WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1291 words)

خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید مکمل غذایی طیور

9

مقدمه 

 غذا به عنوان مهمترین عامل حیات پس از آب و هوا یکی از نگرانی‌های بشر از ابتدای خلقت تا به‌ حال می‌باشد. با گسترش تمدن بشری و رشد علم، تغذیه هم جایگاه ویژه خود را یافته و به ‌سرعت در سطوح بالای علمی و با ایجاد دانشگاه‌­ها و مراکز علمی و آزمایشگاه‌­های مجهز جهت بالا بردن کیفیت غذای مصرفی و افزودن به خواص بیولوژیکی آن و کم کردن هزینه­‌های تولید و همچنین حفاظت محیط زیست، گام­‌های بلندی توسط دانشمندان و محققان برداشته شده است. یکی از مهمترین فاکتورهایی که در تغذیه انسان نقش بسزایی دارد گوشت، شیر، تخم مرغ و فرآورده‌های دامی مشتق آن می‌باشد که بشر از ابتدای خلقت تا به حال همواره به‌ آن نیازمند بوده است. به منظور بهبود در میزان و کیفیت تولید این فرآورده­‌ها، دانشمندان با کمک گرفتن از علم ژنتیک، اقدام به طراحی سیستم‌های به نژادی نموده‌­اند. یکی از ملزومات نتیجه­‌گیری در سیستم‌های به نژادی، فراهم نمودن تغذیه مناسب در دام و طیور و آبزیان است. بدین منظور ردپای مکمل‌های تغذیه‌ای، کنستانتره‌­ها و ... در کنار نهاده‌های اصلی تغذیه‌­ای، در این صنعت نمودار گردید.
کنسانتره طیور مجموعه‌ای از مواد غذایی اصلی مورد­نیاز طیور می‌باشد که با استفاده از دانش علم تغذیه، به شکل متراکم و با فرمولی متعادل تهیه شده است تا مرغدار با استفاده از آن بتواند مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین فرمول خوراک را با صرف حداقل هزینه و وقت، تهیه نماید.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید مکمل غذایی طیور ارائه شده است.

معرفی محصول 

در پرورش صنعتی طیور، مواد مغذی مورد­نیاز طیور با مصرف دانه­‌ها یا کنجاله‌های مختلف به طور کامل تأمین نمی­‌شود و بایستی ترکیبی از اقلام که بعضا مواد خالص می‌باشند به عنوان مکمل مصرف شوند تا جیره از لحاظ تغذیه تکمیل گردد که این مکمل­‌ها انواع مختلف از جمله مکمل‌­های ویتامینی، مکمل‌­های معدنی و مکمل­‌های پروتئینی دارد که البته همراه با این­‌ها مواد دیگری تحت عنوان افزودنی‌ها در جیره طیور وارد می‌شود.  
تولید مکمل­‌های خوراکی بر پایه غلاتی همانند گندم، جو و ذرت و افزودن سایر مواد پروتئین­‌دار، باعث غنای خوراک طیور و در نتیجه بهبود کیفیت محصولات پروتئینی مورد مصرف انسان می‌­شود.
خوراک بیشترین هزینه پرورش انواع طیور را به خود اختصاص می­‌دهد. به همین جهت به حداقل رساندن هزینه­‌های خوراک ضروری است. محصول موردنظر به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هدف از انجام مطالعات امکان‌سنجی، احداث واحد تولید مکمل غذایی طیور در یکی از استان‌های کشور، با ظرفیت اسمی 12,000 تن مکمل غذایی طیور در سال می‌باشد.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصولات طرح و محصولات جانشین طرح به شرح زیر است:

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
انواع مکمل خوراک دام، طیور و آبزیان _ 1533312333
مکمل خوراک طیور 15331112 1533512320
مکمل خوراک دام 15331131 1533512317
مکمل خوراک آبزیان15331121 1533512324
مکمل غذایی معدنی پروتئینی دام و طیور و آبزیان 15331118_

مکمل غذایی طیور تحت زیرتعرفه 2309 مقررات گمرکي ايران با عنوان" فرآورده‌ها از انواعي كه براي تغذيه حيوانات مورد استفاده قرار مي‌گيرد." صادر و وارد می­‌گردد.
شرايط ورود کد 23099030 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 10 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 6%) می‌باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول

 این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 210 واحد فعال بوده است. استان‌های اصفهان و قزوین دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.
* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 23099030

کاربردهای محصول

کاربرد و محل مصرف اصلي اين محصول به عنوان خوراک دام و طيور در صنايع مرغداری و دامپروري و تامين پروتئين مورد­نياز جامعه است.
توليد مکمل‌های خوراکي بر پايه غلاتي همانند گندم، جو و ذرت و افزودن ساير مواد پروتئين­‌دار باعث غناي خوراک دام و طيور که بخش مهم تامين پروتئين مورد­نياز را تشکيل مي­‌دهد را به دنبال خواهد داشت.
تامين انرژي، مواد معدني، پروتئين و ويتامين­‌هاي موردنياز، خوش خوراکي بيشتر، قابليت هضم بالاتر، افزايش مصرف ماده خشك، بهبود رشد و حفظ سلامتي دام و طيور، بهبود افزايش وزن روزانه، توليد دام و طيور مرغوب و سودآوري بيشتر براي دامداران از ديگر کاربردهاي اين مکمل­‌ها است.

