشاورزان بوشهری قرار گرفت تا جایی که هم اکنون ۲۰۰ هکتار از مزارع بوشهر تحت کشت آلوئه ورا قرار گرفته است. 

کاربرد آلوئه ورا 

 کاربردهای جالب آلوئه ورا شگفت زده تان می کند!!  

تسکین جای نیش حشرات

شب‌های تابستان از خارش جای نیش پشه نمی‌توانید بخوابید؟ کمی ژل آلوئه ورا روی پوست‌تان بزنید، چون این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی می‌تواند خارش را تسکین بدهد و التهاب را بخواباند.

پاک کردن آرایش

اگر به دنبال یک راهکار طبیعی برای پاک کردن آرایش صورت‌تان هستید که هم ارزان قیمت باشد و هم پوست‌تان را تحریک نکند، کمی روغن زیتون را با آب آلوئه ورا (در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها موجود است) ترکیب کنید و با آن آرایش‌تان را پاک کنید. این ترکیب به پوست‌تان آبرسانی نیز می‌کند.

درمان تاول

روی تاول آبدارتان ژل آلوئه ورا بزنید تا از تورم و قرمزی آن کم شود. اگز تاول پاره شد، به استفاده از ژل آلوئه ورا ادامه بدهید تا رطوبت پوست حفظ شده و زودتر التیام پیدا کند.

تسکین آفتاب سوختگی

مالیدن ژل آلوئه ورا روی پوست آفتاب سوخته یکی از متداول‌ترین کاربرد‌های آلو‌ئه وراست. سایر مرطوب کننده‌ها دارای پترولاتوم، لیدوکائین و یا بنزوکائین هستند که سوختگی را بدتر می‌کنند، اما آلوئه ورا این عناصر را ندارد و خاصیت خنک کنندگی آن، سوزش پوست آفتاب سوخته را تسکین خواهد داد و خاصیت مرطوب کنندگی آن، مانع پوسته شدن شده و التیام را سرعت می‌دهد.

مرطوب کردن پوست

آلو‌ئه ورا مرطوب کننده‌ی فوق العاده‌ای برای تمام بدن است، اما برای پوست صورت عالیست، زیرا اثر چربی به جا نمی‌گذارد. اما نباید در استفاده از آن زیاده روی کنید، زیرا لایه برداری طبیعی نیز هست و استفاده‌ی مکرر از آن می‌تواند پوست را تحریک کرده و خشک کند.

نرم کردن مو‌ها

به جای اینکه همیشه از نرم کننده برای موهای‌تان استفاده کنید، کمی ژل آلوئه ورا در دست‌تان قرار دهید و تمام مو‌ها را با آن ماساژ دهید و سپس بگذارید ۵ دقیقه بماند و آبکشی کنید. مو‌های شما به طور طبیعی نرم و لطیف خواهند شد. آلوئه ورا هم مو‌ها را مرطوب می‌کند و هم آن‌ها را تغذیه می‌نماید و ضمنا رشدشان را تقویت می‌کند.

به جای فوم اصلاح

آلوئه ورا بی نهایت آبرسان است و برای همین می‌توانید آن را جایگزین فوم یا ژل اصلاح‌تان کنید. با ژل آلو‌ئه ورا، تیغ اصلاح‌تان به راحتی روی پوست‌تان می‌لغزد و کمک می‌کند نقاط فرورفته‌ی پوست نیز به خوبی اصلاح شوند.

درمان آکنه

 .خاصیت ضد میکروبی آن، باکتری‌هایی را که سبب بروز جوش و آکنه شده‌اند نابود می‌کند.

درمان شوره سر

 مطالعات نشان داده‌اند این گیاه می‌تواند بیماری درماتیت سبور ئیک را که توسط شوره سر ایجاد می‌شود درمان کند.

درمان سوختگی‌های درجه اول و دوم

ژل جادویی آلوئه ورا فقط سوختگی ناشی از نور خورشید را تسکین نمی‌دهد. مطالعه‌ای روی ۵۰ بیمار نشان داد ژل آلوئه ورا بهتر از پماد سیلور سولفادیازین یک درصد توانسته بود درد و ناراحتی ناشی از سوختگی‌های درجه یک و دو را تسکین بدهد و التیام‌شان را سرعت ببخشد. 

