download-1

طرح اقتصادی شما مبتنی بر تعدادی مفروضات است. زیاد مهم نیست که تا چه میزان در انجام این مفروضات دقت کرده باشید، زیرا احتمال اینکه همه چیز طبق طرح  پیش رود بسیار کم است. اگرچه ممکن است مفروضات خود را به طور واقع گرایانه‌ای انجام داده باشید، ولی نتیجه دقیقاََ آنچه پیش‌بینی کرده‌اید نخواهد بود. پرسش‌هایی که وام دهنده یا سرمایه‌گذار از شما خواهد کردعبارت از: اگر یکی از پارامترها بسیار متفاوت تر از آنچه برآورده شده است باشد چه خواهد شد؟ چه ریسکی موجب می‌شود وضعیت گردش نقدینگی، میزان سودآوری، و ترازنامه شما به حدی خراب شود که کل شرکت در معرض خطر قرار گیرد؟

در بخش‌های زیر نمونه‌هایی از ریسک‌هایی که معمولاََ در طرح‌های اضطراری در نظر گرفته می‌شوند ارائه خواهد شد. بعضی از ریسک‌ها ممکن است با کسب و کار شما مرتبط باشد و بعضی دیگر مرتبط نباشد.

انوای ریسک

1. شرایط اقتصادی عمومی

  • نرخ بهره : کسب و کار  شما چگونه تحت تاثیر افزایش قابل توجه در نرخ‌های بهره قرار می‌گیرد؟ در اینجا باید این اثر را بر روی تقاضای مشتریان و همچنین لزوم پرداخت بهره‌های بالاتر به وام‌دهندگان مورد توجه قرار دهید.
  • نوسانات نرخ ارز: نوسانات نرخ ارز چگونه بر روی هزینه‌های تولیدی یا فروش شما اثر می‌گذارد؟ فرض کنید مواد اولیه خود را از آمریکا وارد و بابت آن دلار پرداخت می‌کنید و سپس محصول نهایی خود را به ژاپن می‌فروشید و ین دریافت می‌کنید. اگر دلار ضعیف شود یا ین قوی شود، شما در این وضعیت سود خواهید کرد. یعنی هزینه تولیدتان کاهش و حاشیه سود فروش افزایش خواهد یافت. ولی اگر برخلاف این حالت اتفاق افتد با مشکل مواجه خواهید شد.
  • رکود:  رشته‌ای که در آن مشغول کسب و کار هستید تا چه اندازه چرخه‌ای است؟ چگونه با چرخه اقتصادی عمومی در ارتباط است؟ گرچه دوره رکود تاثیر یکسانی بر رشته‌های مختلف کسب و کار در هر زمان ندارد، ولی بهتر است ببینید که رکود قبلی چگونه بر کسب و کار شما تأثیر گذاشته است. این امر احتمالاََ بهترین پیش‌بینی از آنچه درآینده اتفاق می‌افتد خواهد بود.
  • تورم: کسب و کار شما چگونه تحت تأثیر تورم واقع می‌شود؟ اگر نرخ تورم به سرعت افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

یک روش مناسب برای بررسی اثر تورم در یک طرح اقتصادی در نظر گرفتن نرخ‌های مختلف تورم برای قیمت فروش کالا و هریک از هزینه‌ها و سپس انعکاس این نرخ‌ها در صورت گردش نقدی است.

بعضی اقتصادها اغلب با تورم بسیار بالا موجه هستند. در بعضی موارد راحت‌تر است که پیش‌بینی‌های مالی به دلار یا سایر ارزهای قوی برآورد شوند.

  •  قیمت مواد اولیه: تغییر در قیمت‌های جهانی مواد اولیه چگونه روی کسب و کار شما اثر می‌گذارد

 2. ریسک‌های سیاسی/ مقرراتی

  • مجوزها و تأییدیه‌ها: آیا احتمال اینکه دولت به صدور یا تمدید مجوزها و تأییدیه‌ها نپردازد و یا آن‌ها را لغو کند یا اینکه محدودیت‌هایی  برای ورود به بازار، صادرات، واردات مواد اولیه یا ماشین‌آلات و غیره وضع کند وجود دارد؟موارد مذکور چگونه برروی کسب و کار شما تأثیر می‌گذارد؟
  • تعرفه‌ها و سهمیه‌ها: آیا احتمال وضع سهمیه‌ها، عوارض یا تعرفه‌های وارداتی یا صادراتی بر روی محصولات یا تجهیزات مورد نیاز شما از جانب دولت وجود دارد؟
  • کمک‌های دولتی: آیا هیچ کمک بلاعوض یا یارانه‌های دولتی که در حمایت از رقبای شما پرداخت شود وجود دارد؟ اهمیت این کمک‌ها برای کسب و کار شما تا چه میزان است؟
  • افزایش مالیات‌ها: آیا احتمال افزایش قابل ملاحظه‌ای در مالیات بردرآمدها، سود خالص، دارایی‌ها و غیره وجود دارد؟ این افزایش مالیات‌ها چگونه بر روی میزان سوددهی کلی یا موفقیت کسب و کار شما تأثیر خواهد گذاشت؟
  • کنترل نرخ ارز: احتمال تغییر در سیاست‌های دولت در زمینه نرخ ارز( که یکی از نتایج آن می تواند تبدیل ارز تنها از طریق بانک‌های ویژه و با نرخ ثابتی باشد).

3. تغییر در  افکار عمومی

  • مسائل اخلاقی: آیا موضوعات اخلاقی و نزاکتی بر کسب و کار شما تأثیرگذار است؟ مثلاََ در سال‌های اخیر تجارت پوشاک تهیه شده از خز با مشکلات زیادی مواجه شده  و دلیل آنه نیز اعتراض گروه‌هایی  از مردم به کشتن و انقراض نسل گونه‌های نایاب از حیواناتی است که از خزآن‌ها در تهیه پوشاک استفاده می‌شود.
4. دعاوی حقوقی
یک شرکت ممکن است به دلایل زیادی درگیر یک دعوای حقوقی شده و در نییجه مجبور به پرداخت مبالغ هنگفتی به اشخاص ثالث شود. در بسیاری از موارد این مبالغ به واسطه جبران خساراتی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داخل یا خارج شرکت یا به جامعه به طور کلی وارد شده است.​