--1024x351

مفهوم لاکچری امری به شدت فردی، نسبی و متکی به زمینه و رده مورد استفاده محصول بوده. محصولات لاکچری_ برخلاف تصور عامه_ تنها متضمن قیمت و کیفیت بالاتر نیستند بلکه جنبه‌های همچون زیباشناسی، نمادگرایی، کمیابی و فوق العادگی محصول را نیز شامل می‌شود.

صنعت لاکچری در طول چند سال گذشته به لطف افزایش تعداد افرادی که استطاعت خرید کالاها و خدمات لاکچری را یافته‌اند به رشد باور نکردنی رسیده است.

نسبیت لاکچری:

واژه لاکچری معنای نسبی دارد و بستگی دارد از چه کسانی پرسش شود این نسبیت از پنج زاویه قابل بررسی است:

1- نسبیت فرهنگی

2- نسبیت اقتصادی

3- نسبیت موقعیتی 

4- نسبیت زمانی

5- نسبیت منطقه‌ای

بیان مثال‌هایی در این باره منظور را قابل فهم‌تر می‌کند:

خوشبو کننده هوا ممکن است در جاکارتا پدیده‌ای لاکچری باشد اما از نظر اغلب مردم خیر.( نسبیت منطقه‌ای)؛ اگرچه در دهه پنجاه تلویزیون رنگی یک محصول لاکچری محسوب می‌شد اما اکنون دیگر نیست ( نسبیت زمانی)؛ از علل عمده این تغییرات پیشرفت فناوری و روندهای اجتماعی است؛ هبرگر مک دونالد پس از یک رژیم غذایی سخت ممکن است یک پدیده لاکچری باشد اما تحت شرایط عادی خیر( نسببیت موقعیتی).

استراتژی‌های طراحی محصولات لاکچری:

به طور کلی در صنعت لاکچری، طراحان( تیم طراحی و مدیران هنری) می‌توانند در حوزه‌های زیر فعال و اثر گذار باشند:

  •  مدیریت طراحی محصولات لاکچری پایه پیش از سفارش سازی( نوع محصول، مواد، طراحی ظاهر)
  • طراحی خانواده محصولات برای یک برند لاکچری موجود
  • طراحی هویت برند و ارتباطات
  • مدیریت افراد شاغل مجموعه
  • طراحی خدمات

به طور کلی برای برندهای لاکچری چندین نوع استراتژی از جمله استراتژی رشد، یکپارچه سازی، فناوری، محصولات، توزیع و ارتباطات در نظر گرفته می‌شود​.

قواعد طراحی هوشمندانه:

جوهره لاکچری دو عنصر است؛ کسب و کار و خلق؛ نقش مدیر خلاقیت یا همان مدیر هنری را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد: ایجاد جریان جدیدی  از روح معنوی برند لاکچری و کدهایی از جنس شکل و مواد که برند را قابل تشخیص می‌کند.

به هر حال خلق یک محصول جدید ترکیبی از سنت ( میراث برند) و مدرنیته ( ظرفیت‌های طراحان برای انعکاس و شکل‌دهی به روح زمانشان).

توجه به ترندها

ترند همان سمت و سو همگانی در جهت گیری‌های بازار است که به صورت چرخه و در طول زمان کوتاهی سلیقه عموم را به دنبال خود می‌کشاند؛ این ترند‌ها که از رویدادهای جهانی، شرایط اقتصادی، خرده فرهنگ‌ها، نوآوری‌های فناورانه و رهبران مد ولباس تاثیر می‌پذیرد قابلیت سریان ازیک شاخه طراحی به شاخه دیگر را نیز پیدا می‌کنند.

برخی از این ترندها عبارتند از:

- سفارشی سازی کردن

- آنلاین شدن لاکچری: از مصادیق این ترند، افزایش استقبال و اعتماد به کانال های توزیع اینترنتی حتی در مورد گران قیمت ترین کالاهای لاکچری است.

