WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1126 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید نانو ذرات زئولیت

zeolite

مقدمه 

نانو زئولیت یک آلومینوسیلیکات کریستاله طبیعی و جزء کانی‌های غالب در سنگ‌های رسوبی است که شاخص ارزشمندی در سنگ‌های مادری رسوبی و رسوبات محیط محسوب می‌شود. حدود 40 نوع زئولیت طبیعی توسط محققان بررسی شده است که از مشهورترین آن­ها می‌توان به clinoptilolite، chabazite، erionite، heulandite، mordenite stilbite و phillipsite اشاره کرد.

نانوزئولیت‌ها ساختاری سه بعدی دارای خلل و منافذ داخلی هستند که این منافذ به وسیله کاتیون‌ها و مولکول‌های آب اشغال شده است و برای تعادل بار الکتریکی واحدهای تتراهدرال آلومینیم و سیلیسیم موردنیاز می‌باشد. افزایش سطح داخلی منافذ باعث تاثیر بسیار آن در واکنش‌های تبادل کاتیونی است. عدم تعادل بار، به ‌علت حضور آلومینیوم در ساختار نانو زئولیت است که تعیین‌کننده خصوصیات تبادل یون بوده و به نظر می‌رسد باعث تحریک پتانسیل اسیدی سایت‌ها می‌شود. نسبت Si/Al رابطه عکس با محتوای کاتیون دارد، در حالی‌که نسبت مستقیمی با پایداری دمایی دارد. ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی نانو زئولیت‌ها، به همراه فراوانی آن­ها در نهشته‌های رسوبی و سنگ‌ها با مواد مادری آتشفشانی، باعث کاربردهای مفید زیادی در زمینه کشاورزی شده است. به‌ دلیل تخلخل و ظرفیت کاتیونی بالا و خصوصیات تبادل یون، نانوزئولیت به عنوان ماده‌ای با اهمیت در مهندسی کشاورزی و محیط زیست، افزایش بازده محصول و بهبود کارایی عناصر غذایی، حامل کودهای کندرها، حشره‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و علف‌کش‌ها و به دام انداختن فلزات سنگین می‌باشد.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید نانوذرات زئولیت ارائه شده است.

معرفی محصول 

محصول مورد نظر در طرح حاضر طرح تولید نانو ذرات زئولیتی جهت ضدعفونی کردن دامداري‌ها و مرغداری‌­ها می­‌باشد. این محصولات همانطوریکه از عنوان آن مشخص است براي ضدعفونی دامداري­‌ها و مرغداري‌ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد.

شیوع بیماري‌ها، زیان­‌هاي مالی فراوانی را به صنعت دام و طیور وارد می­‌کند. در جهت به حداقل رساندن این زیان‌ها، می‌توان از روش‌­هاي پیشگیرانه چون کنترل عوامل بیماری­زا و ناقلین آن­ها استفاده نمود. اینگونه اقدامات که در جهت کنترل بیماري­‌ها و پیشگیري از آن­ها به کار می‌روند، تحت عنوان امنیت زیستی طبقه‌بندي می­‌شوند. امنیت زیستی مجموعه­‌اي از اقداماتی است که شیوع ارگانیسم‌هاي بیماری‌­زا را محدود می‌­کند. با استفاده از عملیات ضد­عفونی و همچنین اجراي مناسب اقدامات بهداشتی امنیت زیستی می­‌توان عوامل بیماری‌­زا را ریشه‌­کن نموده و یا به حداقل میزان ممکن رسانید. اقدامات پیشگیرانه‌اي چون واکسیناسیون و مراقبت­‌هاي سرولوژیک می‌توانند به سلامت دام‌ها کمک کنند.

امنیت زیستی از لحاظ لغوي از دو جزء(Bio) به معنای زیست و (Security) به معنی امنیت تشکیل شده است و به طور کلی به معنی با امنیت زندگی کردن است. امنیت زیستی شامل روش‌هاي بهینه، با صرفه و کارآمد کنترل، پیشگیري و ریشه‌کنی انواع بیماري­‌هاي دامی می‌­باشد. روش‌­هاي مختلف پیشگیري شامل به سازي، بهداشت، مدیریت علمی و صحیح، واکسیناسیون، تغذیه و مسایل مربوط به آن، کنترل مداوم بیماري‌هاي متداول، قرنطینه و آموزش می‌باشد. یک برنامه کامل امنیت زیستی شرایطی را فراهم می­‌کند که عامل بیماري به محیط مزرعه وارد نشده و یا در صورت حضور شدیدا تحت کنترل و به یک سطح نسبتا و یا کاملا بی خطر مبدل گردد.

