WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 5 دقیقه (939 words)

مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی) برای چه کسانی تهیه می‌شود؟

از جمله کسانی که طرح شما را مطالعه خواهند کرد می‌توان به کارکنان کلیدی، هیات مدیره، و سهامداران، بعضی از شرکای تجاری، سرمایه‌گذاران و وام دهندگان کنونی و آتی اشاره کرد. این که کدام بخش از طرح بین کدام یک از افراد توزیع شود، بستگی به محرمانه بودن آن و مسئولیت ویژه افراد ذی ربط دارد. اگر در طرح خود اسرار یا تصمیمات راهبردی محرمانه را گنجانده‌اید، باید در توزیع نسخه‌هایی از آن مراقب باشید و باید آن را تنها به اشخاصی بدهید که مطمئن هستید اطلاعات را بدون اجازه شما به دیگران نخواهند داد. دربعضی موارد لازم است از دریافت کننده بخواهید یک برگه را مبنی بر محرمانه بودن طرح امضا کند.

بعضی از افراد مطالعه کننده طرح شما ممکن است سرمایه‌گذاران یا وام دهندگان بالقوه باشند. چنانچه دنبال جذب منابع برای توسعه کسب و کار خود باشید، منابع مالی احتمالی زیادی وجود دارد که می‌توانید با طرح خود به آن‌ها دست یابید. مهمترین این منابع عبارتند از:

بانک‎‌های تجاری: بانک‌های تجاری به کسب و کارهای بادوام طبق شرایط و ضوابط استاندارد بازار وام اعطا می‌نمایند. این بانک‌ها معمولا بسیار ریسک گریزند و درخواست پوشش مناسب به وسیله وثیقه می‌نمایند که با توجه به ترجیح بانک‌ها شامل حساب‌های نقدی، فلزات گران‌بها، اوراق بهادر قابل مبادله، مستغلات (زمین، ساختمان و ماشین‌آلات )، حساب‌های دریافتی و موجودی است. اگر بعضی از این دارایی‌هابه عنوان وثیقه مورد قبول واقع شود، بانک ممکن است  درخواست نماید تا وام با200درصد و یا حتی بیشتر از ارزش آن‌ها تحت پوشش قرارگیرد. نرخ بهره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین میزان ریسکی که بانک برای یک پروژه در نظر می‌گیرد بستگی دارد. تجربه نشان داده است که نرخ‌های بهره مورد درخواستی بانکهای تجاری در بعضی کشورها به قدری بالاست که در واقع حمایت کننده توسعه یک کسب و کار نخواهد بود.

  • منابع سرمایه بخش خصوصی: سال‌های اخیر شاهد یک افزایش سریع  در تعداد صندوق‌های اعطاکننده سرمایه بوده است که بر یک اساس تجاری فعالیت می‌کنند. هدف این صندوق‌ها تحصیل سود است و کسب و کار شما را با دقت زیاد موشکافی خواهند کرد تا متقاعد شوند می‌توانند بازگشت مناسبی روی سرمایه اعطایی خود با ریسکی معقول به دست آورند. مزیت ویژه  چنین صندوق‌هایی در مقایسه با وام‌های بانکی این است که آن‌ها می‌توانند کسب و کار شما را با وضع سهم متعارفی بدون درخواست وثیقه تامین مالی نمایند. از سوی دیگر آن‌ها توقع سهم مناسبی از سود را خواهند داشت و خواهان کنترل کسب و کار شما مثلا از طریق تعیین یکی از اعضای خود به عنوان عضوی از هیات مدیره شرکت شما می‌باشند.
  • وجوه توسعه‌ای: این وجوه سرمایه‌ای ابتدا توسط دولت‌ها یا موسسات دولتی با هدف توسعه اجتماعی و اقتصادی ایجاد  می‌شوند. ویژگی‌های چنین وجوهی عبارتنداز:

_ ریسک بیشتری نسبت به وجوه سرمایه‌ای بانک‌های تجاری و خصوصی می‌پذیرند.

_ این وجوه تنها برای یک مدت کوتاه در کسب و کار به کار می‌روند و هنگامی که کسب و کار مورد نظر از لحاظ مالی خودکفا شد آن را ترک می‌کنند.

