توسط زهرا عاشوری در سه شنبه, 19 آذر 1398
دسته: مطالب آموزشی

راهنمای تهیه طرح توجیهی (مطالعات امکانسنجی)- بخش 1

الفبای یک طرح توجیهی 

طرح توجیهی چیست؟ 

 یک طرح توجیهی تشریحی مدون و جامع از کسب و کار یک بنگاه اقتصادی است. این طرح گزارشی مفصل در زمینه تولیدات یا خدمات یک شرکت، فنون تولید، بازارها و مشتریان، راهبرد بازاریابی، منابع انسانی، سازماندهی، نیازهای زیربنایی و ملزومات، نیازهای مالی و منابع و نحوه استفاده از انواع سرمایه است.

این طرح وضعیت حال و گذشته یک نوع کسب و کار را تشریح می کند ولی هدف آن ارائه آینده یک بنگاه اقتصادی است. این طرح معمولا به صورت سالیانه بروز می شود و یک دوره زمانی معادل 3 تا 5 سال آینده را بسته به نوع کسب و کار و نوع موسسه مدنظر قرار می دهد.

طرح توجیهی عنصری ضروری برای هر نوع درخواست سرمایه گذاری، چه از یک سازمان سرمایه گذاری و چه از سایر منابع سرمایه ای و وام دهی است. در نتیجه این طرح باید کامل، صادق، واقعی و با ساختاری خوب و مناسب برای مطالعه باشد.

دلایل تدوین طرح توجیهی

دلایل زیادی برای تدوین یک طرح توجیهی وجود دارد در ادامه به برخی از این دلایل اشاره خواهد شد:

طرح توجیهی برای چه کسانی تهیه می شود؟

از جمله کسانی که طرح شما را مطالعه خواهند کرد می توان به کارکنان کلیدی، هیأت میره و سهامداران، بعضی از شرکاری تجاری، سرمایه گذاران و وام دهندگان کنونی و آتی اشاره کرد. این که کدام بخش از طرح بین کدام یک از افراد توزیع می شود بستگی به محرمانه بودن آن و مسئولیت ویژه افراد ذی ربط دارد. اگر در طرح خود  اسرار یا تصمیمات راهبردی محرمانه را گنجانیده اید، باید در توزیع نسخه های از آن مراقب باشید و باید آن را تنها به اشخاصی بدهید که مطمئن هستید اطلاعات را بدون اجازه شما به دیگران نخواهند داد. در بعضی موارد لازم است از دریافت کننده بخواهید یک برگه را مبنی بر محرمانه بودن طرح امضا کند.
بعضی افراد مطالعه کننده طرح شما ممکن است سرمایه گذاران یا وام دهدگان بالقوه باشند. چنانچه به دنبال جذب منابع برای توسعه کسب و کار خود باشید، منابع مالی احتمالی زیادی وجود دارد که می توانید با طرح خود به آنها دست یابید. مهمترین این منابع عبارت اند از:
*ریسک بیشتری نسبت به وجوه سرمایه ای بانک تجاری و خصوصی  می پذیرند.

*این وجوه تنها برای یک مدت کوتاه در کسب و کار به کار می روند و هنگامی که کسب و کار موردنظر از لحاظ مالی خودکفا شد آن را ترک می کنند.

* این منابع طرفدار کسب و کارهایی با منابع ویژه اجتماعی و محیط زیستی می باشند (ایجاد مشاغل را زیاد می کنند از جمله بخش های دارای ارزش افزوده بالا ، دانش فنی را زیاد می کنند و با محیط زیست سازگار هستند و ....). بنابراین اگر در نظر دارید از چنین سرمایه هایی استفاده کنید، باید این موارد را در طرح تجاری خود بگنجانید. 

علاوه بر این بیشتر سرمایه های توسعه ای مانند سایر موسسات سرمایه گذاری تنها در صورتی آماده تامین مالی یک پروژه هستند که طرح توجیهی امکان موفقیت و سودآوری آن کسب و کار را به اثبات رسانده باشد.

علاوه بر این کمک کننده حتی به عنوان یک کمک بلاعوض، به احتمال بسیار زیاد کسب و کار شما را پیش از اتخاذ هر تصمیمی مورد ارزیابی قرار می دهد. 

کمک کنندگان مایل هستند کمک های خود را صرفا به کسب و کار های دارای برنامه ریزی خوب و پایدار ارائه نمایند. آنها به درستی بر این عقیده اند که این گونه کسب و کار ها می توانند آثار اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی قابل ملاحظه ای داشته باشد.

مطالب مرتبط

Leave Comments