WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 7 دقیقه (1376 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث واحد خشک کردن و بسته‌بندی انواع گل و گیاه

_20211018-101839_1

مقدمه 

خشک کردن انجمادی (Freeze Drying) برای محصولات حساس به گرما، ظریف و با ارزش مانند برخی از گیاهان دارویی مفید است. این عمل از طریق منجمد کردن ماده گیاهی تر و سپس تبدیل مستقیم یخ به بخار (تصعید) انجام می‌شود.
فریز درایینگ به عنوان بهترین و موثرترین روش رطوبت زدایی شناخته می‌شود. دلیل این موضوع، حفظ کیفیت مواد غذایی است؛ به این معنی که بو، شکل و فرم مواد نسبت به سایر روش‌های خشک کردن، کیفیت بهتری را حفظ می‌کند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث واحد خشک کردن و بسته‌بندی انواع گل و گیاه ارائه شده است.

معرفی محصول

 محصول مورد مطالعه طرح حاضر بسته بندی و خشک كـردن گـل و گيـاه بـه روش Freeze Drying می‌باشد. اين محصولات به عنوان يك كالای واسـطه‌ای در توليـد محـصولات ديگـر ماننـد دارویی، غذايی و آرايشی مورد استفاده دارند. بشر از ديرباز به خواص دارویی و غذایی گياهان مختلف پی برده است و روی همين امر از آنها در توليد انواع داروها و مواد غذایی استفاده می كرده است. خاصيت نرم‌كنندگی، تقويت سلول‌ها و بافـت‌های بدن، جوان‌سازی، شاداب سـازی و... گـل و گيـاه سـبب شـده اسـت كـه ايـن محـصولات در فرمولاسيون ساخت بسياری از مواد آرايشی و بهداشتی نيز مورد استفاده قرار گيرد و امروزه محـصولات بسيار متنوعی از مواد آرايشی، شامپوها، لوسينرها، صابون‌ها و... مورد استفاده دارد و حتـی حـضور اين مواد در ساخت محصولات فوق سبب ايجاد نوعی مزيت رقابتی در بازاريـابی و فـروش محـصولات آرايشی و بهداشتی شده است.
همچنین امکان استفاده از محصولات طرح به صورت مستقیم توسط مصرف کننده نیز وجود دارد.
هدف از اجرای این طرح احداث واحد خشک کردن و بسته‌بندی انواع گل و گياه به روش فریز درای جهت برآورده‌کردن مصرف داخلی می‌باشد. ظرفيت اسمی توليد این واحد 200 تن در سال می‌باشد که این ظرفيت در سه شيفت 8 ساعته، با تعداد حداقل 24 نفر پرسنل در 300 روز کاری در سال بر آورده می‌شود.

 معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصولات طرح به شرح زیر است:  

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
بسته‌بندی انواع گیاهان دارویی 24231980 7495412379
پودرهای خشک گیاهان دارویی 24231951_
بسته‌بندی انواع دم نوش گیاهی و میوه‌ای_ 7495412399

 هیچگونه کد تعرفه گمرکی برای این محصول درنظر گرفته نشده است.

 واحدهای تولیدکننده محصول

 این محصولات تا انتهای سال 1399 دارای 218 واحد فعال تولید و بسته‌بندی بوده است. استان البرز و تهران بیشترین میزان واحد فعال را در بین تولید کنندگان دارند.

برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

برای محصول موردنظر هیچگونه واردات و صادراتی ثبت نشده است.

 کاربردهای محصول

محصولات مورد مطالعه (گل و گياه خشك شده) يك ماده دارویي و غذايي مي‌باشد كه به عنوان مواد اوليه در توليد محصولات دارویی، آرايشي، بهداشتي و غذایي و موارد ديگر داراي كاربرد است.
بنابراين موارد مصرف محصولات مورد مطالعه را مي‌توان به صورت زير عنوان كرد.
  • كارخانجات توليد كننده داروهاي انساني و حيواني
  • برخي كارخانجات توليد كننده مواد آرايشي
  • برخي كارخانجات توليد كننده مواد بهداشتي
  • برخي كارخانجات محصولات غذایی

شكل مصرف گل و گياه در اين كارخانجات به صورت اسانس و خشك شده مي‌باشد كه در اينجا شكل خشك شده آن مورد نظر مي‌باشد. 

 بازار محصول

از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگاني، براي صادرات محصولات توليدي طرح هيچگونه شرايط و محدوديتي وجود ندارد. ليكن از آنجايي كه اين محصولات، يك كالاي دارویی و غذایی محسوب مي‌گردند، از اين رو ورود به بازارهاي جهاني مستلزم برخورداري توليدكننده از شرايطي مي‌باشد. برای مثال يكي از معيارهاي مهم در صادرات، برخورداري از قيمت‌هاي رقابتي جهاني مي‌باشد كه اين مورد نيز به شرايط اقتصاد كلان كشور در مقايسه با كشورهاي مقصد صادرات باز مي‌گردد. محصولات مورد مطالعه در نقاط مختلف جهان از قيمت‌هاي متفاوتي برخوردار است كه لازم است هر صادر كننده قبل از ورود به بازار از اين قيمت ها بطور كامل اطلاع داشته باشند.
همچنین با بررسی ارقام موازنه عرضه کل و تقاضای کل پی می‌بریم که در سال‌های آینده با کمبود عرضه این محصولات روبرو هستیم.

