توسط فاطمه غفاری در سه شنبه, 20 اسفند 1398
دسته: عمومی

انواع ریسک در کسب و کار

طرح اقتصادی شما مبتنی بر تعدادی مفروضات است. زیاد مهم نیست که تا چه میزان در انجام این مفروضات دقت کرده باشید، زیرا احتمال اینکه همه چیز طبق طرح  پیش رود بسیار کم است. اگرچه ممکن است مفروضات خود را به طور واقع گرایانه‌ای انجام داده باشید، ولی نتیجه دقیقاََ آنچه پیش‌بینی کرده‌اید نخواهد بود. پرسش‌هایی که وام دهنده یا سرمایه‌گذار از شما خواهد کردعبارت از: اگر یکی از پارامترها بسیار متفاوت تر از آنچه برآورده شده است باشد چه خواهد شد؟ چه ریسکی موجب می‌شود وضعیت گردش نقدینگی، میزان سودآوری، و ترازنامه شما به حدی خراب شود که کل شرکت در معرض خطر قرار گیرد؟

در بخش‌های زیر نمونه‌هایی از ریسک‌هایی که معمولاََ در طرح‌های اضطراری در نظر گرفته می‌شوند ارائه خواهد شد. بعضی از ریسک‌ها ممکن است با کسب و کار شما مرتبط باشد و بعضی دیگر مرتبط نباشد.

انوای ریسک

1. شرایط اقتصادی عمومی

یک روش مناسب برای بررسی اثر تورم در یک طرح اقتصادی در نظر گرفتن نرخ‌های مختلف تورم برای قیمت فروش کالا و هریک از هزینه‌ها و سپس انعکاس این نرخ‌ها در صورت گردش نقدی است.

بعضی اقتصادها اغلب با تورم بسیار بالا موجه هستند. در بعضی موارد راحت‌تر است که پیش‌بینی‌های مالی به دلار یا سایر ارزهای قوی برآورد شوند.

 2. ریسک‌های سیاسی/ مقرراتی

3. تغییر در  افکار عمومی

4. دعاوی حقوقی
یک شرکت ممکن است به دلایل زیادی درگیر یک دعوای حقوقی شده و در نییجه مجبور به پرداخت مبالغ هنگفتی به اشخاص ثالث شود. در بسیاری از موارد این مبالغ به واسطه جبران خساراتی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی داخل یا خارج شرکت یا به جامعه به طور کلی وارد شده است.​

مطالب مرتبط

Leave Comments