مقدمه
آبمیوه مایعی است که به طور طبیعی از میوه و یا سبزیجات تهیه میشود. آبمیوه از فشردن میوه و سبزیجات و یا خیساندن آن بدون استفاده از حرارت و یا حلال تهیه میشود. آبمیوه را میتوان در منزل از میوه و سبزیجات تازه با کمک دستگاههای آبمیوه گیری دستی و یا الکترونیکی تهیه نمود.
در آبمیوههایی که در بازار عرضه میشوند، معمولا فیبر و یا تفاله میوه، از آب آن جداست. ولی گاهی برای مثال آب پرتقال تازه به همراه تفاله آن در بازار عرضه میشود. آبمیوه گاهی بصورت غلیظ، گاهی به صورت منجمد تهیه میشود و گاهی نیز مصرف کننده باید کمی آب، به آبمیوه بیفزاید تا غلظت طبیعی خود را بازیابد. پر مصرفترین انواع آبمیوه شامل، آب سیب، انار، پرتقال، گریپ فروت، آناناس، گوجه فرنگی، انبه، هویج، انگور میباشند. امروزه مردم ترجیح میدهند آب تعداد متنوعی از میوهها را با یکدیگر ترکیب نموده و مصرف نمایند. امروزه فروش آبمیوهای که فقط از یک میوه تهیه شود بسیار کمتر از آبمیوهای میباشد که از ترکیب چند میوه تهیه شدهاست. در تولید آبمیوه برای افزایش قوام و نیز خواص تغذیه ای و بهبود احساس دهانی و طعم از استابیلایزرها استفاده میکنند.
معرفی محصول
آبمیوه از استخراج آب از میوههای تازه به دست میآید و بنابراین از نظر مواد قندی شبیه به میوه تازه بوده، اما بیشتر پکتین خود را از دستداده است. مقدار ویتامین C آبمیوهها فرق میکند، در آب مرکبات تقریبا زیاد، در آب گوجهفرنگی و آناناس و سیب به مقدار کمی وجود دارد. .به غیر از اینکه مصرف آبمیوه طریقه خوشایندی برای به دست آوردن ویتامین C است، آبمیوه برای افرادی که باید سدیم کمی مصرف کنند با ارزش است چون دارای سدیم کم و پتاسیم زیاد است.
معمولا از میوههای آناناس، انبه، پرتقال، سیبزمینی، آلبالو، گیلاس، انگور، زردآلو، هلو و انار آبمیوه تهیه میکنند. آبمیوه میتواند به حالت کنسانتره یا غلیظ شده موجود باشد، به دلیل مشکلات ناشی از ذخیرهسازی عصارههای رقیق، تغلیظ آنها امروزه توسعهیافته است. کنسانتره آبمیوه در مقایسه با عصارههای رقیق از ثبات بیشتری برخوردارند و لازم است که در حین تولید مواد اسانسی و مواد معطر از آنها جدا گردد و در مراحل دیگر به محلول اضافه شود.
معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول
کد آیسیک محصولات طرح به شرح جدول زیر می باشد.
آبمیوه تحت زیرتعرفه 2009، مقررات گمرکی ایران با عنوان میوه (همچنین آب انگور تازه) و آب سبزیجات، تخمیرنشده و بدون افزودن الکل، با یا بدون افزودن قند و سایر مواد شیرین کننده، با زیرتعرفه های 20093100، 20093900، 20091100، 20091200، 20091900، 20092100، 20092900، 20099000، 20097100، 20097900، 20096100، 20096900، 20094100، صادر و وارد می شود.
شرایط ورود کدهای 220093100، 20091200، 20092100، 20099000، 20097100، 20097900، 20096100، 20096900، 20094100، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع معادن پرداخت 55 درصد حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 51%) می باشد.
شرایط ورود کدهای 20093900، 20091100،20091900،20092900، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنایع معادن 32 درصد حقوق ورودی در سال 1397 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 28%) می باشد.
واحدهای تولیدکننده محصول
این محصولات تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 369 واحد فعال بوده است. استان های البرز، فارس و خراسان رضوی دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.
* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول
همچنین با کلیک بر روی هر یک از کد های تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 20093100، 20093900، 20091100، 20091200، 20091900، 20092100، 20092900، 20099000، 20097100، 20097900، 20096100، 20096900، 20094100.
