WhatsApp
پیام در واتساپ
زمان خواندن 7 دقیقه (1378 words)

خلاصه مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید روکش‌های hpl و cpl

1

 مقدمه

اصولاً براي توليد تخته لايه و روكش چوبي نياز به گرده بينه درجه يك و دو مي‌­باشد و عموماً كشورهایی كه داراي منابع جنگلي غني و مرغوب بوده، به دليل آن كه داراي مزيت نسبي و رقابتي بيشتري در مقايسه با كشورهاي ديگر مي‌­باشند، در زمينه توليد اين نوع اوراق چوبي داراي فعاليت بيشتري مي­‌باشند و در عوض كشورهایی كه جنگل­‌ها و منابع چوبي آنها از كيفيت كمتري برخوردار است، گرايش بيشتري به توليد برخي از انواع پانل‌­هاي چوبي از قبيل تخته خرده چوب و يا تخته فيبر پيدا مي‌­نمايند، كه نياز به مقطوعات چوبي كم ارزش از قبيل هيزم و كاتين به عنوان مواد اوليه دارد.

در سنوات اخير جنگل­‌هاي كشور به عنوان منبع اصلي مواد اوليه صنايع تخته لايه و روكش، تخريب زيادي پيدا نموده و ميزان برداشت چوب در آن به شدت كاهش يافته، به طوري كه ميزان برداشت، تقريباً از 2,4 ميليون مترمكعب به 0,98 ميليون مترمكعب تقليل يافته است. ضمن آنكه بيشترين ميزان كاهش در زمينه مقطوعات چوبي مرغوب يعني گرده بينه‌­هاي درجه يك و دو بوده است.

علاوه بر موارد فوق ممنوعيت واردات گرده بينه با پوست از سوي سازمان حفظ نباتات به عنوان معضل ديگري امكان تأمين مواد اوليه را از طريق منابع خارجي نيز به شدت محدود نموده است.

در خصوص صنايع روكش چوبي مي‌بايست به مصرف گسترده انواع روكش­‌هاي مصنوعي از قبيل روكش‌هاي ملامينه، فرميكا، فينيش فويل و پي وي سي در كشور اشاره نمود كه به دليل بهبود ويژگي‌هاي آن و سهولت مصرف به عنوان رقيبي بزرگ براي صنايع روكش چوبي كشور محسوب مي‌­گردند.

در ادامه خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) تولید روکش‌های hpl و cpl ارائه شده است.

 معرفی محصول

hpl مخفف Hight pressure laminate به معنای ورق­‌های لمینیت فشرده ­شده تحت فشار بالا می‌­باشد. این ورق‌­ها که با نام فرمیکا نیز شناخته می‌­شوند. از لایه­‌های مختلف کاغذ کرافت تشکیل شده‌­اند. در فرآیند تولید این ورق­‌ها لایه­‌های مختلف کاغذ کرافت به همراه روکش نهایی ورق به رزین­‌های ترموست آغشته شده و در دما و فشار بالا به یک ورق متراکم و یکپارچه تبدیل می­‌گردد. رزین­‌های به کار برده شده در این رزین­‌ها با پایداری و مقاومت شیمیایی بالایی که دارند موجب چسبندگی، پیوند پایدار و برگشت­‌ناپذیر لایه­‌های مختلف به کار گرفته شده در ورق‌­های hpl می­‌شوند. به همین دلیل اثرات مختلف جوی هیچ تاثیری روی این ورق‌­هاو باعث کاهش کیفیت آنها با گذشت زمان نمی‌­شوند.

cpl مخفف Continuous Pressed Laminates این محصول شامل لایه‌­های کاغذ کرافت شده به رزین و کاغذ آغشته شده بوده که در فشار بسیار بالا بر روی هم بطور مداوم و غلطکی پرس می‌شوند و به صورت استخوانی درآمده تا بر روی صفحه پرس گردد. غالبا به دلیل مقاومت بالای این محصول در برابر حرارت و خش‌­پذیری و... جهت تولید صفحه کابینت و به عنوان روکش استفاده می­‌گردد.

