دلایل تدوین مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) دلایل تدوین مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی)

​دلایل زیادی برای تدوین یک گزارش امکان سنجی (طرح توجیهی) بدین شرح وجود دارد.

به دست آوردن دورنمای کامل از کسب و کار خود: با تهیه طرح می‌توانید دورنمایی کلی از تمام موضوعات مربوط به کسب و کار خودبه دست آورید. برای نمونه، این طرح کمک می‌کند تا مشتریان مورد هدف خود رابهتربشناسید، طرح کلی آن بخش از بازار را که مربوط به کسب و کار شما می‌شود مشخص نمایید، راهبر‌د قیمت گذاری خود را شکل دهید و شرایط رقابتی را که باید تحت آن برای دستیابی به موفقیت فعالیت کنید مورد شناسایی قراردهید. مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تضمین می‌کند که تمام این ملاحظات با هم سازگار و به درستی هماهنگند. فرایند طرح همچنین اغلب به کشف یک مزیت رقابتی یا فرصت تازه و نواقص درطرح منجر می‌شود. با آوردن طرح‌های خود روی کاغذ اطمینان می‌یابید که توانایی کلی شما برای مدیریت کسب و کار بهبود خواهد یافت. شما قادر خواهید شد تا تلاش‌های خود را بر هر گونه انحراف از طرح قبل از اینکه شرایط بحرانی شود متمرکز نموده و فرصت خواهید داشت تا آینده را بررسی نمایید و جلوی بروز هر گونه مشکلی را بگیرید.

  • تفاهم متقابل بین مدیران: رسیدن به تفاهمی مشترک بین اعضای مدیریت یک شرکت به ویژه در مواردی که در آن سیاست پیشنهادی مبنی بر دخالت تعداد بیشتری از مدیران در تهیه طرح اقتصادی به کار خواهد رفت حائز اهمیت است.
  • تعیین نیازهای مالی و درخواست منابع: تعیین میزان، نوع و منابع مالی و زمان نیاز به این منابع. استفاده از طرح در فرایند درخواست برای منابع مالی.​
  • تصویب هیات مدیره/ سهامداران: می‌توان از طرح به عنوان اساسی برای به دست آوردن تایید و تصویب هیات مدیره یا سهامداران شرکت استفاده نمود.
  • استخدام: استفاده از طرح استخدام و معرفی اعضای جدید مدیریت و کارکنان.
  • کسب اهدافی برای کارکنان: به دست آوردن معیارها و اهدافی از طرح برای واحد‌ها و افراد در سازمان (مدیریت مبتنی بر هدف).
  • اطلاع رسانی به کارکنان: استفاده از طرح به عنوان ابزاری برای مطلع ساختن یا ایجاد انگیزه در کارکنان در زمینه اهداف شرکت.
  • اطلاع رسانی به وام دهندگان: ارائه طرح به بانک‌ها و موسسات سرمایه گذاری که در کسب و کار شما سرمایه گذاری کرده ‌اند و به اطلاعات دوره‌ای باهدف نظارت نیاز دارند.
  • اطلاع رسانی به شرکا: با استفاده از طرح میتوان به شرکای تجاری و سایر سازمان‌های مرتبط اطلاع رسانی کرد.