_ این منابع به ویژه طرفدار کسب و کارهایی با منافع ویژه اجتماعی و زیست محیطی می‌باشند (ایجاد مشاغل زیاد می‌کنند از جمله بخش‌هایی دارای ارزش افزوده بالا، و دانش فنی زیادی منتقل می‌کنند و با محیط زیست سازگار هستند و غیره). بنابرین اگر در نظر دارید از چنین سرما‌یه‌هایی استفاده کنید، باید این موارد را در طرح تجاری خود بگنجانید.

علاوه بر این، بیشتر سرمایه‌های توسعه‌ای مانند سایر موسسات سرمایه گذاری تنها در صورتی آماده تامین مالی یک پروژه‌اند که طرح اقتصادی امکان موفقیت و سودآوری کسب وکار را به اثبات برساند. 

 موسسات توسعه‌ای چند جانبه: از جمله مهمترین موسسات توسعه‌ای چند جانبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

_ موسسه بین الملل تامین مالی(IFC) که بخشی از بانک جهانی است و مقر آن در واشنگتن است.

_ بانک اروپایی  بازسازی و توسعه (EBRD) که مقر آن در لندن است.

_ بانک آسیایی توسعه (ADB) مستقر در مانیل پایتخت فیلیپین.

_ بانک افریقایی توسعه (ADB) مستقر در آبیجان، ساحل عاج.

_ موسسه سرمایه‌گذاری بین کشورهای امریکایی/ بانک توسعه بین کشورهای امریکایی مستقر در واشنگتن.

سرمایه سهامی این موسسات در اختیار بسیاری از دولت‌هاست. هدف مشترک این موسسات کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی مناطق تحت پوشش آن‌هاست. فلسفه و هدف آن‌ها مشابه به اهداف موسسات مالی مذکور است. آن‌ها مایل به تامین مالی مستقیم پروژه‌های بزرگ (با حق السهم یا وام) به ارزش۵ تا ۱۰ میلیون دلار یا بیشترند. و همچنین پروژه‌های سرمایه‌گذاری کوچکتری را از طریق شعب خود مانند بانک‌های تجاری داخلی و شرکت‌های لیزینگ تحت پوشش قرار می‌دهند.

  • سرمایه‌گذاران خصوصی: سرمایه‌گذاران خصوصی معمولا افراد مستقل و متمولی هستند که به دنبال فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری پول خود در کسب و کارهای موفق می‌باشند و انگیزه آن‌ها سود بالا روی سرمایه‌گذاری خود نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها مانند اوراق بهادر یا سرمایه‌گذاری در یک موسسه است. آن‌ها اغلب درصدی از مایملک خود را به شروع یا گسترش پروژه‌ها اختصاص می‌دهند. سرمایه‌گذاری در چندین کسب و کار سبب کاهش ریسک در سبد سرمایه می‌شود.​
  • اعتبارات و کمک‌های نقدی به عنوان کمک‌های فنی: بسته به نوع و موقعیت کسب و کار شما، ممکن است امکاناتی برای دسترسی به وجوه و سرمایه‌های دولتی به صورت وام‌ها و کمک‌های بلاعوض وجود داشته باشد. این وام‌های ساده و با سودکم، بیشتر برای آموزش پرسنل، تهیه مطالعات امکان سنجی، اجرای پروژه مقدماتی پیش از سرمایه‌گذاری و انجام اقداماتی برای حفاظت از محیط زیست  به کار می‌رود.

علاوه براین، کمک کننده حتی به عنوان یک کمک بلاعوض، به احتمال بسیار زیاد کسب و کار شما را پیش از اتخاذ هر تصمیمی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. کمک‌کنندگان مایلند کمک‌های خود را صرفا به کسب و کارهای دارای برنامه‌ریزی خوب و پایدار ارائه نمایند. آن‌ها به درستی براین عقیده‌اند که این گون کسب و کارها می‌توانند آثاراجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

تعریف و قلمرو اقتصاد مدیریت
دلایل تدوین مطالعات امکان سنجی (طرح توجیهی)

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/