WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1249 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید لوله‌های اسپیرال

3

مقدمه 

به مرور زمان با گسترش شهرنشيني سهم لوله‌هاي فولادي در انتقال سيالات از جمله گاز و پساب­‌هاي خانگي و صنعتي وسعت پيدا کرد، قريب به 75% منابع انرژي در مناطق دور از بازار مصرف واقع مي‌باشد. لوله‌ها و شبكه‌هاي پر فشار انتقال نفت و گاز اقتصادي‌ترين و امن‌ترين راه جهت انتقال منابع انرژي از سايت توليد به مصرف‌كننده نهايي است.
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید لوله اسپیرال ارائه شده است.

معرفی محصولی

ورق‌هاي ويژه­ ی ساخت لوله، به تناسب كاربرد نهايي آن­ها با انواع آسيب­‌هاي شيميايي و مكانيكي مواجه مي­‌باشند. اين آسيب‌ها به عوامل محيطي و اقليمي، شرايط پيش­‌بيني نشده و شرايط مهندسي طراحي نظير فشارهاي بالا، درجه حرارت‌هاي بالا و پايين و تماس با محيط­‌هاي خورنده در داخل و خارج لوله مرتبط مي‌باشند. لوله‌هاي درزجوش مارپيچي، از جمله تكنولوژي‌هاي مطرح در اين زمينه مي‌باشد كه در زير توضيحاتي راجع به ويژگي‌ها و مزاياي آن ارائه شده است: فرآيند ساخت لوله درز­جوش مارپيچي يك فرآيند انعطاف­‌پذير است. بدين معني كه با استفاده از ورقي با پهناي ثابت، مي‌توان لوله‌­هايي با قطرهاي متفاوت ساخت و يا با استفاده از ورق‌هايي با پهناي مختلف، لوله‌هايي با قطر يكسان و برابر توليد نمود. درحالي‌كه نيازي براي به‌كارگيري از ابزارهاي شكل­‌دهي اضافي وجود ندارد. علاوه براين، با افزايش زاویه شكل­‌دهي، سرعت خروجي توليد لوله بيشتر مي‌شود كه اثر مهمي در اقتصادي‌بودن اين فرآيند دارد. لوله‌هاي درز­جوش مارپيچي به علت امتداد و جهات مناسب نورد ورق و درز‌جوش آن نسبت به جهت تنش‌هاي اصلي، قابليت تحمل تنش‌هاي زيادي را دارند. اين نوع لوله­‌ها مشخصات مطلوب و مورد نياز مشتري را از برخي لحاظ بهتر از لوله­‌هاي درز­جوش طولي تامين مي­‌كنند، لذا كاربرد گسترده­‌اي در سطح دنيا براي انتقال سيالات دارند. 
هدف از اجرای این طرح احداث واحد تولید لوله‌های اسپیرال در یکی از استان‌های کشور، با ظرفیت اسمی 150,000 تن در سال می‌باشد.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه گمرکی محصول

کد آیسیک محصولات طرح به شرح زیر است:
شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی کد تعرفه گمرکی
لوله درزدار فولادی با جوش اسپیرال _ 2710512430 73063090-73063020-73063010-73065010

لوله درزدار فولادی با جوش اسپیرال تحت زیر فصل 7306 مقررات گمرکی ایران با عنوان "ساير لوله‌ها و پروفيل‌هاي توخالي (مثلاً، با درز جوش‌داده‌شده يا جوش داده نشده، پرچ‌شده يا به طريق مشابهي مسدود شده)، از آهن يا از فولاد از ساير، جوش داده شده، با مقطع عرضي مدور، از آهن يا فولاد غيرآلياژي از ساير لوله‌ها با قطر خارجي 2/203 میلی‌متر و حداكثر4/406 میلی‌متر" صادر و وارد می‌شود.

شرایط ورود کد 73063090 و 73063020 و 73063010 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 26 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 22%) می‌باشد.

شرایط ورود کد 73065010 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 5 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 1%) می‌باشد.