بازار محصول

در ﻫﺮ ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﻮﻟﻴﺪي ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻗﺘﻀﺎي اﻗﺘﺼﺎدي‌ﺑﻮدن ﻣﺤﺼﻮل ﻳﺎ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺗﻮﻟﻴﺪﺷﺪه در ﺑﺎزارﻫﺎي ﻣﻠﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ مزیت‌های ﻣﺤﺼﻮل به ﻮﻳﮋه در ﻋﺮﺻه‌های ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ و ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻋﻮاﻣﻞ ارزﻧﺪه دﻳﮕﺮي ﻣﺤﺴﻮب می‌شود ﻛﻪ آن ﺮا از ﺻﺮف ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﻣﺤﺼﻮل ﻣﺼﺮﻓﻲ ﻋﺎم ﺧﺎرج می‌کند.

امروزه در ﻣﻼﺣﻈﺎت ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻋﻤﻮم ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن ﺗﻮﺟﻪ دوﻟت ﻤﺮدان ﺑﻪ دو ﻣﻘﻮﻟﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﺑﻴﺶ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ می‌خورد و دولت‌ها ﺧﻮد را ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ و ارﺗﻘﺎء ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﺳﻼﻣﺖ ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﻣﻲداﻧﻨﺪ. در اﻳﻦ ﭘﺮوژه ﺗﻮﻟﻴﺪي ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺗﻼش ﺑﺮ اراﺋﻪ قیمت‌های رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﺣﺪاﻗﻞ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ آنها ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﺮﺳﻮم در ﻛﺸﻮر می‌باشد، ﻟﻜﻦ اﻧﺘﻈﺎر می‌رود ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻴاست‌های ﺣﻤﺎﻳﺘﻲ دوﻟﺖ خدمتگزار در زﻣﻴﻨه‌های ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﻣﺤﻴﻂ زﻳﺴﺖ ﭼﻪ از ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﻟﻲ و اراﺋﻪ ﺗﺴﻬﻴﻼت ارزي و رﻳﺎﻟﻲ و ﭼﻪ از ﺟﻨﺒه‌هاي ﻣﻌﻨﻮي، ﺑﺘﻮان ﺿﻤﻦ ورود ﺑﻪ ﺑﺎزار ﻣﻠﻲ از اداﻣﻪ روﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎي ﻣﺮﺳﻮم و ﺑﻮﻳﮋه در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ که اﻣﻜﺎن جلوگیری از ﺷﻴﻮع ﻋﻮاﻣﻞ بیماری زا و بهبود تغذیه طیور که بخشی از تغذیه انسان‌ها است و بر سلامت مردم تاثیرگذار می باشد. به طور کلی محصول مورد مطالعه بازار مطلوبی را در داخل کشور خواهد داشت.
بازار جهانی افزودنی­‌های خوراک دام در سال 2017، 19642 میلیون دلار تخمین زده شده‌­است و تخمین زده می‌­شود که تا سال 2025 به 31387 میلیون دلار برسد. انتظار می­‌رود بازار جهانی افزودنی­‌های خوراک دام در طی دوره پیش­‌بینی، به دلیل افزایش مصرف فرآورده‌­های گوشتی، افزایش نگرانی در مورد کیفیت گوشت و افزایش نگرانی‌­های ایمنی مرتبط با شیوع بیماری‌­های دامی، رشد چشمگیری داشته باشد.
با بررسی ارقام موازنه عرضه و تقاضا در بررسی بازار طرح امکان‌سنجی پی­ می­‌بریم که در سال­‌های آینده با کمبود عرضه این محصولات روبرو هستیم که همین موضوع بر لزوم تاسیس واحدهای تولید مکمل غذایی طیور تاکید دارد.

روش تولید محصول

مراحل تولید این محصول به ترتیب شامل مراحل زیر می­‌باشد:

1) آسیاب کردن مواد اولیه

2) میکس کردن مواد اولیه

3) پلت گردن

4) سرد کردن

5) بازرسی محصول تولیدی

6) بسته­ بندی

7) انبار کردن

سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 133,140 475,500
سرمایه در گردش224,939803,354
کل سرمایه گذاری358,0791,278,854

زمین مورد نیاز برای تولید 12000 تن در سال مکمل غذایی طیور ، 4,000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال درنظر گرفته شده است. 

هزینه تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 3,089,485 میلیون ریال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید مکمل غذایی طیور توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است:

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 39,2011.49 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)52.91درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
تسهیلات پیشنهادی80,000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید نان صن...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید پارافی...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/