WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 6 دقیقه (1126 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید کاغذ از سنگ آهک

مقدمه

 كاغذ از مهمترين موادي است كه انسان را در عرصه علم و تمدن با قدم‌هاي سريع پيش انداخته و در اين راه به آن كمك‌هاي بزرگ كرده است.
 كاغذ اصلی‌ترین ماده اوليه براي توليد محصولات چاپ و نشر است و مصرف آن در كشور ما هم كم نيست. در زمينه توليد اين ماده كارخانه‌هاي اندكي مشغول كار هستند كه درصد كمي از نيازهاي داخلي را تامين مي‌كنند و مابقي از ساير كشورها وارد مي‌شود. عمده‌ترين ماده تشكيل‌دهنده كاغذ، اليافي است كه از چوب درختان بدست مي‌آيد. شرايط آب و هوايي خشك و نيمه خشك و نبود منابع جنگلي غني مهمترين عامل توليد نشدن كاغذ در ايران و بسياري ديگر از كشورها است. پس بايد به دنبال كاغذي گشت كه با شرايط كشورمان سازگاري داشته باشد. توليد كاغذ از سنگ آهك مي‌تواند گزينه‌اي مناسب باشد.
کاغذ سنگی کاملا تجزیه پذیر بوده و در شرایط مناسب کمتر از یکسال به چرخه طبیعت باز می‌گردد. همچنین کاغذ سنگی صددرصد قابل بازیافت بوده و می‌توان از آن بارها و بارها در صنایع مختلفی از جمله کاغذ سازی، پلاستیک سازی و غیره استفاده نمود. (حتی خاکستر بر جای مانده از سوختن و یا حتی مواد باقی‌مانده از تجزیه آن).
در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید کاغذ از سنگ آهک ارائه شده است.

معرفی محصول 

كاغذ از سنگ يا كاغذ ضد آب که با نام كاغذ از كربنات كلسيم نیز شناخته می‌شود، کاغذیست همانند کاغذ سلولزی که از سنگ آهک تولید می‌شود. كاغذ از سنگ نوع جديدي از كاغذ و مقوا است كه علاوه بر دارا بودن تمام ويژگي‌هاي كاغذهاي معمولي، مانند ورق‌هاي پلاستيكي در مقابل پارگي و پوسيدگي مقاوم بوده و كاملا ضد آب مي‌باشد. كاغذ از سنگ در ضخامت‌هاي 65 الي 800 ميكرون و در ابعاد استاندارد عرضه مي‌گردد و در توليد كليه محصولات چاپي كه ماندگاري در آنها حائز اهميت مي‌باشد همچنین جايگزين مناسبي براي كاغذ و مقواي معمولي است.

معرفی کد آیسیک و کد تعرفه محصول

 در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

کاغذ آهکی تحت زیرتعرفه 4802، مقررات گمرکی ایران با عنوان " کاغذ و مقوای قشر نزده و اندوده نشده، از انواعی که برای نوشتن یا چاپ یا سایر مقاصد گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و کارت ـ پانچ یا کاغذ نوار پانچ سوراخ نشده به شکل رول یا ورق‌های به اشکال مربع مستطیل (همچنین مربع)، به هر اندازه، غیر از کاغذهای شماره‌های 4802 یا 4803؛ کاغذ و مقوای دست‌ساز "، صادر و وارد می­‌شود. 
شرایط ورود کد 4802 داشتن اجازه از وزارت بازرگانی و وزرات صنعت، معدن و تجارت، 5 درصد حقوق ورودی در سال 1399 (حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی 1%) می­‌باشد.

