در گیربکس ۹۰ درجه شافت ورودی و شافت خروجی با زاویه ی ۹۰ درجه نسبت به هم قرار گرفته اند، بسته به نوع گیربکس محور های دو شافت میتواند در یک صفحه به یکدیگر رسیده و با در دوصفحه ی موازی و مجزا قرار گرفته باشند.گیربکس های ۹۰ درجه در انواع مختلفی ساخته میشوند.معروف ترین انواع آن، گیربکس های مورب(Bevel) و حلزونی( worm) تک مرحله ای هستند.بدلیل نسبت های تک مرحله ای بالا و بازده بسیار کم، گیربکس های حلزونی ممکن است قفل کنند همچنین میتوان در آن ها از هالوشافت نیز به عنوان شافت محرک استفاده کرد.
در گیرکس های مورب چرخدنده ها ممکن است در انواع و حالات مختلفی در کنار دیگر قرار گیرند.گیربکس های مورب در حالتی که راستای شافت ها در یک صفحه هستند چرخدنده های هلیکال یا مارپیچ دارند.در ساختمان گیربکس های هیپوییدی چرخدنده های helical bevel بکار رفته استو راستای دوشافت در دو صفحه ی موازی قرار گرفته اند.
گیربکس های موربهمچنین میتوانند با گیربکس های از نوع دیگر نیز نرکیب شوند.نمونه ی بارز آن اتصال آن به یک گیربکس خورشیدی است که در این حالت گیربکس خورشیدی در راستای بالا و یا پایین به آن متصل میشود.که نتیجه ی آن بازه بسیار زیادی از گشاورها و کاربرد های صنعتی و عملی است.
بازده گیربکس های مورب بسیار کمتر از گیربکس های هم محور بخصوص در حالتی که با نوع خورشیدی ترکیب میشوند، میباشد.علت آن ناشی از این امر است که زاویه ۹۰ درجه d گیربکس فشار محوری و شعاعی بسیار زیادی را به شافت ها وارد می آوردکه باید با جاگذاری بلبرینگ در جای مناسب از این فشار کاست.
سرو صدا و گشتاور انتقال یافته در گیربکس های مورب بسیار کم استدر حالی که گیربکس های هیپوییدی نویز زیادی داشته و براحتی گشتاور های بالاتر را نیز منتقل میکنند.
به طور خلاصه گیربکس ۹۰ درجه همواره در حالتی مورد استفاده قرار میگیرندکه فضای نصب محدود باشد و یا بین موتور و ماشین هدف زاویه وجود داشته باشد