دمپر کانال موتوری جهت کنترل میزان دبی هوا در کانال ها و دریچه ها به کار می رود و عملکرد آن در کانال های هوا دقیقا همانند شیر آب در خطوط لوله آب رسانی است . بدین منظور که هم برای قطع و وصل و هم برای کنترل میزان جریان به کار برده می شود. این عمل توسط پره های تعبیه شده که در این مدل از نوع V شکل می باشد صورت می پذیرد این کنترل دبی هوا در مواقعی که نیاز به هوا دهی در یک ناحیه و یا در یک فصل از سال و نیز برای کنترل سرعت و تنظیم هوا دهی مناسب در شاخه های مختلف کانال باشد اهمیت پیدا می کند.
دمپر کانال وسیله ای برای متوقف کردن یا تنظیم جریان هوا در کانالها هستند. ممکن است دمپر روی خط اصلی کانال هوا قرار گیرد و یا ممکن است روی هر خط فرعی اتاق به اتاق دمپر کانال قرار گیرد تا هوای ورودی به اتاقی که بلااستفاده است مسدود گردد و یا هوای ورودی (هوای گرم یا سرد) به هر اتاق تنظیم گردد. دمپر کانال ها به دو شویه دستی و اتوماتیک تنظیم می شوند. دمپرهای دستی بوسیله دسته دمپری که روی فضای بیرونی دمپر تعبیه شده است تنظیم می شوند. دمپرهای اتوماتیک بوسیله موتور الکتریک یا پنوماتیکی که روی محور دمپر در فضای بیرونی دمپر تعبیه شده است کنترل می شوند. دمپرهای اتوماتیک موتوری بوسیله تروموستات، پتانسیومتر یا سیستم اتوماسیون مرکزی ساختمان کنترل می شوند. سه نوع موتور دمپر برای استفاده در دمپرهای موتوری پیشنهاد می گردد.
دمپرهای موتوری مانند دمپرهای دستی در دو نوع گرد و چهارگوش قابل عرضه می باشند. همچنین این نوع دمپرها با پره تک لایه به هندسه V شکل و یا به صورت پره دولایه با هندسه ایرفولی قابل عرضه می باشند. جهت هوابندی بهتر، در صورت نیاز مشتری، روی محل اتصال شفت پره به قاب از نوار هوابند استیل استفاده می شود. قابلیت اضافه کردن نوار هوابند لاستیکی سیلیکونی روی لبه پره جهت به حداقل رساندن نشتی هوا هنگام بسته بودن کامل دمپر نیز وجود دارد. دمپر کانال های موتوری به دو صورت پره متقابل برای کنترل بیشتر روی دبی و پره موازی برای قطع سریع تر جریان هوا قابل تولید هستند.
ساخت دمپر موتوریدمپرهای کانال موتوری می توانند به صورت تک پره و یا چند پره ساخته شوند، پره ها به کمک اهرمی که از جنس پی وی سی و یا آهنی می باشد می توانند تا اختلاف فازی 90 درجه باز یا بسته شوند. و در اثر این تغییر زاویه پره ها در مسیر هوای کانال؛ راه عبور جریان مسدود و یا باز می گردد و در نتیجه جریان کنترل می شود. در دمپرهای موتوری ، پره ها در هنگام باز و بسته شدن دو به دو در خلاف جهت هم می چرخند و به همین سبب به آن دمپر متقابل می گویند.