  معرفی کد آیسیک و کد تعرفه محصول

در این بخش به معرفی کد آیسیک محصول اصلی طرح و سایر محصولات جانشین آن می‌پردازیم.

شرح محصول کد آیسیک 8 رقمی کد آیسیک 10 رقمی
روکش ملامینه (کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین ملامین) 20211114 2101512358
روکش HPL,CPL
_2101512369

روکش ملامینه تحت زیر فصل تعرفه 3921 مقررات گمرکی ایران با عنوان "ساير صفحه‌ها، ورق‌ها، ورقه‌هاي نازك (Foil-film) و نوار از مواد پلاستيكي. " با زیرتعرفه 39219010 و با عنوان " نوار لبه و روكش جهت اوراق فشرده چوبي آغشته به ملامين فرمالدئيد و يا اوره فرمالدئيد (رزين‌­هاي آمينه) " وارد و صادر می‌شود.

شرایط ورود روکش­‌های ملامینه، داشتن اجازه از وزارت صنعت،معدن و تجارت و پرداخت5 درصدی حقوق ورودی در سال 1399(حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی1%) می‌­باشد.

روکش HPL,CPL تحت زیر فصل تعرفه 3921 مقررات گمرکی ایران با عنوان "ساير صفحه‌ها، ورق‌ها، ورقه‌هاي نازك (Foil-film)، و نوار از مواد پلاستيكي." با زیرتعرفه 39219020 و با عنوان "ورق (High Pressure Lamimated) HPL و ورق CPL (Continuous Pressure Laminated) " وارد و صادر می‌شود.

شرایط ورود روکش HPL,CP، داشتن اجازه از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پرداخت5 درصدی حقوق ورودی در سال 1399(حقوق گمرکی 4% و سود بازرگانی1%) می­‌باشد. 

  واحدهای تولید کننده محصول

این محصولات تا انتهای سال 1398 دارای 28 واحد فعال بوده است. استان‌های تهران، اردبیل، اصفهان دارای بیشترین واحد تولیدکننده این محصول هستند. برای مشاهده جزئیات دقیق واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث تولید محصول بر روی لینک زیر کلیک کنید.

* مشاهده واحدهای فعال و واحدهای در حال احداث محصول

همچنین با کلیک بر روی کدهای تعرفه زیر میزان صادرات و واردات صورت گرفته با آن کد، کشورهای وارد کننده، صادر کننده و... قابل مشاهده است.

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39219010

* مشاهده واردات و صادرات محصول با کد تعرفه 39219020

 کاربردهای محصول

صفحاتی که با این روکش‌ها پوشش داده می‌­شوند، در برابر حرارت و رطوبت مقاوم هستند، لذا عمده کاربرد این روکش‌ها در موارد خاصی نظیر مواردی که دوام بسیار زیاد مورد نیاز است از قبیل کفپوش‌های چوبی، سطوح کار و لوازم بیمارستانی و آزمایشگاهی، میزهای کارگاهی، رویه کابینت‌های بدون ابزارخوری و نیز سایر مصارف عمومی مثل مبلمان اداری به صورت محدود، از جمله کاربردهای این محصول می‌­باشد. البته نوع فرم­‌پذیر این روکش‌ها دامنه کاربرد آن را در رویه کابینت‌های اداری لبه‌های منحنی افزایش داده است.

 بازار محصول

روکش­‌های (HPL) ورق‌ه­ای است مرکب از چندین لایه ساخته شده از الیاف (همانند کاغذ) آغشته به رزین­‌های عمل­‌کننده در گرما (گرما سخت) که تحت تاثیر حرارت و فشار ۵ مگا پاسکال به هم چسبیده باشد. در ساخت ورق‌­های فرمیکا یا همان اچ پی ال(HPL) از کاغذ کرافت،کاغذ دکوراتیو، رزین فنلیک و رزین ملامین استفاده می‌­شود.