 واحدهای تولید کننده محصول

این محصول تا انتهای سال 1398 دارای 20 واحد فعال بوده است. استان‌های مازندران، قزوین و خوزستان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39219010

 کاربردهای محصول

 از کاغذ آهکی در كليه امور چاپي نظير كتاب‌هاي نفيس، نقشه‌ها با كاربردهاي مختلف، ساك دستي، مجلات، بروشورها، پاكت و غيره استفاده می‌شود اما كاربردهاي كاغذ سنگ محدود به كاربردهاي صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندي و تبليغات نمي‌باشد. 
گراماژهاي نازك کاغذ سنگی مناسب براي كاربردهايي نظير بسته‌بندي‌هاي غذايي مي‌باشد. همچنین يكي دیگر از كاربردهاي بسيار مهمي كه اين كاغذ در كشور ما مي‌تواند داشته باشد در زمينه بسته‌بندي سيمان است. مصرف ديگر اين كاغذ در توليد ظروف يكبار مصرف است، اين مواد چون دوست‌دار محيط زيست است، زود به طبيعت برمي‌گردد و آسيبي نمي‌‌رسد. 

 بازار محصول

براي ساخت 12000 تن كاغذ سلولزي، حدود 65 ميليون دلار ، 3500 كيلووات برق و مقدار زيادي آب لازم است و مهم‌تر از همه بايد جنگل‌ها را تخريب كرد. مشكل بعدي موادي است كه براي تهيه كاغذ سلولز به خمير اضافه مي‌شود كه بسياري از آنها سمي است. پسماند اين مواد به آب‌هاي زيرزميني وارد مي‌شوند و مورد استفاده قرار مي‌گيرند و سلامت بشر را به خطر مي‌اندازند.
اگر سیستم تهیه کاغذ سنگی در كشور نصب و راه‌اندازي شود ميزان قابل توجهي از واردات و خارج شدن ارز از كشور كاسته مي‌شود. همچنين منابع جنگلي ما نيز تخريب نمي‌شود. براي توليد هر يك تن كاغذ، 4 تن درخت مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين در صورتي است كه ما نه درخت داريم و نه آب پس بهتر است كه از كاغذ سنگي استفاده شود.
در بررسي‌هاي آماري مشخص گرديد كه با توجه به وضعيت فعلي توليد، واردات و صادرات محصول مورد بررسي در سال‌هاي آتي با توجه به تعداد واحدهایی که مجوز ساخت گرفته اما اقدامی برای تولید نکرده‌اند مازاد عرضه خواهد داشت اما با توجه به ویژگی‌های منحصر به ‌فرد کاغذ آهکی و مزیت رقابتی آن نسبت به محصولات کاغذ تولید‌ی از سلولوز می‌تواند از بازار خوبی برخوردار باشد.

 روش تولید

در تولید کاغذ سنگی از کربنات کلسیم بصورت گسترده‌تری استفاده شده و این ماده ۸۰ درصد مواد تشکیل‌دهنده کاغذ سنگی را شامل می‌شود.
ترکیب کربنات کلسیم با رزینی غیر‌سمی و تجزیه‌پذیر به نام پلی‌اتیلن و نیز درصد ناچیزی از دیگر مواد افزودنی، موجب تولید شدن گرانول‌هایی می‌شود که در ادامه به ورق‌های کاغذ سنگی تبدیل می‌شوند.
در مراحل تولید کاغذ سنگی با تولید دیگر کاغذها تفاوت‌هایی وجود دارد. که اولین و عمده‌ترین تفاوت را در استفاده از کربنات کلسیم موجود در سنگ آهک به جای الوارهایی از چوب سوزنی برگان، برای تهیه خمیر اولیه کاغذ می‌توان جستجو کرد.

  سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
 سرمایه ثابت 1,286,531
4,594,754
سرمایه در گردش24,77088,464
کل سرمایه گذاری1,311,3014,683,218

زمین مورد نیاز برای تولید 4000 تن در سال کاغذ از آهک 9500 مترمربع می‌باشد.

 هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 563,054 ميليون ريال می‌باشد.

  شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید کاغذ از سنگ آهک توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار  واحد
میلیون ریال ارزش فعلی خالص (NPV) 2,271,927.60 میلیون ریال
درصد نرخ بازده داخلی (IRR)52.57درصد
  دوره بازگشت سرمایه (PBP)2سال
 تسهیلات پیشنهادی772000میلیون ریال
خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید ورق چو...
تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/