طرح حاضر تولید مواد موردنیاز جهت ضدعفونی کردن دام می‌­باشد که این عمل براي جلوگیري از بیماري و گسترش آن صورت می‌­گیرد. شعار مهم در صنعت دامداري و مرغداري «پیشگیري بهتر از درمان است» می­‌باشد. لذا ایجاد برنامه‌هاي ضدعفونی از مهم­ترین برنامه­‌ها می‌­باشد.

بر اساس ظرفیت تولید سالانه محصول با 1 نوبت کار 8 ساعته در روز و 300 روز کاری در حدود 2000 تن انتخاب شده است.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول 

به دلیل نو ظهور بودن محصول مورد بررسی طرح، هنوز کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی برای این محصول درنظر گرفته نشده است. اما کد آیسیک محصولات مرتبط با طرح به شرح زیر است:

واحدهای تولیدکننده محصول 

با مراجعه به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نتیجه­ گیري شده است که براي محصول مورد بررسی هیچ واحد فعال تولید­کننده ای در کشور وجود ندارد.

کاربردهای محصول 

  محصول مورد نظر نانو ذرات زئولیتی می‌باشد که براي ضد­عفونی کردن دامداري‌ها و مرغدرای­‌ها بکار می­‌رود.

بازار محصول 

 بررسی­‌هاي انجام گرفته در مورد تولید نانو ذرات زئولیتی جهت ضدعفونی کردن دامداري­‌ها نشان می‌­دهد که این محصولات از سابقه تولید و مصرف در کشور برخوردار نمی­‌باشد. ولی با عنایت بر مزیت فنی بارز آن­ها می­‌توان گفت که در صورت تولید و عرضه این محصولات به بازار استقبال خوبی از آن­ها از سوي صنایع به عمل خواهد آمد.

بررسی و پیش‌­بینی عرضه و تقاضاي محصولات طرح نشان می­‌دهد که در آینده بازار از وضعیت کمبود برخوردار خواهد بود. این میزان کمبود طی سال‌هاي آتی با به بهره‌برداري رسیدن طرح­‌هاي در دست ایجاد کاهش پیدا خواهد نمود ولی مقدار آن همچنان در سطح قابل توجه قرار خواهد داشت.

همچنین تجربه نشان داده است که در مورد محصولات جدید در صورت موفقیت آن­ها در بازار، علاقه‌مندي براي توسعه تولید آن بوجود می‌آید.

لذا این طرح­‌هاي جدید براي تولید محصولات مشابه طرح حاضر از نظر بازار توجیه‌­پذیر ارزیابی می­‌گردد و انتظار می‌رود که با توسعه تولید داخل این محصولات، افزایش سلامت و بهره­‌وري تولید در دامداري­‌ها و مرغداري­‌هاي کشور بوجود آید.

1)با افزایش تولیدات و با استفاده از دانش فنی مناسب می‌­توان علاوه بر نیاز داخل، امکان صادرات این محصولات را به کشورهای مجاور فراهم نمود.

2)به طور کلی تاسیس شرکت جدید باعث اشتغال­زایی و حمایت از تولید داخل، مقابله با تحریم‌ها و... می­‌شود.

روش تولید محصول 

روش تولید نانو ذرات زئولیت به شرح زیر است.

1. تبدیل آهک به پودر آهک به وسیله دستگاه سنگ­ شکن

2. آماده­ سازی مواد سوسپانسیون­ ساز

3. تبدیل سنگ زئولیت به پودر

4. پالایش پودر زئولیت توسط انحلال شیمیایی

5. تولید ذرات نانو از پودر زولیت توسط راکتورهای نانو

6. میکس پودر آهک، مواد سوسپانسیون­ ساز و نانو ذرات زئولیت

7. بسته‌بندی

سرمایه گذاری طرح 

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 528,700 1,888,214
سرمایه در گردش4,10214,650
کل سرمایه گذرای532,8021,902,864

زمین موردنیاز برای تولید 2000 تن نانوذرات زئولیت در سال، 4000 مترمربع می‌باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال در نظر گرفته شده است. 

هزینه های تولید محصول 

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 126,145 میلیون ریال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید نانو ذرات زئولیت توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 1,187,392 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)62.32درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
تسهیلات پیشنهادی317,000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید چیپس م...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید نان صن...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/