آلوئه ورا به شکل های مختلف اعم ازمایع، پودر، ژل، کرم، لوسیون، کپسول، عصاره و نوشیدنی مورد مصرف قرار می گیرد.

این گیاه که معمولا به شکل تازه، پودر، شربت یا نوشابه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای خواص مختلف درمانی بوده و برای تصفیه خون، بیماری‌های کبدی، انواع بیماری‌های پوستی، حساسیت‌ها و بسیاری از دیگر بیماری‌ها مفید است.

کشت و تکثیر گیاه 

معمولا تکثیر گیاه از طریق بذر، قلمه، پیوند، کشت مجدد پاجوش ها و کشت بافت صورت می گیرد.

در زمین های کوچک کشاورزان به صورت سنتی از روش های بذر یا پاجوش برای ازدیاد گیاه استفاده می کنند . در این روش سرعت تکثیر گیاه محدود است. با استفاده از فناوریهای نوین و روشهای جدید مانند کشت بافت می توان سرعت تکثیر گیاه را تا چندین برابر افزایش داد که برای استفاده تجاری بسیار مهم می باشد.

بعد از کشت بوته های گیاه آلوئه ورا ، اولین برداشت محصول یک سال زمان می برد و پس از آن هر ۶ ماه یک بار می توان محصول این گیاه که همان برگ های حاوی ژل است را برداشت کرد.

در روش کشت بافت با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آنها، امکان "تولید یک گیاه کامل" به وجود می‌آید. به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه ورا، یک بخش کوچکی از سلول‌های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده می‌شود و گیاه کامل از آن بدست می‌آید.

آلوئه ورا و درآمد زایی 

حداقل زمین مورد نیاز کاشت این گیاه در ظرفیت اقتصادی ۱۰۰۰ مترمربع می باشد. در هر متر مربع ۴ بوته گیاه قابل کشت بوده که در مجموع از ۴۰۰۰ بوته کاشته شده حدود ۲۵ تا ۵۰ تن محصول شامل برگ گیاه و پاجوش قابل استخراج می باشد. درآمد خالص هر ۱۰۰۰ متر مربع حدود ۱۵ میلیون تومان می باشد. سرمایه گذاری اولیه نیز به اقلیم کشت گیاه بستگی دارد. در صورتیکه شرایط آب و هوایی اقلیم مناسب نباشد کشت گیاه حتما باید در گلخانه صورت پذیرد که هزینه ساخت گلخانه نیز بسته به امکانات و تجهیزات آن متفاوت می باشد.

نکته مهم در مورد این گیاه آن است که چند ساله بوده و هزینه های کاشت فقط مربوط به سال اول بوده و پس از آن چندین سال قابل برداشت می باشد. با توجه به اینکه تولید این گیاه به آب، کود و مراقبت زیادی نیاز ندارد لذا از سال دوم بیشتر از ۹۰ درصد تولید سود خالص می باشد.

خریداران برگ گیاه نیز معمولا کارخانجات دارویی و غذایی و همچنین عطاری ها می باشند. البته با توجه فزونی تقاضا نسبت به عرضه در حال حاضر شرکتهای متعددی هستند که محصولات کشاورزان را بصورت تضمینی خرید می نمایند و معمولا نگرانی بابت فروش محصولات وجود ندارد.

جمعبندی و نتیجه گیری

تولید آلوئه ورا با توجه به ویژگی‌های متعدد و مصارف مختلف دارویی غذایی و بهداشتی یک فرصت سرمایه‌گذاری مناسب می باشد. مهمترین نکته در مورد تولید این گیاه است که با حداقل سرمایه نیز قابل انجام بوده و هزینه‌های جاری تولید نیز بسیار ناچیز می باشد. چنانچه برای تولید این گیاه به صرفه های حاصل از مقیاس همچنین ایجاد صنایع تبدیلی توجه شود سرمایه‌گذاری بسیار مناسبی در انتظارتان است.