WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 4 دقیقه (740 words)

برنامه ریزی مالی

L13496337686

برنامه ریزی مالی بخش بسیار مهمی از مفهوم کسب و کار شما محسوب می‌شود. تمام تصمیمات و مفروضاتی که اتخاذ  می‌کنید، در پیش‌بینی‌های مالی‌ای که باید در طرح شما گنجانده شود منعکس خواهد شد.

دو ویژگی بسیار مهم برنامه‌ریزی مالی شما عبارتند از:

  • تعیین میزان سودآوری کسب و کارتان که در آینده توقع دارید و مخاطرات مالی احتمالی در این زمینه
  • تعیین منابع مالی اضافی مورد نیاز برای توسعه کسب و کارتان؛ یعنی اینکه چقدر پول نیاز دارید، چه موقع آن را نیاز دارید و چه موقع آن را بازپرداخت خواهید کرد.

هنگام تهیه برنامه مالی خود باید ملاحظات مهمی را در نظر بگیرید که عبارتند از:

- ذخایر احتیاط کافی

چه مشغول ایجاد کسب و کار جدیدی باشید چه مشغول گسترش کسب و کار کنونی خود، به احتمال زیاد دوره‌ای را تجربه خواهید کرد که طی آن میزان خروجی  نقدینگی شما بیش از ورودی آن است. بدون ذخایر نقدی کافی، ایجاد ظرفیت کافی برای قرض گرفتن یا سایر  راه‌های تامین هزینه‌ها، کمبود نقدینگی می‌تواند موجب از میان رفتن زود هنگام کسب و کار شما شود. صرف نظر از اینکه ایده ایجاد کسب و کار چقدر عالی و خوب باشد، بدون سرمایه کافی احتمال اینکه کسب و کار با موفقیت مواجه نشود زیاد خواهد بود.

- زمان بندی گردش وجوه نقد

زمان بندی میزان در آمدها  و هزینه‌ها برای تمام کسب و کارها چه جدید و چه قدیمی امری حیاتی است. گرچه درآمدهای ناشی از فروش، از هزینه‌ها بیشترند ولی دریافت واقعی پول نقد  باید در زمان مقتضی صورت گیرد یا بتواند هزینه‌های احتمالی را پوشش دهد. عدم توانایی در پرداخت در زمان مقرر موجب وارد شدن لطمه به اعتبار و شهرت شما ننزد کارمندان، فروشندگان تجهیزات، قطعات، بانک‌ها و غیره می‌شود. آمار و اطلاعات مربوط به دلایل عدم  موفقیت کسب و کارها ( ورشکستگی) نشان می‌دهد که رایج‌ترین دلیل این ورشکستگی‌ها کمبود نقدنیگی است.

- طرح احتیاطی برای هزینه‌های پیش‌بینی نشده

فرض کنید می‌خواهید کسب و کاری را در زمینه کشت آناناس شروع کنید. شما پیش‌بینی‌های مالی را برای مطالعه اثر تغییرات در قیمت کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات و غیره به کار برده‌اید. پیش بینی‌های شما نشان می‌دهد که اگر این هزینه‌ها بیش از 25 درصد افزایش یابد و در صورتی که نتوانید قیمت آناناس  را در زمان مقتضی افزایش  دهید، درآمدهای ماهیانه شما کفاف پرداخت بهای لوازم و تجهیزات خریداری شده و حقوق کارمندتان را نخواهد داد. بنابراین باید یک طرح احتیاطی داشته باشید که می‌تواند شامل تامین اعتبار لازم از یک بانک تا کاهش هزینه‌ها به صورت مجدد یا افزایش قیمت آناناس در بازار باشد.

- استاندارد و قاعده مند کردن صورتحساب ‌های مالی

استاندارد و قاعده‌مند کردن صورتحساب‌های مالی مزیت بسیار بزرگی به شمار می‌رود. استاندارد کردن صورت حساب‌ها بدین معنی است که هیچگونه عمل غیرمنتظره و محاسبات مشکل و ابتکاری در تهیه آن‌ها دخیل نیست. این اسناد شامل مجموعه‌ای از اصطلاحات استاندارد هستند که تنها باید برای هر کسب و کاری عملیات ریاضی مربوط به آن‌ها انجام پذیرد. قاعده‌مند کردن صورت حساب‌ها به این معنی است که شکل اسناد مالی شما تاحد زیادی به وسیله عرف‌های حسابداری در کشورتان و الزامات ویژه حسابرسانتان تعیین خواهد شد.

در بخش‌ زیر فهرستی از موارد مهمی که باید در بخش‌ مالی طرح شما گنجانده شود ذکرمی‌شود:

  •  سوابق مالی/ اطلاعات مربوط به شروع کسب و کار؛
  • بودجه/ پیش‌بینی‌های مربوط به صورت درآمدها؛
  • پیش‌بینی‌ها در ترازنامه؛
  • پیش بینی‌های مربوط به گردش وجوه نقد؛
  •  نسبت‌های مالی مهم؛
  • درخواست وام و سایر اطلاعات پشتیبانی کننده

چگونه پیش‌بینی جریان نقدی را تهیه کنیم؟

مرحله 1: پیش بینی درآمدهای نقدی

برای برآورد میزان فروش خود در هر ماه مبنایی واقع‌گرایانه پیدا کنید. برای عملیات جدید، میزان فروش پیش‌بینی شده برای مشتریان شناسایی شده باید مبنایی برای درآمدهای پیش‌بینی شده و همچنین براساس فروش کنونی رقبای فعال باشد.همچنین پیشنهاد می‌شود اگر اطلاعات لازم در اختیار دارید تعدیلات لازم را برای روند پیش‌بینی شده امسال در آن کسب و کار انجام دهید.

مرحله2: پیش‌بینی هزینه‌های نقدی

هریک از ستون هزینه‌ها را که با خلاصه‌ای از پرداخت‌های نقدی به فروشندگان ( حساب‌های پرداختی) شروع می‌شود پیش‌بینی کنید. مجدداََ از اصل عدم میانگین کردن خریدها پیروی نمایید. هرماه صرفاََ باید نشان دهنده مقدار پول نقدی باشد که در نظر دارید در آن ماه به فروشندگان مواد اولیه و ملزومات پرداخت کنید.

مرحله3: تلفیق درآمدها و هزینه‌های نقدی

بخش تلفیق کاربرگ گردش وجوه نقد با تراز عملیات ماه قبل شروع می‌شود. سپس کل درآمدهای ماه جاری را اضافه و هزینه‌های همین ماه را کم کنید. تراز به دست آمده در اولین سطر بخش تلفیق ماه آینده ظاهر می‌شود.

انواع ریسک در کسب و کار
آشنایی با مفاهیم اقتصادی

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/

Cron Job Starts