WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 7 دقیقه (1401 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید مرکب چاپ

 مقدمه

محصول مورد نظر طرح حاضر تولید مرکب چاپ می‌باشد. در حال حاضر صنعت چاپ به یکی از نیازهای اساسی زندگی مردم در جهان تبدیل شده و با زندگی آنها آمیخته شده است. اکثر ما امروزه در خانه‌ها و یا در محل کارمان از انوع دستگاه‌های پرینتر، فکس و … بهره می‌گیریم که اساس کاری و ماده اصلی همه این دستگاه‌ها بر اساس جوهر و مرکب مورد استفاده شده در آنها است. مرکب‌های چاپ، مايعات يا خميرهای رنگی هستند که جهت انتقال تصاوير از يک فرم به سطوح مختلف چاپی به کار می‌روند. اساساً مرکب‌های چاپ برای انتقال پيام و حفظ آن کاربرد دارند و در بعضی موارد جنبه تزيين و دکوراتيو و معرفی کالا را دارد. مرکب‌های چاپ روی انواع سطوح، شامل کاغذ، تخته، پلاستيک، شيشه، پارچه و... نقش پيام‌رسانی دارند. مركب‌های تحریر، علامت‌گذاری، نقشه‌کشی و چاپ، به روش‌های گوناگونی روی کاغذ، فلز، پلاستیک، چوب، شیشه، پارچه یا مواد دیگر انتقال می‌یابند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید مرکب چاپ ارائه شده است.

 معرفی محصول

مرکب‌ها یک ترکیب شیمیایی می‌باشند که بسته به فرآیند چاپ دارای خواص سیالی متفاوتی هستند که می‌توانند به صورت مایع و یا به صورت جامد و پودر باشند که این خاصیت سیالی آنها بستگی به نوع و مواد تشکیل‌دهنده مرکب‌ها دارد که از 4 ماده اصلی تشکیل شده است که عبارتند از پیگمنت، رزین، حلال و مواد افزودنی.

1- پیگمنت: پیگمنت از مواد اصلی در در تعیین رنگ مرکب‌ها هستند این دانه‌های رنگی با ترکیب با رزین و حلال، به صورت مایع بر روی سطح حرکت می‌کند و این رنگدانه‌های ساخته‌شده از ترکیبات آلی بر اثر حرارت و فشار ساختار شیمیایی مناسب خود را از دست می‌دهند و باید شرایط محیطی مناسبی را برای آنها فراهم کرد.
2- رزین: رزین ماده شیمیایی است که با ترکیب پیگمنت باعث حرکت روان آن روی سطح و نیز باعث چسبیدن آن به سطح چاپ می‌شود.
3- حلال: حلال‌ها در مرکب مایع و یا ماده‌ای همانند آب، روغن‌ها، الکل و… هستند که ترکیب رزین و پیگمنت درون آن حل می‌شود و باعث رقیق‌شدن مرکب می‌شوند تا بتواند چاپ شونده انتقال پیدا کند.
4- مواد افزودنی: مواد افزودنی موادی همچون ضدکف‌ها، پرکننده‌ها و… هستند که هر کدام یک ویژگی خاصی را برای استفاده در مقاصد مختلف در چاپ اضافه می‌کنند.
ویژگی‎‌های مرکب چاپ
یکی از نکات مهم خرید مرکب خرید مرکبی با کیفیت و معتبر است. مرکب از جمله بازارهایی است که چینی‌ها نتوانسته‌اند آن را به دست بگیرند زیرا با خرید مرکبی ارزان اما با کیفیت کم شما در بسیاری از بخش‌های چاپ نمی‌توانید فعالیت داشته باشید و محصول چاپ نهایی شما دارای کیفیت مطلوب نیست و بازار چاپ بازاری رقابتی است که مشتریان در درجه اول به دنبال کیفیت هستند. به همین دلیل برای خرید مرکب باید به پارامترهای خرید یک مرکب با کیفیت دقت داشته باشید که عبارتند از:
1-فام رنگ (hue)
فام یک رنگ در مرکب تعیین کننده رنگ مرکب است که به چه رنگی باشد همانند قرمز، زرد و آبی یا سبز.
2-خلوص رنگ
خلوص یک رنگ تعیین کننده آن است که رنگ تا چه میزان روشن یا تیره است.
3-رنگدانه
رنگدانه‌ها یکی از عوامل تعیین‌کننده قدرت رنگ‌دهی و قدرت رنگ در مرکب است. رنگدانه یک مرکب بستگی به درشتی رنگدانه‌ها و میزان دانه‌های رنگ یا فام شیمیایی دارد. در حالت کلی، هر چه تراکم و غلظت ماده رنگی خاصی بیشتر باشد، شدت آن رنگ بیشتر خواهد بود.
4-وارنیش
وارنیش یکی از پارامترهای مهم در انتخاب مرکب است که اگر به درستی در مرکب توسط شرکت سازنده انتخاب و استفاده نشود سبب ایجاد پخش بد و قدرت رنگی پایین و عدم کیفیت چاپ می‌شود. این وارنیش‌ها شامل روغن‌ها و صمغ‌ها یا حلال‌هایی است که نوع استفاده شده از آن ها با توجه به ویژگی‌هایی که خود دارند بر روی فام رنگ تاثیر مستقیم می‌گذارد. به همین دلیل انتخاب و نوع وارنیش مصرفی در مرکب حائز اهمیت است.
5-خواص عینی مرکب چاپ
یکی دیگر از پارامترهای مهم در مرکب باکیفیت، خواص عینی یک مرکب چاپ است که شامل رنگ، قدرت رنگ، شفافیت و یا کدورت و فام و براقیت می‌باشد که رابطهٔ کاملاً مستقیم با نوع و میزان رنگدانهٔ مصرفی در مرکب چاپ و وارنیش فرموله شده توسط مرکب ساز دارد.