روش تولید 

مراحل تولید و بسته بندی گل و گیاه خشک به صورت زیر است:

1- سورت گل و گياه رسيده به كارخانه
گل و گياه نيز همانند ساير گياهان در حين برداشت از مزرعه، حمل و نقل و نگهداري دچار برخي صدمات مكانيكي شده و اين امر سبب مي‌گردد كه تعدادي از آن ضايع و خراب گردد. از طرف ديگر معمولا به همراه گياهان مطلوب فرايند، برخي گياهان، علف‌هاي هرز، خار و خاشاك و... نيز وجود دارد. لذا براي جلوگيري از ورود گياهان پژمرده، گنديده، له شده و همچنين گياهان ناخواسته (علف‌ها و...) به فرآیند توليد، كليه موارد فوق توسط كارگران جداشده و گل و گياه كاملا سالم به قسمت ورودي فرايند وارد مي‌گردد. لازم به ذكر است كه در هر مرحله از فرايند توليد، تنها يك نوع گل يا گياه وارد خط توليد مي‌شود. لذا به منظور توليد انواع گل و گياه خشك شده، برنامه ريزي تركيبي توليد با استفاده از شيفت‌ها و روزهاي مختلف صورت مي‌گيرد.
2- قطعه قطعه سازي
گل و گياه‌هاي مختلف از ابعاد و اندازه‌هاي مختلف برخوردار مي‌باشند و لذا نمی‌توان به صورت مطلوب اقدام به خشك‌كردن آنها نمود. از طرف ديگر معمولا قطعات كوچك سريع‌تر و بهتر خشك مي‌شوند. لذا پس از سورت، كليه گياهان به قطعات يكسان بريده شده و به مرحله بعدي ارسال مي‌گردند.
3- شست‌وشو
گياهان معمولا در مزرعه به آلودگي‌هايي مانند سموم نباتي، حشرات، گرد و خاك و... همراه مي‌باشند. در مورد گل و گياه مورد مطالعه نيز موارد فوق وجود دارد از اين رو آلودگي‌هاي موجود در مزرعه در سطح آنها وجود خواهد داشت. بنابراين با انجام شست‌وشو كليه آلودگي‌هاي خارجي پاك مي‌گردد.
4- اچينگ گیاه
بعضي از گياهان از پوست محكم و بافت بسيار ريزي برخوردار مي باشند و لذا در فرايند خشك‌كردن، خروج آب موجود در بافت‌هاي گياه به سختي انجام مي‌گيرد. اين وضعيت علاوه بر كندكردن فرايند خشك‌كني، به علت ناهمگوني خروج آب از بافت گياه، سبب چروكيدگي آن شده و بدين ترتيب بازارپسندي گياه خشك شده را كاهش مي‌دهد. از اين رو براي تسهيل فرايند خشك كردن گياه، قبل از مرحله خشك كني با استفاده از برخي مواد شيميايي سوراخ‌هاي بسيار ريز در سطح گياه ايجاد مي‌نمايند تا آب موجود در بافت گياه از طريق سوراخ‌هاي فوق خارج گردد. اين عمل به نام اچ‌كردن گياه معروف مي‌باشد.
5- خشك كردن گل و گياه
خشک‌کردن به معنای کاهش محتوای رطوبتی محصول است که در نتیجه آن فعالیت‌های آنزیمی و میکروبی کاهش یافته و ماندگاری محصول افزایش می‌یابد. همچنین خشک‌کردن سبب کاهش وزن و حجم محصول شده و انبارداری و حمل‌ونقل آن تسهیل می‌شود. طی خشک‌کردن باید دما و رطوبت کنترل شده و کیفیت مواد موثره و رنگ و طعم حداقل کاهش را داشته باشد و نیز بار میکروبی نباید از حد تعیین شده بیشتر باشد. 

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 509,059 2,036,236
سرمایه در گردش18,23072,920
کل سرمایه گذاری527,2892,109,156

زمین مورد نیاز برای تولید 200 تن در سال انواع گل و گیاه خشک، 5,000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 250,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه‌های تولید طرح 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 328,962 میلیون ریال می‌باشد.  

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید انواع گل و گیاه خشک توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.  

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 450,928.86 میلیون ریال
 نرخ بازده داخلی (IRR)37.18درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی305,000میلیون ریال
کد آیسیک (ISIC) چیست؟
ایده سرمایه گذاری: احداث واحد بسته‌بندی خرما

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/