قیمت این ورق‌­ها نسبتا بالا می‌­باشد و علت آن تولید کم در داخل و تامین نیاز کشور از طریق واردات می‌باشد. با وجود کاربردهای متعدد این ورق­‌ها ولیکن میزان تولید بسیار کمتر از نیاز واقعی کشور می­‌باشد به همین دلیل تولید این ورق‌­ها در استان­‌های مختلف به عنوان اولویت سرمایه‌­گذاری معرفی شده و از تولید این محصول حمایت می­‌شود.

روکش ملامینه فشار ضعیف با علامت اختصاری LPM به عنوان مطرح­‌ترین روکش تزیینی در جهان مطرح می‌­باشد. در سطح جهانی این روکش‌­ها دارای بیشترین استفاده بوده و بعد از آن روکش‌های چوبی، روکش‌­های کاغذی، رنگ، HPL و روکش­‌های ترمو پلاستیک قرار دارند.

با توجه به پتانسیل­‌های موجود در کشور به سبب نیروی متخصص، تولید مناسب نئوپان و MDF ، کشور ایران مکان مناسبی برای سرمایه‌­گذاری در این صنعت است. علاوه بر تقاضای داخلی، بازارهای صادراتی نیز می­تواند هدف تولیدات این طرح باشد. از منظر شاخص‌­های مالی نیز توجیه اقتصادی طرح تایید می‌­شود.

 روش تولید

 برای تولید روکش‌­ها ابتدا کاغذهای کرافت و دکور به ترتیب تحت عمل فرآوری مخصوص خود قرار می‌گیرند و تبدیل به کاغذ کرافت فنلی و کاغذ تزیینی ملامینه می­‌شوند. در فرآیند فرآوری کاغذ دکور، کاغذ به رزین آغشته می­‌گردد سپس خشک شده و درنهایت خنک می‌­شود و به ابعاد موردنظر برش داده می­‌شود.

اين مواد در فرايند توليد محصول نيم ساخته به شمار مي‌­آيند.كاغذ كرافت فنولي و كاغذ دكور ملامينه به عنوان محصول نيم‌ساخته، ماده اوليه مرحله سوم را تشكيل مي­‌دهند. در مرحله سوم توليد تعداد مورد نظر از هر نوع كاغذ طي مرحله تشكيل سازه و مونتاژ روي هم چيده شده و در مرحله پرس با فشار و گرماي اعمالي از سوي دستگاه به صورت روكش در مي‌­آيند.

 سرمایه گذاری طرح

شرح هزینه موردنیاز (میلیون ریال) معادل دلاری
 سرمایه ثابت 610,404 2,180,014
سرمایه در گردش12,43344,404
کل سرمایه گذاری622,8372,224,418

زمین مورد نیاز برای تولید 400,000 مترمربع در سال روکش 4000 مترمربع می‌باشد.

 هزینه های تولید طرح

هزینه‌های تولید بر اساس پيش‌بيني توليد در ۱۰۰ درصد ظرفيت اسمی محاسبه می‌گردد و براي سال‌هاي قبل از دستيابي به ۱۰۰% ظرفيت با توجه به ميزان توليد و هزينه‌هاي ثابت و متغير، تعديلات لازم اعمال می‌گردد. كل هزينه‌هاي توليد اين طرح كه شامل هزينه‌هاي عملياتي و غيرعملياتي توليد می‌باشد و معادل 243,941 ميليون ريال می‌باشد.

 شاخص اقتصادی طرح

شاخص‌های اقتصادی طرح تولید روکش‌های hpl و cpl توسط نرم افزار کامفار محاسبه شده‌اند و به شرح زیر است.

شرح مقدار واحد
 ارزش فعلی خالص (NPV) 302,812 میلیون ریال
نرخ بازده داخلی (IRR)30.21درصد
  دوره بازگشت سرمایه (PBP)3سال
 تسهیلات پیشنهادی336,000میلیون ریال
تعریف نرخ بازده داخلی (IRR) و نحوه محاسبه آن
ایده سرمایه گذاری: کسب و کار آنلاین یا اینترنتی

Related Posts

 

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
متن عکس را داخل کادر وارد کنید

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://armanin.ir/

Cron Job Starts