WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1278 words)

خلاصه مطالعات امکانسنجی (طرح توجیهی) تولید تجهیزات کنترل ترافیک

مقدمه

برای سهولت رفت و آمد، کنترل میزان ترافیک و کاهش آسیب به وسایل نقلیه، از تجهیزات ترافیکی در خیابان ها و جاده‌ها استفاده می‌شود. در شهرهای بزرگ، مأموران راهنمایی و رانندگی به کمک این تجهیزات می‌توانند امنیت و نظم را برقرار سازند. با توجه به افزایش جمعیت در دهه‌های اخیر استفاده از تجهیزات ترافیکی شهری به خصوص در کلان شهرهایی مانند تهران اهمیت ویژه‌ای یافته است. استفاده از علائم ترافیکی استاندارد نقش مهمی در مورد حفظ امنیت و آرامش شهروندان ایفا می‌نماید. این تجهیزات ترافیکی وظیفه نظم دهی به عبور و مرور خودروها در خیابان‌ها، حفظ جان و مال سرنشینان و عابران پیاده را بر عهده دارند. کاربرد تجهیزات ترافیکی تنها به پلیس راهنمایی و رانندگی محدود نیست و در محیط‌ها و شرایط مختلف می‌توان از این محصولات استفاده کرد؛ پارکینگ‌ها یکی از محل‌هایی است که تجهیزات ایمنی به فراوانی مورد استفاده است. فهرست تجهیزات کنترل ترافیک بسیار گسترده است و از انواع علائم رانندگی تا موانع پلاستیکی را در بر می‌گیرد. محصولات ترافیکی علاوه بر نقش پیشگیرانه‌ای که در جلوگیری از بروز حادثه دارند، باعث روان‌تر شدن حجم ترافیک و هدایت بهتر رانندگان در مسیر می‌شوند. 
منظور از تجهیزات ترافیکی هر وسیله و ابزاری است که برای جلوگیری از آسیب و هدایت و سهولت حرکت در مسیر مورد استفاده است. این تجهیزات برای کاربردهای مختلفی به کار می‌روند که شامل انواع تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی، چراغ های راهنمایی، چراغ های چشمک زن، دوربین های کنترل و ثبت تخلف ترافیک، استوانه‌های ایمنی و جداکننده، بشکه ایمنی، مخروط یا کله قندی‌های ایمنی، تجهیزات روشنایی معابر، سرعت‌گیرها، معکوس شمارها و آینه‌های ترافیکی می‌شود ولی در این طرح تنها به تجهیزاتی که از جنس مواد پلاستیکی هستند اشاره می‌شود.
در ادامه خلاصه ای از طرح امکان سنجی تولید تجهیزات کنترل ترافیک ارائه خواد شد.

 معرفی محصول

محصول تولیدی تجهيزات و علائم كنترل ترافيكي پلاستيكي مي‌باشد. تجهيزات و علائم كنترل ترافيكي موضوع اين گزارش پلاستيكي بوده و جهت مديريت ايمني جاده‌ها و خيابان‌ها استفاده مي‌شوند. مواد اوليه ساخت اين تجهيزات پلي‌اتيلن، پلي‌اورتان و پي‌وي‌سي است. محصولات تولیدی از پلی‌اتیلن شامل سرعت‌گیر، کاشن‌تانک، بشکه ترافیکی، نیوجرسی، جداکننده خیابان، بولارد و چشم گربه‌ای است. محصول تولیدی از پلی‌اورتان، مخروط ایمنی و محصول تولیدی از پی‌وی‌سی، استوانه ایمنی می‌باشد. در ابتدا توضیح مختصری راجع به هریک از محصولات داده می‌شود.
سرعت‌گیر: از متداول‌ترين ابزارهاي كنترل ترافيك مي‌توان به سرعت‌گير پلي‌اتيلني اشاره كرد كه معمولا در معابر محلي فرعي استفاده مي‌شود. معمولا هر قطعه از سرعت‌گيرها به وسيله 6 عدد پيچ، واشر و رول پلاك در سطح جاده نصب مي‌شود.
بشكه (مخازن) ايمني: در محل‌هايي كه احتمال تصادف وسايل نقليه با موانع كنار راه زياد مي‌باشد، مانند خروجي بزرگراه‌ها و يا محصورسازي كارگاه‌هاي عمراني ساخته شده در اطراف راه، به منظور كاهش شدت ضربه، از بشكه (مخازن) ايمني كه معمولا روي آن را با استفاده از شبرنگ علامت‌گذاري شده و داخل آن با آب يا تركيب مناسبي از شن و پوكه پر شده‌است، استفاده مي‌شود.
جداكننده خطوط خيابان: جداكننده خطوط به منظور جداسازي فضاي معابر و ايمني عبور و مرور به كار مي‌روند.
كاشن تانك (ضربه گير پلاستيكي): کاشن تانک، مخزنی از جنس پلاستیک می‌باشد که به صورت خمیده طراحی شده است. این محصول آگاهی دهنده‌ای پرکاربرد و مقاوم می‌باشد که به منظور اطلاع رسانی و هشدار خطر به رانندگان در محدودیت مسیرهای عبوری و همچنین در نزدیکی تقاطع‌هایی که رانندگان نیاز به تغییر مسیر دارند، نصب می‌شود.
بولارد: اين محصول به عنوان جهت نماي مسير با بازتابي مناسب (شبرنگ) در خروجي بزرگراه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
چشم گربه‌اي: چشم گربه‌اي براي هدايت راننده در خطوط ترافيكي در تاريكي استفاده مي‌شود. اين وسيله در قوس‌ها، محل پياده‌روها و جاده‌هاي داراي چند خط ترافيكي، كاربرد گسترده‌اي دارد.
استوانه ايمني: استوانه ايمني به منظور جداسازي جاده‌ها، هدايت رانندگان در دور برگردها و هشدار به رانندگان در خروجي‌هاي با پيچ تند، استفاده مي‌شود. اين محصول به دليل نياز به مقاومت مكانيكي بالا و خاصیت برگشت‌پذيري در اثر ضربات مداوم، از جنس پلی‌اورتان ساخته مي‌شود.
مخروط ايمني: مخروط ايمني يكي از تجهيزات و علائم كنترل ترافيكي است كه كاربرد اصلي آنها، هدايت وسايل‌نقليه به هنگام خط‌كشي، تعميرات و بستن خيابان‌ها بطور موقت مي‌باشد.

 کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
تجهیزات ترافیکی از جنس پلاستیک _ 2520312582
انواع مخازن ترافیکی از جنس پلاستیک_2520412585
جدول ترافیکی از جنس پلاستیک_2520412583
ملزومات سد معبر پلاستیکی_2520412584
سرعت گیر پلاستیکی_2520312581
تجهیزات علامت‌دهی یا کنترل ترافیک جاده‌ای35201480_
تجهیزات کنترل ترافیک جاده‌ای31901614_
تجهیزات کنترل ترافیک جاده‌ای تحت زیر تعرفه 3926، مقررات گمرکی ایران با عنوان "ساير مصنوعات از مواد پلاستيكي و مصنوعات از ساير مواد مشمول شماره‌هاي 3901 لغايت 3914" صادر و وارد می‌شود.

شرایط ورود کد 39269099 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 15 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 11%) می‌باشد. 

 واحدهای تولیدکننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 32 واحد فعال بوده است. استان تهران، دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول است. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39269099

 کاربردهای محصول

تجهيزات و علائم كنترل ترافيك پلاستيك داراي انواع مختلفي هستند. اين محصولات براي ايجاد ايمني در معابر درون شهري و برون شهري توسط وزارت راه و ترابري، زيباسازي معابر توسط شهرداري‌ها و همچنين براي پيمانكاران راه‌سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در بخش خصوصي نيز به عنوان مثال در پاركينگ‌ها، شهرك‌ها و... از اين محصولات استفاده مي‌شود.

 بازار محصول

بررسي هاي آماري مشخص می‌کندكه با توجه به وضعيت فعلي توليد، واردات و صادرات محصول مورد بررسي در سال‌هاي آتي كمبود عرضه محسوسي وجود نخواهد داشت و ايجاد واحد جديد با هدف صادراتي با توجه به مزيت وجود واحدهاي پتروشيمي از جمله ارزش افزوده بالا و تامین مواد اولیه داخلی در کشور، توجيه پذير خواهد بود.

 روش تولید

روش تولید محصولات طرح به شرح زیر می‌باشد:
1- وارد کردن مواد به دستگاه و ترکیب آنها با نسبت معین
2- ذوب‌شدن مواد توسط گرم‌کن
3- تزریق مواد از طریق قیف سیلندر به دستگاه
4- ریخته‌شدن مواد به سیلندر تزریق
5- هدایت شدن مواد به دو قالب بیرونی و درونی
6- تزریق مواد به این قالب‌ها
7- سرد شدن مواد
8- جداشدن بخش متحرک قالب‌گیری

 هزینه‌های سرمایه گذاری

شرح  هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 240,561 859,146
سرمایه در گردش27,67198,825
کل سرمایه گذاری268,232957,971

زمین مورد نیاز برای تولید 1000 تن تجهیزات کنترل ترافیک در سال، 3400 مترمربع می‌باشد.

 هزینه‌های تولید

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 422,259 ميليون ريال می‌باشد.

 شاخص‌های اقتصادی

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید تجهیزات کنترل ترافیک توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 343،488.36 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)45.77درصد
دوره زمانی بازگشت سرمایه (pbp)2سال
میزان تسهیلات پیشنهادی144،000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق چو...
تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/