WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 5 دقیقه (1085 words)

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید جو و گندم پوست کنده

مقدمه 

محصولات مورد مطالعه در طرح حاضر گندم و جو پوست­ کنده می ­باشد. گندم و جو نوعی از غلات هستند که مصارف بسیار دارند. غلات در واقع گونه ای از خانواده گندمیان (گرامینه ­ها) هستند که گیاهان علفی تک لپه ­ای بوده و دانه ­های ریز آن­ها، مصرف خوراکی دارد. غلات گیاهانی یک ساله هستند، یعنی چرخه زندگی خود را در یک فصل زراعی به پایان می ­رسانند.

گونه­ های سردسیری غلات (گندم، جو و چاودار) در فصل پاییز و اوایل بهار کشت ­شده و در اواسط تا اواخر تابستان هم برداشت می­ شوند. گونه­ های گرمسیری غلات (برنج، ذرت، ذرت خوشه­ای و ارزن) نیز با توجه به شرایط آب و هوایی در اواخر بهار یا اوایل پاییز هم برداشت می­ شوند. 

معرفی محصول 

 گندم و جو دو نوع از غلات بسیار مهم هستند که به صورت­ های مختلف برای کاربرد­های مختلف مورد توجه می­ باشد. یکی از این حالت ­های گندم و جو، به صورت پوست کنده است. گندم و جو پوست کنده پس از طی مراحلی چون آفت زدایی، رفع ناخالصی و... توسط دستگاه­ و پوست ­کن به محصول مورد نظر این طرح تبدیل می ­شوند. بنابراین نام این محصولات نهایی این طرح، گندم و جو پوست­ کنده است، که مطابق با طبقه ­بندی وزرات صنعت، معدن و تجارت دارای کدهای آیسیک زیر می ­باشند.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

کد آیسیک محصولات طرح 1531412331(15311311) و 1531412332 (15311312) از گروه ساخت محصولات غذایی و انواع آشامیدنی ها و از گروه تولید انواع فراورده های دانه های آسیاب شده (1531)، انواع غلات پوست گیری شده (با سبوس یا بدون سبوس) (1531312330) می باشد.

گندم و جوی پوست­ کنده تحت زیرتعرفه 1104، مقررات گمرکی ایران با عنوان دانه غلات کار شده به نحوی دیگر (مثلا مقشر، پهن شده، فلس شده (flaked) مدور(pearled)، قاچ یا خرد شده، به استثنای برنج شماره 1006، جوانه غلات، کامل، پهن شده یا آسیاب شده (ground) ، با زیرتعرفه­ های 11042900، 11042200صادر و وارد می­ شود.

واحدهای تولیدکننده محصول 

​این محصولات تا انتهای سال ۱۳۹۷ دارای 83 واحد فعال بوده است. استان های البرز، خوزستان و آذربایجان شرقی دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی کد آیسیک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول با کد آیسیک  1531412331 (15311311)، 1531412332(15311312).

همچنین با کلیک بر روی هر یک از کد تعرفه های زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 11042900، 11042200.

کاربردهای محصول 

برخلاف سایر غلات، گندم را می­ توان از طریق مختلف از جمله در تهیه نان، بیسکویت، شیرینی، کیک، اسپاگتی (ماکارونی) و... مورد مصرف قرار داد. از گندم در صنایع کاغذ­سازی، چسب­سازی و همچنین در تهیه پودرهای لباسشویی هم استفاه کرد. از سبوس و کاه آن (محصولات گرفته شده از گندم) نیز به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می­ کنند.

جو به عنوان یک ماده غذایی مقوی، نرم­ کننده، برای درمان نقرس، تب، کم خونی و سوء هاضمه، سل، زخم ­های ریوی و سردرد گرم مفید است. ماء­الشعیر خون­ساز است و زود هضم و همراه با خشاش کوبیده برای سردرد مفید است. جو و شکر به عنوان غذای اطفال مورد توجه است. بیسکویت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را از بین می­برد. کشک­ الشعیر برای مزاج ­های گرم و اسهال­ های صفراوی مفید و برای برطرف کردن گلو درد و ورم گلو کشک ­الشعیر را قرقره می ­کنند. برای پایین آوردن کلسترول از جو استفاده کنید. جو چون دارای پروتئاز  بنابراین از سرطان جلوگیری می­ کند.

کاربرد جو و گندم پوست کنده نیز در صنایع غذایی، مکمل­ های غذایی دام و طیور و صنایع دارویی است.

بازار محصول 

 این طرح از نظر پتانسیل بازار از جمله طرح ­هایی است که پتاسیل مصرف قابل توجهی هم در بازار داخل و هم در آینده برای صادرات دارد و در بازارهای جهانی خصوصا منطقه خاورمیانه و آسیای میانه می­ تواند محصول خود را عرضه نماید. از نظر تامین مواد اولیه خوشبختانه مشکلی وجود ندارد. تکنولوژی تولید این محصول به راحتی در دسترس بوده و ماشین آلات آن نیز به راحتی راه اندازی و نصب می ­شود. سایر پارامترهای طرح نیز قابل قبول بوده و چه از نظر حجم سرمایه­ گذاری نسبتا پایین و اشتغالزایی و حمایت ­های مالی و بازرگانی دولت و سود دهی طرح نیز مسئله خاصی وجود ندارد. البته سرمایه­ گذار لازم است دارای نگرش رقابتی نیز باشد تا به واسطه آن قابلیت ایجاد مزیت رقابتی در محصول خود و کاهش خطرات ریسک­ های احتمالی را داشته باشد. از جمله این مزیت­ های رقابتی می­ توان به ایجاد قیمت مناسب رقابتی، فروش اعتباری، مشتری مداری و شناخت نیازهای اساسی بازار و مشتریان و حرکت در راستای اعمال آن در فرآیند تولید اشاره کرد.

روش تولید محصول 

​روش تولید محصول در شکل زیر قابل مشاهده است.

سرمایه گذاری طرح 

سرمايه‌گذاري هر طرح از مجموع سرمايه‌گذاري ثابت و درگردش حاصل مي‌شود. هزینه‌های سرمایه‌گذاری ثابت طرح شامل بخش‌های مختلف از قبیل زمین، محوطه، ساختمان، تاسیسات، ماشین‌آلات و ... می‌باشد.

شرح هزينه‌های سرمايه‌گذاری ثابت طرح در ادامه آورده شده است.

​شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال)​
​سرمایه ثابت 31352​
سرمایه در گردش​​2771
کل سرمایه گذاری​34123​

زمین مورد نیاز برای تولید 1500 تن در سال جو و گندم پوست کنده، ۳۰۰۰مترمربع می باشد.

هزینه های تولید طرح 

هزینه‌های تولید براساس پيش‌بيني توليد در 100 درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به 100% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 47071.65 ميليون ريال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

​​شاخص های اقتصادی طرح تولید جو و گندم پوست کنده توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است.

شرح​ ​مقدار واحد​
​​​​ارزش فعلی خالص (NPV)​ ​14127 میلیون ریال​
​​​​​نرخ بازده داخلی (IRR)​28.94​​درصد
​​​​​​دوره بازگشت سرمایه (PBP)​3سال​
​تسهیلات پیشنهادی​19000میلیون ریال​
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید آبمیوه
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید جوانه ...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/