در این باره لازم است تاکتیک های خلق اتمسفر لاکچری Luxemosphere در کلیۀ فضاهای مجازی و در تمامی ابعاد آن (متن، صدا، جزئیات تصویر، وضوح تصویر، حرکت لای ههای تصویر، زاویۀ دوربین و غیره) مطابق با حواس انسانی در جهت ایجاد یک تجربۀ لاکچری همگن شوند.

ضمن استفاده از راهبردهای تجربی موجود در منابع، می توان آزمون هایی برای شناسایی سلیقۀ دیجیتال کاربران و الگوهای ادراکی آ نها نیز طراحی کرد.

این ترند می تواند در حوزۀ بسته بندی نیز مفاهیم جدیدی از جمله بسته بندی آنلاین را پیش بکشد.

توجه به ارتباط لاکچری و مُد

از قرن نوزدهم، مد، متعلق به جهان لاکچری بوده است؛ به این معنا که تنها قشر اجتماعی خاصی بودند که اجباری برای نگه داشتن لباس ها تا مستعمل شدن کامل لباس احساس نمی کردند. اما در قرن بیستم، دنیای مد شروع به استقلال و منشعب شدن کرد، تا جایی که امروز هم پوشانی بین لاکچری و مد در عمل بسیار اندک است؛ گرچه این واقعیت به طور کلی برای عموم قابل تمایز نیست.

همان طور که لاکچری، مد روز است و رفتارهای خود را از برندهای مد اتخاذ می کنند، مدهایی نیز وجود دارند که از طریق افزودن اکسسوری های لاکچری می توانند حامل مفهوم لاکچری باشند. از سوی دیگر، برندهای لاکچری؛ عدم ضرورت، بیان شخصی، چرخۀ مد، فروش براساس دو فصل در سال و نمایش جلوه های خاص خود را از برندهای مد می گیرند.

این ارتباط دوسویه، سردرگمی معنایی بین لاکچری و مد را افزایش می دهد.

همچنین تفاوت هایی وجود دارد که آنها را دو دنیای متفاوت می گرداند. لاکچری را می توان تا حد زیادی به صورت شخصی داشت؛ برخلاف مد که توسط طیف بزرگی از افراد جامعه پیروی می شود. همچنین مد دارای عمر کوتاه تری است؛ برخلاف لاکچری.

تنها در بخش لبا سهای سطح عالی زنانه Haute couture است که پیوندی واقعی بین لاکچری و مد برقرار می شود.

باید از این ارتباط بهره جست و نوع لاکچری (از نظر سبک طراحی) را مدیریت کرد. گرچه به طورمعمول دو نوع کلی لاکچری کلاسیک محور و لاکچری مُدمحور وجود دارد، در محصولات اخیر بازار می توان لاکچری اسپرت و لاکچری تقلبی (پر زرق وبرق) را نیز تمییز داد.

 لاکچری به طور مداوم در حرکت و در حال تغییر ظاهر است؛ به طوری که مانع می شود هر مفهوم لاکچری برای مدت زمان طولانی معتبر باقی بماند. به علاوه، لاکچری فراتر از جهانِ کالاها می رود؛ زمان ممکن است مهم ترین تجمل برای نخبگان جامعه باشد، صلح و آرامش برای مدیرانی که بیش از توان خود کار می کنند؛ فضا و هوای پاک برای ساکنان شهرهای پرجمعیت؛ و دسترسی به مؤسسات آموزشی برای بسیاری از مردم کشورهای جهان سوم و همچنین فرهنگ به خودی خود می تواند لاکچری باشد.

لاکچری فقط یک تجارت، محدود به برخی از اتومبیل یا لوازم جانبی مد نیست، بلکه شیوه ای جهانی از درک مشتریان و مدیریت یک کسب و کار پیچیده است. شاید بتوان چنین استنباط کرد که لاکچری یک فرهنگ است که باید آن را فهمید و تمرین کرد تا با فراست طراحانه بتوان مطابق با آن طراحی کرد؛ طراحی یک بخش مهم از صنعت و کسب و کار لاکچری است.فرهنگ و زبان طراحی در این حوزه بسیار نسبی، فردی و ناپایدار است.