کاربردهای محصول
آب ميوه به طور مستقيم براي نوشيدن مورد مصرف قرار مي گيرد.
بازار محصول
در حال حاضر، در ايران به دلايل زير مصرف آبميوه در حال رشد است:
• جوان بودن جمعيت ايران و بالا بودن نسبت افراد نوجوان به كل جمعيت كشور
• گسترش شهرنشيني و فرهنگ صنعتي و استفاده از آبميوه به جاي ميوه خام
• رشد فرهنگ بهداشت عمومي و افزايش آگاهي عمومي درباره فوايد مصرف نوشيدني هاي طبيعي به ويژه آبميوه هاي بسته بندي شده
• افزايش تعداد دانش آموزان در مراكز آموزشي كه سبب خريد و مصرف نوشابه ها و آبميوه ها مي شود.
• گرم شدن هوا، به دليل تغييرات جوي سال هاي اخير كه مي تواند موجب مصرف بيشتر نوشيدني و آبميوه شود.
• تبليغات منفي عليه نوشابه هاي گازدار و مطرح شدن آبميوه به عنوان كالاي جايگزين در ميان محصولات كارخانه هاي مزبور
از طرف ديگر، با توجه به عزم دولت براي رفع موانع توسعه صادرات غير نفتي بر اساس برنامه چهارم توسعه، توليد و صادرات انواع آبميوه نيز با توجه به حمايت هاي دولت و پتانسيل هاي بالقوه فراواني كه در كشور وجود دارد؛ سبب افزايش نياز كشور به توليد اين محصول خواهد شد. همچنين با توجه به مصرف گسترده اين كالا در جهان و امكانات ايران در زمينه رشد انواع ميوه جات امكان رقابت در بازارهاي فرا منطقه اي نيز وجود دارد. در چند سال اخير نيز واحدهاي فراواني شروع به فعاليت نموده اند و توانسته اند علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، به صادرات اين محصول نيز اقدام نمايند كه حكايت از بازار مناسب آن دارد.
در مجموع احداث چنين واحدي داراي سودآوري مطلوبي خواهد بود. آبميوه از جمله محصولاتي است كه در داخل كشور توسط تعداد زيادي از كارخانجات بزرگ و كوچك توليد مي شود و قيمت آن نيز با توجه به منابع كشاورزي و باغي موجود در داخل با قيمت جهاني تفاوت زيادي ندارد و در صورت پيوستن ايران به سازمان تجارت جهاني، اين صنعت توانايي رقابت را همچنان دارا مي باشد و در مورد برخي كارخانه هاي با تكنولوژي بالاتر و ظرفيت توليد بيشتر امكان صادرات آسانتر محصولاتشان نيز فراهم مي شود.
روش تولید محصول
روش تولید محصول موردنظر طرح به شرح زیر است.
1. مخلوط کردن
2.فیلتراسیون
3.هواگیری
4. پرکنی
5.سرد کردن
6. انبار کردن
7. پر کرئن قوطی
سرمایه گذاری طرح
سرمايهگذاري هر طرح از مجموع سرمايهگذاري ثابت و درگردش حاصل ميشود. هزینههای سرمایهگذاری ثابت طرح شامل بخشهای مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشینآلات و ... میباشد.
شرح هزينههای سرمايهگذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.
شرح | هزینه موردنیاز (میلیون ریال) |
سرمایه ثابت | 91340 |
سرمایه در گردش | 28527 |
کل سرمایه گذاری | 119867 |
زمین مورد نیاز برای تولید 4800 تن در سال آبمیوه، 4000 متر مربع می باشد.
هزینه های تولید طرح
هزینههای تولید براساس پيشبيني توليد در 100 درصد ظرفيت اسمی محاسبه میگردد و براي سالهاي قبل از دستيابي به 100% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينههاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال میگردد. كل هزينههاي توليد اين طرح كه شامل هزينههاي عملياتي و غيرعملياتي توليد میباشد و معادل 404872.89 ميليون ريال میباشد.
شاخص های اقتصادی طرح
شاخص های اقتصادی طرح تولید آبمیوه توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.
شرح | مقدار | واحد |
ارزش فعلی خالص (NPV) | 144306 | میلیون ریال |
نرخ بازده داخلی (IRR) | 46.58 | درصد |
دوره بازگشت سرمایه (PBP) | 2 | سال |
تسهیلات پیشنهادی | 55000 | میلیون ریال |