WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1223 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید کیسه سیمان (کیسه پلی‌پروپیلن)

  مقدمه

امروزه نقش بسته‌بندی‌ها در جابجایی لوازم و تجهیزات و باربری بسیار پر اهمیت می‌باشد؛ در دنیای جانبوبگ‌ها یکی از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین و در نوع خود اقتصادی ترین نوع کیسه‌هایی که مناسب برای حمل و جابجایی آرد و صیفی‌جات، حبوبات، برنج، کود  استفاده می‌شود، کیسه‌های پروپیلن می‌باشد. 
کیسه آرد، صیفی‌جات، حبوبات و غیره که اغلب از جنس پلی‌پروپیلن می‌باشد را می‌توان هم به صورت چاپی و هم به صورت ساده تولید کرد و مورد استفاده قرار داد. این کیسه‌ها را برای کارخانجات مختلف در ابعاد گوناگون و طرح‌های چاپی با توجه به نیاز مشتری تولید می‌شود و به دست مصرف کننده می‌رسد.
کیسه‌های پلی‌پروپیلن یا به اختصار کیسه‌های PP ضمن استحکام بالا، دارای وزن بسیار پایین می‌باشند. به همین علت این نوع کیسه‌ها اقتصادی‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع بسته‌بندی برای بسیاری از محصولات هستند. کیسه‌های پلی‌پروپیلن نیاز بسته‌بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته بندی روز دنیا تامین می‌نماید. کیسه‌های پلی پروپیلن بسته به سفارش مشتری، نوع و وزن محصولات مورد بارگیری در ابعاد و همچنین با ضخامت نخ (Denier) مختلف تولید شده و جهت بسته‌بندی محصولات غذایی، کشاورزی، شیمیایی، کود، پتروشیمی، سیمان، پلیمرها، و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید کیسه پلی‌پروپیلن ارائه شده است.

  معرفی محصول

کیسه سیمان (گونی سیمان) از گرانول، که عبارت است از دانه‌های کروی بی‌رنگ از جنس پلی‌پروپیلن، تولید می‌گردد. در گذشته گونی فقط از الیاف کنف و چتایی و شاهدانه بافته می‌شد اما امروزه به صورت روزافزونی گونی بافته از الیاف مصنوعی مانند پروپیلین جای گونی ساخته از الیاف طبیعی را می‌گیرد. با استفاده از خاصیت چسبندگی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن در حالت مذاب، صفحاتی به صورت چند لایه، تحت فشار بر روی گونی تولید شده چسبانده می‌شود که اصطلاحاً آن را گونی لمینیت شده می‌نامند. کیسه پلی‌پروپیلن که به آن کیسه سیمان نیز گفته می‌شود یکی از اقتصادی‌ترین و بادوام‌ترین انواع کیسه‌هاست که عمده‌ترین مصرف آن برای بسته‌بندی سیمان می‌باشد. 
کیسه پلی پروپیلن انواع مختلفی دارد که به اختصار در ذیل نام‌ برده می‌شوند:
-کیسه‌های ساده و معمولی پلی پروپیلن.
-کیسه‌های پلی پروپیلن لمینت دار برای مقاومت بالای کیسه و همچنین مقاوم سازی محتویات در برابر رطوبت و همچنین ممانعت از ریزش و نشتی محتویات کیسه.
-کیسه‌های پلی‌پروپیلن با لایه نایلونی داخلی؛ این نوع کیسه‌ها با توجه به لایه نایلونی اضافه شده در داخل کیسه ضمن محافظت محتویات کیسه از عوامل بیرونی همچون رطوبت، موجب استحکام بالاتر کیسه و ممانعت از هرگونه احتمال ریزش محتویات کیسه می‌گردد.
-کیسه‌های ضد لغزش و سرخوردن که دارای بافت ویژه ضد لغزش بوده و موجب ممانعت از سر خوردن کیسه‌های محتوی مواد به هنگام چیدن تعداد زیادی از کیسه‌های پر شده بر روی هم در انبارهای بزرگ می گردد.
-کیسه‌های مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید که بسته به سفارش مشتری با اضافه نمودن مواد ویژه در تولید نخ کیسه‌های تولیدی می توانند از 200 تا 1600 ساعت در برابر اشعه خورشید مقاوم باشند.
کیسه‌های بی رنگ و شفاف که محتویات درون آنها قابل مشاهده بوده و در بسته بندی محصولات فله و همچنین بسیاری از انواع بسته بندی محصولات دیگر قابل استفاده هستند.