واحدهای تولیدکننده محصول

این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 220 واحد فعال بوده است. استان‌های اصفهان و تهران دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کد تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با این کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.
* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 73063090

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 73063020

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 73063010

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 73065010

کاربردهای محصول

از لوله‌های اسپیرال جهت انتقال سیالات در صنایع نفت و گاز و جهت انتقال آب در صنایع آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مزاياي لوله‌هاي اسپيرال:
1- در محدوده وسيعي از لحاظ قطر و ضخامت قابل توليد مي‌باشند.
2- شكل نهايي آنها با دقت زياد و بدون نياز به عملياتي نظير كاليبره‌كردن مستقيماً حاصل مي‌شود و لذا جوشكاري و نصب لوله‌ها در محل ساده‌تر است.
3- توزيع تنش (Stress Distribution) در لوله‌ها خيلي يكنواخت‌تر از لوله‌هايي با جوش طولي است. به‌عبارت ديگر، توزيع انرژي در اطراف جوش يكنواخت‌تر است و خواص مكانيكي هموژن‌تري ايجاد مي‌شود و به دنبال آن مقاومت لوله در برابر شكست بيشتر مي‌گردد.
4- لوله‌هاي اسپيرال نسبت به رشد ترك‌ها مقاومت بهتري دارند.
5- به دليل پديده Bandage effect، مقاومت لوله‌هاي اسپيرال در برابر شكست بالاتر است.
6- مقاومت مناسب در برابر ضربه، قابل شست‌وشو بودن داخل لوله و تغييرات درجه حرارت
7- مقاومت بهتر منطقه جوش در برابر تنش حلقوي (Loop Stress) نسبت به لوله‌هاي با درز جوش طولي

بازار محصول

در زمینه تولید محصولات فولادی مثل لوله‌های اسپیرال صادراتی به دلیل امتیازات موجود در کشور برای تولید کالای انرژی بر (سوخت ارزان، کارگر ارزان، مواد اولیه داخلی و نزدیکی به بازارهای مصرف سهل الوصول) محدودیتی برای احداث کارخانه جدید بر مبنای صد در صد صادرات تولید وجود ندارد. چنانچه سرمایه‌گذار جدیدی علاقه مند به سرمایه‌گذاری در زمینه انواع این لوله‌ها با قطر بالا از گروه محصولات تولیدی باشد می‌بایستی حتماً دارای تکنولوژی و ماشین‌آلات اروپایی یا حداقل چینی باشد تا بتواند محصول با کیفیت تولید نماید. تا بتواند بازار مناسبی داشته باشد.
بر اساس آمارهاي موجود هم اكنون در بسياري از كشورهاي پيشرفته و صنعتي اروپا از لوله‌های اسپیرال براي انتقال نفت و گاز استفاده مي­‌شود. تركيه گاز وارداتي از ايران را توسط لوله‌هاي اسپيرال به داخل كشور خود انتقال مي‌دهد و صدها كيلومتر از خطوط نصب­ شده در مسير كانادا به آمريكا لوله‌هاي اسپيرال است.

روش تولید محصول

تولید لوله به روش اسپیرال یکی دیگر از روش‌های استاندارد تولید لوله در جهان است.
در این روش، ورق با گذشتن از یک سری غلتک‌ها با درزی حلزونی ( اسپیرال ) به شکل لوله در خواهد آمد. برخلاف لوله درز مستقیم که قطر لوله بستگی به پهنای ورق دارد، در این روش قطر لوله با تغییر زاویه تغذیه اولیه ورق تغییر خواهد نمود. با تغییر زاویه تغذیه، لوله با قطرهای مختلف تولید می‌شود، در حالی که در روش درز مستقیم باید کل قالب‌های خط تولید تعویض شوند. از این رو در روش اسپیرال، لوله با قطرهای مختلف را می‌توان با هزینه کمتری نسبت به درز مستقیم تولید کرد. لوله‌های اسپیرال به دو روش یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای تولید می‌شوند.

سرمایه گذاری طرح 

شرح هزینه مورد نیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
سرمایه ثابت 7,238,337 25,851,204
سرمایه در گردش1,873,3076,690,382
کل سرمایه گذاری9,111,66432,541,586

 زمین مورد نیاز برای تولید 150,000 تن در سال لوله های اسپیرال ، 320,000 مربع می باشد.

*هر دلار معادل 280,000 ریال در نظر گرفته شده است.

هزینه تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 26,268,843 میلیون ریال می‌باشد.

شاخص های اقتصادی طرح 

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید لوله‌های اسپیرال توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده اند و به شرح زیر است:

شرح مقدار واحد
ارزش فعلی خالص (NPV) 4,370,332.42 میلیون ریال 
نرخ بازده داخلی (IRR)30.79درصد
دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
تسهیلات پیشنهادی4,343,000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید چیپس م...
خلاصه مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) تولید نان صن...

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/