گروه صنعتی هیمورا با استفاده از متخصصین مجرب در زمینه ی خطوط تولید صنایع خودرو و نیروی محرکه، خط تولید باتری خودرو خود را با وسواس بسیار بالایی به تولید رسانده است.
باتری اتومبیل وسیله ای است برای راه اندازی و شروع حرکت، و درهر نوع خودرویی نقش اساسی دارد. در باتری براثر واکنش های شیمیایی، انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. میزان ظرفیت و توان باتری باید متناسب با سیستم برقی خودرو باشد. هرگاه این تناسب درست نباشد راه اندازی خودرو امکان پذیر نبوده همچنین باعث صدمه دیدن استارت خودرو خواهد شد. اکثر باتری های مورد استفاده در صنایع خودرو، از نوع باتری های شارژی از سری اسید – سرب می باشند. اما به دلیل مشکلات این باتری ها (اسید باتری ) استفاده از باتری های خشک در حال توسعه می باشد.
باتری ها براساس ظرفیت با واحد آمپر ساعت و همچنین ولتاژ واحد ولت دسته بندی و شناخته می شوند. باتری اتمی یا خشک، باترهایی که صفحات داخل آن قبلا ساخته و شارژ شده و به صورت دسته صفحه درآمده ، بعد با مونتاژ، به شکل نهایی باتری تولید می شوند. این باتری ها از نظر بازدید و نگهداری آسان تر از باتری های اسیدی می باشند.
چشمی تعبیه شده روی باتری می تواند وضعیت باتری را برای ما مشخص کند. اگر چشمی رنگ سبز را نشان دهد، نشانه سالم و شارژ بودن باتری است. اگر چشمی رنگ قهوه ای را نشان دهد، یعنی باتری سالم ولی دشارژ است. اگر چشمی رنگ سفید را نشان دهد، یعنی باتری خراب و دشارژ است و باید تعویض گردد.
لیست قطعات یدکی و قطعات مصرفی
- دستگاه چسباندن دو طرفه
- اجاق خشک کن صفحه ای
- برش ورق و براشینگ MC
- نقاله توری مشبک (ردی)
- ماشین ریخته گری
- تسمه نقاله خمیر
- دریچه کنترل اسید
- سوئیچ سنسور
- بخاری چندگانه
- شیر کنترل آب
- چرخ سنگزنی
- دریچه سرب
- پمپ سرب
- نازل مکش
- نوار نقاله
- گرم کن
- تیغه
شرح فرآیند تولید باتری خودرویی
- گروه بندی پلیت ها : پلیت های مثبت و منفی به صورت موازی کنار هم دسته بندی می شوند.
- ریخته گری : دردستگاه C.O.S، نحوه چیدمان پلیت ها تنظیم شده سپس سرپرچم پلیت ها به وسیله سرب مذاب به هم متصل می شود.
- کنترل و بازرسی محصول ایستگاه C.O.S : عملیات انجام شده توسط دو ایستگاه قبلی در این بخش کنترل می شود.
- تست ولتاژ : بوسیله دستگاه تست ولتاژ آزمایش می شود. چنانچه دارای اتصال کوتاه در گروه باشد به صورت خودکار از خط تولید خارج می گردد.
- جوش یا برق : سرپرچم ها بعد از تست، توسط دستگاه ولماتیک با آمپر بالا گرم شده و به سرعت با اعمال فشار از طریق فک، دو استرپ را به هم وصل می کند.
- تزریق رزین : این قسمت ویژه باتری های کامیونی است.
- درب گذاری : بعد از کنترل باتری توسط اپراتور، درصورت تایید درب گذاری صورت می گیرد.
- پلمپ حرارتی : درب باتری بوسیله دستگاه روی بدنه باتری پلمپ می شود.
- جوش گاز : لبه پوش سربی درب و قطب باهم ذوب شده و به شکل استوانه در می آید و جوش کاری می شود.
- تست هوا : باتری با فشار 140 میلی بار، دو سری تست می گردد تا نشتی نداشته باشد. چنانچه نشتی در باتری وجود داشته باشد از خط تولید خارج می شود.
- شماره زنی حرارتی : برای ردیابی محصول تولیدی روی تمام باتری ها ، شماره مخصوص بوسیله حرارت حک می شود.
- شیرینگ و بسته بندی : پس از زدن لیبل و بستن درپوش باتری ها ، برای بسته بندی وارد واحد شیرینگ می شوند.
لیست تجهیزات اصلی خط تولید باتری خودرو
- سیستم جمع آوری گرد و غبار مرطوب
- ریخته گری یا ساچمه زنی سرب Mc
- سیستم مخلوط کردن خمیر چسبی
- دستگاه فشار بالا با مدار فشار بالا
- مخزن فرم گیری با حمام آب
- دستگاه مخلوط کردن اسید
- اجاق خشک کن صفحه ای
- دستگاه چسباندن دو طرفه
- پوشش سیلو خمیر اضافه
- برش و براشینگ ورق MC
- سیستم فرزکاری توپ
- ماشین ریخته گری
- قالبهای ریختگری
- شارژر باطری
- DM آب مقطر
-
سایر تجهیزات این خط تولید
- مواد کمکی
- درپوش اگزوز
- پمپ گردش آب
- اسید پر کن mc
- کابین کنترل برق
- FRP خشک کن فن
- آزمون نشت هوا mc
- رقیق کننده اسید mc
- مهر و موم حرارتی mc
- برج خروجی اسید خنثی
- دودکش (15 متر از زمین)
- آزمایش نقطه جوش mc
- برنامه نویسی باتری mc
- لوله های اتصال در سیستم
- سیستم تصفیه آب و بازیافت
- جوشکاری سلول بین سلولی mc
- قالب مهر و موم و آب بندی گرمایشی
- PH خنثی ساز دستگاه پرکن خودکار
- ماشین تزریق و تولید ظرف پلاستیکی
- قالب آزمایش نشتی هوای برای هر سایز خمیر