توسط زهرا صدیقی در شنبه, 20 مهر 1398
دسته: مطالعات امکان‌سنجی

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید رب ‌‌گوجه فرنگی

​مقدمه

‌‌گوجه‌فرنگى ابتدا به عنوان گياه زينتى در باغچه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت. ‌‌گوجه‌فرنگي براي نخستين بار در آمريکاي جنوبي ديده شده و از آنجا به ديگر نقاط جهان برده شده است. مصرف خوراکي و درماني ‌‌گوجه‌فرنگى از قرن نوزدهم ميلادى به بعد شروع شد و بعد از جنگ جهانى اول به تدريج بر مصرف آن اضافه شد، طورى که امروزه به صورت خام و پخته يا به صورت سس و رب و... موارد استعمال زيادى دارد. توليد کنندگان صنعت غذا، ‌‌گوجه‌فرنگي را به دو صورت خام و پخته و با استفاده از فناوري و دانش روز توليد مي‌نمايند. انواع متعددي از محصولات مشتق شده از ‌‌گوجه‌فرنگي رب ‌‌گوجه‌فرنگي، آب ‌‌گوجه‌فرنگي، سس ‌‌گوجه‌فرنگي را مي‌توان نام برد. گاهي ­اوقات پختن مواد غذايي باعث کاهش ويتامين‌ها يا ساير مواد مغذي موجود در آن­ها مي‌شود ولي در مورد ‌‌گوجه‌فرنگي اين مطلب صدق نمي­‌کند و ‌‌گوجه‌فرنگي پخته بهتر از خام آن، به دليل (Lycopene) است. اگر ‌‌گوجه‌فرنگي به صورت خام مصرف شود، قسمت اعظم ليکوپن هضم نشده، از بدن دفع مي­‌شود. عمل پختن، ديواره سلولي ‌‌گوجه‌فرنگي را شکسته و باعث مي­‌شود ليکوپن در دسترس بدن قرار گيرد و بيشتر جذب شود. بهترين منابع آن شامل: رب ‌‌گوجه‌فرنگي، سس ‌‌گوجه‌فرنگي و ‌‌گوجه‌فرنگي کنسرو شده، مي‌­باشد.

معرفی محصول

​ يکي از محصولات اصلي ‌‌گوجه‌فرنگي، رب آن است که به صورت کنسرو در وزن‌هاي متفاوت و همچنين به صورت فله اي به منظور استفاده در پخت غذا‌هاي مختلف به بازار عرضه مي­‌شود. براي تهيه رب ‌‌گوجه‌فرنگي، اغلب از گوجه‌هاي درشت، داراي پوست نازک، بافت نرم، توپر، رنگ قرمز تند، طعم خوب، درصد مواد جامد محلول بالا و نيز گوجه‌هاي سالم، کم تخم و آلودگي به کپک و ساير آفات استفاده می­‌شود. هنگام حمل ‌‌گوجه‌فرنگي به کارخانه بايد مراقب بود تا فشارهاي ناشي از حرکت، به ‌‌گوجه‌فرنگي‌ها آسيب نرساند، بنابراين بهتر است ‌‌گوجه‌فرنگي­ها در محفظه­ هاي کوچک و مناسب حمل و نقل، نگهداري شوند. شست‌و‌شو‌‌‌ و ضدعفوني کردن ‌‌گوجه‌فرنگي، براي جداسازي ذرات گل و لاي و آلودگي‌هاي موجود، بسيار حايز اهميت است.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

​کد آیسیک محصول 1513512419 ( 15491810) از گروه ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی (15) و زیر گروه عمل آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد (1513)، رب گوجه فرنگی (1513512419) می باشد.

رب گوجه‌فرنگی تحت زیر فصل­‌های تعرفه 2002 مقررات گمرکی ایران با عنوان گوجه‌فرنگی آماده یا محفوظ شده به جز در سرکه یا جوهر تحت زیر تعرفه 20029010 با عنوان رب گوجه‌فرنگی وارد و صادر می‌شوند. شرایط ورود آن داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع پرداخت 55% حقوق ورودی در سال 1397 (4% حقوق گمرکی و سود بازرگانی51%) می­‌باشد. در سایت بهین یاب برای کد آیسیک 1513512419 کد تعرفه گمرکی 21032000 آورده شده است که بررسی‌های انجام شده نشان می­‌دهد این کد برای سس کچاپ و سایر سس­‌ها از گوجه می‌­باشد و رب گوجه کد تعرفه گمرکی جداگانه دارد.

 واحدهای تولید کننده محصول

​این محصول تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 304 واحد فعال بوده است. استان های تهران، خراسان رضوی، فارس و البرز دارای  بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک 1513512419 (15491810).

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 20029010.

​کاربردهای محصول

​ رب گوجه‌فرنگی به صورت مستقیم در خانوار مصرف می‌­شود و کالای مصرفی به شمار می‌­آید.

بازار محصول  

​ فرآورده‌هاي حاصل از گوجه فرنگي امروزه به عنوان يکي از پر کاربرد ترين مکمل‌هاي طعم دهنده و رنگ دهنده در سراسر جهان مورد استفاده اقشار مختلف جامعه قرار گرفته و روز به روز به ميزان مصرف و تنوع گونه‌ها و ترکيبات آن افزوده مي شود به نحوي که امکان حذف از برنامه غذايي يا جايگزيني محصولات ديگر با چنين ويژگي‌­هايي متصور نخواهد بود و با توجه به برآوردهای انجام شده و کمبود عرضه درآینده برای محصول و رشد خوب صادرات محصول به کشورهای همسایه محصول از بازار خوبی برخوردار خواهد بود، ليکن احداث چنين واحدي کاملا منطقي و توجيه پذير مي باشد.

روش تولید محصول 

مراحل دریافت گوجه و تولید رب گوجه‌فرنگی

1- دریافت گوجه‌فرنگی

2- خیساندن و شست‌و‌شو‌‌‌ی مقدماتی گوجه

3- سورت و شست‌و‌شو‌‌‌ی گوجه

4- خرد کردن گوجه‌ها

5- پخت اولیه

6- فیلتراسیون

7- تانک فرموله یا مخزن ذخیره

8- تغلیظ آب گوجه

9- پاستوریزاسیون

10- پرکردن در قوطی و دربندی

11- اتیکت زنی و بسته بندی

​سرمایه گذاری طرح

 سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

​شرح ​هزینه موردنیاز (میلیون ریال)​
​سرمایه ثابت​ ​75066
​سرمایه در گردش​11979
​کل سرمایه گذاری​​87046

زمین مورد نیاز برای تولید 1400 تن در سال رب گوجه فرنگی، 2500 مترمربع می باشد.

​هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد معادل 182997 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح

​​شاخص های اقتصادی طرح تولید رب گوجه فرنگی، توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

​شرح ​مقدار ​واحد
​​​​​ارزش فعلی خالص  ​41812 ​میلیون ریال​​​​​
​نرخ بازده داخلی​30.74​درصد​​​​​​
​دوره بازگشت سرمایه​2.86​سال​​
​تسهیلات پیشنهادی​45000​میلیون ریال​​​​​

مطالب مرتبط

Leave Comments