توسط فاطمه غفاری در یکشنبه, 13 بهمن 1398
دسته: عمومی

تنظیم یک قرارداد حرفه ای

 قرارداد  جنبه‌های مختلفی دارد و برای تنظیم یک قرارداد خوب و حرفه‌ای، باید به تمام ابعاد آن توجه نمود؛ از قبیل جنبه‌های حقوقی، مالی، بازرگانی و فنی؛ به عنوان مثال اگر شرکتی قصد خرید و واردات یک دستگاه  برای خط تولید خود را داشته باشد، باید ابتدا بر اساس نیاز خود ویژگی‌های فنی لازم دستگاه را مشخص و تمهیداتی برای آزمایش دستگاه در مبداء یا مقصد پیش‌بینی نماید که امری فنی است؛ سپس مراحل خرید کالا ( نظیر مذاکره، مکاتبه، نحوه ثبت سفارش، تخصیص ارز، ترخیص کالا و ....) بررسی شود که جنبه بازرگانی دارد؛ همچنین باید نحوه تامین مالی، کسور قانونی احتمالی نظیر بیمه قرارداد یا مالیات ارزش افزوده بررسی گردد که جنبه مالی دارد؛ علاوه بر آن، باید مسایلی چون ضمانت اجرای تعهدات، اثر فورس ماژور بر قرارداد، قانون حاکم یا مرجه حل و فصل اختلافات احتمالی تعیین شود که جنبه حقوقی دارد؛ البته واقعیت این است که این چهار جنبه علی رغم تفاوت باهم  مرتبط بوده و مستقل از هم قابل بررسی نیستند و تمام بند‌های قرارداد، اصولاََ بار حقوقی دارند؛ بنابر این نیاز است که هریک از متخصصین حوزه‌های یاد شده، حداقل اطلاعات ضروری از حوزه‌های مرتبط هم داشته باشند.

اولین قدم در تنظیم قرارداد: شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارها است؛ برخی از این چالش‌ها خاص و برخی دیگر از عمومیت بیشتری برخوردار هستند؛ به عنوان مثال  رایج است که گاه پس از تحویل کالا، خریدار ادعا می‌کند که کالا به لحاظ کمی یا کیفی با قرارداد انطباق نداشته و علیه فروشنده طرح دعوی می‌کند؛ فروشنده برای اینکه بتواند در صورت بروز چنین چالشی به راحتی از خودش دفاع کند می‌تواند در صورت جلسه تحویل که به امضای خریدار می‌رساند ذکر کند که خریدار با امضای این صورت جلسه اقرار می‌کند که کالا به لحاظ کمی و کیفی مطابق با شرایط قراردادی است و یا در صورت وجود تفاوت نیز، آن را پذیرفته و ادعایی علیه فروشنده ندارد؛ اماگاه چالش‌های یک قرارداد مخصوص همان قرارداد بوده و لزوماََ در سایر قراردادها مصداقی ندارد؛ بنابراین اگرچه استفاده از نمونه فرم‌های قراردادی برای الهام گرفتن در تنظیم قرارداد مفید است ولی اکتفا به قالب‌های از پیش تنظیم شده کارایی چندانی ندارد زیرا هر قرارداد شرایط خاص خود را دارد که باید با توجه به چالش‌های احتمالی پیش روی آن، ویرایش و شخصی سازی شود.

اهمیت نوشتن قرارداد:

بهتر است طرفین قرارداد، توافقات خویش را مکتوب کنند؛ کتابت فواید متعددی دارد از جمله اینکه بیانگر میزان جدیت اشخاص در اجرای تعهدات است، همچنین بهترین دلیل برای اثبات واقعیت است. نوشته اصولاََ لزومی ندارد که رسمی باشد بلکه نوشته عادی هم معتبر است؛ همچنین اصولاََ لزومی ندارد که سند کاغذی باشد بلکه سند الکترونیکی هم معتبر است مانند ایمیل یا پیامک. اگرچه نوشتن قرارداد موجب کاهش اختلاف و دعاوی می‌شود ولی قراردادهای شفاهی هم اصولاََ معتبر بوده و در صورت اثبات، منشأ اثر هستند اگرچه اثبات آن‌ها گاه دشوار است.

تعیین محتوای قرارداد اصولاََ در اختیار طرفین است مانند اینکه مالک، خانه خویش را به چه قیمتی بفروشد، نقد بفروشد یا اقساطی، برای تاخیر در پرداخت، خسارت تاخیر یا حق فسخ بگذارد یا خیر، تماماََ تابع اراده طرفین قرارداد است.

نکته مهم:

در تعارض عنوان قرارداد با محتوای قرارداد، اصولاََ محتوا مقدم است زیرا بیانگر قصد مشترک و واقعی طرفین است.

شکل ظاهری یک قرارداد  و عناوین مواد آن:

عنوان قرداد:

با توجه به هدف از انعقاد عقد و صلاحیت و ویژگی‌های طرف قراداد و هم چنین آثار قانونی هریک از عقود معین، باید قالب قانونی مناسبی برای توافقات انتخاب شود؛ اگرچه طرفین در انتخاب قالب و نوع قرارداد اصولاََ آزاد هستند ولی پس از انتخاب قالب قانونی، احکام خاصی بر رابطه آن‌ها بار می‌شود که ممکن است یکی از طرفین یا هر دو از آن ناآگاه باشند.

ماده 1: طرفین قرارداد

ماده 2: موضوع قرارداد

ماده 3: مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

ماده 4: مشخصات کالا و نحوه تسلیم آن

ماده 5: تعهدات طرف اول

ماده 6: تعهدات طرف دوم

ماده 7: فورس ماژور

ماده 8: شرایط متفرقه

ماده 9: ضمانت اجراها

ماده 10: آثار پس از انحلال قرارداد

ماده 11: اقامتگاه و شیوه ابلاغ

ماده 12: حل و فصل اختلافات

ماده 13: مدت قرارداد

ماده 14: ضمایم و پیوست‌ها

ماده 15: تعداد نسخه‌ها و امضای قرارداد

مطالب مرتبط

Leave Comments