  معرفی کد آیسیک و کد تعرفه محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
انواع مرکب چاپ ۲۴۲۲۱۴۱۰ 2422312387

 مرکب چاپ تحت زیر تعرفه 3215، مقررات گمرکی ایران با عنوان "مركب چاپ، مركب تحرير يا رسم و نقاشي و ساير مركب‌ها، حتي تغليظ شده يا به صورت جامد" صادر و وارد می‌شود.
شرایط ورود کد 32151900 و 32151100، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 5 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 1%) می‌باشد.

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 58 واحد فعال بوده است. استان‌ تهران دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 32151100

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 32151900

 کاربردهای محصول

مركب‌ها را مي‌­توان بنا به موارد يا ابزار مصــرف به دو گروه عمده: مركب‌هاي غير چاپي و مركب‌هاي چاپ تقسيم كرد.
مركب‌هاي غيرچاپي:
اين نوع مركب‌ها معمولاً براي نوشتن (تحرير)، نقاشي و ترسيم استفاده مي­‌شوند.
مركب‌هاي چاپ:
مركب چاپ نسبت به عوامل متفاوت مانند سطح چاپي، روش چاپ، نحوه خشك‌­شدن، قوام و دوام و... طراحي و توليد مي­‌شـوند که انواع مختلفی دارند.

 بازار محصول

 با بررسی بازار جهانی جوهرهای چاپ مشاهده شد که بازار جهانی این محصول از 37.2 میلیارد دلار در سال 2019 به 35.8 میلیارد دلار در سال 2020 با نرخ رشد سالانه 3.8 درصد کاهش یافته‌است. این کاهش عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا است با این حال انتظار می‌رود روند بازار از سال 2021 بهبود یابد و در سال 2023 به 35.5 میلیارد دلار برسد. اروپای غربی بزرگ‌ترین منطقه در بازار جهانی جوهر چاپ بوده‌است که 30درصد از بازار را در سال 2019 به خود اختصاص داده است. آسیا و اقیانوسیه دومین منطقه بزرگ جهان هستند که 25 درصد از بازار جهانی جوهر چاپ را تشکیل می‌دهند و در مقابل آفریقا کوچک‌ترین منطقه در بازار جهانی جوهر چاپ بوده‌است.
با بررسی ارقام موازنه عرضه و تقاضا پی می‌بریم که در سال‌های آینده با کمبود عرضه این محصولات روبرو هستیم که همین موضوع بر لزوم تاسیس واحدهای تولید مرکب چاپ تاکید دارد. همچنین مصرف اين محصول در جهان روزبه‌روز در حال افزايش مي‌باشد که می‌توان با تولید محصول مرغوب و مطابق با استانداردهای جهانی، صادرات این محصول را افزایش داد.

 روش تولید

روش تولید محصول مورد نظر به شرح زیر است:
1- مخلوط کردن حلال و رنگدانه
2- پخش شدن ذرات رنگدانه
3- فرستادن ماده حاصله به بخش کنترل کیفیت
4- اضافه کردن باقی اجزا در آسیاب
5- تنظیم شدن مرکب از نظر غلظت و فام

6- بسته‌بندی 

 سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 367,382 1,312,079
سرمایه در گردش24,08686,021
کل سرمایه گذاری391,4681,398,100

زمین مورد نیاز برای تولید 500 تن در سال مرکب چاپ 4000 مترمربع می‌باشد. 

 هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 388,304 ميليون ريال می‌باشد.

 شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید مرکب چاپ توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 805,137,09 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)57.40درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
تسهیلات پیشنهادی220ٰ,000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق چو...
تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/