  معرفی کد آیسیک و کد تعرفه محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

عنوان کد کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
انواع کیسه پلی‌پروپیلن بافته شده ۱۷۱۱۱۴۹۳ 1721412337
کیسه پلی‌پروپیلن بافته شده ساده- 1721512338
کیسه پلی‌پروپیلن بافته شده لمینیت شده ۱۷۱۱۱۴۹۴ 1721512339
کیسه پلی اتیلن بافته شده- 1721412364
انواع چتایی پلی‌پروپیلن ۱۷۱۱۱۴۹۱ 1721312392
کیسه پلیمری بافته شده زیست تخریب پذیر- 1721412391
چتایی پلی‌پروپیلن لمینت شده- 1721412393
چتایی پلی‌پروپیلن معمولی- 1721412385

  کیسه سیمان تحت زیرتعرفه 6305 مقررات گمرکی ایران صادر و وارد می‌شود. شرایط ورود کد 6305، داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 55 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 51%) می­باشد.

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 197 واحد فعال بوده است. استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و مازندران دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 63053900

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 63053300

  کاربردهای محصول

کیسه‌های پلی‌پروپیلن ضمن استحکام بالا، دارای وزن بسیار پایین می‌باشند. به همین علت این نوع کیسه‌ها اقتصادی‌ترین و کم هزینه‌ترین نوع بسته‌بندی برای بسیاری از محصولات هستند. کیسه‌های پلی‌پروپیلن نیاز بسته‌بندی بسیاری از صنایع را در بالاترین استانداردهای بسته‌بندی روز دنیا تامین می‌نماید.
 از جمله مزایای کیسه پلی‌پروپیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-انعطاف‌پذیری و طیف گسترده تولید
-توانایی تحمل حرارت تا 110 درجه سانتیگراد
-عدم خراش پذیری سطح آن
-عدم جذب رطوبت
-ممانعت از ریزش و نشتی محتویات کیسه
-مقاومت بالا در برابر اسیدها، بازها و چربی ها
-غیر سمی بودن
-تولید ماده اولیه توسط کارخانجات داخلی
-قابلیت بازیافت
-استحکام بالا
-وزن بسیار پایین
-قیمت مناسب

  بازار محصول

 با جمع‌بندی اطلاعات و آمارهای گردآوری شده در مطالعه بازار با توجه به نیاز کشور، کمبود محصول و همچنین تقاضای محصول در کشور، مشکلی در زمینه فروش محصول در داخل وجود نخواهد داشت.
با توجه به همجواری طرح با کشورهای متقاضی عمده‌ی محصول در منطقه و همچنین اختلاف قیمت فروش در داخل و صادرات با توجه به استفاده از تکنولوژی روز و کیفیت بالای تولید پیشنهاد شده است تا قسمتی از تولیدات صادر گردد.
این صادرات علاوه بر افزایش ارز آوری سبب می‌گردد تا از صادرات مواد اولیه کشور به صورت خام کاسته شده و ارزش افزوده بیشتری در داخل ایجاد گردد و به بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور یاری رسانده و به ایجاد رشد اقتصادی پایدار در کشور کمک شایانی نماید.

  روش تولید

مراحل توليد کيسه پلي پروپيلن:
اين محصول در چهار مرحله اصلي توليد و به بازار عرضه مي شود. اين 4 مرحله عبارت‌اند از:
:: مرحله ريسندگي
:: مرحله بافندگي
:: مرحله چاپ، برش و دوخت
:: بسته‌بندي

 سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
 سرمایه ثابت 949,509 3,391,104
سرمایه در گردش115,515412,554
کل سرمایه گذاری1,065,0243,803,657

زمین مورد نیاز برای تولید 6428 تن در سال کیسه پلی‌پروپیلن 6000 مترمربع می‌باشد.

  هزینه های تولید طرح

 هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 1,668,461 ميليون ريال می‌باشد.

 شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید کیسه پلی‌پروپیلن توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
میلیون ریال ارزش فعلی خالص (NPV) 1,610,743.73 میلیون ریال
درصد نرخ بازده داخلی (IRR) 50.14درصد
  دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
تسهیلات پیشنهادی570000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق چو...
تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/